Ari Wan

Vuoristoradan jarrumiehet?

29 viestiä aiheessa

Päivän hesarissa on juttu Linnanmäen vuoristoradan ainoasta naispuolisesta jarrumiehestä Valpurista.

 

Jutussa esitetään jo lapsena kuulemani väite: "vuoristoradan ensimmäiset jarrumiehet olivat ilmavoimien hävittäjälentäjiä".

 

Totta vai tarua?

 

AW

 

edit. korjattu kirjoitusvirhe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama väittämä kuin hesarin artikkelissa toistuu melkein sanasta sanaan. Totuusarvo ei tästä yhtään kasva. Faktoja peliin.

 

- minkä nimisiä nuo lentäjät olivat?

- mitkä olivat heidän sotilasarvonsa?

- miten heidät valittiin?

- olivatko jarrumiehinä ollessaan lomalla vai virkavapaalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopickia: Vanha luokkakaveri meni naimisiin tuolla yläkaarteessa. Oli jarrumiehenä ja sai varmaan sen kautta asian sovittua.

 

Hieno ja tunnelmallinen rata kyllä, verrattuna näihin nykyaikaisiin kieputtaviin ratoihin. Tosin on niissäkin oma viehätyksensä, eikä ne minua pelota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli googlatessa vastaan maininta, että vuonna 1953 Linnanmäen jarrumies kuoli vuoristorata-onnettomuudessa. Kuka lienee mies ollut, tuo hävittäjälentäjä-yhteys näihin ensimmäisiin jarrumiehiin on mielenkiintoista. Mutta kuten Ari Wan edellä kirjoittaa, olisi mukava nähdä faktoja ja nimiä. Aika mukava juttuaihe tämä kyllä on, varsinkin kun eilen tuli ajettua Powerparkin Thunderbird-puuradalla, toki ilman jarrumiestä jota siinä masiinassa ei ole.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran kiinnosti, että poikkesin Kansalliskirjastoon selailemaan sanomalehtiä.

 

Uusi Suomi 14.7.1951: ..Ja useimmat ohjaajat ovat entisiä lentäjiä, jotka varmasti hallitsevat "taitonsa" ja pitävät junan ja sen 22 "matkustajaa" radalla vauhdista ja käänteistä huolimatta.

 

Helsingin Sanomat 14.7.1951: Radalla ajaa yhtaikaa kolme junaa, joista kuhunkin kuuluu neljä vaunua. Joka junaan mahtuu 22 matkustajaa ja jarrumies. Kun Lasten Päivä kuulutti paikkoja näille jarrumiehille ilmoittaen, että heiltä vaaditaan hyvää fysiikkaa, ilmoittautui suuri joukko entisiä lentäjiä.

 

Mitään muuta lentäjiä koskevaa ei irronnut, ei edes yhtään nimeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kyllä tässä asiassa siis perää on, kiitos Raimo "tutkimuksista". Suomen Kuvalehti voisi olla myös hyvä lähde, niissä tapasi olla tämäntyyppisiä juttuja.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi Suomi 14.7.1951: ..Ja useimmat ohjaajat ovat entisiä lentäjiä, jotka varmasti hallitsevat "taitonsa" ja pitävät junan ja sen 22 "matkustajaa" radalla vauhdista ja käänteistä huolimatta.

 

Kuvaukseen sopisi esim. toisessa maailmansodassa (Suomen ja  Neuvostoliiton välillä) lentänyt  sota-ajan pilotti, joka ei sodan jälkeen enää jatkanut Ilmavoimissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvaukseen sopisi esim. toisessa maailmansodassa (Suomen ja  Neuvostoliiton välillä) lentänyt  sota-ajan pilotti, joka ei sodan jälkeen enää jatkanut Ilmavoimissa. 

Näitä Simon mainitsemia pilotteja varmaan löytyi tuohon aikaan. Näyttää siis siltä, etteivät nämä jarrumiehet sittenkään kuulu joulupukkiosastolle. Aika hataraa tämä evidenssi kuitenkin edelleen on. Olisi kiva kuulla tarkempia tietoja.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä Simon mainitsemia pilotteja varmaan löytyi tuohon aikaan. Näyttää siis siltä, etteivät nämä jarrumiehet sittenkään kuulu joulupukkiosastolle. Aika hataraa tämä evidenssi kuitenkin edelleen on. Olisi kiva kuulla tarkempia tietoja.

 

Hmmm... voisikohan tuolla sellainen mainoskikka? "Linnanmäen Vuoristorata on niin hurja laite, että sitä ajamaan tarvitaan hävittäjälentäjiä." Mene ja tiedä?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ainakin usarin ja hesarin välittämänä todistettu, että evp lentäjiä on ollut vuoristojunan puikoissa eli jarrukahvassa vuonna 1951, eikä se ole mainoskikkailua. Sen sijaan tuo "hävittäjälentäjä" sitä kyllä on, koska sellaista ei em. lehdissä ole erikseen tähdennetty. Tämä saattaa kuulostaa jo vitsikkäältä, mutta uskon Fokker C.X. -lentäjänkin pystyvän yhtä hyvään suoritukseen vuoristoradalla, eikä siinä tarvita erikoisesti hävittäjälentäjän taitoja. FK-ohjaajien koulutukseen kuuluivat muun muassa liuku- ja syöksypommitukset ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakon pitäisi muistaa koska Malmilla oli joku kaveri joka iltahommina jarrutteli, en muista oliko mekaanikko vai lentäjä.Seura tai Apu lehdessä saattoi olla juttua tuosta.

Tuo muisti kun on mitä on, toisaalta on siitä aikaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ainakin usarin ja hesarin välittämänä todistettu, että evp lentäjiä on ollut vuoristojunan puikoissa eli jarrukahvassa vuonna 1951, eikä se ole mainoskikkailua. Sen sijaan tuo "hävittäjälentäjä" sitä kyllä on, koska sellaista ei em. lehdissä ole erikseen tähdennetty. Tämä saattaa kuulostaa jo vitsikkäältä, mutta uskon Fokker C.X. -lentäjänkin pystyvän yhtä hyvään suoritukseen vuoristoradalla, eikä siinä tarvita erikoisesti hävittäjälentäjän taitoja. FK-ohjaajien koulutukseen kuuluivat muun muassa liuku- ja syöksypommitukset ;)

Ei usarin tai hesarin juttu vielä todista mitään jos primäärilähdettä ei ole mainittu. Toimittaja on kirjoittanut mitä joku on hänelle kertonut. Jos kertoja on ollut lentäjäjarrumies itse, asiaa voi pitää todistettuna. Jos taas kertoja on ollut lintsin markkinointimies tai muu ns "asioista yleensä hyvin perillä oleva taho" epäilyksen siemen jää kytemään.

 

Kaikki mikä lehteen on painettu ei ole totta, ei nyt eikä 50-luvullakaan.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvana kyllä tämä "hävittäjälentäjä-jarrumies"-legenda on vuosikymmenet elänyt, tässä yksi lehtileike vuodelta 2003:

 

"Jarrumiehet ovat aina tunteneet arvonsa. Eikä ihme, sillä -50-luvulla hommaa pidettiin niin vaativana, että siihen otettiin vain Ilmavoimien hävittäjälentäjiä!"

 

http://www.jarrumiehet.fi/artikkelit/2003a6.pdf

 

Tuolta jarrumiesten sivustolta yritin onkia lisää, mutta ei sieltä paljon apuja löydy.

 

http://www.jarrumiehet.fi/lehtiartikkelit.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tuollaisen epävarman mutta mahdollisen vihjeen, Olli Riekki on voinnut olla aikanaan tuossa hommassa koska oli ilmeisesti jossain vaiheessa vahtimestareiden pomona ja saattoi järjestää vanhoja lentäjäkavereitaan hommiin.Olli poistui 2006 joten jos joku tuntee Ollin perheen sieltä voisi kysellä.

Tämä tosiaan vaan kertojan mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tuollaisen epävarman mutta mahdollisen vihjeen, Olli Riekki on voinnut olla aikanaan tuossa hommassa koska oli ilmeisesti jossain vaiheessa vahtimestareiden pomona ja saattoi järjestää vanhoja lentäjäkavereitaan hommiin.Olli poistui 2006 joten jos joku tuntee Ollin perheen sieltä voisi kysellä.

Tämä tosiaan vaan kertojan mukaan.

Terve Arne,

vinkkinä noi jotkut Ollin oppilaat voisivat tietää jotain:

 

Antero Siirilä alias Asi

Esa Karanko

Ilkka Mäkelä

 

 

Terv Jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tietenkään ole poissuljettua että siellä jarruissa olisi ollut ex hävittäjälentäjiä. Ja totta kai sitä käytettiin mainoksena.

 

Mutta myös isäni oli jarrumiehenä 50-luvulla eikä koskaan ollut lentänyt millään, korkeintaan hevosrattailta maahan.

 

Markku v

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tietenkään ole poissuljettua että siellä jarruissa olisi ollut ex hävittäjälentäjiä. Ja totta kai sitä käytettiin mainoksena.

 

Mutta myös isäni oli jarrumiehenä 50-luvulla eikä koskaan ollut lentänyt millään, korkeintaan hevosrattailta maahan.

 

Markku v

 

Ei hävittäjä-ässänkään pää välttämättä niin kova ole, että "korkeita" paikkoja kestää... ;)

 

"Illu" Juutilainen muistelee kirjassa "Punalentäjien kiusana":

 

"Joku oli pelotellut keittiölottien kissan puuhun, korkeaan mäntyyn, ja lotat pyysivät minua hakemaan sen sieltä pois, koska mirri ei uskaltanut yksin tulla alas. Pelotti tosissaan moinen puuha, sillä puu oli ainakin toistakymmentä metriä korkea. En kuitenkaan iljennyt tunnustaa pelkoani, kun tytöt sanoivat, että siellähän lentäjä on omassa elementissään. Tosiaankin, eikä vielä oltu keksitty sellaista laskuvarjoa, jolla olisi voinut hypätä niin matalalta. Kiipesin puuhun, eikä se tuntunutkaan miltään. Sain mirrin puseroni alle ja katsoin ylväästi alas. Silloin vihlaisi ilkeästi vatsanpohjasta, puristin oksia rystyset valkoisina ja vapisin. Kun tärinä tasaantui ja kissa lakkasi nauramasta urheuttani, aloin varovasti laskeutua katsellen ylöspäin ja yrittäen olla hyvin huolettoman näköinen. Pääsin lopultakin alas ja sain palkakseni oikeata kahvia ja räiskäleitä. Turha luulla etten pelännyt. Jos lentokonekin pantaisiin korkealla seipään nenään, niin tuskin uskaltaisin nenääni ohjaamon laidalle nostaa."

 

Olisiko 94:n ilmavoiton Illu pärjännyt niillä eväillä jarrumiehenä? ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on niin totta. Itelläkin huippaa talon katolla, mutta takavuosina kun seisoin Herculeksen avoimella takaportilla 5km:n korkeudella, ei tuntunut miltään.

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on niin totta. Itelläkin huippaa talon katolla, mutta takavuosina kun seisoin Herculeksen avoimella takaportilla 5km:n korkeudella, ei tuntunut miltään.

Tomppa

Se on se kiinteä maayhteys joka tekee olon huteraksi ja huippaavaksi.Lentsikka/kopteri on niin turvallisen tuntuinen paikka  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko mahdoton temppu tiedustella alkuaikojen jarrumiesten nimiä suoraan Linnanmäeltä, vai estääkö joku Suomen 42 metrisestä lakikirjastosta luovuttamasta henkilöiden nimiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään