Harri Koskinen

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2013

6 viestiä aiheessa

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2013

 

Huhti-kesäkuun liikevaihto kasvoi 2,6 prosenttia 609,7 miljoonaan euroon ja toiminnallinen liiketulos oli 6,1 miljoonaa euroa.

 

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

 

"Finnairin toisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 2,6 prosenttia. Voimme olla tähän melko tyytyväisiä, kun otamme huomioon Japanin jenin heikkenemisen ja sen vaikutuksen euromääräisiin tuottoihimme. Kasvuun vaikutti etenkin Aasian- ja Euroopan-liikenteen kasvanut kysyntä. Parantuneet käyttöasteet kompensoivat osittain yksikkötuoton (yield) laskua, mutta toiminnallinen liiketuloksemme jäi siitä huolimatta 6,1 miljoonaan euroon (16,2).

 

Erityisen ilahtunut olen siitä, että saavutimme rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelmamme 140 miljoonaa euron säästötavoitteen jo nyt. Näiden säästöjen saavuttaminen puoli vuotta etuajassa on finnairilaisten tinkimättömän päämäärätietoisen toiminnan ansiota, mistä haluan lausua lämpimät kiitokset koko tiimillemme.

 

Katsauskauden toiminnallinen tulos on kuitenkin pettymys ja osoittaa, että toimet, joita olemme parin viime vuoden aikana tehneet liiketoimintamme ja asiakaspalvelumme kehittämiseksi, ovat olleet aivan välttämättömiä ja että niiden on jatkuttava. Samalla meidän on hyödynnettävä kasvavan lentoliikennemarkkinan tarjoamat mahdollisuudet.

 

Viime lokakuussa asetimme tavoitteeksemme alentaa kulutasoamme vielä 60 miljoonalla eurolla. Meidän on jatkettava rakenteemme ketteröittämistä sekä uudistettava palkkarakenteita ja ansaintamalleja. Osa tavoitteesta on varmasti saavutettavissa toimintoja virtaviivaistamalla, mutta koko tavoitteen saavuttaminen edellyttää työn tuottavuuden parantamista. Meidän on nyt henkilöstön kanssa yhdessä keskustellen löydettävä keinot ja tahto muutokseen.

 

Tuleva menestyksemme rakennetaan kuitenkin tuottoja kasvattamalla ja palvelujamme ja tuotteitamme kehittäen - ei vain säästäen. Tyytyväinen, maksava asiakas on paras tulevaisuudenturvamme. Katsauskaudella tapahtuneet uusien Aasian-reittien avaukset, markkinaosuutemme vahvistuminen Aasian ja Euroopan liikenteessä, panostukset tuotekehitykseen sekä tuleva laivastouudistuksemme ovat kaikki askeleita kohti kannattavaa kasvua.

 

Olen runsaan kahden toimitusjohtajakuukauteni aikana tavannut paljon finnairilaisia. He ovat kaikki olleet työhönsä ja yhtiöönsä vahvasti sitoutuneita. Uskonkin, että meillä kaikilla on halu rakentaa huomisen Finnairia."

 

http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=rss_702354.html

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/Q2_osavuosikatsaus_Finnair.pdf

 

 

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnair tavoittelee selvää työn tuottavuuden parannusta osana 60 miljoonan euron säästöohjelmaansa

 

Finnair tavoittelee selviä kustannussäästöjä henkilöstökuluissa osana aikaisemmin (26.10.2012) julkistettua 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelmaansa. Yhtiö on tarkentanut suunnitelmiaan valmistautuessaan keskustelemaan lentävän henkilökunnan, asiakaspalveluhenkilökunnan, Cargon ja Tekniikan henkilökunnan kanssa syksyn työehtosopimuksista. Työehtosopimusneuvottelut ovat paras tapa sopia välttämättömistä säästöistä yhdessä, mutta kaikkia säästökeinoja harkitaan. Ensisijaisesti pyritään löytämään sellaisia säästökeinoja, joilla ei olisi vaikutusta peruspalkkaan, mutta jotka keventäisivät yhtiön kustannuksia. 

 

Finnair on jo osin aloittanut keskustelut keinoista ja aikatauluista, joilla niihin päästäisiin aiemmin mainittujen henkilöstöryhmien ja heitä edustavien ammattijärjestöjen (SLSY, SLL ja IAU) kanssa. Tavoitteena on miettiä, miten palkka- ja työaikarakenteita voitaisiin uudistaa niin, että ne olisivat kilpailukykyisiä ja kokonaisansiot markkinatasoisia. Tavoitteena on keskustella myös sellaisista kulujen karsimisvaihtoehdoista, joilla ei olisi vaikutusta ansioihin. Finnairin ja aikaisemmin mainittujen liittojen solmimat työehtosopimukset päättyvät osin tämän vuoden lopussa ja osin ensi vuoden alkupuolella. Säästötavoitteesta lentävän henkilökunnan osuus on noin 35 miljoonaa euroa, joka jakautuu suurin piirtein tasan matkustamohenkilökunnan ja lentäjien kesken. Tekniikan ja asiakaspalveluhenkilöön liittyvien henkilöstösidonnaisten kulujen säästötavoite on noin 8 miljoonaa euroa. 

 

Samaan aikaan yhtiö jatkaa säästötavoitteiden määrittelemistä muiden henkilöstöryhmien ja muun toiminnan osalta. 

 

”Finnairin menestyminen on Suomelle ja suomalaisille tärkeää. Meille Finnairissa se merkitsee sitä, että  meidän on kyettävä mukautumaan kireään kilpailuun ja vaikeisiinkin taloudellisiin aikoihin. Haemme henkilöstön kanssa yhdessä ratkaisuja, joiden ansiosta Finnair voisi toimia markkinatasoisilla kustannuksilla sekä luoda edellytykset kannattavalle kasvulle ja tätä kautta lisää työpaikkoja seuraavina vuosikymmeninä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.” Tulevat työehtosopimusneuvottelut ovat keinovalikoimassamme paras tapa sopia välttämättömistä säästöistä yhdessä. Tavoittelemme säästöjä palkka- ja työaikarakenteita muuttamalla sekä muita henkilöstösidonnaisia kustannuksia alentamalla. Haluamme maksaa markkinapalkkaa. Henkilöstön ja heidän edustajiensa kanssa pyrimme löytämään eri vaihtoehtoja tuottavuuden lisäämiseksi ja pohtia myös sitä, onko löydettävissä sellaisia henkilöstösidonnaisia kulueriä, joilla ei olisi vaikutusta henkilöstön kokonaisansioihin.” 

 

Vauramo korostaa, etteivät henkilöstökulut suinkaan ole ainoa kustannuserä, josta säästöjä haetaan, vaan Finnair jatkaa toiminnan tehostamista ja kulujen karsimista kaikissa toiminnoissaan Yhtiö on edennyt tavoitettaan ripeämmin aiemman 140 miljoonan euron säästöohjelmassaan. Tässä ohjelmassa se on onnistunut löytämään sellaisia säästökohteita, jotka ovat korvanneet toteutumatta jääneet henkilöstösidonnaiset säästöt. 

 

”Sopeutuminen toimialan rajuun muutokseen ei ole helppoa meille finnairilaisille. Haluamme kuitenkin toimia vastuullisesti ja tuoda realiteetit pöytään täysin avoimesti. Meillä on mahdollisuus menestyä ja kasvaa, mutta se edellyttää taloudellisesti tervettä pohjaa”, korostaa Pekka Vauramo. ”Osa palkka- ja työaikamalleista on syntynyt aivan toisenlaisessa kilpailuympäristössä, ja niistä on muodostunut kasvun rajoite. Alamme on hyperkilpailtu, ja meidän on sopeutettava kustannuksemme markkinoiden tuottotasoon.”

 

”Finnair on saanut aikaan paljon, mutta paljon on vielä tehtäväkin. Yhtiön täytyy kasvaa, jotta se menestyisi. Kannamme huolta Finnairin tulevaisuudesta, jotta ala pystyisi jatkossakin luomaan työpaikkoja, maksamaan takaisin investoinnit sekä tarjoamaan suomalaisille erinomaiset lentoliikenneyhteydet”, sanoo Vauramo. ”Kilpailussa menestyminen merkitsee enemmän työtä Suomeen. Lentoliikennetoimiala työllistää jo nyt suoraan tai epäsuorasti Suomessa yli 100 000 ihmistä. Finnairin merkitys on koko toimialalle täysin keskeinen ja meidän finnairilaisten vastuulla on yhtiön elinkelpoisuus. ”   

 

Finnair kertoi 5.8.2011 tavoittelevansa kulutasonsa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tämä tavoite saavutettiin etuajassa kesäkuun 2013 loppuun mennessä. Finnair kertoi 26.10.2012 tavoittelevansa lisäksi vielä 60 miljoonan euron lisäsäästöjä. 

 

Säästöihin liittyen Finnair on jo kertonut, että se: 

• on luopunut neljästä Airbus A320 -sarjan koneen leasing-sopimuksesta ja vuokrannut edelleen viisi Embraer 170 -konetta vuonna 2012

• on siirtänyt matkatavara- ja asematasopalvelut Swissportille syksyllä 2011

• on tehnyt säästösopimuksen SLSY:n kanssa joulukuussa 2011 ja SLL:n kanssa toukokuussa 2012

• on luopunut omasta moottori- ja laitehuoltotoiminnasta ja ostaa ne sveitsiläiseltä SR Technisiltä vuonna 2012

• on luopunut omasta Catering-toiminnasta ja ostaa palvelut LSG Skychefsiltä vuonna 2012

• etsii edelleen ratkaisua Euroopan-liikenteen kannattavuuden parantamiseen

• on siirtänyt Embraer-liikenteensä yhteistyökumppaninsa Flyben operoitavaksi syksyllä 2012

• on tehostanut verkostosuunnitteluaan ja parantanut lentokoneidensa käyttöastetta vuonna 2012

• on keventänyt hallintoa ja tehostanut markkinointikulujaan vuonna 2012 ja 2013

• on sopeuttanut Tekniikan toimintoja  yhtiön nykytarpeisiin vuonna 2012 ja 2013

• on aloittanut ja aloittaa lukuisia, pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kannata antaa tiedotteen otsikon eikä Norskin osakekaupasta tulleen voiton hämätä, sillä 6kk (1-6/2013) itse bisneksen tulos on huonompi kun viime vuonna:

 

 

Yhtiön toiminnallinen liiketulos heikkeni vertailukaudesta ja oli -11,6 miljoonaa euroa (-7,3).

 

 

Uutisissa jo kerrottiin tuloksen parantuneen 4-6/2013 kaudella mutta siellä on seassa tämä:

Norwegian Air Shuttle ASA:n osakkeet, ja kaupasta saatu 34 miljoonan euron myyntivoitto kirjattiin yhtiön

rahoitustuottoihin. Yhtiön huhti–kesäkuun tulos ennen veroja nousi 21,2 miljoonaan euroon (-24,0) ja tulos

verojen jälkeen oli 17,0 miljoonaa euroa (-18,7).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/kotimaa/Vuokraty%C3%B6voima+hiert%C3%A4%C3%A4+Finnairin+henkil%C3%B6st%C3%B6%C3%A4+/a1376444573788

 

Miksi tuottavuuden parantamiseen noukitaan vain kolme henkilöstöryhmää, joiden palkkoja ja muita työehtoja halutaan heikentää, ihmettelee Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Thelma Åkers.

 

Kolme henkilöstöryhmää ovat lentoemännät ja stuertit, lentäjät ja Ilmailualan unioni. Åkersin mielestä kaikkien henkilöstöryhmien pitää olla mukana säästötalkoissa.

 

Åkers ennustaa, että syksyn sopimusneuvotteluissa vaikein asia on vuokratyövoiman käyttö.

 

"Työnantaja rekrytoi koko ajan väkeä ohi meidän työehtosopimusten. Yhtiö käyttää thaimaalaisia, taiwanilaisia, kiinalaisia, korealaisia ja intialaisia työntekijöitä. He pääsevät korkeintaan puoleen meidän palkoistamme."

 

Finnairin jatkuvat ja osin päällekkäiset säästöohjelmat harmittavat Åkersia.

 

"Onko lopputulos se, että säästämme itsemme hengiltä. Uusi lentokone maksaa 180 miljoonaa euroa, ja niitä tulee kymmenen, ja meidän palkkapottimme on 64 miljoonaa euroa. Aika kurjalta tuntuu, että meidän palkoilla koneita maksetaan."

 

Åkers sanoo, että lentoemännät ja stuertit eivät valmistele työtaistelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
aika kurjalta tuntuu, että meidän palkoilla koneita maksetaan

 

Aika kurjalta varmaan tuntuu mutta kyllä ihan oikeassa elämässä me asiakkaat ne koneet maksetaan. Ja jokaisen finnairilaisen palkkakin.

 

Tietenkin ne koneet voi jättää myös lunastamattakin mutta ennenpitkää loppuu siinä tapauksessa palkantulo kokonaan finnairilaisilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkoihin varaudutaan jo:

 

Lentoyhtiötä on viemässä oikeuteen lentoemäntien ja stuerttien ammattiyhdistys SLSY.

 

Lentoemännät ovat saaneet viestiä siitä, että Finnair olisi palkkaamassa Espanjasta henkilöstöä koneisiinsa myös mahdollisen lakon varalta. Nykyiset sopimukset ovat katkolla loppuvuodesta.

 

 

http://yle.fi/uutiset/matkustamohenkilokunta_on_viemassa_finnairia_oikeuteen/6777337

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti: Heikko jeni pilasi Finnairin tuloksen

 

Toiminnallinen liikevoitto huhti-kesäkuulta jäi kuuteen miljoonaan euroon, kun vastaava tunnusluku viime vuonna oli 16 miljoonaa euroa plussalla.

”Ei päästy tavoitteeseen. Jokseenkin ainoa syy oli jenin heikentyminen”, kommentoi tiedotustilaisuudessa Finnairin uusi toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

 

Finnair sai kaksi vuotta sitten käynnistetyn 140 miljoonan euron säästöohjelman päätökseen jo kesällä eli puoli vuotta ennen määräaikaa. Osittain sen vuoksi yksikkökustannus ilman jatkuvasti kovin kalliina pysyneen polttoaineen osuutta laski selvästi vuodentakaisesta.

Vauramon mukaan ”jäljet olisivat olleet aika kamalat”, jollei säästötavoitetta olisi saavutettu etuajassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään