Ilkka Mannikainen

Finavia havittelee Helsinki-Vantaalle uutta terminaalia ja uudistuksia

99 viestiä aiheessa

Jos pysytään aiheessa, niin millään muulla mun mielestä ei ole mitään merkitystä tämän asian osalta kuin sillä että:

 

     Olennaista on se, että yksikään niistä ei lentele omilla koneillaan Helsinki-Vantaalle.

 

enää ei varmasti tarvitse toistaa että mihin ne sitten lentävät?

 

Kuten sanoin, niin jokaisen asiasta kiinnostuneen pitää perehtyä ensinnä siihen että mihin ks. yhtiot lentelevät. Ei kai tässä nyt tarvi mitään liiketalouden ja markkinoinnin kurssia pitää, että voidaan päätellä se tosiseikka että joku näistä yhtiöistä olisi suotuisassa ilmapiirissä voinut jo aloittaa palvelun Helsingistä. Samasta suunnasta TK on voinut hoitaa homman, kun on pitkät perinteet. Uutisoinnissa näitä veroparatiisi emiraattiyhtiöitä pelättiin jo 2000-luvun alkupuolella, ja nyt viittaus nimeenkin on jo muutettu Gulf-carrieriksi että näyttää paremmalta.

__________________________________________________________________________________________________________________

 

Jos mennään irvistelemään muihin aiheisiin, niin olipahan mainitsemasi (mikä siitä jätin tekee?) kenttä ihan oikeasti merkittynä viralliseen kaavaehdotukseen ja vieläpä aivan oikealle paikalle. Näytätkös sinä puolestasi, että koska viimeksi tällaista  uutta kenttää on ylipäänsä merkitty minkään vaiheen kaavaan noin lähelle Helsinkiä?

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hei, vaikka en juuri toivokaan Finnairille kilpailua Aasian reiteille, niin eiks toi "future oneworld" QR voisi olla aivan varteenotettava ehdokas edes kapearunkokoneelle Persianlahdelle päin?

 

Eikö se Qatar jo kerran ehtiny ilmottaa avaavansa reitin Helsinkiin? Mitä sille tapahtui?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

    Olennaista on se, että yksikään niistä ei lentele omilla koneillaan Helsinki-Vantaalle.

 

enää ei varmasti tarvitse toistaa että mihin ne sitten lentävät?

 

 

Eli sinulla ei ole mitään tietoa asiasta, vain mutuilua ja omia mielipiteitä kuinka asioiden pitäisi olla. Selvä :)

 

Eiköhän tuolla hiekkayhtiöissä ole aika tarkkaan mietitty minne kannattaa ja minne taas ei kannata lentää.

 

Ja mitä tulee tuohon haamukenttään niin kaavamerkinnästä kentäksi taitaa olla aika kohtuullisen pitkä matka. Etkös sinä käynyt tällä(kin) foorumilla eräänlaista yhden miehen sotaa tuon kentän puolesta ja lähinnä tunne/mutu -pohjalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli sinulla ei ole mitään tietoa asiasta, vain mutuilua ja omia mielipiteitä kuinka asioiden pitäisi olla. Selvä :)

 

Eiköhän tuolla hiekkayhtiöissä ole aika tarkkaan mietitty minne kannattaa ja minne taas ei kannata lentää.

 

Ja mitä tulee tuohon haamukenttään niin kaavamerkinnästä kentäksi taitaa olla aika kohtuullisen pitkä matka. Etkös sinä käynyt tällä(kin) foorumilla eräänlaista yhden miehen sotaa tuon kentän puolesta ja lähinnä tunne/mutu -pohjalta?

 

Tuohon kaipaisin lisää todistelua Helsingin osalta:

 

"Eiköhän tuolla hiekkayhtiöissä ole aika tarkkaan mietitty minne kannattaa ja minne taas ei kannata lentää."  Onko tästä jossain jotain tarkempaa tietoa?

 

___________________________________________________________________________________________________________________________

 

Sitten, tuota Mikko, öö, mä en nyt todellakaan ymmärrä miten tämä kenttä-asia ja sitten uutinen ns. (nyk.) Gulf carriereista rimmaa yhteen.

 

Nyt, viimeisen kerran, ei ole mitään tunnetta tai mutua, on vain työtä, rahaa ja hyvinvointia, mistä päästäänkin sitten ihan muihin, alueellisiin asioihin, jotka ei kuulu tänne.

 

Jos sä haluat riepotella sitä asiaa täällä, aivan asiaan liittymättömissä yhteyksistä, niin se on sinun oma asiasi.

 

Lainaus:"tällä(kin) foorumilla"

 

Sitähän voi joku perustaa internettiin vaikka palstan, jonka nimi on Markku sano silloin sitä ja tätä, tai "Markun haamukenttä", mutta ei se kyllä erityisemmin mua kiinnosta. Ihan kaikkien juttujeni takana seison, mutta ajat muuttuu, ja jos täällä halutaan puhua jo kokonaan haudatuista asioista, eli ei enää millään tavalla agendalla olevista jutuista, niin ei kun antaa palaa  :thmbup: 

 

Viimeinenkin vapaa-aika katoaa kun juttelee ikivanhoista asioista.

 

Mä keskustelen tällä palstalla aiheesta: "Finavia havittelee Helsinki-Vantaalle uutta terminaalia ja uudistuksia"

 

 

   8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommelit pyörähtää käyntiin:

 

Kehittämisohjelma käynnistyy terminaali 2:sta lähtöselvitysaulan parannustöillä. Samaan aikaan käynnistetään tarkempi suunnittelutyö, jolloin tehdään lopulliset päätökset laajennustöiden kohdistamisesta.

 

Kokonaan uuden infrastruktuurin rakentaminen käynnistyisi näillä näkymin vuonna 2015. Yhtenä vaihtoehtona Finavia tutkii mahdollisuutta rakentaa ns. satelliittiterminaali terminaali 2:n viereen. Yhtiö suunnittelee myös terminaali 2:n laajentamista nykyisten P1- ja P2-pysäköintitilojen alueelle.

 

Mitä Helsinki-Vantaalla tapahtuu seuraavien vuosien aikana?

Lähtöselvitys- ja turvatarkastuskapasiteetin kehittäminen Terminaali 2:ssa

- Matkustajien turvatarkastuskapasiteetin lisäys

 

- Congress-alueen kehittäminen

 

- Lähtöselvitys- ja bag drop –automaatio

 

- Toteutus vuonna 2014

 

Vaihtoliikenteen kapasiteetin kehittäminen

- Lisää laajarunkokonepaikkoja Non-Schengen-liikenteelle

 

- Terminaalin kasvattaminen esimerkiksi satelliittiterminaalin avulla

 

- Voidaan toteuttaa asteittain kysynnän mukaan 2015–2020

 

Lähtevän ja saapuvan liikenteen kehittäminen Terminaalissa 2

- Terminaali 2:n laajennus edusta-alueelle ja pysäköintikapasiteetin kehittäminen

 

- Keskitetty lähtöselvitysalue, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus

 

- Liikennejärjestelyiden kehittäminen

 

- Mahdollisuus kaupallisten palveluiden lisäämiseen

 

- Alustava aikataulu 2017–2019 riippuen toisten hankkeiden aikataulutuksesta

 

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2013/finavia-kaynnistaa-helsinkivantaan-laajan-kehittamisohjelman/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen visio ja paikka tuolle mahdolliselle satelliitti terminaalille. Miten käy kaarihallille?

 

Kaarihalli sekä muutama muu halli ja rakennus purettaisiin satelliittiterminaalin tieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaarihalli sekä muutama muu halli ja rakennus purettaisiin satelliittiterminaalin tieltä.

Onko Finnairin tekniikassa mahdollisuus siirtää kaarihallin ja muiden rakennusten toiminta muualle jo olemassa oleviin tiloihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sitten Finavia ***kele: kahden oven putket porteille että laajarunko täytetään ja tyhjennetään kahta ovea käyttäen. Niinkun maailmalla tehdään.

 

Ei enää lisää 70-luvun kolhoosiputkia etenkin nyt kaiken voi satelliittiterminaalissa suunnitella perusteellisesti alusta alkaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sitten Finavia ***kele: kahden oven putket porteille että laajarunko täytetään ja tyhjennetään kahta ovea käyttäen. Niinkun maailmalla tehdään.

 

Ei enää lisää 70-luvun kolhoosiputkia etenkin nyt kaiken voi satelliittiterminaalissa suunnitella perusteellisesti alusta alkaen.

 

Kahden oven putket, jotta bisnesluokan tai ykkösluokan n. 30 matkustajaa voivat käyttää ensimmäistä ovea, ja loput 300 toista ovea?-) Tietysti onhan se nopeampaa noin, mutta monesti täällä maailmalla kaikki halukkaat businessluokan/muut priority-matkustajat kuormataan koneeseen ennen ensimmäistäkään turistia, joten käytännön merkitys jää lopulta aika pieneksi. Asia sitten erikseen, jos putket saataisiin (bussissa) oville L2 ja L3 tai L2 ja L4, mutta tuo normaali L1+L2 ei mitään radikaalia nopeutusta kyllä tuo varsinkaan niissä koneissa, joissa matkustamo on yhdessä kerroksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahden oven putket, jotta bisnesluokan tai ykkösluokan n. 30 matkustajaa voivat käyttää ensimmäistä ovea, ja loput 300 toista ovea?-) Tietysti onhan se nopeampaa noin, mutta monesti täällä maailmalla kaikki halukkaat businessluokan/muut priority-matkustajat kuormataan koneeseen ennen ensimmäistäkään turistia, joten käytännön merkitys jää lopulta aika pieneksi. Asia sitten erikseen, jos putket saataisiin (bussissa) oville L2 ja L3 tai L2 ja L4, mutta tuo normaali L1+L2 ei mitään radikaalia nopeutusta kyllä tuo.

 

Ellen ihan väärin muista, niin Japanissa etummaisesta putkesta menevät sisään koneen oikean käytävän matkustajat ja taaimmaisesta putkesta koneen vasemman käytävän matkustajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä me sikaosastonkin matkaajat sitä etuovea voidaan käyttää kunhan etupää on tyhjentynyt ja purkua sillä kai lähinnä on tarkotus nopeuttaakin. Ja lisäksi saahan sillä vähän lisäarvoa etupään matkaajille boardatessa kun ei tartte jonotella - halus sinne koneeseen ekana tai sitte juoda "vielä sen yhden" loungessa ja silti kävellä suoraan koneeseen. Siihen en osaa ottaa kantaa että maksaako se ikinä itteään takaisin tyyliin "nyt useammat businessluokan matkaajatkin haluaa käyttää juuri tätä lentokenttää", mutta toivon mukaan tämä laajennus suunnitellaan jo edes vähän suuren maailman tyyliin vaikka me nyt suomalaisia "vaan" ollaanki ja turhaa pröystäilyä tollanen ;D

 

Kahden oven putket, jotta bisnesluokan tai ykkösluokan n. 30 matkustajaa voivat käyttää ensimmäistä ovea, ja loput 300 toista ovea?-) Tietysti onhan se nopeampaa noin, mutta monesti täällä maailmalla kaikki halukkaat businessluokan/muut priority-matkustajat kuormataan koneeseen ennen ensimmäistäkään turistia, joten käytännön merkitys jää lopulta aika pieneksi. Asia sitten erikseen, jos putket saataisiin (bussissa) oville L2 ja L3 tai L2 ja L4, mutta tuo normaali L1+L2 ei mitään radikaalia nopeutusta kyllä tuo varsinkaan niissä koneissa, joissa matkustamo on yhdessä kerroksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnairin tekniikassa mahdollisuus siirtää kaarihallin ja muiden rakennusten toiminta muualle jo olemassa oleviin tiloihin?

 

Finnairin edustajia ei ollut mukana Finavian tiedotustilaisuudessa. Kannattaa muistaa, että hallitilan tarve on vähentynyt Airbus-kapearunkolaivaston korjaamohuoltojen ulkoistuksen myötä.

 

Lentoposti.fi uutisoi kaavaillusta satelliittiterminaalista:

 

Kokonaan uuden infrastruktuurin rakentaminen käynnistyisi näillä näkymin vuonna 2015. Yhtenä vaihtoehtona Finavia tutkii mahdollisuutta rakentaa ns. satelliittiterminaali nykyisen terminaali 2:n viereen.

 

Sen tieltä purettaisiin mm. Finnairin vanha catering-rakennus, vanha kaarihalli sekä muitakin lentokoneiden huoltohalleja (kuva oikealla). Terminaalihanke voidaan toteuttaa vaiheittain, joten kaikkia ei tarvitsisi purkaa kerralla.

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/vanha_vaistyy_uuden_tielta_helsinki_vantaalla_ennusteessa_20_miljoonaa_vuosittaista_matkustajaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että hallitilan tarve on vähentynyt Airbus-kapearunkolaivaston korjaamohuoltojen ulkoistuksen myötä.

 

Eikö sama päde myös laajarunkoihin :)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö sama päde myös laajarunkoihin :)?

 

Laajarungoillahan (siis A330/340) ei koskaan korjaamohuoltoa ole ollut Vantaalla vaan se on alusta alkaen suoritettu Aasiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka vuorokausi 7 hallissa käy yksi tai useampi laajarunko Bussi weekly huollossa, pikku Busseja käy weeklyssä 5-10. Emput muuttaa 1:stä 6-halliin ja joka yö 1-3 sisällä rutiini huollossa. Lisäksi muistakin syistä, niitä otetaan sisälle päivittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia Oyj

Lehdistötiedote 30.12.2013

 

Finavia aloittaa Helsinki-Vantaan kehittämisohjelman tammikuussa

 

Finavia käynnistää Helsinki-Vantaan lähtöaulan kapasiteetin kasvattamisen ja terminaalin palvelujen parantamisen heti loppiaisen jälkeen. Kehittämisohjelman ensimmäinen vaihe valmistuu kesällä, jolloin terminaali 2:een avataan uusi turvatarkastuspiste. Samaan aikaan myös lentoaseman ostosympäristö kokee täydellisen muodonmuutoksen.

 

– Matkustajamäärien kasvu näkyy erityisesti terminaali 2:n lähtöaulassa. Haluamme parantaa sujuvuutta ja nostaa läpimenokapasiteettia merkittävästi. Tavoitteenamme on, että kaikki matkustajat selviytyisivät turvatarkastuksesta alle 15 minuutin, kertoo lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

 

Haapasaari lupaa hyviä uutisia jo kesälomakaudeksi, jolloin uusi turvatarkastuspiste otetaan käyttöön. Finavia avaa viisi uutta linjaa, jonka jälkeen terminaali 2:ssa on yhteensä 18 linjaa. Myöhemmin on vielä tarkoitus kasvattaa kapasiteettia ja avata kaksi linjaa lisää.

 

– Uusi linjasto nostaa turvatarkastuksen kapasiteettia lähes 40 prosenttia. Pystymme ruuhka-aikoina palvelemaan yli 3 200 matkustajaa tunnissa, Haapasaari sanoo.

 

Samassa yhteydessä nykyaikaistetaan lähtöselvitystä. Terminaali 2:een asennetaan 12 lähtöselvitys- ja 10 bag drop -automaattia lisää. Tätä varten lähtöaulan lattiaa laajennetaan hieman. Laajennus tulee pääovien viereen.

 

Kaikki nykyiset turvatarkastus- ja lähtöselvityspalvelut ovat käytettävissä muutostöiden ajan.

 

Turvatarkastuksen lisäpiste rakennetaan lähtöselvitysalueen yläkertaan, terminaalin kolmanteen kerrokseen. Paikalla sijaitsee tällä hetkellä kongressi- ja vip-keskus, joka joudutaan sulkemaan rakennustöiden ajaksi.

 

Helsinki-Vantaan muut kokous- ja neuvottelutilat sekä VIP President -terminaali ovat töiden aikana käytettävissä normaaliin tapaan. Uudistetut kokoustilat otetaan käyttöön jälleen kesällä.

 

Lähtöaulaan tehtävät parannukset ovat osa Finavian 900 miljoonan euron kehittämisohjelmaa. Tavoitteena on varmistaa Helsinki-Vantaan asema suosittuna vaihtokenttänä sekä nousta palveluiltaan maailman lentoasemien kärkikastiin. Investoinneilla varaudutaan 20 miljoonan matkustajan palvelemiseen vuoteen 2020 mennessä.

 

Tammikuussa käynnistyvien töiden kustannusarvio on noin viisi miljoonaa euroa.

 

Merkittäviä investointeja myös myymälä- ja ravintolatiloihin

 

Kehittämisohjelmansa lisäksi Finavia panostaa vuosina 2014–2016 lentoaseman ravintola- ja myymäläpalveluiden uudistamiseen noin 30 miljoonaa euroa. Kehitystyötä tehdään yhdessä kotimaisten ja kansainvälisten kumppaneiden kanssa, jotka myös investoivat uusiin liiketiloihin.

 

– Tavoitteena on luoda ensiluokkainen kansainvälisen tason ostosympäristö Helsinki-Vantaalle, sanoo liiketoimintajohtaja Anne Gullstén Finaviasta.

 

Gullstén kertoo, että Helsinki-Vantaan kaukolentojen alue uudistuu talven aikana täysin. Porttien 34–35 lähistöllä sijaitsevat myymälätilat on jo purettu ja tilalle rakennetaan korkeatasoinen, huhtikuussa avattava kauppa-alue.

 

Finavia on marraskuussa myynyt omat duty free -myymälänsä kansainväliselle World Duty Free Groupille, joka on alansa suurin Euroopassa. Yhtiö investoi lentoaseman kaupallisten palveluiden kehittämiseen merkittävästi. Se aloittaa toimintansa Helsinki-Vantaalla maaliskuussa 2014.

 

Lisäksi Finavia on tehnyt sopimuksen maailman suurimpiin lentoasemaravintolaoperaattoreihin kuuluvan HMSHostin kanssa. Tarkoituksena on luoda Helsinki-Vantaalle uusia, kansainvälisiin ja suomalaisiin, makuihin pohjautuvia ruokakonsepteja. HMSHostin operoimat ravintolat on tarkoitus avata vuosina 2014–16. Yhtiön rinnalla toimii jatkossakin Helsinki-Vantaan nykyinen ravintolatoimija SSP Finland Oy ja muita ravintolayrittäjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Benettonin firmat siis rantautuvat Helsinki-Vantaalle. Sekä HMSHostin että World Duty Freen omistaa viime kädessä Edizione Holding, joka on Benettonin suvun firma. Se omistaa Autogrillin, joka omistaa nämä kyseiset firmat. Mitähän ne tunnetut ravintolakonseptit lienevät - ainakaan suomalaisille kovin tunnettuja brändejä ei firman sivuilta Starbucksin lisäksi muita taida löytyä. World Duty Freen "tavaramerkki" eri lentoasemillahan on se, että niiden kauppojen läpi on jokaisen matkustajan pakko kävellä (myymälät sijaitsevat yleensä heti turvan jälkeen ja pääkulkuväylä kulkee/mutkittelee kaupan läpi).  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikseivät suoraan rakenna Jumbon (kauppakeskus) oville asti sukkulajunaa, joka sukkuloisi omalle turvatarkastuspisteelle. Ei tarvitsis tunkea lähtöaulaa täyteen "osta osta" kauppoja. Voisivat vaikka sitten haalia pienyrittäjiä pyörittämään ravintolatoimintaa ja jättää isot ketjut (ketkut) pois. Ärsyttävää jos Helsink-Vantaasta tehdään samanlainen kuin muista kentistä SSP:N ja World Duty Free:n muotilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään