Markus Valo

Finnair five – reittien klassikko

19 viestiä aiheessa

Kiinnostava blogiteksti, hyvin kirjoitettu!

 

Pientä ylimääräistä kutinaa siinä tälläkin kertaa on, kun lennonvalmistelupapereiden päällä lukee ”AY 005”. Yksi kaukolento muiden joukossa, mutta meille se vanhin ja perinteikkäin. Finnairin vuonna 1969 avaama New Yorkin reitti DC-8 koneella Kööpenhaminan ja Amsterdamin kautta oli yhtiön ensimmäinen kaukoreitti.

 

Finnair blogit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavia nämä Tomin tekstit.

 

Muistaako joku tai onko tallessa joku teos josta ilmenee, millä lennonnumeroilla on tätä New Yorkia lennetty vuodesta 1968?

 

Ainakin lisävuoro kesällä 2009 oli 007/008.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavia nämä Tomin tekstit.

 

Muistaako joku tai onko tallessa joku teos josta ilmenee, millä lennonnumeroilla on tätä New Yorkia lennetty vuodesta 1968?

 

Ainakin lisävuoro kesällä 2009 oli 007/008.

 

On ollut aikoinaan AY001, mutta vaihdettu sittemmin hieman suurempiin numeroihin (syyna linee ollut sekannusten vaara niin monen muun lentoyhtion samoihin numeroihin, jotka niinikaan suuntautu(i)vat Kennedylle).

 

Tuo 007/008 oli myos lisavuoron numero vuonna 1998, jolloin se lennettiin kerran viikossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue Wings vuodelta 1980 kertookin, että tuolloin oli käytössä ainakin numerot AY111/112, AY101/102 tai AY105/106 riippuen oliko lento suora vai Montrealin tai Amsterdamin kautta.

 

http://www.digipaper.fi/bluewings/41312/

 

 

Pitaakin paikkaansa -- en muista oliko sittenkaan koskaan kaytossa AY1? Taytyy tarkistaa vanhoista aikataulukokoelmistani seuraavan kerran Suomessa kaydessani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuasiana aloitusvuosi oli siis 1969. Finnairin sivujen mukaan neitsytlento New Yorkiin oli 15.5.1969. Samoihin aikoihin otettiin "Seutulassa" käyttöön uudempi  terminaali-rakennus, sitä ennen terminaali oli puinen. ( Etelänmatkoillekin noilla Finnairin DC-8 koneilla pääsi, mm. Aurinkomatkojen seuramatka Italian Riminiin heinäkuussa 1969 oli "Jean Sibelius" DC-8:lla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui sopivasti olemaan hyllyssä Suomen Kulkuneuvot 'Kesäturisti' 1.6.-27.9.1969 ja siitä voidaan todeta, että AY101 lähti Helsingistä klo 10.30 ja saapui JFK:lle klo 16.45 ja AY102 lähti JFK:lta klo 19.25 ja saapui Helsinkiin klo 12.45.

 

Pan American näkyy lentäneen Boeing 707:llä Helsinki-Tukholma-Oslo-New York (JFK) reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sivuasiana aloitusvuosi oli siis 1969.

 

Kyllä. Hyvä kun huomasit.

 

Mitähän mahtoi maksaa lippu esim. 70-luvulla Helsingistä New Yorkiin ja takaisin. Ei varmaankaan ollut "now everyone can fly" -hinnoitteluperuste käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän mahtoi maksaa lippu esim. 70-luvulla Helsingistä New Yorkiin ja takaisin. Ei varmaankaan ollut "now everyone can fly" -hinnoitteluperuste käytössä.

 

No 1969 hinta oli ensimmäisessä luokassa 1998/3996 mk ja säästöluokassa 1247/2494 mk. Löytyi myös 'korkeampi säästöluokka' ja tietenkin erilaisia alennuksia, esim.  14..21 päivän menopaluu säästöluokassa 1845 mk ja 'korkeammassa säästöluokassa' 2057 mk.

 

Hups, meni 14..21 päivän nenopaluu hintojen luokat väärin - korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pan American näkyy lentäneen Boeing 707:llä Helsinki-Tukholma-Oslo-New York (JFK) reittiä.

Osui aiemmin käteen vuoden 1970 APU-lehti, jossa oli juttu Pan Amin Helsingin reitin suomalaisita lentoemännistä. Lehdessä oli värikuva, jossa Pan Am -univormuiset emännät astuvat kentälle New Yorkin päässä 707:sta. Haastatellun lentoemännän nimi ei ollut tyypillisin suomalainen: Jane Gumenius

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin aikoinaan 1984 reitin Helsinki-New York JFK (Finnair DC-10) > autokuljetus La Guardialle > La Guardia-Fort Lauderdale (olikohan Eastern Airlines Airbus 300A4), parin viikon päästä takaisin West Balm Beachin kautta Nykkiin (varmaan EA), ja edelleen Finskillä (DC-10) Helsinkiin. Muistelen, että lennot maksoivat 4095 markkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin aikoinaan 1984 reitin Helsinki-New York JFK (Finnair DC-10) > autokuljetus La Guardialle > La Guardia-Fort Lauderdale (olikohan Eastern Airlines Airbus 300A4), parin viikon päästä takaisin West Balm Beachin kautta Nykkiin (varmaan EA), ja edelleen Finskillä (DC-10) Helsinkiin. Muistelen, että lennot maksoivat 4095 markkaa.

Sama vuosi, suunnilleen sama paikka, hiukan erillainen reititys.

AY111 Montrealin kautta, JFK(LHB). Montrealissa yritin käydä jaloittelemassa takaoven luona, mutta emo piteli niskasta kiinni ja rappusten alapäässä oli pari punanuttua. Seuraavana päivänä EA401 Miamiin, koneena Tristar. Takaisin WPBstä JFKlle Easternin A300lla. Faija kuulutteli lentokentällä lennon Suomeksi Easternin pyynnöstä. Sama koneessa Emot pyysi tulkkausapua siltä. :)

Suomeen tultiin 106lla, rekkaria en muista varmasti, mutta Antti taisi olla? Suomessa satoi lunta kaatamalla ja juuri ennen kynnystä kone teki jyrkät kurvit, tultiin hiukan liian oikealle aluksi...

Aika kultaa muistoja.

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No 1969 hinta oli ensimmäisessä luokassa 1998/3996 mk ja säästöluokassa 1247/2494 mk. Löytyi myös 'korkeampi säästöluokka' ja tietenkin erilaisia alennuksia, esim.  14..21 päivän menopaluu säästöluokassa 1845 mk ja 'korkeammassa säästöluokassa' 2057 mk.

 

Hups, meni 14..21 päivän nenopaluu hintojen luokat väärin - korjattu.

 

Hinnat euroina olisivat kesäkuun 2013/1969 elinkustannusindeksien mukaan 1,47-kertaiset noihin verrattuna. Tumin esimerkissä taas hinnat pitäisi laskea kertoimella 0,34.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No 1969 hinta oli ensimmäisessä luokassa 1998/3996 mk ja säästöluokassa 1247/2494 mk. Löytyi myös 'korkeampi säästöluokka' ja tietenkin erilaisia alennuksia, esim.  14..21 päivän menopaluu säästöluokassa 1845 mk ja 'korkeammassa säästöluokassa' 2057 mk.

 

Hups, meni 14..21 päivän nenopaluu hintojen luokat väärin - korjattu.

 

Eli 2012 euroissa hinnat olisivat; (kerroin 1,4459)

 

Ensimmäisessä luokassa 2889/5778 eur

Säästöluokassa 1803/3606 eur

 

No ehkä oli paremmat jalkatilat ja sapuskat tuolloin  :)

 

http://www.stat.fi/til/khi/2012/khi_2012_2013-01-15_tau_001.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt saattoi käyä niin että legendaarisesta Vitosesta tuli koronan uhri.

Kun Finnairin Kennedyn reitti joskus jatkuu, niin Vitosta ei lennetä ainakaan ennen kesäaikataulua joka alkaa 28.3.2021.

JFK hoidetaan lähitulevaisuudessa AY015/016 -vuoroilla joissa on Vitosta myöhäsempi liikennöintiaika. lähtö Vantaalta noin klo 17:00.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY15 HEL 17:00-JFK 18:45

AY16 JFK 23:50-HEL 14:25 (+1)

 

Ihan fiksu ratkaisu tässä tilanteessa, niin heavytunti Vantaalla saa hyvän lisän. 

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen Finnairin vitonen operoidaan 31.10.20. Seuraavasta ei tietoa.

1.11.2020 alkaen Finnairin JFK on AY15/16 ja iltapäivän myöhäislähdöllä. Ja kyseessä siis rahtilennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna Finnairin vitonen jää aikatauluista pois. 

Viimeinen vitonen lähti tänään 13:24 (OH-LTP) ja seuraavasta ei tietoa.

Huomisesta eteenpäin Kennedy hoidetaan AY15/16 uudella aikataululla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään