Krista Kouvalainen

Royal International Air Tattoo (RIAT) 2013

14 viestiä aiheessa

Tervehdys.

 

Tuli käytyä kameran kanssa Englannin maaseudulla Fairfordissa 20. - 21.7. missä pidettiin vuotuiseen tapaan Royal International Air Tattoo. 105 mm:n objektiivilla ja lähes olemattomalla taiteellisella silmällä nyt ei kovin suuria ihmeitä tehdä. Koska kuvista kuitenkin osa oli vähemmän tärähtäneitä ja niistä voi erottaa kuvan esittävän lentokonetta / helikopteria, niin päätin uskaltautua laittamaan joitakin kuvia tänne esille.

 

Kuvauksen kannalta RIAT oli mielestäni hieman kaksipiippuinen paikka. Maanäyttelyssä koneet olivat paikoitellen ahdettu huomattavan lähelle toisiaan, vaikka tilaa olisi riittänyt enemmän. Pääsy koneiden lähelle oli estetty narulle, jolloin joutui kikkailemaan jonkin verran, että kuviin ylipäätään sai (lähes) koko koneen ilman narua tai muuta roinaa koneen edessä. Lentäviä koneita puolestaan on RIAT:ssa helppo kuvata, sillä aidan viertä alueella riittää kunhan vaan on tarpeeksi aikaisin varaamassa paikan itselleen.  Esityslinja oli todella lähellä yleisöä ja koneet lensivät parhaimmillaan vain 100 jalan (= n. 30 metriä) korkeudella. Tänä vuonna RIAT:iin osallistui aikaisempia vuosia vähemmän maita, mutta tästä huolimatta esityslennot jatkuivat tauotta kumpanakin päivänä kahdeksan tunnin ajan. Sitten kuviin. Rekisteritunnukset löytyvät sulkeiden sisältä.

 

   

Saksan ilmavoimien Panavia Tornado ECR, "Arctic Tiger" (46+57).

[ attachment removed / expired ]

 

Ranskalaisten Dassault Mirage F1 (118-CY).

[ attachment removed / expired ]

 

Consolidated PBY Catalina (G-PBYA). Catalinan erikoisuutena on sen kyky lähteä lentoon niin maalta kuin vedestäkin ja myös laskeutua kummallekin.

[ attachment removed / expired ]

 

RNLAF:n käyttämä Lockheed C-130H-30 (G-273). Kivat lentäjät esittelivät konetta mielellään, ja pääsin onnekkaasti vielä ohjaamoonkin. Hercules on heidän mukaan kaikin puolin stabiili ja hyvä kone lentää. Lentämisessä on kuulemma tekemisen meininkiä, sillä H-malleissa ei ole läheskään yhtä paljon hienouksia (esim. fly-by-wire puuttuu) mitä uusimmassa J-mallissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jos lentäminen Herculeksella on rujoa, niin niin on itse konekin. Sisäkaton virkaa toimittaa tarvittaessa kangas, mutta nyt kaikki johdot, putket yms. olivat esillä. Karulla tavalla erittäin kaunis kone, ja oma suosikkini koko näytöksen tarjonnasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing KC767A (MM62228) esitteli kahden Eurofighterin kanssa näytöksen kumpanakin päivänä ilmatankkausta. 

[ attachment removed / expired ]

 

Italian lippu liehui KC767A:n laskeuduttua.

[ attachment removed / expired ]

 

Yksi näytöksen kohokohdista: British Airwaysin ensimmäinen A380 (G-XLEA) Red Arrowsin saattelemana lauantaina. Paikallisessa yleisössä oli havaittavissa jonkin sortin hurmosta ja isänmaallisuutta.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing A400M (F-WWMZ).

[ attachment removed / expired ]

 

Red Arrows suoritti sunnuntaina ohilennon A400M:n kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

RAF:n Boeing Chinook CH-47D (ZA674) suoritti lentoonlähdön perä edellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Saksan merivoimien P-3 Orionin (60+01) "naama".

[ attachment removed / expired ]

 

Frecce Tricolori koneinaan Aermacchin MB-339PAN:t. Jos RIAT:ssa jaettaisiin palkinto parhaalle selostajalle, niin kyseinen palkinto menisi varmasti Freccen kuuluttajalle. En vieläkään tiedä puhuiko herra englantia, italiaa vai molempia, mutta innokkuudessaan hän päihitti Mertarannankin 100-0.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen vielä Frecce Tricolorin komeille savuille.

[ attachment removed / expired ]

 

British Airwaysin entinen Lockheed L-1011 Tristar (ZD951 / entinen G-BFCD). Nykyään kone on RAF:n käytössä.

[ attachment removed / expired ]

 

NH-214 rullaa esityksen jälkeen. Suomesta paikalla oli kaksi NH-90:sta ja yksi Casa. Harmillisesti NH-214 suoritti esityslentonsa hyvin pienellä alueella, jolloin alueen sivuilta ei nähnyt esitystä kunnolla. Muutaman NH-90:n lennon nähneenä itseäni on miellyttänyt Suomessa lennetyt esitykset puiden latvojen pöllytyksineen enemmän. Suuri kiitos sille lentäjälle, joka esitteli minulle auliisti kopterin ohjaamoa. Piti sitten lähteä Englantiin asti, että pääsin ensimmäistä kertaa tutustumaan NH:90:een kunnolla :o. Taustalla rullaa La Patrouille de France- taitolentoryhmän kone numero 2, johon tuli moottorivika kesken esityksen. Kone 2 joutui jättämään esityksen kesken ja tuli yksin laskuun muun ryhmän jatkaessa esityksen loppuun.   

[ attachment removed / expired ]

 

Avro Vulcanin (XH558 / siviili G-VLCN) hyväksi on menossa kova rahankeräys. Tarkoituksena on saada Vulcan lentämään vuodet 2014 ja 2015, mutta tämä vaatii modifikaation siipien johtoreunoihin. Modifikaation suorittaa Cranfield University, ja rahaa pitäisi saada kasaan 400 000£ marraskuuhun mennessä. Halukkaat voivat ostaa Vulcanin pommikuilujen (onko tämä oikea suomennos termille 'bomb bay'?) oviin nimensä kuten EADS on tehnyt.   

[ attachment removed / expired ]

 

Itse en ole osastolentämisestä juuri aiemmin välittänyt, mutta Red Arrowsin esityksen jälkeen muutin mieleni täysin. Heidän esityksissä käytetään paljon värillisiä savuja mikä tuo paljon näyttävyyttä, lentokuviot ovat monipuolisia ja esityksessä ei ole tyhjiä hetkiä vaan koko ajan tapahtuu jotakin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kokonaisuutena voin suositella RIAT:ia varsin lämpimästi. Swindonista järjestetty non-stop kuljetus alueelle ja takaisin kaupunkiin toimii erittäin hyvin. Näytösalueella kulkee erilliset ilmaiset bussit, sillä alue on iso. Jonottamaan ei juurikaan joutunut missään, bajamajoihin uskalsi mennä ja paikalle saa tuoda ruokaa ja juomaa (myös miestä väkevämpää) niin paljon kuin sielu sietää. Miinuksena se, että lento-ohjelman saa vain törkyhintaisen käsiohjelman mukana paikan päältä. Myös Swindon-RIAT -bussikuljetus meni 6 punnan hintaan jo rahastuksen puolelle.  Jos RIAT kiinnostaa, niin majoitus kannattaa pistää piakkoin varaukseen, sillä syyskuussa majoitusvaihtoehtoja ei enää juurikaan ole tarjolla.   

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea tarina ja asialliset kuvat olet napsinut! :thmbup:

 

Ehkä kuitenkin Airbus A400M :laugh:

 

Airbus toki. Sovitaanko, että tiesin tämän, kun muistiinpanoissa kuitenkin lukee nätisti Airbus A400M?  ;) Joku fiksumpi olisi valmistajan koneen tyypin ensimmäisestä alkukirjaimestakin päätellyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun aletaan viilaamaan pilkkua niin kone on Airbus A400M Atlas ;)

 

Ei ole väärin myöskään tituleerata konetta Airbus Military A400M Atlakseksi. Sanottakoot vielä, että A380:sen tyyppi on tarkemmin ottaen A380-841. Kun nyt tälle linjalle lähdettiin..   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole väärin myöskään tituleerata konetta Airbus Military A400M Atlakseksi. Sanottakoot vielä, että A380:sen tyyppi on tarkemmin ottaen A380-841. Kun nyt tälle linjalle lähdettiin..   :)

 

Juu ja Avro Vulcan on Avro Vulcan B2  :laugh: No joo näitä riittää... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh... Vielä jonakin vuonna löydän itseni tuolta... Minkälainen väentungos? Red Arrows-kuvat tosi mageita, oliko heidän ja italialaisten lisäksi muita osastoja ilmassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen väentungos? Red Arrows-kuvat tosi mageita, oliko heidän ja italialaisten lisäksi muita osastoja ilmassa?

 

Yleisöalue on niin iso (koko kiitotien pituinen), että mitään tungosta ei ole vaikka väkeä onkin paljon. Red Arrowsien ja Frecce Tricolorin lisäksi mukana olivat Royal Jordanian Falcons, PC-7 Team, Breitling Wingwalking Team ja sunnuntaina myös Patrouille de France. Täydellinen lista koneista löytyy nettisivulta http://www.airtattoo.com/airshow/aircraft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään parit omastakin torso-reissusta. Seassa on muutama kone joita ei varsinaisessa näytöksessä näkynyt. U-2:n kuvaaminen oli kohtuullisen lähellä mutta ehkä joskus  :'(

 

DSC_6542.jpg

 

DSC_6571.jpg

 

DSC_6629.jpg

 

DSC_6734.jpg

 

DSC_6756.jpg

 

DSC_6763.jpg

 

DSC_6796.jpg

 

DSC_6798.jpg

 

DSC_6851.jpg

 

DSC_6691.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Frecce Tricolori koneinaan Aermacchin MB-339PAN:t. Jos RIAT:ssa jaettaisiin palkinto parhaalle selostajalle, niin kyseinen palkinto menisi varmasti Freccen kuuluttajalle. En vieläkään tiedä puhuiko herra englantia, italiaa vai molempia, mutta innokkuudessaan hän päihitti Mertarannankin 100-0.

 

Freccen kommentaattorin puheita (en tiedä onko aina ollut sama mies, ei välttämättä) pari kertaa kuulleena, olen täysin samaa mieltä.  ;D

 

Hienoja kuvia!  :thmbup:

 

Ja hienoa, että Red Arrowsit (ja mahdollisesti muutkin) ovat saaneet sinut näkemään osastolentämisen hieman eri valossa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Freccen kommentaattorin puheita (en tiedä onko aina ollut sama mies, ei välttämättä) pari kertaa kuulleena, olen täysin samaa mieltä.  ;D

 

Hienoja kuvia!  :thmbup:

 

Ja hienoa, että Red Arrowsit (ja mahdollisesti muutkin) ovat saaneet sinut näkemään osastolentämisen hieman eri valossa. :)

 

Kiitos kommentista Laura (ja kaikki muutkin). Kiva kuulla, että tällaisen ensikertalaisen kuvat miellyttää edes joidenkin silmää.

 

Mitä osastolentämiseen tulee, niin toki olen aina kunnioittanut sitä taitoa mitä se vaatii lentäjiltä, mutta kyllä siitä saa näköjään katsojallekin erittäin näyttävää halutessaan (vaikka mikä nyt on näyttävää kenenkin mielestä). :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minustakin RIAT on yksi parhaista ilmailutapahtumista joissa olen käynyt. Maailmanluokan lentoryhmät, laaja osanottajakunta ja koneiden kuvausmahdollisuudet ovat hyvän ja loistavan välillä :D

Itse olen raaskinut ostaa menneinä vuosina niin grandstand kuin FRIAT katsomoihin lippuja.

 

Maanäyttelyn koneista voi kokeilla saada hieman toista kuvakulmaa myös alueen sisäisen bussin kakkoskerroksesta. Bussi heiluu kyllä kovasti ja vauhtikin spottailuun on hieman liian kova ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frecce Tricolori koneinaan Aermacchin MB-339PAN:t. Jos RIAT:ssa jaettaisiin palkinto parhaalle selostajalle, niin kyseinen palkinto menisi varmasti Freccen kuuluttajalle. En vieläkään tiedä puhuiko herra englantia, italiaa vai molempia, mutta innokkuudessaan hän päihitti Mertarannankin 100-0.

 

Jep. Tämänvuotinen Freccen ohjelmalehtinenkin on pieni kirjanen, yli 60 sivua - täyttä asiaa.

 

[ attachment removed / expired ]

// © Frecce Tricolori

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla