Mika Koski

Purjekoneiden heijastimista

17 viestiä aiheessa

Hei,

 

tuossa viikonloppuna oli tilanne, jossa olisin mielelläni havainnut vastaantulevan purjekoneen hieman aikaisemmin. Minun koneessa oli FLARM, mutta vastaantulleessa ei tainnut, koska hälyytystä ei tullut, eikä näytössä edes näkynyt "maalia". Ennen kuin aloitetaan "FLARM pakolliseksi" -keskustelu, niin onko kellään kokemuksia miten paljon maailmalla käytetyt "heijastimet" parantavat koneiden havaittavuutta?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havaittavuudesta ja erityisesti havaittavuuden parantamisesta käytiin muutama vuosi sitten keskustelua pulinajaksolla. Jostain syystä keskusteluissa keskityttiin enemmän siihen miksei mitäkin tapaa kannata käyttää, mutta löytyy sieltä myös tutkimuksia joiden tuloksista näkyy, että havaittavuus on huonoa ja että parannusmahdollisuuksia on. Itse olen sitä mieltä, että valkoisen purjekoneen havaittavuus vaaleaa taustaa vasten on todella heikkoa ja sitä tulisi ehdottomasti parantaa. Keinoja on useita (heijastimet, strobot, huomiovärit, Flarm, jne) enkä millään jaksa ymmärtää miksei keinoja yleisemmin käytetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden valmistajat antavat niitä ohjeita joiden mukaan niitä pitäisi (tyyppihyväksyttyjä) kirjailla.

Toki voi miettiä kumpi lyhentää koneen ikää tehokkaammin, törmäys vai pitkäaikainen pintalämpötilan nousu...

Olen nähnyt mm. alumiinifolion näköistä teippausta ns. köyhän miehen strobona ja se toimi hyvin tietystä suunnasta. Huomioväreillä on merkitystä, myös niillä valmistajien sallimilla minimaalisilla maalauksilla.

Kuvia erilaisista muista maalauskaavioista saa vaikka selaamalla purjelentokisojenkuvagallerioita. KAikki ei ole juuri valmistajan hyväksymiä mutta varmasti vaikuttavat havaittavuuteen.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä tarkemmin tilannetta, mutta paikkailmoituksia tekemällä saadaan paljon hyvää aikaan monessa tilanteessa. Ihan paikallislennoillakin on hyvä tehdä ilmoituksia ja pidän sitä jopa itsestään selvyytenä, että jos minä olen matkalennolla ja teen ilmoituksia kohdekentälle, niin saan tiedon muusta mahdollisesta liikenteestä ilman pyytämättä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä tarkemmin tilannetta, mutta paikkailmoituksia tekemällä saadaan paljon hyvää aikaan monessa tilanteessa. Ihan paikallislennoillakin on hyvä tehdä ilmoituksia ja pidän sitä jopa itsestään selvyytenä, että jos minä olen matkalennolla ja teen ilmoituksia kohdekentälle, niin saan tiedon muusta mahdollisesta liikenteestä ilman pyytämättä!

 

Meitä on siellä paljon muuallakin kuin kenttien lähellä... :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä tarkemmin tilannetta, mutta paikkailmoituksia tekemällä saadaan paljon hyvää aikaan monessa tilanteessa. Ihan paikallislennoillakin on hyvä tehdä ilmoituksia ja pidän sitä jopa itsestään selvyytenä, että jos minä olen matkalennolla ja teen ilmoituksia kohdekentälle, niin saan tiedon muusta mahdollisesta liikenteestä ilman pyytämättä!

 

Kun vilkkaan purjelentokentän ympäristössä voi olla kymmeniä koneita, ei sitä tilannetta paikkailmoituksilla yksinkertaisesti voi kukaan hallita, eikä matkalennoillakaan ole mitään yleistä taajuutta, jota kaikki voisivat käyttää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneita on kymmeniä, niin yksi ilmoitus jossa kerrotaan useasta koneesta riittää. Ei tule silloin yllätyksenä kenellekään muu liikenne. Vaarallisin tilanne on mielestäni silloin kun oletetaan, ettei ilmassa ole muita koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä tarkemmin tilannetta, mutta paikkailmoituksia tekemällä saadaan paljon hyvää aikaan monessa tilanteessa. Ihan paikallislennoillakin on hyvä tehdä ilmoituksia ja pidän sitä jopa itsestään selvyytenä, että jos minä olen matkalennolla ja teen ilmoituksia kohdekentälle, niin saan tiedon muusta mahdollisesta liikenteestä ilman pyytämättä!

Kaikkien ilmassa olevien purjekoneiden ei liene järkevää antaa paikkailmoitusta saapuvalle koneelle jos kaikki purjekoneet ovat normaalia laskukierroskorkeutta selvästi korkeammalla. Yleensä riittää, että yksi purjekone tai maa-asema/hinauskone/vintturi ilmoittaa, että kentällä tai sen lähialueella on purjelentotoimintaa.

 

Poikkeustapauksissa purjekoneen on toki syytä ilmoittaa lähestyvälle koneelle, että ollaan esim. Normaalia alempana ja jos satutaan olemaan moottorikoneen reitillä ja niiden käyttämissä korkeuksissa. Yleensähän tuossa vaiheessa kenttää lähestyttäessä moottorikoneet ovat jo normaaleissa laskukierroskorkeuksissa. Hyvin usein purjekoneet ovat selvästi moottorikoneita korkeammalla, tällaisessa tilanteessa ei jokaisen purjekoneen tarvinne ilmoittaa sijaintiaan ja korkeutta lähestyvälle koneelle vaan riittää, että yksi purtsikka ilmoittaa ja kehottaa moottorikoneen pilottia varautumaan kentällä ja sen lähistöllä tapahtuvaan purjelentotoimintaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun olen ollut matkassa väkisinlentolaitteella, olen tavannut tehdä ilmoitukset tullessani purjelentoalueelle sekä tietenkin liityttäessä lentopaikan lähiliikenteeseen.

 

Purjekoneesta/hinauskoneesta käsin sitten kertonut purjelentotoiminnasta tulevalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ihan vaan selvyyden vuoksi kyseessä oli kahden purjekoneen välinen tilanne, jossa minä lensin suoraan liitoa korkeudella 1000 m AGL ja ilmanopeudella 150 km/h. Kaveri oli oikeassa kaarrossa (paikassa jossa ei ollut nostoa, eikä pilveä sen merkkinä). Kaarrossa ollut kone jatkoi kaartoa ja kohta oltiin kohtaavalla kurssilla "nokakkain". Kaveri meni vasemmaltapuolelta ohi muutaman metrin korkeuserolla ja siipien kärkien väliin jäi 10-20 metriä.  Koska kohtaava kone tuli ns. puskista vaikka tarkkailin ilmatilaa, niin kyllähän tollanen säikäyttää.

 

Jotain tulisi tehdä kaikkien purjekoneiden näkyvyyden parantamiseksi, koska 50 v sitten koneet olivat iloisen värisiä ja liidot lennettiin 80-120 km/h, jolloin kohtaamisnopeudet olivat alle 250 km/h. Nykyään koneet ovat valkoisia ja liidot lennetään parhaimmillaan 150 - 200 km/h, joten... Näitä halpoja keinoja (peijastimet, huomiovärit ja ledi strobet) tulisi ottaa käyttöön havaittavuuden lisäämiseksi. Ihan vaikka vapaaehtoisesti ja oman turvallisuuden vuoksi.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Posistrobe on halvaksi luokiteltava ledistrobo. Joissain olosuhteissa se parantaa havaittavuutta.

DG on sivuillaan julkaissut pienen artikkelin siitä miksi srobot eivät ole yleistyneet purjekoneissa (vielä).

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa kuitenkin se Flarm olla paras apu, kun ne vaan saataisiin kaikkiin koneisiin. Ennen koneiden poikkipinta-ala oli varmaan tuplaten nykyisiin verrattuna ja nopeudet tosiaan huomattavasti pienempiä. En usko että moderni purjekone erottuisi edestä päin juurikaan paremmin vaikka sen maalaisi millä värillä.

 

Täytyy myöskin myöntää, että itsekin olen ajellut ilman Flarmia, mutta täytyy kai sellainen seuraavan vuosihuollon yhteydessä asentaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Hyvä ettei kolahtanut. Olen tänä vuonna lentänyt vajaat sata keikkaa ja parissa kohtaa Flarmista on ollut apuakin kun "rääkäisyn" jälkeen on tehostetusti tarkkaillut ilmatilaa että missä se toinen lähelläoleva kone onkaan. Toki ilmatilaa on tarkkailtu jo ennen tätäkin. Joillakin tuntuu olevan tapa liittyä nostoon muuten kuin ulkokehältä ja etenkin koulukeikoilla tämä pistää etuohjaamossa ns. sukat sekaisin helposti.

 

Flarmin ongelmana on osittain mielestäni se, että varsinainen varoitus voi tulla aika myöhään, tietysti jos koneet eivät ole törmäävällä kurssilla niin eihän niitä varoituksia tulekaan.

 

Oppilaille ja kaikille, kenen kanssa olen kaksikolla lentänyt olen voimakkaasti painottanut ilmatilan tarkkailun tärkeyttä - halpa henkivakuutus. Etenkin kentän lähistöllä ja matkalennoillakin jos esim. on hyvää pilvijonoa - todennäköisesti vastaantulevaa liikennettä on.

 

Flarmiinkaan ei auta sokeasti luottaa, kuten tiedetään, se voi olla epäkunnossa ja monesta koneesta se vielä puuttuu.

 

Riku

 

 

Joo, ihan vaan selvyyden vuoksi kyseessä oli kahden purjekoneen välinen tilanne, jossa minä lensin suoraan liitoa korkeudella 1000 m AGL ja ilmanopeudella 150 km/h. Kaveri oli oikeassa kaarrossa (paikassa jossa ei ollut nostoa, eikä pilveä sen merkkinä). Kaarrossa ollut kone jatkoi kaartoa ja kohta oltiin kohtaavalla kurssilla "nokakkain". Kaveri meni vasemmaltapuolelta ohi muutaman metrin korkeuserolla ja siipien kärkien väliin jäi 10-20 metriä. Koska kohtaava kone tuli ns. puskista vaikka tarkkailin ilmatilaa, niin kyllähän tollanen säikäyttää.

 

Jotain tulisi tehdä kaikkien purjekoneiden näkyvyyden parantamiseksi, koska 50 v sitten koneet olivat iloisen värisiä ja liidot lennettiin 80-120 km/h, jolloin kohtaamisnopeudet olivat alle 250 km/h. Nykyään koneet ovat valkoisia ja liidot lennetään parhaimmillaan 150 - 200 km/h, joten... Näitä halpoja keinoja (peijastimet, huomiovärit ja ledi strobet) tulisi ottaa käyttöön havaittavuuden lisäämiseksi. Ihan vaikka vapaaehtoisesti ja oman turvallisuuden vuoksi.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tänä vuonna lentänyt vajaat sata keikkaa...

 

17.8 pidetään maaliinlaskukilpailu. Tervetuloa!

 

:)

 

T. Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä halpoja keinoja (peijastimet, huomiovärit ja ledi strobet) tulisi ottaa käyttöön havaittavuuden lisäämiseksi. Ihan vaikka vapaaehtoisesti ja oman turvallisuuden vuoksi.

Samaa mieltä Mika. Tämä on lisäksi erinomaisen hyvä aihe!

 

Arvaan kuitenkin, että vapaaehtoisuuteen perustuen asia tulee kyllä etenemään, mutta hyvin hitaasti. Nopeampi konsti olisi sellainen, jossa kilpailuihin osallistuvilta koneilta vaadittaisiin tälläisiä havaittavuuden lisäämiseksi tehtyjä toimenpiteitä (monikossa Huom!). Olen jostain ollut lukevinani, että tälläistä joissain maissa harrastetaankin. Ja taitaahan Flarm olla sentään kisoissa jo Suomessakin pakollinen? Voin olla tässä väärässäkin. En kuitenkaan tarkoita, että Flarm riittäisi yksinään. Nopein keino olisi, jos näitä keinoja vaadittaisiin pakollisiksi, mutta eihän nyt sellaista kuin pakollista saa tietenkään olla  ;)

 

Huomioväreistä vielä sellainen omakohtainen "huomio", että kun Nummelassa lentelee sekä "huomioituja", että "huomioimattomia" koneita, siis Kebnellä kävijöitä ja muita, niin aina vaan huomioin ne Kebnen kävijät ilmasta huomattavasti nopeammin kuin muut. Välillä on tuntunut, ettei taivaalla muita kuin Kebnen kävijöitä olekaan, vaikka niitä muita olisikin enemmän.

 

Strobot on hyviä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

Huomioväreistä vielä sellainen omakohtainen "huomio", että kun Nummelassa lentelee sekä "huomioituja", että "huomioimattomia" koneita, siis Kebnellä kävijöitä ja muita, niin aina vaan huomioin ne Kebnen kävijät ilmasta huomattavasti nopeammin kuin muut. Välillä on tuntunut, ettei taivaalla muita kuin Kebnen kävijöitä olekaan, vaikka niitä muita olisikin enemmän.

 

Strobot on hyviä!

 

Tämän saman huomion olen tehnyt EFME:llä, kun C-alkuisia kilpailutunnuksia omaavia koneita on leireillyt sielläkin  :thmbup:. Ja Flarmitkin niissä taitaa kaikissa pelata, tervetuloa taas ensi vuonnakin Cumuluksen porukka!

 

Flarm on SM-kisoissa pakollinen, ote säännöistä:

 

 

"4 TEKNISET VAATIMUKSET

 

4.1 PURJEKONEET JA VARUSTEET

 

4.1.1 Kilpailijalla täytyy olla Suomen mestaruuskilpailun vaatimustasoon soveltuva purjekone mittaristoineen sekä tarpeelliset lisävarusteet kuten purjekoneen kuljetusperävaunu, perävaunun vetoauto, lennontaltiointilaitteet, radio, pelastuslaskuvarjo sekä muut mahdolliset pelastautumis- ja turvallisuusvälineet.

 

a.Kilpailukoneiden lentokelpoisuus, turvallisuus ja turvallinen käyttö on kilpailijoiden vastuulla koko kilpailun ajan.

 

b. Kilpailulennolla on jokaisen kilpailukoneessa olijan käytettävä istuinvöitä sekä pidettävä yllään käyttökelpoista laskuvarjoa. Sijainninilmoituslaitteen (Flarm) käyttö on pakollista. Järjestäjä voi edellyttää muidenkin turvallisuusvälineiden käyttöä"

 

t: Ventti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään