Guest motojuzzi

Uskotko Jumalaan (mihin tahansa)?

392 viestiä aiheessa

Ei järjestellyt, kyllä se historia ulottuu laajemmalle. "Hyvin viritetty klaveeri" ei tarkoita tasavireistä viritysjärjestelmää, jonka me tunnemme. Eikä Puron Janne ole ymmärtääkseni tästä mitään "ylimääräistä" kunniaa saanut.  Ja mitä tarkoittanee tuo "retale" - leikki leikkinä, mutta ilmeisesti perustuu klassiseen, "romanttiseen"  taiteilijakäsitykseen...

Sinä vuonna kun Bach syntyi esitteli Andreas Werckmeister tasavireisen viritysjärjestelmän. Bach otti tämän idean ja viritti kvintit ja terssit pianon keskiosassa "hyvin soiviksi" mutta ne muuttuivat epävireisemmiksi mitä kauemmas "reunoille" mentiin. Tämä tietysti tarkoittaa myös sitä että äänen väri muuttui enemmän eri sävellajeissa ja siksi Bach kirjoitti "Das Wohltemperierte Klavier" I ja II joissa on 48 preludia ja fuugaa, 2 kussakin 12 duuri- ja mollisävellajissa.

Nykyisin suurimmaksi osaksi käytetyssä pianonviritys-järjestelmässä oktaavit ovat puhtaat ja muut sävelet tasaisesti epävireessä siinä välissä. Nykyisestä tasavireisestä viritysjärjestelmästä voi käyttää ja käytetään ilmaisua "hyvin viritetty klaveeri" koska se on sitä, mutta historiallisesti se ei tosiaan ole sama kuin Bachin käyttämä.

Jos olet soittanut yhdenkin fuugan, sanotaan nyt vaikka tuosta "Das Wohltemperierte Klavier" kirjasta niin ymmärrät hyvin sanan "rietale" tässä yhteydessä.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos olet soittanut yhdenkin fuugan, sanotaan nyt vaikka tuosta "Das Wohltemperierte Klavier" kirjasta niin ymmärrät hyvin sanan "rietale" tässä yhteydessä.  ;D

Olen soittanut montakin fuugaa, mutten tuon "retale" -sanan funktiota oikein senkään perusteella hahmota...  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanotaan nyt, ilman sen enempää rienausta, että hra Johann Sebastian änkesi niihin sävellyksiinsä tunnetusti niin monta nuottia yhteen tahtiin, ettei siinä pirukaan pysy perässä, ainakaan alunperin merkityllä/tarkoitetulla tempolla...

Nimim. yritetty on, myös Suurkirkon uruilla v. 1974.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Johann Sebastian änkesi niihin sävellyksiinsä tunnetusti niin monta nuottia yhteen tahtiin, ettei siinä pirukaan pysy perässä, ainakaan alunperin merkityllä/tarkoitetulla tempolla...

Olet kai kuitenkin kuullut aika monen niitä soittavan, hyvinkin vikkelästi. Mutta kyllähän se ihan vaativaa musiikkia on, pakkohan se on myöntää.  :-[ Mitä sitten lienevätkään alkuperäiset tempot, niitähän ei ole useimmiten merkitty eikä niitä voi aina tietää... Jos verrataan esim.  Albert Schweitzerin (joista en ole koskaan ollut erityisemmin innostunut) tulkintoja vaikkapa Ton Koopmanin tempoihin, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämä keskustelu ryöpsähtänyt liian kauas tuosta "Uskotko Jumalaan" -tematiikasta...  ;) Pitäisikö kohta kysyä "Uskotko Bachiin"?  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinä vuonna kun Bach syntyi esitteli Andreas Werckmeister tasavireisen viritysjärjestelmän. Bach otti tämän idean ja viritti kvintit ja terssit pianon keskiosassa "hyvin soiviksi" mutta ne muuttuivat epävireisemmiksi mitä kauemmas "reunoille" mentiin. Tämä tietysti tarkoittaa myös sitä että äänen väri muuttui enemmän eri sävellajeissa ja siksi Bach kirjoitti "Das Wohltemperierte Klavier" I ja II joissa on 48 preludia ja fuugaa, 2 kussakin 12 duuri- ja mollisävellajissa.

Nykyisin suurimmaksi osaksi käytetyssä pianonviritys-järjestelmässä oktaavit ovat puhtaat ja muut sävelet tasaisesti epävireessä siinä välissä. Nykyisestä tasavireisestä viritysjärjestelmästä voi käyttää ja käytetään ilmaisua "hyvin viritetty klaveeri" koska se on sitä, mutta historiallisesti se ei tosiaan ole sama kuin Bachin käyttämä.

Mulla on mustaa valkoisella siitä, että olen joskus tämänkin tentin läpäissyt. No hyvä on, muistaakseni piti koettaa useamman kerran... ei kuulunut varsinaisesti lempiaineisiini. Ja siitä on aikaa melkein 40 vuotta...

Minä olen. Monta. Ja Bachia olen soittanut varmasti enemmän kuin ketään muuta; tosin lopetin sitten aktiivisen soittamisenkin jo 20 vuotta sitten. Mutta tässä yhteydessä sana "retale" tarkoittaa - minulle - mitä myönteisintä asiaa, taiteilijaa, johon mulla on kaikkein läheisin suhde... ja sitä paitsi, kaikki kanttorit ovat retaleita. Tämä on Ilmoitettu Ylioppilaslehden numerossa 3/1971, 3. sivu, keskimmäinen palsta alhaalla, kaljatahran yläpuolella.

Tatu - miksi tuosta tuputtamisesta pitäisi pahastua? Siinähän meuhkatkoot! Kunhan eivät hihaan ripustaudu niin ettei pääse metron ovesta sisään.

Juuri vajaa tunti sitten kävelin Elielinaukion poikki ja siinähän oli taas jos jonkinmoista rahankerääjää. Minä kun olen kiltin ja ystävällisen näköinen setä (se johtuu siitä, että olen oikeastikin kiltti ja ystävällinen setä) niin minut otetaan aina kiinni. Nyt tuli jututtamaan oikein miellyttävä Greenpeacen nuorimies eikä se minua häirinnyt yhtään, kun oli aikaa niin jäin hetkeksi juttelemaankin. Itämeren tilasta olimme yhtä mieltä mutta poikaa kummastutti kovasti, kun sanoin olevani muuten heidän putiikkiaan vastaan. Ihan piristävä rupattelutuokio siitä tuli. - Jumaliittien kanssa tämmöiseen ei tietenkään kannata alkaa, mutta eipä noista nyt häiriötäkään ole.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämä keskustelu ryöpsähtänyt liian kauas tuosta "Uskotko Jumalaan" -tematiikasta...  ;) Pitäisikö kohta kysyä "Uskotko Bachiin"?  8)

Uskon, että Bach oli oikeasti olemassa, mutta en usko että hän osasi soittaa urkuja ;D No joo, ehkä ei sittenkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinun näkemyksesi tuntuu olevan, että kristitty lähetystyö tuottaa tulosta koska uskonto on niin hyvä?

Näkemykseni on se, että lähetystyö tuottaa tulosta, koska ihmiset huomaavat, että tämä juttu toimii, joka taas todistaa, että se on totuus. Aivan kuin omalla kohdallanikin kävi.

No, sillä logiikalla sitten paras uskonto on Islam, sillä se nykyään leviää tehokkaimmin. Tietenkin minun näkövinkkelistäni on aivan sama mihin kukakin uskoo jos uskoo. Itse toivon, että ihmiset yhä enemmän lakkaavat uskomasta. En kuitenkaan pitäisi asiallisena levittää ateismin ilosanomaa väkisin niille, jotka uskovat liskojumala Mangar-kunjer-kunjaan (Australialaisten jumala, joka loi ihmisen) ja ovat tyytyväisiä. Uskontojen valta hiipuu itsekseen tiedon lisääntyessä.

Miten minusta tuntuu siltä, että nyt tämä keskustelu alkaa mennä jankkaamiseksi. Sinä olet sitä mieltä että levitämme ilosanomaa väkisin ja minä sitä mieltä, että kerromme ilosanomaa, muttemme pakota ketään sitä vastaanottamaan. Nyt alkaa tuntumaan siltä että ainakaan tältä osin tämä keskustelu ei oikein etene  :(

Ei minua kiinnosta tutustua lähetystyöhön. Epäilemättä sitä tekevät hyvää tarkoittavat ihmiset, jotka, kuten tunnettua, saavat aikaan eniten pahaa. Minä lasken sen kulttuuriterrorismiksi. Valkoisen länkkärin helppo kulttuuri ja helppo uskonto myyvät kyllä, ja tuhoavat muut kulttuurit ja uskonnot. Ehkäpä sitten, kun eurooppalaiset ovat lopulta saaneet kaikki muut maailman kulttuurit tuhottua, tulee vierailulle jonkun toisen auringon väkeä, joka on meitä kehityksessä miljardi vuotta edellä. Siinäpä sitten saadaan nähdä se tyhjyys, mikä seuraa, kun oma kulttuuri muuttuu mitättömäksi.

Äidilläni oli hyvin monia tiukkoja harhakuvitelmia herätysliikettämme kohtaan, kun tulin uskoon. Kun hän oppi tuntemaan uusia ystäviäni hän pikkuhiljaa huomasi ennakkoluulojensa olevan vääriä. Minun näkökulmastani tässä on sama tilanne. Sinulla on ennakkokäsityksiä, joista haluat pitää kiinni kynsin ja hampain. Sanoit, ei sinua kiinnosta tutustua lähetystyöhön, minä tulkitsen tuon niin, ettet halua ottaa selvää, onko jostain saamasi käsitys todella oikea.

En oikein tiedä kannattaako tätä keskustelua jatkaa, jos tämä alkaa mennä eipäs-juupas väittelyksi. Ikävä kyllä taitaa olla niin, että lopullisen vastauksen siihen, saammeko lähetystyöllämme aikaan hyvää vai pahaa, saat vasta kuoleman jälkeen. Silloin se meille kummallekkin viimeistään selviää kumpi meistä oli oikeassa uskonsa kanssa. Sinä vai minä.

Eikö sinun jumalasi ole suuri ja kaikkivoipa?

On.

Eikö silloin ole röyhkeää olettaa, että tiedät siitä kaiken ja ymmärrät sen motiiveja? Uskot, että kristinusko on totuus, totta kai, mutta voitko olettaa sen olevan koko totuus?

Kyllä, olisi röyhkeää olettaa noin, mutta mielestäni en ole missään väittänyt tietäväni Jumalasta kaikkea tai ymmärtäväni kaikkia Hänen motiiveitaan. En vain voi Raamatun perusteella uskoa sellaiseen Jumalaan, joka olisi kuvaamallasi tavalla ristiriidassa itsensä kanssa. Ja viimeiseen kysymykseesi täyty vastata kyllä, tai oikeastaan ei. En oleta sen olevan koko totuus, vaan uskon sen olevan koko totuus. Minulle se on hyvin yksinkertaista ja koen, että elämäni on näin hyvin paljon laadukkaampaa kuin ennen uskoontuloani.

Sanopa joku todeksi os0itettava tapaus. Tietenkään en kelpuuta Jeesusta vanhassatestametissa ennustetuksi messiaaksi tms, vaan tarkoitan jotain riittävän selväsanaista ennustusta, jonka voidaan osoittaa toteutuneen.

:) Tämä on aika mielenkiintoista. Pyydät minulta esimerkkiä, mutta sanot jo etukäteen, ettet kelpuuta vastausta. Laitetaan tähän nyt sitten esimerkiksi Jeesuksen ennustus temppelin tuhoutumisesta.

En ole heidän tekstejään tarkemmin tutkinut, mutta yksi korvaan osunut säe on "Devil is a looser, he's my bit-ch". Eli eipä ainakaan kovasti kunioitusta saa tuo vihtahousu. Ymmärtääkseni tuossa ei viitata siihen, että vihulainen ei fyysisesti pärjää herra Lordille (Saatanahan ei ole mikään megamonsteri, vaan ruipelo enkeli), vaan kerrotaan justiin, ettei sillä ole häneen mitään valtaa. Eniveis, raskaassa rokissa on aina käytetty paljon mytologioita teksteissä. Tuskinpa Thorista laulava kultakurkku oikeasti palvoo viikinkien muinaisjumalia. Mytologioilla on vaan musiikkityyliin sopiva tunnelataus.

Aivan, eli tuossa kappaleessa rienataan jopa itse paholaista. Eli vähätellään paholaisen voimia ja valtaa. Eli halutaan antaa ihmisille se kuva, ettei paholaista tarvitse pelätä, sehän on vaan ruipelo enkeli jolla ei ole kehenkään tai mihinkään mitään valtaa. Raamattu antaa kuitenkin paholaisesta aivan toisenlaisen kuvan.

Se, ettei uskonnoilla ole enää mitään vaikutusta euroviisun valintaan, on vain ja ainoastaan hyvä asia.

Eikä uskonnolla ole moneen muuhunkaan asiaan enää vaikutusta. Sinä näet tämän hyvänä asiana, minä näen sen luopumuksena Jumalasta ja näinollen Raamatun sanan toteenkäymisenä.

2. Tess. 2

1. Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,

2. ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

4. tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.

Ja huomaa, etten nyt vieläkään väitä, että tämä Kristuksen tuleminen tapahtuisi vielä tänään tai huomenna. Mutta minulle tämän ajan tapahtumat todistavat sen, että jakeessa 3 lihavoidulla oleva ennustus on nyt meneillään ja siis tekee tietä jo seuraaville sanoille, eli laittomuuden ihmisen ilmestymiselle, joka siis mielestäni ei vielä ole tapahtunut.

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä keskusteltiinkin jo, että väkivalloin ja pakottamalla on väärin. Mutta tuo onkin mielenkiintoinen kysymys tuo, että onko kristinusko samanlainen oppi kuin mikätahansa muu oppi. Oletko perehtynyt aiheeseen? Nimittäin minä olen ja tiedän ainakin yhden todella suuren ja merkittävän eron kristinopin ja muiden välillä.

--Harri

No kerroppa se minullekkin. Olen elämäni kristityssä yhteiskunnassa elänyt ja jonkin verran tutkinut asiaa. Asiaan perehtyminen on vielä kesken, mutta mielellään haluan monta näkemystä asiaan. Loppujen lopuksi jokainen uskonto pyrkii samaan, helpottamaan ihmisen pelkoa kuolemasta ja epäluulosta kaikkea kohtaan. Asioiden uskomiseenhan maailma perustuu. Itse olen niin skeptikko että en pidä mitään varmana vaan uskon pelkästään vahvasti moneen asiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähetys on, kuten jo monta viestiä sitten totesin, ratkaisematon kysymys. Uskovaisen mielestä hyvä, muiden mielestä paha. Luultavasti siitä ei päästä enää eteenpäin. Muista kuitenkin, että minusta kristinusko ei ole sen kiinnostavampi kuin muutkaan uskonnot, eli minulla ei ole mielenkiintoa tutustua erityisesti kristittyjen toimintaan. Itse asiassa se kiinnostaa muita vähemmän, koska olen kasvanut näin kristityssä maassa ja minusta on yritetty tehdä kristittyä väkisin, eli tiedän siitä jo valmiiksi enemmän kuin muista uskonnoista. Australialaisten jumalat esimerkiksi ovat minusta hyvin paljon kiinnostavampia, koska niitä en tunne paljonkaan, ja ne vaikuttavat minusta muutenkin tyylikkäämmiltä. Australialaisille ihminen ei ole maailman napa, niinkuin kristityille. Siitä pidän. Ilmankos me eurooppalaiset öykkärit sitten olemmekin kunnostautuneet australialaisten kurmoottamisessa. Tapoimme heitä, pakkosteriloimme, pakkoadoptoimme, heistä tehtiin jopa koriste-esineitä. Niin ja käännytimme. Olivat liian sivistyneitä pärjätäkseen meille.

Minkälainen on raamatun ennustus temppelin tuhoutumisesta? Sanotaanko siinä mikä temppeli ja koska? Tapahtuiko se oikeassa temppelissä oikeaan aikaan? Onko varma, että teksti on tosiaan kirjoitettu ennen tapahtumaa? Millä perusteella? Tuolta pohjalta pitää lähteä, jos halutaan löytää todellinen ennustus. Itse olen varma, että siinä ei ole sellaista, koska tulevaisuuden ennustaminen on mielestäni mahdotonta muuten kuin nykyisiä trendejä ekstrapoloimalla, eli voin ennustaa, että ihminen lentää Marsiin.

Siitä olemme yhtä mieltä, että maailmanloppu tulee. Aurinko tuikahtaa viimeisen kerran 7 620 000 000 vuoden kuluttua (jos oikein muistan), mutta maa lakkaa olemasta kauan ennen sitä, Auringon paisuessa jättiläisvaiheeseensa. Maa jää silloin sen sisään. Jo miljardin vuoden päästä Aurinko käy niin kuumaksi, että valtameret höyrystyvät. Vain ensimmäiset jäävät silloin jäljelle, peruskallion syvyyksissä elävät arkit, eivätkä nekään pitkäksi aikaa. Silloin elämä loppuu maapallolta. Ihmiseltä se ei lopu, jos sinne asti selviämme, koska olemme silloin jo levittäytyneet muille tähdille. Vähän kyllä veikkaan, että tuhoudumme jo ennen sitä, joko luonnonkatastrofin tai oman tyhmyytemme seurauksena. Jo seuraava jäätiköityminen on meille mullistava katastrofi, ja se tapahtuu luultavasti aivan lähivuosituhansina. Loputtomiin emme kestä missään tapauksessa, sillä viimeisen tähden poksahdettua emme enää voi mitään.

Käsittääkseni vihtahousu on raamatun tarinoiden mukaan langennut enkeli, jolla ei ole mitään sen kummempia supervoimia kuin ilkeä luonne ja terävä äly, joiden avulla se pystyy manipuloimaan heikkoja? Onko Saatanan rienaaminen mielestäsi paha asia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kerroppa se minullekkin. Olen elämäni kristityssä yhteiskunnassa elänyt ja jonkin verran tutkinut asiaa. Asiaan perehtyminen on vielä kesken, mutta mielellään haluan monta näkemystä asiaan. Loppujen lopuksi jokainen uskonto pyrkii samaan, helpottamaan ihmisen pelkoa kuolemasta ja epäluulosta kaikkea kohtaan. Asioiden uskomiseenhan maailma perustuu. Itse olen niin skeptikko että en pidä mitään varmana vaan uskon pelkästään vahvasti moneen asiaan.

Se, että Raamatunmukaan Jumala on jo tehnyt kaiken tarvittavan, että sinä pääsisit taivaaseen. Sinun ei siis tarvitse ansaita itse pelastumistasi millään. Vähän sama juttu kun jos sinä olisit tehnyt rikoksen ja tuomari määrää sinulle isot sakot. Jos ei ole varaa maksaa, niin sakot muutetaan linnatuomioksi. Sitten toteat, että linnaahan tästä tulee, kun ei ole varaa maksaa. Sitten kaveri tulee sun luo ja sanoo että mulla on sulle tarvittavat rahat ja iskee ne pöytään. Sinun tehtäväksesi jää joko ottaa rahat vastaan, tai olla ottamatta.

Sama juttu kristinuskossa. Tässä vaan on niin, että tuomari on juuri se, joka tarjoaa sinulle tuota vapautusta tuomiosta oman uhrauksensa kautta.

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrotaan nyt pari pientä kyynistä tapahtumaa.

Olinpa kerran vähän aikaa töissä eräässä hyvin tunnetussa suomalaisessa vakuutusyhtiössä. Toimiston tytöistä 2 sisarusta oli helluntalaisia. Kutsuivat sitten kerran minut kotiinsa kahville. Heillä oli kolmaskin sisko, ja kaikki olivat erittäin kauniita ja mukavia tyttöjä, ei siinä mitään. Tarjoilu oli viimeisen päälle ja tytöt pukeutuneet parhaimpiinsa, jopa rohkeasti.

Tietenkin tuli puheeksi uskonto, kuinkas muuten. Mainitsin, että olin pari kertaa käynyt kavereideni kanssa erään buddhalaisen lahkon kokouksissa. Joku varmaan tietääkin: Nam Myoho Renge Kyo, toistetaan muutama kymmenen kertaa aamuisin ja iltaisin.

Silloin tytöt kauhistuivat: "Buddha on kuollut, Jeesus elää".

Koska olen hieman kyyninen luonne, sanoin, että jaa, vai niin, no missä hra J esiintyy seuraavan kerran, joko liput ovat myynnissä, mistä niitä saa ostaa?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Väliviittaus: 10CC-niminen bändi teki aikoinaan hulvattomia, kyynisiä sanoituksia. Lainaus biisistä "The Second Sitting For The Last Supper: " Two thousand years and he ain´t shown yet"....

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leppoisa kahvihetki päättyi ikävästi, ei nyt kuitenkaan sentään yhtä ikävästi kuin Tuomari Nurmion "Lasten mehuhetkessä"  :P

No, meni muutama vuosi, ja avasin Helsingin Sanomat. Sitä buddhalaisten ryhmää johtanut japanista Suomeen tullut mies oli yllättäen saanut elinkautisen tuomion ammuttuaan kuoliaaksi erään kultakauppiaan Espoon suunnalla ja käskettyään vaimoaan kätkemään ruumiin. Y.T. oli miehen nimi. Nam Myoho Renge Kyo.

Että kaikenlaista sattuu ja tapahtuu.

Vielä yksi pikku detalji: Luokkakaverini, varsin hurjana tunnettu paras ystäväni ilmoitti ylioppilaskirjoituksien jälkeen, että hän ryhtyy papiksi. Kysyin, mistä moinen. Hän sanoi, että hän saarnaa päivät ja irstailee yöt.

Näin hänet seuraavan kerran 10 vuotta myöhemmin Suurkirkon pappina. Oli ainakin puoliksi pitänyt lupauksensa.

Raadollista tämä ihmisen elämä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juice käsittelee aihetta mielestäni osuvasti laulussaan "Kuinka Jumalaa pilkataan". Kappaleen juoni on kutakuinkin, että kuinka hypermahtava kaiken luoja voi olla niin herkkänahkainen, että mukamas vetää herneen nenään jo pelkästä nimensä mainitsemisesta? Että olisiko pikemminkin niin, että pikkusieluiset ihmiset haluavat vaan vahtia muiden sanomisia ja tekemisiä tunteakseen itsensä tärkeiksi? Juicehan on melko hengellinen, muttei kannata valmiita oppeja.

Niin siinä hän vaan toteaa: "Jos Jeesus tulee uudestaan, se jälleen ristiinnaulitaan", mikä on minusta hyvin oivallettu, ja pitää paikkansa. Tietenkään nykyajan ristiinnaulinta ei enää ole fyysinen vaan tapahtuu näppiksellä lehtien toimituksissa. Mutta jos tosiaan kaikki mitä Jeesuksesta kerrotaan olisi totta, ja hän tulisi uudestaan tämän päivän maailmaan, häntä syytettäisiin raivokkaasti jumalanpilkasta ja hänet tehtäisiin naurunalaiseksi.

Samassa laulussä hän muuten sanoo: "Ja tottakai myös taistelussa Hän on meidän puolella, kun autuaita olimme ja rukoilimme huolella", tuosta asenteestahan oli aikaisemmin puhetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähetys on, kuten jo monta viestiä sitten totesin, ratkaisematon kysymys. Uskovaisen mielestä hyvä, muiden mielestä paha. Luultavasti siitä ei päästä enää eteenpäin.

Näin taitaa olla. Haluan tähän kuitenkin sanoa tästä aiheesta vielä lopuksi, että toiveesi kyllä tulee toteutumaan lähetystyön suhteen. Se tulee loppumaan, mutta ei kristittyjen tahdosta (Joh. 9:4). Jos tuo tapahtuu sinun elinaikanasi, niin olkoon se todistus siitä, että Jeesuksen sanat (ennustus tässätapauksessa) pitää paikkansa.

Australialaisille ihminen ei ole maailman napa, niinkuin kristityille. Siitä pidän.

Jos väität noin, et tunne kristinuskoa tarpeeksi hyvin. Kristinuskon napa ei ole ihminen, vaan Jumala.

Minkälainen on raamatun ennustus temppelin tuhoutumisesta?

Jeesuksen sanat Luuk. 21

6. "Päivät tulevat, jolloin tästä, mitä katselette, ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."

Sanotaanko siinä mikä temppeli ja koska?

Asiayhteydestä on selvästi luettavissa, että kysymyksessä on Jerusalemin temppeli. Asiayhteys osoittaa myös selkeästi, ettei olennaista ole se, milloin ennustus käy toteen, vaan se, että se käy toteen tulevaisuudessa.

Tapahtuiko se oikeassa temppelissä oikeaan aikaan?

Asiayhteyden mukaan kyllä.

Onko varma, että teksti on tosiaan kirjoitettu ennen tapahtumaa? Millä perusteella?

Yleisesti hyväksyttynä pidetään sitä, että Luukkaan evankeliumi on kirjoitettu välillä 40-60 jKr.. Historian mukaan Jerusalemin temppeli hävitettiin vuonna 70 jKr.

Tuolta pohjalta pitää lähteä, jos halutaan löytää todellinen ennustus. Itse olen varma, että siinä ei ole sellaista, koska tulevaisuuden ennustaminen on mielestäni mahdotonta muuten kuin nykyisiä trendejä ekstrapoloimalla, eli voin ennustaa, että ihminen lentää Marsiin.

Toisaalta ymmärrän kyllä näkemyksesi, koska sinulle henkimaailma ei ole todellinen. Raamatun ennustukset ja kristilliset profetiat eivät perustukkaan tuollaiseen systeemiin, mistä sinä puhut, vaan hengelliseen maailmaan, joka ei ole sidottu aikaan tai paikkaan.

Siitä olemme yhtä mieltä, että maailmanloppu tulee. Aurinko tuikahtaa viimeisen kerran 7 620 000 000 vuoden kuluttua (jos oikein muistan), mutta maa lakkaa olemasta kauan ennen sitä, Auringon paisuessa jättiläisvaiheeseensa. Maa jää silloin sen sisään. Jo miljardin vuoden päästä Aurinko käy niin kuumaksi, että valtameret höyrystyvät. Vain ensimmäiset jäävät silloin jäljelle, peruskallion syvyyksissä elävät arkit, eivätkä nekään pitkäksi aikaa. Silloin elämä loppuu maapallolta. Ihmiseltä se ei lopu, jos sinne asti selviämme, koska olemme silloin jo levittäytyneet muille tähdille. Vähän kyllä veikkaan, että tuhoudumme jo ennen sitä, joko luonnonkatastrofin tai oman tyhmyytemme seurauksena. Jo seuraava jäätiköityminen on meille mullistava katastrofi, ja se tapahtuu luultavasti aivan lähivuosituhansina. Loputtomiin emme kestä missään tapauksessa, sillä viimeisen tähden poksahdettua emme enää voi mitään.

Uskon, että olet oikeassa tuossa, että tuho tapahtuu aiemmin kun nuo aurinkojutut. Mutta minä uskon, ettei puhuta edes vuosituhansista ainakaan monesta. Mutta vaikka tämä meidän näkemämme ja ymmärtämämme tuhoutuu, ihminen ei silti tuhoudu. Uskon niinkuin Raamattu ilmoittaa, että sitten Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan ja asiat on paremmin kuin hyvin  :)

Käsittääkseni *****na on raamatun tarinoiden mukaan langennut enkeli, jolla ei ole mitään sen kummempia supervoimia kuin ilkeä luonne ja terävä äly, joiden avulla se pystyy manipuloimaan heikkoja? Onko Saatanan rienaaminen mielestäsi paha asia?

Raamatun mukaan edes arkkienkeli Miikael ei uskaltanut herjata saa-tanaa. Kyllä Raamatunmukaan vihtahousulla valtaa on, mutta sitä rajoittaa Jumala ja sen vallan käyttäminen tulee loppumaan. Raamatun mukaan paholainen pystyy jopa tekemään meidän mielestämme ihmeitä, koska hän on henkiolento, jota ei rajoita samat fysiikan lait, kuin meitä. Mielestäni paholaisen kanssa ei todellakaan voi leikkiä.

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos väität noin, et tunne kristinuskoa tarpeeksi hyvin. Kristinuskon napa ei ole ihminen, vaan Jumala.

Ok, niin tietty, mutta pyhän kolminaisuuden jälkeen seuraava. Maailma, kasvit, eläimet, koko maailmankaikkeus on tietääkseni raamatun mukaan tehty ihmiselle, Jumalan kuvalle käytettäväksi miten tahtoo. Ja niin me ollaan sitten käytettykin, eipä juuri ruoho kasva siellä mihin eurooppalainen tallaa. Australialaisten näkemys, että ihmisen tulee elää sopusoinnussa ympäröivän luonnon kanssa, niin se pitää ihmisestä huolta, on varmasti paljon parempi avain onnelliseen elämään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen. Monta. Ja Bachia olen soittanut varmasti enemmän kuin ketään muuta; tosin lopetin sitten aktiivisen soittamisenkin jo 20 vuotta sitten. Mutta tässä yhteydessä sana "retale" tarkoittaa - minulle - mitä myönteisintä asiaa, taiteilijaa, johon mulla on kaikkein läheisin suhde... ja sitä paitsi, kaikki kanttorit ovat retaleita.

Tuo samainen "retale" on minunkin lempisäveltäjäni. Ja olen minäkin jotain soittanut siitä Wohltemperiertes Klavierista, mutta ikävä kyllä se on sellaista tasoa, että omat soittotaitoni vähän loppuvat kesken sen kanssa.  :-[ :'( Olenpa minä soittanut myös urkujakin, jotka on upea, mutta vaikea instrumentti - jalkiotekniikan opettelu ei ole ihan pikkuhomma.

Sanotaan nyt, ilman sen enempää rienausta, että hra Johann Sebastian änkesi niihin sävellyksiinsä tunnetusti niin monta nuottia yhteen tahtiin, ettei siinä pirukaan pysy perässä, ainakaan alunperin merkityllä/tarkoitetulla tempolla...

Tuosta olisin kyllä vähän eri mieltä. Olematta mikään asiantuntija, Bachin kappaleissa on erittäin harvoin tempomerkintöjä - kuten ei hänen urkukappaleissaankaan alunperin ole ollut juurikaan mitään rekisteröintiohjeita. Joskus ennen vanhaan tehtiin sellaisia versioita esimerkiksi Bach-nuoteista, joissa on mm. legato-kaaria ja tempo- sekä dynamiikkamerkintöjä, mutta ne on lisätty jälkikäteen eikä Bachin toimesta eivätkä ole mitenkään alkuperäisiä. Aikamoisia eroja saattaa tosiaan tulkinnoissa olla, joskus kuuntelin juuri Wohltemperiertes Klavieria Glenn Gouldin soittamana ja hän kyllä piti sellaista haipakkaa, että hirvitti.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, niin tietty, mutta pyhän kolminaisuuden jälkeen seuraava. Maailma, kasvit, eläimet, koko maailmankaikkeus on tietääkseni raamatun mukaan tehty ihmiselle, Jumalan kuvalle käytettäväksi miten tahtoo. Ja niin me ollaan sitten käytettykin, eipä juuri ruoho kasva siellä mihin eurooppalainen tallaa. Australialaisten näkemys, että ihmisen tulee elää sopusoinnussa ympäröivän luonnon kanssa, niin se pitää ihmisestä huolta, on varmasti paljon parempi avain onnelliseen elämään.

Juu no oikein olet ymmärtänyt, tai no melkein. Raamatunmukaan, vaikka ajateltaisiinkin noin, että täällä on kaikki ihmistä varten, niin ei kuitenkaan käytettäväksi miten tahtoo, vaan ihan Raamatun alkulehdiltä on luettavissa, että Jumala asetti ihmisen viljelemään ja varjelemaan. Ei tuhoamaan. Kuitenkin, kun meille on annettu tämä vapaa tahto, niin emme ole varjelleet, vaan tuhonneet. Siinäpä se ihmisen syntinen luonto juuri näkyykin. Ja jos Australialainen ajattelee ja toimii noin, niin se on raamatullisempi tapa toimia, kun eurooppalaisen joka vain tuhoaa.

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu no oikein olet ymmärtänyt, tai no melkein. Raamatunmukaan, vaikka ajateltaisiinkin noin, että täällä on kaikki ihmistä varten, niin ei kuitenkaan käytettäväksi miten tahtoo, vaan ihan Raamatun alkulehdiltä on luettavissa, että Jumala asetti ihmisen viljelemään ja varjelemaan. Ei tuhoamaan. Kuitenkin, kun meille on annettu tämä vapaa tahto, niin emme ole varjelleet, vaan tuhonneet. Siinäpä se ihmisen syntinen luonto juuri näkyykin. Ja jos Australialainen ajattelee ja toimii noin, niin se on raamatullisempi tapa toimia, kun eurooppalaisen joka vain tuhoaa.

--Harri

Mutta muista että se australialainen ei tiedä raamatusta hölkäsenpöläystäkään. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tätä juuri odotinkin. Eli itse asiassa kristillisyys (tai oikeastaan mikään muukaan uskonto) ei todellakaan pysty osoittamaan mitään konkreettista todistusta omasta ylivertaisuudestaan. Ja, jos huomaat, sorruit jälleen kerran uskonnoista totuttuun tapaan ristiinviittaukseen omaan pyhään kirjaan, jolla sinänsä ei ole mitään painoarvoa, mitä tulee tieteelliseen todistusaineistoon. Voisin itse kirjoittaa kirjan esimerkiksi päästäisten jumaluudesta, ja alkaa todistamaan siihen vedoten, että oikeastaan päästäiset ovat luoneet maan. Uskoisitko todistustani ?

Arttu

No en tiedä pystyykö uskonasioista antamaan tyhjentävää vastausta, mihin silloin enää tarvitaan uskoa? Kun Tuomas vaati nähdä naulanjäljet ylösnousseen Jeesuksen käsissä Jeesus vastasi: "Koska näit minut, sinä uskot. Autuaita ovat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat." (Joh. 20:29).

Mutta molempiin kysymyksiisi käy kaksi samaa vastausta: Raamatun oma todistus itsestään, sekä minun ja monien miljoonien uskovien henkilökohtainen todistus siitä, kuinka se mitä Raamattuun on kirjoitettu todella toimii minun elämässäni. Ja kuten aiemmin jo sanoin, niin varmasti jokaisen uskovaisen elämässä on niitä kriisejä, missä uskoa koetellaan. Niin minun, kuin niin monen muunkin kohdalla nämä kriisit on vaan syventäny uskoa ja luottamusta siihen, että Raamattu todella on Jumalan Sana.

Mutta sitä minä en ymmärrä, miksi et voi hyväksyä sitä, että Raamatusta puhuttaessa perustellaan sen alkuperää sillä itsellään. Kuten Esa jo aiemmin totesi, Raamattu on kirjoitettu monen eri ihmisen toimesta hyvin pitkällä aikavälillä. Minusta Raamatun alkuperän yksi erittäin vahva todiste Jumalan sanana on juuri se, mitä siellä lukee. Niin monen eri kirjoittajan kirjoittama kirja, niin pitkällä aikavälillä kirjoitettu, niin montaa eri tyylisuuntaa edustava kirja ja silti niin yhtenäinen. Puhumattakaan siitä, että siellä on ennustettu asioita, jotka ovat myöhemmin toteutuneet, tai joiden näemme toteutuvan nykyajassa. Raamattu itse todistaa itsestään, jos alat sitä tutkimaan.

Jos nyt jätetään huomioimatta Raamatun ennustukset viimeisistä ajoista (jotka tietenkin minä näen käyvän toteen nyt ja te todennäköisesti sanotte ettei näin ole), niin kuinka voit ohittaa ne Raamatun ennustukset, jotka on kirjoitettu VT:ssa ja toteutuneet UT:ssa, tai kirjoitettu UT:ssa ja todistettavasti toteutuneet historiassa?

--Harri

EDIT: lisätty vastaus Esan viestiin, ettei tule turhan monta viestiä minulta taas peräkkäin  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tätä juuri odotinkin. Eli itse asiassa kristillisyys (tai oikeastaan mikään muukaan uskonto) ei todellakaan pysty osoittamaan mitään konkreettista todistusta omasta ylivertaisuudestaan. Ja, jos huomaat, sorruit jälleen kerran uskonnoista totuttuun tapaan ristiinviittaukseen omaan pyhään kirjaan, jolla sinänsä ei ole mitään painoarvoa, mitä tulee tieteelliseen todistusaineistoon. Voisin itse kirjoittaa kirjan esimerkiksi päästäisten jumaluudesta, ja alkaa todistamaan siihen vedoten, että oikeastaan päästäiset ovat luoneet maan. Uskoisitko todistustani ?

Kuten edellisessä viestissä sanoin, kyse on uskonnosta. Mutta konkreettista kyllä on se, mitä me kristityt olemme omassa elämässämme kokeneet. Ja sinä olet hyvä mies ymmärtänyt aivan väärin kun intät koko ajan, että haluamme todistella omaa ylivertaisuuttamme.

Oletko muuten tietoinen mitä maailman kirjaa on yritetty saattaa kaikista eniten naurunalaiseksi, minkä kirjoituksia on eniten kyseenalaistettu, minkä kirjoitusten alkuperää on kaikista kriittisimmin tutkittu, eikä silti olla pystytty sitä kaatamaan. Mitä on jopa tieteellisesti tutkittu. Se kirja on Pyhä Raamattu, maailman eniten luettu kirja. Sinunkin muuten kannattaisi tutustua niihin perusteisiin, millä me uskomme Raamatun luotettavuuteen. Mutta tämä on mielenkiintoinen aihe. Palaan tähän, kunhan pystyn paremmin keskittymään kirjoittamiseen.

Kokeileppa kirjottaa kirja päästäisen jumaluudesta. Kehtaan epäillä ettei se läpäisisi sellaista seulontaa, mitä Raamatulle on tehty sen alkupäivistä lähtien.  :)

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista (ja väistämättä loputontakin) keskustelua.

Viime päivien keskustelusta, joka on sivunnut musiikkiakin, tuli väistämättä äsken mieleen erään suurehkon bändin biisistä tämä rallatus:

"You know jesus used to show me the score.

Then they put jesus in show business

Now its hard to get in the door"

Kukas arvaa bändin ja ehkä jopa biisinkin? Googlettamatta.

Epäilen että monelle on yllätys kuinka "kristillisiä" tämän bändin monet biisit on, kun rupeaa todella kuuntelemaan sanojakin.

Jatketaan vihjailua kun aiheeseen sopii. Sama popoo räjäytti pankin biisillä, jossa lauletaan näin:

"I believe in the kingdom come

Then all the colors will bleed into one

Bleed into one

Well yes Im still running

You broke the bonds and you

Loosed the chains

Carried the cross

Of my shame

Of my shame

You know I believed it"

Ja samalta levyltä:

"Jacob wrestled the angel

And the angel was overcome

You plant a demon seed

You raise a flower of fire

See them burning crosses

See the flames higher and higher"

-Nimimerkillä "Milloin taas stadikalle?"  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hauska kuulla. Enpä minäkään väitä, että raamattu olisi varsinainen syyllinen eurooppalaisten lyhytnäköisyyteen. Eiköhän suurin syy ole pienellä mutta yltäkylläisellä mantereella eläneiden lukuisien tasavahvojen kansojen keskinäinen kilvoittelu. Meillä on ollut niin isot lautaset, että tähän asti olemme voineet paskoa niille, jotta voimme syödä keskeytyksettä. Mutta nyt alkaa jo olla kehnoa löytää puhdasta lusikoitavaa pökäleiden joukosta. Australiassa ei sillä pelillä olisi pitkälle pötkitty, kun luonto ei ole niin antelias. Ehkä kuitenkin olisimme suhtautuneet ympäristöömme hieman kunnioittavammin, jos Australialaiset lähetyssaarnaajat olisivat jo kauan ennen kristinuskoa ja juutalaisuutta tulleet kertomaan meille uniajasta. Länsimaisen kulttuurinhan voidaan katsoa alkaneen vasta maanviljelyksen keksimisestä Mesopotamiassa (nykyinen Irak) n. 8500 vuotta sitten, kun taas aboriginaalien kulttuuri on n. 50 000 vuotta vanhaa. Siinäkin on yksi perspektiivi asioihin.

Epäilen että monelle on yllätys kuinka "kristillisiä" tämän bändin monet biisit on, kun rupeaa todella kuuntelemaan sanojakin.

Kyllähän tuo on niitä tunnetuimmin kristittyjä bändejä. Lisävihjeenä voisi sanoa että bändin laulaja oli ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hauska kuulla. Enpä minäkään väitä, että raamattu olisi varsinainen syyllinen eurooppalaisten lyhytnäköisyyteen. Eiköhän suurin syy ole pienellä mutta yltäkylläisellä mantereella eläneiden lukuisien tasavahvojen kansojen keskinäinen kilvoittelu. Meillä on ollut niin isot lautaset, että tähän asti olemme voineet paskoa niille, jotta voimme syödä keskeytyksettä. Mutta nyt alkaa jo olla kehnoa löytää puhdasta lusikoitavaa pökäleiden joukosta. Australiassa ei sillä pelillä olisi pitkälle pötkitty, kun luonto ei ole niin antelias. Ehkä kuitenkin olisimme suhtautuneet ympäristöömme hieman kunnioittavammin, jos Australialaiset lähetyssaarnaajat olisivat jo kauan ennen kristinuskoa ja juutalaisuutta tulleet kertomaan meille uniajasta.

Tottapa puhut tuosta meidän länsimaisten ikävästä asenteesta. Mutta sitä mietin, että jos joku aussi originaali olis tullu tänne Eurooppaan, niin olisiko hänkään saanut taottua järkeä meidän päähämme. Melkein olisin taipuvainen uskomaan, että hän olisi pian tottunut meidän ylelliseen elämänmenoomme ja alkanut nauttia elämästä. Tai mistäs sitä tietää...

:)

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukas arvaa bändin ja ehkä jopa biisinkin? Googlettamatta.

En Googlettanu, mutta siks just voi mennä pahasti pieleen. Mutta arvaisin että kyseessä on U2? Tuota on tullu ainakin joskus kuunneltua.

--Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään