Mikko Tuomi

FAA PPL pohdiskeluja (pykalanikkarit huom!)

6 viestiä aiheessa

Tuoreella lentajalla on siis taskussa FAA PPL, ja vakituinen asuinpaikka Suomen ulkopuolella.

 

Mika estaa suomireissujen aikana Suomeen rekisteroidylla koneella lentamisen (paiva-VFR olosuhteissa)?

FAA PPL on kasitykseni mukaan "ICAO" PPL, ja PEL M1-4 4.4 sanoo:

 

"Muissa kuin edellä kohdissa 4.1 – 4.3 mainituissa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) jäsenvaltioissa myönnetty kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen liitteen 1 (ICAO Annex 1) mukainen lentolupakirja oikeuttaa tilapäisen Suomessa oleskelun aikana toimimaan yksityislennoilla ohjaajana Suomessa rekisteröidyssä yhden ohjaajan ohjattavaksi luokitellussa ilma-aluksessa rajoitettuna näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä tapahtuviin lentoihin. Tämä ei oikeuta kuitenkaan lentokoulutuksen antamiseen."

 

Toinen mielenkiintoinen erikoisuus:

 

PEL M2-70 mukaan "2.3.4 Hakijalta, jolla on voimassa oleva moottoripurjelentäjän lupakirja tai voimassa oleva luokka- tai tyyppikelpuutus lentokoneita varten, vaaditaan vähintään kaksi tuntia koululentoja UL-lentokoneella"

 

En loyda mistaan kohtaa, jossa FAA PPL ei ole "voimassa oleva luokka- tai tyyppikelpuutus"?

 

Pykalanikkarit, olkaa hyvat!  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassa tahan asti selvinnytta:

 

EASA Part-FCL antaa mahdollisuuden hakea "lisaaikaa" (derogation) maarayksen kayttoonottoon, Suomi on myos tata hakenut. PEL M1-4 on siis kaypainen dokumentti 8.4.2014 asti.

PEL M1-4 antaa mahdollisuuden lentaa tilapaisen Suomessa oleskelun aikana FAA PPL kirjalla Suomeen rekisteroityja lentokoneita epakaupallisissa paiva-VFR olosuhteissa.

 

Taman perusteella nayttaisi melko selvalta, etta FAA PPL on ok.

 

Tama ultrakysymys on mielenkiintoinen. Kaannokseen tarvitaan "suomalaisten lupakirjamääräysten mukaisesti hyväksytty ICAO-PPL(A)". Tuo PEL minun tulkintani mukaan hyvaksyy suomalaisten lupakirjamaaraysten mukaisesti FAA PPL, joka on siis myos ICAO-PPL(A). Jos tuolla lauseella olisi tarkoitettu vanhoja kansallisia Suomalaisia lupakirjoja, sanamuodon pitaisi olla "myonnetty" eika "hyvaksytty".

 

Eurooppalainen medikaali toki tarvitaan tahan.

 

Muutoin, taman perusteella mielestani FAA PPL->UPL kaannokselle ei pitaisi olla esteita. Mutta edelleen kaipaan asiantuntijoiden kommentteja asiaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutoin, taman perusteella mielestani FAA PPL->UPL kaannokselle ei pitaisi olla esteita. Mutta edelleen kaipaan asiantuntijoiden kommentteja asiaan?

 

Turhaa käännät. OPS M1-20 mahdollistaa koulutuksen (kohta 3.2), pari tuntia lentoja -> kuittaus päiväkirjaan -> vetämään. Ei lupakirjamaksuja, ei lentokokeita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA PPL -> UPL: Meillä oli viime vuonna juuri vastaava koulutettava. Silloin Trafi vaatii että lentäjä suorittaa myös UPL teoriakokeet.

OPS M1-20 tuli vasta tänä vuonna voimaan. Suosittelen että kyselet Trafilta (kirjaamo ät Trafi piste fi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA PPL -> UPL: Meillä oli viime vuonna juuri vastaava koulutettava. Silloin Trafi vaatii että lentäjä suorittaa myös UPL teoriakokeet.

OPS M1-20 tuli vasta tänä vuonna voimaan. Suosittelen että kyselet Trafilta (kirjaamo ät Trafi piste fi).

 

Lahetin trafille kyselya asiasta ja paivittelen tanne, mita vastaavat. Nykyinen OPS M1-20 ei mielestani jata mitaan tosin epaselvaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diu, Trafi on puhunut!

 

"joo kyllä näin on eli siihen 8.4.2014 saakka PEL M1-4:n kohta 4.4 pätee vielä kolmansien maiden lupakirjoihin. Näin ollen voidaan katsoa, että OPS M1-20:ssa tarkoitettu "suomalaisten lupakirjamääräysten mukaisesti hyväksytty ICAO-PPL(A)" voi olla myös FAA PPL(A) edellyttäen, ettei henkilö asu pysyvästi Suomessa (PEL M1-4:ssä mainittu 185 päivän raja).

 

Mikäli haluat lentää ultralla Suomessa niin suosittelisin sinua kuitenkin lentämään suomalaisen UPL -lupakirjan PEL M2-70 mukaan. PEL M2-70 ei erittele JAR tai kolmannen maan PPL -lupakirjoja vaan riittää, että hakijalla on voimassaoleva luokkakelpuutus lentokoneita varten. Tällöin lupakirjaa varten tarvitsee lentää vain 2h lentokoulutus ja lentokoe eikä sen jälkeen tarvitse enää ultralla lentäessä huolehtia, että FAA PPL on käyttöoikeudellinen Suomessa."

 

Pitänee saattaa MILK jäsenyys taas voimaan!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään