Ilkka Mannikainen

UPS A300 onnettomuudessa Alabamassa 14.8.2013

20 viestiä aiheessa

According to the Federal Aviation Administration spokeswoman Kathleen Bergen the A300 plane crashed on approach to the airport just before dawn. Bergen says the plane was en route from Louisville, KY.

 

According to initial reports it was a UPS Cargo Plane. It crashed near 19th Avenue North and North East Lake Boulevard in an open field that used to be a neighborhood. That field is now owned by the airport.

 

http://www.alabamas13.com/story/23132151/east-birmingham-plane-crash

 

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194832199611/artikkeli/juuri+nyt+suuri+rahtikone+syoksynyt+maahan+lentokentan+lahella+yhdysvalloissa.html

 

Aviation-safetyn mukaan olisi N155UP:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20130814-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 14.8.2013

 

UPS:n lento-onnettomuus Birminghamissä

 

Airbus vahvistaa, että UPS:n A300-600F oli tänään onnettomuudessa vähän ennen klo 9.50 (UTC) Birminghamissä, Alabamassa. Lentokone oli reittilennolla 1354 Louisvillestä Kentuckysta Birminghamiin.

 

Onnettomuudessa ollut lentokone oli rekisteröity numerolla N155UP ja sen valmistajan sarjanumero oli MSN841. Se toimitettiin UPS:lle tehtaalta vuonna 2003. Kone oli lentänyt noin 11 000 lentotuntia noin 6 800 lennolla. Koneessa oli Pratt & Whitney -moottorit. Tällä hetkellä muita tietoja ei ole saatavissa.

 

ICAOn Annex 13 -sopimuksen mukaisesti Airbus auttaa tapahtuneen teknisessä tutkinnassa kaikin tavoin tutkimuksesta vastaavia viranomaisia sekä Ranskan onnettomuustutkintaviranomaisia. Airbusin asiantuntijoiden tiimi lähtee Alabamaan.

 

A300-600F on kaksimoottorinen laajarunkorahtikone. Ensimmäinen A300-600F otettiin käyttöön vuonna 1983. Kesäkuun 2013 lopussa kaikkiaan 104 A300-600F-konetta oli käytössä.

 

Airbus kertoo lisätietoja sitä mukaa kuin niitä on saatavilla. Tutkimus on kuitenkin asianomaisten viranomaisten vastuulla, eikä onnettomuuden syytä ole aiheellista spekuloida.

 

Airbus ja sen työntekijät esittävät myötätuntonsa kaikille, joihin lennon 1354 onnettomuus vaikuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain pientä lisätietoa: http://news.airwise.com/story/view/1376587201.html

 

The investigation into the crash is being led by the National Transportation Safety Board, which said on Wednesday that the smouldering remains of the plane's tail section were too hot to allow retrieval of its cockpit voice and flight data recorders.Eric Weiss, an NTSB spokesman, said retrieval of the recorders from the United Parcel Service aircraft was "a top priority" for Thursday.

 

The official, Robert Sumwalt, said the pilots of the aircraft issued no emergency or distress calls before the plane crashed and burst into flames.

 

UPS has not yet disclosed details about the aircraft's cargo. But witnesses have said a large and intense fire erupted either shortly before or after the plane crashed and that there were two or three explosions after it caught fire.

 

NTSB:n flickr-sivuilla kuvia: http://www.flickr.com/photos/ntsb/  (edellisen viestin linkistä poimittuna)

 

Kone oli lähestymässä kiitotietä 18, johon ei ole ILS:ää, vaan kaksi ei-tarkkuusmenetelmää (RNAV ja localizer).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Mustat laatikot" saatu irroitettua hylystä. Toinen tiedotustilaisuus 16:00 L = CDT (21:00 UTC).

EDIT: Perämiehen nimi tuli julkisuuteen eilen.

EDIT2: Nyt myös toisen lentäjän nimi on julkaistu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin lyhyt tiedotustilaisuus:

- Tallentimet lähetetty Washingtoniin ja perjantaina tiedetään, saadaanko laitteista tietoa ulos.

- Moottoreissa ei ole ollut tulipaloa ennen iskeytymistä puihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmas lehdistötilaisuus oli eilen ja siinä tuli esille jo hieman tietoja CVR:n sisällöstä. Molemmat nauhoitukset, CVR ja FDR ovat erinomaisessa kunnossa ja niiden tietojen purkamista jatketaan koko viikonloppu. Virallinen transkripti valmistunee näin ensiviikon alkupuolella. Seuraava lehdistötilaisuus on jo tänään.

 

Seuraavat asiat tulivat esille eilisessä lehdistötilaisuudessa:

Lentokonetta ohjasi onnettomuuden sattuessa kapteeni. Hänellä oli lentotunteja 8600 ja tällä tyypillä 3200. Naispuolisella perämiehellä oli lentotunteja 6500 ja tällä tyypillä 400.  Heidän työvuoronsa oli alkanut edellisenä iltana klo 21.30L. He lensivät Rockford-Peoria-Louisville koneella N161UP (A300F4-622R) ja siirtyivät sen jälkeen onnettomuuslennolle. Kone sai laskeutumisluvan kiitotielle 18 2 minuuttia ennen tallennuksen loppua (etl). 16 sekuntia etl GPWS varoittaa "Sink Rate! Sink Rate!", 13 s etl toinen lentäjistä ilmoittaa "runway in sight" ja nauha jatkuu vielä 9 sekuntia koneen maahaniskeytymiseen saakka. Lisäksi esille tuli lennonjohtajan kuvaus onnettomuushetkestä.

 

Tässä lehdistötilaisuuden kuvaus:  http://avherald.com/h?article=466d969f&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen eli viime yönä Suomen aikaa oli siis neljäs ja viimeinen lehdistötilaisuus onnettomuuden alustavista tutkimuksista.

 

Täältä löytyy jälleen lyhyt yhteenveto:  http://avherald.com/h?article=466d969f&opt=0

 

Eli: FDR:n tiedot on käyty läpi. Niiden mukaan moottorit toimivat normaalisti ja ohjauspinnat toimivat ohjainkomentojen mukaisesti. Autopilotti oli kytkeytyneenä tallennuksen loppuun asti, lähestymisnopeus oli 140 KIAS järjestelmään säädetyn arvon mukaisesti. FDR-tallenteessa näkyi myös EGPWS:n antama sinkrate hälytys. FAA tarkisti PAPI-valojen toiminnan ja ne näyttivät oikeaa valoa 1/100 asteen tarkkuudella. Lentokone oli myös päivitetty kaikkien määräysten ja ohjeiden mukaisesti.

 

Lisäksi Robert Sumwalt selitti laajasti tutkimuksen kulkua. Yksi esitetty kysymys koski puuttuvaa MSA -varoitusta. Syitä sen puuttumiseen tutkitaan jatkossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB on julkistanut alustavan raportin onnettomuudesta

 

Lapulla tosiaan lukee 'Preliminary report', mutta oikeastaan se on vain 3-sivuinen lomake, jossa on perustiedot onnettomuudesta, ei oikeastaan mitään uutta tietoa. Missään tapauksessa tuo ei ole 'Factual report', joka yleensä jossain vaiheessa tutkintaa julkaistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Accident docket http://dms.ntsb.gov/pubdms/search/hitlist.cfm?docketID=55307&CFID=205146&CFTOKEN=26444543, josta löytyvät mm. Operations, Cockpit Voice Recorder ja Flight Data Recorder ryhmien raportit ("Factual Report of Group Chairman").

 

"Operational Factors" raportin kappaleen "History of Flight" loppu:

 

At 0445 UPS1354 contacted the KBHM Tower Controller, was given a landing clearance for runway 18 with calm winds, and the clearance was acknowledged by UPS1354. Radar data and flight data recorder (FDR) information indicated that UPS1354 intercepted and tracked the localizer to 18, and subsequently crossed the BASKN intersection at an altitude of approximately 2,500 feet, and then began a vertical speed descent from 2,500 feet after passing BASKN. FDR data further indicated that the vertical speed increased to about 1500 feet per minute (fpm) along the approach inside the FAF, and UPS1354 descended through the decision altitude (DA)23 of 1,200 feet at a vertical speed of approximately 1500 fpm.

 

At about 0447, FDR data indicated that the crew received an EGPWS24 aural “sink rate” alert at a recorded radio altitude of 235 feet while descending at a recorded value of 1,536 feet per minute. About 7 seconds after the “sink rate” alert, the airplane impacted trees and terrain approximately 1.2 miles from the end of the runway, and portions of the airplane came to rest approximately 3/4 of a mile from the end of runway 18. The airplane was destroyed by impact with the terrain and post-crash fire, and both flight crewmembers were fatally injured.

 

Pikaisella lukemisella ei valjennut, miksi korkeus tippui noin nopeasti; CVR:n mukaan miehistö tuntuu olleen jotenkin pihalla tilanteesta, tai sitten minulta jäi jotain oleellista huomaamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikennelentäjien liitto ALPA vaatii, että rahtiyhtiöiden lentäjien lepoaikasäännökset on saatava samalle tasolle kuin matkustajaliikennelentäjien äskettäin uusitut lepoaikamääräykset, koska lentäjien väsymisessä ei ole mitään eroa sen suhteen, onko koneessa kyydissä matkustajia vai rahtia.

 

“As we learn more about the events leading to the UPS crash in Birmingham, Alabama, it is becoming more apparent that separate rest requirements for cargo and passenger pilots is unsustainable, unsupportable, and unconscionable,” said Capt. Lee Moak, president of ALPA. “Pilots who operate in the same skies, take off from the same airports, and fly over the same terrain must be given the same opportunities for full rest, regardless of what is in the back of the plane.”

 

http://www.alpa.org/Portals/Alpa/PressRoom/PressReleases/2014/2-20-14_14.16.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB kokoontuu syyskuun 9. päivä päättämään onnettomuuden syystä ('probable cause'):

 

NTSB to Meet on UPS Flight 1354 Plane Crash and to Consider a Safety Study on Drug Use in Aviation

 

WASHINGTON – The National Transportation Safety Board will meet to determine the probable cause of the Aug. 14, 2013, crash of UPS Airlines Flight 1354 on approach to Birmingham-Shuttlesworth International Airport in Birmingham, Ala. The Airbus A300-600 crashed short of runway 18 during a localizer non-precision approach. The captain and first officer were fatally injuried and the airplane was destroyed.

 

Immediately following the board’s consideration of the UPS accident, the board will consider the findings of a safety study on drug use trends in aviation. The NTSB study will examine trends in over-the-counter, prescription and illicit drug use documented from toxicology reports of pilots that died in plane crashes in the United States from 1990-2012.

 

(Vähän harhaanjohtava otsikko, noilla kahdella asialla - UPS Flight 1354 onnettomuus ja lääkeaineiden käyttö - ei ainakaan annettujen tietojen perusteella välttämättä ole mitään yhteyttä, käsitellään vain samana päivänä.)

 

Lehdistötiedote: http://www.ntsb.gov/news/2014/140828.html

 

Edit: Lisätty linkki lehdistötiedotteeseen, korjattu typoja

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla harvinaista muuten, että NTSB peruutti muutama päivä sitten sekä UPS:n että pilottien ammattiliiton "tutkinnassa mukana oleva osapuoli"-statukset (party status), koska molemmat olivat ottaneet julkisuudessa kantaa onnettomuuteen ja sen syihin ennenkuin NTSB on kokoontunut päättämään onnettomuuden todennäköisestä syystä - siitä huolimatta, että osapuolet olivat allekirjoittaneet ennen tutkinnan alkua vaitiolosopimukset siitä, että tapausta ei kommentoida ennen NTSB:tä. Tällä peruutuksella ei enää tässä vaiheessa ole suurempaa väliä, koska tiedot on osapuolilta kerätty ja tutkimukset tehty, vaan asia voidaan nähdä vakavana moitteena. Ei ole sopivaa, että yksi tai useampi osapuoli pääsee yrittämään vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen onnettomuuden kulusta ja syistä, ts. ajamaan omaa taloudellista tai muuta etuaan, mitä on nimenomaisesti pyritty välttämään vaatimalla vaitiolosopimukset ennakkoon.

 

The National Transportation Safety Board has revoked the party status of both the Independent Pilots Association and UPS Airlines from its ongoing investigation of UPS Flight 1354, an A300-600 air cargo flight that crashed on approach to Birmingham, Ala., last August.

 

The NTSB took the action after IPA and UPS violated the terms of the party agreement that each had signed at the start of the investigation. In letters to each organization, the NTSB wrote that both IPA and UPS took actions prejudicial to the investigation by publicly commenting on and providing their own analysis of the investigation prior to the NTSB's public meeting to determine the probable cause of the accident.

 

Without first consulting with the NTSB, the IPA issued a press release on August 13 providing its own analysis of the accident, "UPS Pilots Call for End of Part 117 Carve-Out on Anniversary of Fatigue Crash," which is explicitly prohibited in the party agreement. UPS, also without first consulting with the NTSB, posted comments on a website responding to the IPA press release in which it also provided its own analysis.

 

"It doesn't matter who started it," said Hart. "Neither action is acceptable."

 

http://www.ntsb.gov/news/2014/140825.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppuraportti ja myös siihen liittyvä video (kuten lehdistötiedote hehkuttaa "The video is a first-ever such companion to an official NTSB report") löytyvät osoitteesta http://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Pages/AAR1402.aspx

 

Onnettomuuden "todennäköinen syy" ja myötävaikuttavat tekijät on esitetty harvinaisen pitkällä tekstillä:

Probable Cause

 

The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of this accident was the flight crew's continuation of an unstabilized approach and their failure to monitor the aircraft's altitude during the approach, which led to an inadvertent descent below the minimum approach altitude and subsequently into terrain. Contributing to the accident were (1) the flight crew's failure to properly configure and verify the flight management computer for the profile approach; (2) the captain's failure to communicate his intentions to the first officer once it became apparent the vertical profile was not captured; (3) the flight crew's expectation that they would break out of the clouds at 1,000 feet above ground level due to incomplete weather information; (4) the first officer's failure to make the required minimums callouts; (5) the captain's performance deficiencies likely due to factors including, but not limited to, fatigue, distraction, or confusion, consistent with performance deficiencies exhibited during training; and (6) the first officer's fatigue due to acute sleep loss resulting from her ineffective off-duty time management and circadian factors.

 

Turvallisuussuosituksiakin on annettu peräti 20 kappaletta (A-14-72..A-14-91).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään