Mika Laakso

I-153

2 viestiä aiheessa

I-153, VH-18 myöh. IT-18. Olavi Puro. Mun kirjastosta (Punatähdestä hakaristiin, Venäläiset hävittäjät) löytyi vain tieto että sotasaalis Talvisodasta? Mistä löytyis tietoa, että kuinka se kone saatiin, ja mikä oli koneen valmistenumero?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmistusnumero on tärkeä ottaa talteen, mikäli Sota-arkiston konetta VH-18 käsittelevissä asiapapereissa olisi sellainen ollut tarjolla. Jos sotasaaliiksi saadusta I-153:sta (myöh. VH-18) olisi talvisodan aikaista yksilötason tietoa, löytyisi se varmasti C-F Geustin RED STARS 7, "Talvisota ilmassa" -kirjasta, mutta eipä löydy siitäkään.

 

Laitan talvisodan aikaisen I-153 ohjaajan yliluutnantti Puklinin mukanaan kuljettaman muistivihkon tietoja, missä on lueteltu kaikki mahdollinen (maallikon näkemys) konetyyppiin liittyvä tärkeä tieto. Puklin taisi tehdä vakavan "virkarikoksen" pitäessään moista vihkoa mukanaan. Tässä pääkohtia 25.1.40 suomennetuilta sivuilta:

 

Moottori M-62: 9-sylinterinen, ilmajäähdytetty tähtimoottori, tehot 830-850 hv., nousussa 1000 hv/2200 k/min.

Moottorikilvessä merkinnät: Teho 830 hv/2100 kierr./min. maan pinnalla. Teho 1000 hv/2200/min. maan pinnalla. Teho 850 hv/2100/min. 1530 m. korkeudessa. Teho 800 hv/2100/min. 4200 m. korkeudessa.

 

Koneen mittoja (m.): pituus 6,175, korkeus 2,705, yläsiiven pituus 10,000, alasiiven pituus 7,5, yläsiiven leveys 1,5, alasiiven leveys 1,1, siipien V-kulma 30, yläsiiven kohtauskulma 28´ (pinta-ala 14,29 m2), alasiiven kohtauskulma 24´ (pinta-ala 7,85 m2), siipipinta-ala 22,14 m2, siipikuormitus 78,6 kg/m2, laskutelineen leveys 1,55. Kiinteän polttoainesäiliön tilavuus 310 litraa.

Siipien pommiripustimiin kiinnitettävät lisäpolttoainesäiliöt: Muodoltaan torpedomaisia ja valmistetut pahvimassasta lakkaamalla sisältä ja päältä. Keskellä, kiinnitysvyön kohdalta ovat vahvistettu vanerilla. Yhden säiliön tilavuus 100 litraa. 

 

Aseistuksesta sanotaan, että ylemmille konekivääreille patruunoita 1400 kpl. (paino 45 kg.), alemmille 1100 kpl. (paino 36 kg.). Pommeja 150 kg. - 4 kpl. Panssari-istuin painaa 30 kg.

 

Taulukko erilaisille lentotiloille, "sivuluisu" V 170-180 km./h., "tynnyri" V 200-210 km/h - korkeudessa 2100 metriä, "käännös" V 180-170 km./h., "silmukka" V 280-270 km/h, "Immelman" V 320-330 km/h., "liito" V 170-165 km/h., laskutelineen ulostyöntö V 220 km/h - 1200 metrissä. Edullisin nopeus korkeuden otossa 205 km/h. aina 1000 metriin saakka, sen jälkeen 200 km/h., jne. vähentäen nopeutta korkeuden kasvaessa. Laskunopeus 110-105 km/h. Syöksynopeus 550 km./h - 2400 kierrosta/min. Vahvuuskerroin 6,4.

 

Vihkon tiedot ovat varmasti olleet koelentäjillemme kallisarvoisia. Liekö tarvinnut ihan kaikkia koelento-ohjelmaan tarkoitettuja lentoliikkeitä tehdäkään?   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään