Jan-Erik Andelin

FS95-veteraani pyytää laitekonsultointia

5 viestiä aiheessa

Olen FS95-ajan veteraani palaamassa simmailuun. Pyydän laitekonsultointia. Mitä tarvitaan palatakseen FSX-toimintaan niin että pysyisi (lähes) aina 20 fps:n paremmalla puolella ja että painavia painavia tyyliin PMDG-paneeliaddeja voi ajaa + tätä uutta FTX-sceneryä, joka näyttäisi tulevan muotiin? Sää- ja valoaddejakin saa suositella.

Minulla on DFI Infinity 965-S/Intel Core Duo E4600 2,4G/2M RAM/Win7-64/Terratec Aureon PCI 5.1 + grafiikan paikka auki kun vanha 8800 rupesi savuamaan. Ohjaimet on.

Eniten kyseenalaistan tuota 6 v. vanhaa emoa, voiko/kannattaako sen päälle enää rakentaa?

Budjetti: 300 - 700 €. Käytettyjä komponentteja saa tarjota kunhan eivät vaadi syväosaamista asentaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuon ikäistä laitteistoa kyllä täytyy uusia aika rankalla kädellä jos FSX haluaa sulavasti pyörimään. Tietysti jos sahalaidet ei haittaa niin grafiikoista saa kyllä karsittua rasitusta pois. Itse lähtisin kokoamaan uutta kokoonpanoa 1150 tai 1155 kannalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla 700€ budjetilla saa valmiin uuden konepaketin millä FSX pyörii ihan hyvin. Vanhaa kone sivuun ja uusi tilalle.  ;)

Lisäksi kannattaisi miettiä FSX:n rinnalla myös X-Plane 10:iä. Tuntuu pyörivän huomattavasti pienemmällä väännöllä kuin FSX.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhasta kokoonpanosta voi säilyttää näytön, hiiren ja näppiksen mikäli ne tyydyttävät.

Jos haluaa/osaa itse kasata koneen, voi myös kotelon virtalähteineen säilyttää. Emot ja prosessorit kulkevat yleensä kuin "paita ja perse" eli jos toisen 6 vuotta vanhan vaihtaa, on toinenkin pakko vaihtaa. Näytönohjaimeksi FSX ei välttämättä tarvitse sitä kaikkein parasta (ja kalleinta) mitä rahalla saa. Nvidian (GPU:lla varustetuissa) ohjaimissa on parempi "säätövara" kuin AMD:n (entinen ATI) näytönohjaimissa. Molemmat silti toimivat hyvin FSX:n kanssa.

CPUn (suoritin) sen sijaan pitää olla nopein minkä rahalla saa. FSX pitää enemmän Intelin kuin AMD:n suorittimista joten joko i5- tai i7-sarjalainen ja mielellään kellotettavissa oleva (eli nimessä on K-kirjain K = Klockable). Kovalevynkin voi säilyttää, jos siinä riittää tilaa FSX:lle, mutta yleensä toiseen koneeseen siirrettynä ja järjestelmälevyksi tarkoitettuna se täytyy alustaa uudelleen (etenkin jos levy on ollut melko vanhassa koneessa). Windows hyötyy silminnähden SSD-levystä ja samoin tekee FSX, mutta ne (riittävän suurikapasitettiset) taas nostaisivat vielä toistaiseksi paketin hintaa oleellisesti.

Keskusmuistia koneeseen tarvitaan vähintään 8 GB (enemmästä ei ole haittaa, mutta ei toistaiseksi paljon hyötyäkään). Käyttöjärjestelmäksi Windows 7 (64-bittinen ehdottomasti). Olen kuullut/lukenut huolestuttavia kommentteja Windows 8-versioiden toiminnasta FSX:n kanssa, mutta en voi vahvistaa huhuja (onko niissä faktaa vai pelkkää käyttäjän osaamattomuutta taustalla), koska en ole itse kasia edes kokeillut.

Kannattaa selata tätä "Ohjelmat ja laitteet"-viestialuetta taaksepäin. Siellä on hyviä ehdotuksia laitteiston kokoonpanoksi ja kommentteja asiasta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään