Guest puovo

EFHK:n kiitotie 33

26 viestiä aiheessa

Käytetäänkö Helsinki-Vantaan kiitotie 33 koskaan laskeutuville koneille. Kyselen vain kun sinne kiitotien päähän pääsisi todella lähelle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

04L:n kynnykselle pääsee kanssa tosi lähelle ja se on paljon useammin käytössä. :)

 

Kehä III:lta Nuolitien liittymästä ulos, sitten T-riisteyksestä vasempaan. Tulee silta minkä päällä on lähestymisvalot, siihen auto parkkiin ja nousee siihen rinteelle..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melurajoituksista johtuen kiitotie 33 saadaan käyttää laskeutuville koneille vähemmän kuin muita kiitoteitä. Proppikoneita saa päiväsaikaan (06-23SA)tuoda sinne, mutta jettejä vain jos tuulee niin kovaa että mitään muita kiitoteitä ei voi käyttää, tai muista turvallisuussyistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeviikoisen myräkän aikaan taisi olla lähteville käytössä jopa 15? Ainakin jyrinä oli sen mukaista, harmi vaan mitään ei näkynyt johtuen säästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt tästä ikkunasta sattuu näkemään 33:selle laskeutuvat koneet aina kun sattuu oikeaan aikaan ulos katsomaan, niin voi sanoa, että laskuja kolmekolmoselle on tosi vähän.

Satunnaisia ATR ja Goldenin Saabeja sinne menee mutta suurempaa kalustoa tosi harvoin. Eli ei ainakaan valokuvaamisen kannalta hirveästi voi odottaa saalista.

 

Jotenkin tuntuu että 33:selle laskuja vähennetään koko ajan, nytkin kovilla pohjoituulilla otetaan 04:sille kaikki.

Viime vuonna kyllä kovien pojoistuulien aikoihin 33:selle tuli MD-11:sta alkaen kaikenlaista .

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeviikoisen myräkän aikaan taisi olla lähteville käytössä jopa 15? Ainakin jyrinä oli sen mukaista, harmi vaan mitään ei näkynyt johtuen säästä.

 

Suurin osa taisi olla go aroundeja. Niita tuli "muutama" tossa myrakassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu että 33:selle laskuja vähennetään koko ajan, nytkin kovilla pohjoituulilla otetaan 04:sille kaikki.

Viime vuonna kyllä kovien pojoistuulien aikoihin 33:selle tuli MD-11:sta alkaen kaikenlaista .

 

 

Ei niitä vähennetä vaan kuten aikaisemmin kirjoitin sinne otetaan liikennettä kun se turvallisuussyistä on välttämätöntä; esim. tuuliolosuhteet. Ja aina mahdollisuuksien mukaan etelästä tulevia proppeja. Jos esim. RWY 15 käytössä jatkuvasti laskuun niin ymmärtänet miksi ei tuoda vastapalloon koneita.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt tästä ikkunasta sattuu näkemään 33:selle laskeutuvat koneet aina kun Viime vuonna kyllä kovien pojoistuulien aikoihin 33:selle tuli MD-11:sta alkaen kaikenlaista .

 

Tuo 15/33:han oli tänä vuonna suljettu remontin takia huhtikuusta lokakuuhun asti, tuostakin syystä voi tuntua että liikenne olisi vähentynyt. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänäänhän sitten tuli taas pieni lumimyräkkä ja oli 15 käytössä illansuussa.

 

Satuin juuri hyvin Ruskeasannalle kun beijingiläinen lähti 1,5h myöhässä RWY 15:sta. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep, lumipyry (huono kitka) ja sivutuuli tekivät alkuillasta 22R:n kelvottomaksi lentoonlähtöihin, ja sitten käytettiin 15:ttä parikymmentä minuuttia kerrallaan, ja sitten taas aurailtiin lisää kaikkien odotellessa. Pyry meni kuitenkin aika nopeasti ohi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva tietää miten tuon beijingiläiseen reitti kulki sen jälkeen kun oli päästy 15:sta ylös. Nimittäin hävisi samantien lumisateeseen.

 

Eli mihin suuntaan se lähti? Joo, tietenkin Beijingin suuntaan ;D mutta miten ulos tästä pääkaupunkiseudulta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotie 15:n standardilähtöreitit (SID) löytyvät tästä kartasta http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efhk/hk15sid.pdf. Eli Beijingin kone luultavasti kaartoi lentoonlähdön jälkeen kohti itää ja VOR Porvoota.

 

-harri

 

Olen kerran tässä lentokentän kupeessa asueassani kirkkaalla säällä nähnyt kun 15:sta lähti yhden illan ajan koneita ja ainakin bangkokilainen kaarsi länteen hakeutuen samalle reitille kun lähdettäessä 22:selta. Eli juuri tuon kartan mukaan. Tämä oli vuoden 2002 pääsiäisen aikoihin. Muuten tuntuu olevan tosi harvinaista herkkua tämä 15:n käyttö raskaille lähdöille. Valitettavasti. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainakin bangkokilainen kaarsi länteen hakeutuen samalle reitille kun lähdettäessä 22:selta.

 

Bangkokkilainen menee tuolta EESTI:stä ulos, kun esimerkiksi tuo Pekingin menee pvo:n kautta GOGLA:sta ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bangkokkilainen menee tuolta EESTI:stä ulos, kun esimerkiksi tuo Pekingin menee pvo:n kautta GOGLA:sta ulos.

 

Ok. Oli sitten varmaan Tikkurilan pientaloyhdistyksen kukkahattutädeillä tänään huono päivä kun vähän jylisi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä olen nähnyt 33:sta käytettävän hyvällä visuaali kelillä. Tässä jokunen viikko sitten näin kun 33:lle meni ihan kaikenkokoisia koneita ja tuntui, että kaikki meni samalle kiitotielle, kun niitä tuli ihan parin minuutin välein. Sää oli tuolloin ihan unelma, täysin pilvetön eikä tuulta juurikaan ollut. Joskun näin MD11:kin menevän 33:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mihin suuntaan se lähti? Joo, tietenkin Beijingin suuntaan ;D mutta miten ulos tästä pääkaupunkiseudulta?

Kuulosti siltä, että vetivät aika suoraan Tikkurilan päältä. Tahtoo näitä lisää. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä sunnuntaina sitten kelit ovat sen mukaiset että käytössä on 33. Siellä oli TNT:n portin kupeessa neljä autollista katselijoita. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä sunnuntaina sitten kelit ovat sen mukaiset että käytössä on 33.

 

Tuuli oli iltapäivällä suurin piirtein 270 astetta/15 solmua. Omien havaintojeni mukaan laskeva liikenne näkyi tulevan 22L:lle ja lähtevä liikenne käytti pääosin 22R:ää paitsi muutamat bisneskoneet ja ilmeisesti Pohjois-Suomeen suuntautuvat reittikoneet nousivat 33:lta. Laskeutuiko siis 33:lle joitakin koneita?

 

-harri

 

EDIT: Olin 22R:llä klo 13.30-15.30, jolloin lähtevä liikenne todellakin käytti pääasiassa rataa 22R.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myllypuron yli menee koneita jatkuvalla syötöllä. Olin tossa tunti sitten ulkona ja yli meni aikakin Atr-72 ja jos oikein katsoin niin Md-82/83 joka kyllä tosin kuulosti Md-11 koneelta melunsa puolesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vietin puoli tuntia siinä Valtatien portin kohdalla ja kyllä kaikki liikenne oli 33:sella. Iltapäivällä olin itsekin katsomassa Nykkiläisen lähdön siellä 22R:n lähtöpaikan portin, numero 46, takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään