Tomi Kallunki

Halvin lentolupakirja

63 viestiä aiheessa

Ymmärtääkseni mikä tahansa kone joka täyttää alle 2000kg ja non-complex säännöt kelpaa, eli esimerkiksi Piper Saratoga olisi ihan kelvollinen peli tuohon, mutta kyytiläisiä saa tosiaan päällikön ottaa vain sen kolme, vaikka paikkoja olisi viisi tarjolla.

Yö-VFR taisi olla LAPL(A):ssa onnistuva juttu ja ehkä se Enroute-IR tulee saataville myös LAPL(A):iin, mutta oikeaa IR:ää siihen ei varmasti tule. Tuon EIR:n osalta kyseessä on vielä tietääkseni huhupuheet.

 

 

Eiko Saratoga muka ole complex?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiko Saratoga muka ole complex?

 

 

Ei?

 

Complex motor-powered aircraft are defined in Article 3 of Regulation (EC) No 216/2008:

‘complex motor-powered aircraft’ shall mean:

 

(i) an aeroplane:

 

    with a maximum certificated take-off mass exceeding 5 700 kg, or

    certificated for a maximum passenger seating configuration of more than nineteen, or

    certificated for operation with a minimum crew of at least two pilots, or

    equipped with (a) turbojet engine(s) or more than one turboprop engine, or

 

(ii) a helicopter certificated:

 

    for a maximum take-off mass exceeding 3 175 kg, or

    for a maximum passenger seating configuration of more than nine, or

    for operation with a minimum crew of at least two pilots,

 

or

 

(iii) a tilt rotor aircraft.

 

Saratoga on

-alle 2000kg

-6 paikkainen

-yhden ohjaajan miehistöllä

-mäntämoottorikone

 

Ei siis mielestäni miltään osin complex

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markon ajatuksista olen samaa mieltä ja sen takiahan tuota yhtä säiettä keräilinkin kentistä, joiden läheltä saa autobensaa. Kanisteritankkaus on ihan ahterista, mutta toisaalla se on onnistunut ihan OK.

 

Kiinnostuisikohan paikallinen huoltoasemayrittäjä jos saisi esim 50 eur toimitusmaksun toimittaessaan kanistereissa bensaa koneen viereen + lorottaisi ne vielä tankkiin hyvän palvelun nimissä. Toisaalta tuolla 50 eur/tankkaus ollaan jo lähellä 100LL hintoja jos tankkaus jää tyypilliseen 60-70 litran tienoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerhokoneiden dieselöinnin lisäksi olisi kiva jos saataville tulisi myös edullisempia kaksipaikkaisia, vaikka sitten Rotaxilla varustettuja, tällä hetkellä ainoa Rotax-koneinen PPL-kerhokone taitaa löytyä Joensuusta?

 

Juu. Lappeenrannassa on Rotax 2-paikkaisessa LSA-koneessa. Nelipaikkainen onkin sitten diesel, jonka on muistaakseni kerrottu kuluttavan aika vähän. Näillä eväillä moottorilentäminen on suhteellisen edullista ja lentäjämäärät pikemminkin nousussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei?

 

Saratoga on

-alle 2000kg

-6 paikkainen

-yhden ohjaajan miehistöllä

-mäntämoottorikone

 

Ei siis mielestäni miltään osin complex

 

Oikeassa olet, taalla jenkeissa FAA maaritelma complex koneesta on eri ja elelin niissa pykalissa :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostuisikohan paikallinen huoltoasemayrittäjä jos saisi esim 50 eur toimitusmaksun toimittaessaan kanistereissa bensaa koneen viereen + lorottaisi ne vielä tankkiin hyvän palvelun nimissä. Toisaalta tuolla 50 eur/tankkaus ollaan jo lähellä 100LL hintoja jos tankkaus jää tyypilliseen 60-70 litran tienoille.

 

Vesivehmaan läheisyydessä olevalla huoltoasemalla henkilökunnan määrä on niin pieni, että voisi olla haasteellista lähteä kentälle tankkaamaan konetta (tämä on vain minun oma arvioni).

 

Minulla on käytössä vesivehmaalla Ilmalennon pientankkausasema, mutta en ole keksimyt järkevää tapaa laajentaa bensan toimittamista sitä tarvitseville ilmailijoille. Kohtuullinen litrahinta voisi olla noin 2 euroa. Onko jossain kentällä hyväksi todettu käytäntö?

 

Minulla on myynnissä noita pientankkausasemia, jotka ovat nimen omaan kerhokäyttöä ajatellen rakennettu. Hankintahinta voi tuntua kovalta, mutta pitkällä aikajaksolla uskon sen olevan varsin kohtuullinen investointi. Tällaisella tankkausasemalla voi pienkenttien bensan tarpeen ratkaista.

 

Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo lisätoiveena minulla olisi JET A1 / Dieselin sekä autobensan parempisaanti kentiltä. Ei oikein innosta tuo matkalento jos takkaukset pitää hoitaa kanisteri-pohjalta ja jalkaisin. Uskoisin rotaksien yleistyvän jos vain pa saatavuus kentillä paranisi lisäksi tuo ultra puolen tankkauskin helpottuisi.

 

100LL hinta on pysynyt nyt 2,5 vuotta jotakuinkin 3 eur/litra hinnoissa joten siinä kai syy kun urputus on laantunut.

 

Rotaxihan tosin syö ihan nätisti myös satalällyä, kunhan sitä käytetään alle 30% ajasta (muuten huoltoväli puolittuu). Vaikka litrahinta olisikin sama, niin 15 l/h vs. 23 l/h tekee kuitenkin 24 euroa kustannuseroa lentotunnilta. Ei mikään ihan merkityksetön ero, vaikka onhan se kallista autobensaan verrattuna. Silti voittaa kanisterien roudauksen:-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rotaxi kyllä syö sitä löllöä, mutta 1000 tuntia ja alle 30% käytölläkin ylikuormakytkimestä tulee tämän näkönen (kuvassa siis kytkinlevyjä joihin on vähän kertyny lyijyä)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiko Saratoga muka ole complex?

 

 

Tässä taitaa mennä sekaisin FAA ja EASA määritelmät "complexista", jenkeissähän sillä taidetaan tarkoittaa kaikkia koneita joissa on säätöhuiska ja sisäänvedettävä laskuteline. EASA: n määritelmän mukaan ainoat complex/high performance aircraft luokkaan menevät SEP koneet ovat ulkomuistista Piper Malibu ja Extra 400. Porukka joka näillä lentää tuskin kuuluu muutenkaan LAPL:n kohderyhmään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rotaxi kyllä syö sitä löllöä, mutta 1000 tuntia ja alle 30% käytölläkin ylikuormakytkimestä tulee tämän näkönen (kuvassa siis kytkinlevyjä joihin on vähän kertyny lyijyä)

 

 

Aika ruman näköisiksi nuo menee, mutta onko vaikuttanut toimintaan? Meidän kerhon ultrista en ole kuullut lyijyn aiheuttamista ongelmista, tosin satalällyn käyttö on hyvin harvinaista, lähinnä joillain pitemmillä matkalennoilla tulee tankattuna kun muuta ei saa (ainakaan kätevästi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi sen verran kiinnostaa tuo rotax että vaikka on off topic niin kysyisin

 

Mikä on rotaxisin

 

hankintahinta

jakso

huoltojakso

onko vaihdetta/kytkintä jos on niin niiden jakso ja noin hinta varaosille

kulutus

teho

missä huolletaan suomessa

 

noin hinnat riittävät hyvin  :)

 

kiitos jo etukäteen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuen Rotaxin mallista, uusimmissa käyntijakso 2000h + prosentit

Meidän "vanhemman" mallin Rotaxin jakso on 1500h + prosentit.

 

Uuden hinta n. 20 000e ? Korjatkaa mikäli olen väärässä.

 

50h välein öljyn vaihto (huolto-ohjeissa 100h), mutta ei niin iso kulu erä, että kannattaisi vasta 100h välein vaihtaa.

Öljyt + suodatin n. 60euroa.

 

Linkistä Rotaxin huolto-ohjelmaa;

http://www.rotax-aircraft-engines.com/portaldata/5/dokus/d04931.pdf

 

Sivuilta 57 eteenpäin löytyy ajankohdat eri toimenpiteille.

 

Kulutus meidän kerholla koulutus käytössä n. 12-14l/h autobensalla.

 

Teho vaihtoehtoina saa UL mallia 80hp, ULS-mallilla 100hp.

Turbomallilla taitaa saada 115hp.

 

Huollot saa tehdä koneen omistaja/ harrastehuoltaja.

Vaativimmat huollot ollaan teetetty Aerotecnolla.

Vaihteiston huolto maksoi n. 1000e reilu vuosi sitten.

 

Mikäli tarvetta Rotaxin / Ultran perushuolloille löytyy, ottakaa yhteyttä niin keskustellaan !

 

- Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi sen verran kiinnostaa tuo rotax että vaikka on off topic niin kysyisin

 

Mikä on rotaxisin

 

hankintahinta

jakso

huoltojakso

onko vaihdetta/kytkintä jos on niin niiden jakso ja noin hinta varaosille

kulutus

teho

missä huolletaan suomessa

 

noin hinnat riittävät hyvin  :)

 

kiitos jo etukäteen

 

 

Ihan pilkun tarkkoja nämä ei ole, mutta tyyppihyväksytylle 912S3:lle (100hp, ontto potkuriakseli vakiokierroshuiskaa varten)

 

hankintahinta: n 25 000€ (uusi moottori, peruskorjaus noin 15 000 euron tienoilla)

jakso: 2000h / (muistaakseni) kalenterijakso 15v

huoltojakso: 100h, raskaassa käytössä (koulutus, arktiset olosuhteet, 100LL käyttöä yli 30%...) tehdään ylimääränen 50h huolto (öljyt + suodatin).

onko vaihdetta/kytkintä jos on niin niiden jakso ja noin hinta varaosille: Vaihdelaatikon ja kytkimen tarkastus 1000h välein, ei varaosatarvetta.

kulutus: 12-18L/h, 98E5. DA20:n nokalla (MTOW 750kg) on ollu keskiarvo noin 14L/h tässä 2011-2013 ajalla.

teho: 74kW/100hp

missä huolletaan suomessa: Esim Joen Service Oy huoltaa (Joensuu, Malmi). Peruskorjauslupia tyyppihyväksytylle ei taida olla vielä kellään suomalaisella - Aerotecnolle on ehkä tulossa?

 

Tuota 50h huoltoa suosittelen kyllä, vaikka kone oliskin vähemmän raskaalla käytöllä. 4L öljyä (Shell VSX-4) maksaa noin 35 euroa, suodatin kympin verran, eli huollolle tulee hintaa about 50 euroa, kun sen tekee lentäjäomistajahuoltona. Aikaa menee pari tuntia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään