Jaakko Männistö

Nokkapyörä petti La Guardiassa.

40 viestiä aiheessa

Kuvien perusteella kone evakuoitiin liukumäillä takaovista. Olisiko loukkantumiset voitu välttää, jos olisi käytetty etuovia?

 

Eiköhän syynä ole ollut nimenomaan välttää enemmät loukkaantumiset, joita olisi voinut sattua jos esim. vaurioituneessa etuosassa oli syttynyt tulipalo evakuoinnin aikana?

 

Tai etuovea on käytetty vasta kun varmuus sen turvallisuudesta on saatu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN BREAKING NEWS: National Transportation Safety Boardin mukaan Southwest Airlines Flight 345 laskeutui nokkapyörä ennen takaosan pyöriä. 737 ei ole suunniteltu kestämään sellaisia voimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko muuten lentajan nimi Nolan Gere?  ;D

Ehkä saattoi ollakin ;) Mutta "pilot errorilta" äkkiä vaikuttaa,jos tässä nyt ennen NTSB:tä sallitaan arviota heittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää yksi kysymys kun nyt on näitä astetta huonompia laskuja tehty, kaikella kunnioituksella pilotteja kohtaan mutta eikä autoland olisi toimiva vaihtoehto...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää yksi kysymys kun nyt on näitä asteta huonompia laskuja tehty, kaikella kunnioituksella pilotteja kohtaan mutta eikä autoland olisi toimiva vaihtoehto...?

 

Sehän vasta hienoa olisikin jos liikennelentäjien ainakin joillain yhtiöillä jo valmiiksikin ruostuneet manuaalisen lentämisen taidot heikkenisivät entisestään lisääntyvän automaation käytön myötä, mitäs sitten kun jotain hajoaa ja autolandi ei toimikaan?

 

Paremminkin tarvitaan vähemmän automaatiota ja enemmän manuaalista lentämistä laskuissa, en minä ainakaan haluaisi mennä yhdenkään sellaisen koneen kyytiin jonka lentäjät eivät enää osaa lentää ilman automaatiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää yksi kysymys kun nyt on näitä asteta huonompia laskuja tehty, kaikella kunnioituksella pilotteja kohtaan mutta eikä autoland olisi toimiva vaihtoehto...?

Tässä oltiin tosielämässä ja kaiken lisäksi koulutuslento.Nämä seikat eivät tietenkään tee tätäkään crashiä hyväksyttäväksi :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän vasta hienoa olisikin jos liikennelentäjien ainakin joillain yhtiöillä jo valmiiksikin ruostuneet manuaalisen lentämisen taidot heikkenisivät entisestään lisääntyvän automaation käytön myötä, mitäs sitten kun jotain hajoaa ja autolandi ei toimikaan?

 

Paremminkin tarvitaan vähemmän automaatiota ja enemmän manuaalista lentämistä laskuissa, en minä ainakaan haluaisi mennä yhdenkään sellaisen koneen kyytiin jonka lentäjät eivät enää osaa lentää ilman automaatiota.

 

Ei sitä nyt joka laskua tartte automaation kanssa tehdä. Jos olosuhteet ovat tuollaiset mitä noissa linkatuissa jutuissa oli, 1000ft on tuulta 11 solmua myötästä ja maassa 11 solmua vastatuulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää yksi kysymys kun nyt on näitä astetta huonompia laskuja tehty, kaikella kunnioituksella pilotteja kohtaan mutta eikä autoland olisi toimiva vaihtoehto...?

 

Autolandia ei kai käytetä (onneksi) kuin ääritapauksissa kun alas pitää päästä, ja näkyvyys on alle minimien. Ja eikö ollut niin, että vaatii kentältä vähintään CAT III -systeemit, joita ei kuitenkaan ole ihan joka paikassa. Viisaat valaiskoot enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autoland pitää tehdä jos näkyvyys alle 300m, eli Cat III lähestyminen (min vis 100m, decision height 20 ft) pitää ajaa automaatilla. Eri asia sitten missä löytyy tarvittavat maalaitteet. Esim Helsingissä ei ole kolmosta, lähinnä euroopan suurilla kentillä on.

 

Periaatteessa autolandin voi tehdä normaalilla ILS:lläkin, mutta käytännössä lentäjäpoika ajelee mieluummin käsin. Yleensä siitä kun tullaan maanäkyvyyteen, mutta voi käsin ohjata aikaisemminkin. Ainoa rajoitus käsin lentämisessä on RVSM -ilmatila pinnoilla 290-420, missä autopilotin käyttö on pakollista johtuen pienennetystä korkeusporrastuksesta (Redused Vertical Separation Minimum= 1000 ft.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamat lentoyhtiöt ovat varustaneet uudet koneensa autolandin sijaan tupla HUD:eilla (perämiehellä ja kipparilla molemmilla on oma HUD), jolloin CAT III lähestymiset ajetaan käsin. Kipparin lentämänä tietysti ja perämiehen monitoroidessa. HUD on myöskin huomattavasti monipuolisempi ja käytännöllisempi laite kuin autoland.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HUD on myöskin huomattavasti monipuolisempi ja käytännöllisempi laite kuin autoland.

 

Millä tavalla se on huomattavasti käytännöllisempi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavalla se on huomattavasti käytännöllisempi?

 

Autolandia voi käyttää nimensä mukaan vain laskeutumisessa. HUD on käyttökelpoinen jokaisessa lennonvaiheessa. Mm. keskeytetyssä lentoonlähdössä ja laskukiidossa HUD:lta näkee todellisen jarrutustehon. Lentopinnoilla CB pilvien kiertämiseen HUD:ltä näkee meneekö koneen lentorata pilven yli, läpi, vai ohi. Myös Asianan B777:n laskussa SFO:lla HUD:lta olisi nähnyt, että koneen lentorata päättyy mereen eikä kiitotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään