Kari Talvio

Ultralla Ruotsiin, mistä haetaan lupa?

15 viestiä aiheessa

Otsikko kertoo tarpeen.

En onnistunut löytämään tietoa nykyisestä luvan hakupaikasta.

Ilmailufoorumillakin oli email osoite vuodelta 2008 joka palauttaa hakemuksen virheenä osoitteessa. Ilmeisesti vanhentunutta informaatiota.

Koitin flightforuminkin hakukoneella enkä onnistunut aihetta löytämään.

 

Siis onko tästä tietoa hyvät ilmailijat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikko kertoo tarpeen.

En onnistunut löytämään tietoa nykyisestä luvan hakupaikasta.

Ilmailufoorumillakin oli email osoite vuodelta 2008 joka palauttaa hakemuksen virheenä osoitteessa. Ilmeisesti vanhentunutta informaatiota.

Koitin flightforuminkin hakukoneella enkä onnistunut aihetta löytämään.

 

Siis onko tästä tietoa hyvät ilmailijat?

Lomake suoraan:

http://www.transportstyrelsen.se -sivuille ja haku lomakkeen numerolla "L1831"

lomake tässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompa hieno planketti!  ;D

EMF:llä on hieno ja päivitetty opas euroopassa lentämiseen ultralla. Siellä näytti olevan myös suorat ohjeet tuohon dokumenttiin:

http://emf.aero/mla-flying-in-europe-2/

Huomioitava että ei voi luottaa siihen että EMF:n dokumentti on aina oikein ja 100% ajan tasalla. Esim. Viron CAA:n yhteyshenkilö on nykyisin eri (sähköposti Martin piste Vali  ätt ecaa.ee)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomioitava että ei voi luottaa siihen että EMF:n dokumentti on aina oikein ja 100% ajan tasalla. Esim. Viron CAA:n yhteyshenkilö on nykyisin eri (sähköposti Martin piste Vali  ätt ecaa.ee)

 

Hyvä huomio. Laitoithan niille korjaustoiveen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä huomio. Laitoithan niille korjaustoiveen?

Heti huomenna ;D

Ei vielä, mutta ajattelin tarkistaa samaan tien myös muut lähimaat (Norja,Tanska, Latvia, Liettua) ja laittaa saman tien nekin kuntoon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vielä, mutta ajattelin tarkistaa samaan tien myös muut lähimaat (Norja,Tanska, Latvia, Liettua) ja laittaa saman tien nekin kuntoon.

 

Hyvä Armin! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaahan, oletteko saaneet Latviaan erillisen luvan lentää suomalaisella Ultralla? Yritin löytää Latvian AIP:stä kohtaa asiasta enkä löytänyt. Kysyin asiaa Latvian ilmailuviranomaiselta sähköpostilla. Ainoa vastaus jonka sain, oli että "Yes you need to file a flight plan" !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaahan, oletteko saaneet Latviaan erillisen luvan lentää suomalaisella Ultralla? Yritin löytää Latvian AIP:stä kohtaa asiasta enkä löytänyt. Kysyin asiaa Latvian ilmailuviranomaiselta sähköpostilla. Ainoa vastaus jonka sain, oli että "Yes you need to file a flight plan" !

Moi, juu kyllä on saatu (2012 ja aikaisemminkin, ei tänä vuonna). Sähköposti (Maris Cernonoks, chief of ATS division) yllä mainitussa EMF:n dokumentissa pitäisi olla voimassa. Vapamuotoinen teksti, koneen varustus (transponderi), liitteenä lupa ilmailuun, ja vakuutustodistus. Latviaan ja Liettuaan kannattaa soitella perään ellei kuulu mitään, ja kaivata lähetetty sähköposti esille että tarvittaessa voi lähettää välittömasti uudelleen...

Latvia vaati (silloin 2012) muistaakseni että luvan diaarinumero laitetaan lentosuunnitelman RMK-kenttään.

 

EDIT: EMF:n dokumentti mainitsee viimeisenä muutoksena Latvia (16.8.2013), ja kertoo että ei tarvita lupaa.

According to AIP Gen-1.2.3, part 4 “Private Flights” a Flight Plan is accepted as adequate

advance notification of arrival

Eli voi hyvin olla että menetelmä on muuttunut, ja ei tarvita enää lupaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko tuollainen lupa erikseen joka lennolle vai onko voimassa esim vuodeksi ko. koneelle&pilotille? Kiinnostaa vain tietää sillä olin siinä luulossa, että ultralla saa lennellä kunhan pilotilla on eng radiolupa ja koneessa riittävävarustus (transponder).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko tuollainen lupa erikseen joka lennolle vai onko voimassa esim vuodeksi ko. koneelle&pilotille? Kiinnostaa vain tietää sillä olin siinä luulossa, että ultralla saa lennellä kunhan pilotilla on eng radiolupa ja koneessa riittävä varustus (transponder).

Usein lupa myönnetään 3 kuukauden ajanjaksolle. Ruotsi/Norja/Tanska haluaa tietoa sekä koneesta että lentäjista (medikaali/lupakirja). Ruotsi on myös hyväksynyt nimitettyjen pilottien listan.

Norja ja muistaakseni Liettua vaativat virallisesti kielitaitovaatimuksen (LPC), muut maat vaativat yleensä "riittävän radio-englannin osaamista".

Transponderivaatimukset ovat yleensä samat kuin pienkoneille, ELT- vaatimus (hätälähetin) tavallisesti ei koske ultria. Tosiaan maasta toiseen voi olla eroja (Saksa esim. ei vaadi lupaa ollenkaan, mahdollisesti nyt myös Latvia). Hyvä puoli on että Pohjoismaissa ja Baltian maissa lupa on maksuton. Nopeimmat (ulkomaan) viranomaiset ovat Viro ja Ruotsi, vastaus/lupa tuli tänä vuonna vuorokauden sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usein lupa myönnetään 3 kuukauden ajanjaksolle. Ruotsi/Norja/Tanska haluaa tietoa sekä koneesta että lentäjista (medikaali/lupakirja). Ruotsi on myös hyväksynyt nimitettyjen pilottien listan.

Norja ja muistaakseni Liettua vaativat virallisesti kielitaitovaatimuksen (LPC), muut maat vaativat yleensä "riittävän radio-englannin osaamista".

Transponderivaatimukset ovat yleensä samat kuin pienkoneille, ELT- vaatimus (hätälähetin) tavallisesti ei koske ultria. Tosiaan maasta toiseen voi olla eroja (Saksa esim. ei vaadi lupaa ollenkaan, mahdollisesti nyt myös Latvia). Hyvä puoli on että Pohjoismaissa ja Baltian maissa lupa on maksuton. Nopeimmat (ulkomaan) viranomaiset ovat Viro ja Ruotsi, vastaus/lupa tuli tänä vuonna vuorokauden sisällä.

 

Moro

Käsitinkö oikein, että esim. Viro ei vaadi ultralentäjältä virallista englannin kielen merkintää lupakirjassa? Löytyykö tästä tietoa Viron AIP:sta tai jostain muualta vai onko tieto saatu vain kysymällä? Meillä on kerhossa vähän tuskailtu kun oikein kenelläkään ei sitä RTF-englantia ole suoritettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Käsitinkö oikein, että esim. Viro ei vaadi ultralentäjältä virallista englannin kielen merkintää lupakirjassa? Löytyykö tästä tietoa Viron AIP:sta tai jostain muualta vai onko tieto saatu vain kysymällä? Meillä on kerhossa vähän tuskailtu kun oikein kenelläkään ei sitä RTF-englantia ole suoritettuna.

Viro ei vaadi ICAO kielitaitomerkinnän 4-tasoa (kysytty muutama vuosi sitten). Tieto ei löydy AIP:ista, vaan täytyy kysyä.

Tanskan luvassa on selitys:

Because micro-light is not regulated in ICAO, JAA or EASA, the Danish CAA does not demand endorsement of a language proficiency test (LPT), as far as the pilot is flying in a micro-light aircraft, registered in his own country.

Lähtökohta on siis että ultra ei tarvitse ICAO kielitaitomerkintää (koska ultra-lupakirja ei ole ICAO-lupakirjaa) - paitsi jos viranomainen erikseen vaatii.

 

On tietysti itsestäänselvä että ilmailuenglanti täytyy olla riitävän hyvä. Ongelmia tulisi, jos osaaminen (ja sanasto) ei riitä.

Tanskan tapauksessa saksalaisia pilotteja on maadoitettu Tanskaan, kun lentäjät eivät pystynyeet kommunikoida lennonjohdon kanssa.

Eli radio-englantiin kannattaa panostaa, vaikka se voi olla vähän tuskaa. Meillä käytännössä ulkomaille lentävät (ultra-)kerholaiset ovat käyneet (kerhon sisäisellä) pienkurssilla ja sen jälkeen suorittaneet kielitaitokokeen.

 

PS: Norjan vaatimukset tiivistetysti Norway VFR guide 2013 (pdf sivu 5/36), ml. kielitaitovaatimus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään