Antti Lappalainen

Mersu teki pakkolaskun Roskildessä

18 viestiä aiheessa

EADS:n Messerschmitt Bf-109 G-4 "punainen 7" (ex Hispano HA-1112 M-1L Buchón) teki mahalaskun pellolle moottorihäiriön takia Tanskan Roskildessä lentonäytöksessä sunnuntaina 18.8. Tämä oli koneelle jo viides kaputti, mutta kuvien perusteella vahingot ovat jääneet melko minimaalisiksi. Potkuri ja jäähdytin lienevät pahiten vaurioituneet osat. Lentäjä selvisi vakavilta loukkaantumisilta.

 

http://www.b.dk/nationalt/veteranfly-noedlander-i-roskilde

 

 

http://www.touchdown-aviation.com/flying-legends/plane/messerschmitt-stiftung/messerschmitt-bf-109g-4-d-fwme.php

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Mersusta saa telineitä alas jos kone ei käy?  :-\

 

Ainakin alkuperäisessä vekottimessa telineet sai pudotettua alas ihan painovoima-avusteisesti. Ja voi olla, että tuollaiseen paikkaan on turvallisempaa laskea mahalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsos vain, käyttävät mersussa puupotkuria... Huiska näyttää kuitenkin pyörineen loppuun saakka.

 

Ehkä se kävi tyhjäkäynnillä, muttei saanut kierroksia. Kyseessä taisi siis olla moottorihäiriö, ei moottorin sammuminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaiselle pellolle on lienee turvallisinta tehdä mahalasku, jos ei halua että kone menee katolleen tai laskutelineet poikki.

Puupotkuri on ystävällisempi moottorille kuin metallipotkuri mahalaskussa, potkuri on halvempi vaihtaa kuin vaurioitunut kampiakseli ja kiertokanget.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se kävi tyhjäkäynnillä, muttei saanut kierroksia. Kyseessä taisi siis olla moottorihäiriö, ei moottorin sammuminen.

 

Youtube-videon perusteella kone käy, mutta ei ota kierroksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahus. Ovat delikaatteja nuo Mersun myllyt. Oikeastaan ainoa mahdollisuus säilyttää runko edes jotenkin ehjänä on tulla alas telineet ylhäällä.

Englannissa 90-luvulla Musta Kuutonen laskeutui pellolle telineet alhaalla, kun ilmeisesti jäähdytinletku irtosi ja pilotti halusi heti alas. Sen rungon lennot loppuivat siihen.

Kyllä tuo omaan korvaani kuulostaa siltä, että moottori sammuu parin yskähdyksen jälkeen. Ehkä kiertokanki sanoi sopimuksen irti, tai vastaavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaiselle pellolle on lienee turvallisinta tehdä mahalasku, jos ei halua että kone menee katolleen tai laskutelineet poikki.

Puupotkuri on ystävällisempi moottorille kuin metallipotkuri mahalaskussa, potkuri on halvempi vaihtaa kuin vaurioitunut kampiakseli ja kiertokanget.

Metrinen,sankka vehnälaiho saattaisi tosiaan taklata aika rajusti laskutelineisiin.Yllättävän vähäisillä kolhuilla mersu näyttää selvinneen....taitava pilotti puikoissa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella pehmeään viljapeltoon töräyttäminen teline alhaalla hajottaa koneen melko helposti.

Kiinteällä telineellä varustettu laite pysähtyi 25 M. matkalle ohrapeltoon n.80 km/h:n vauhdista, päätelineen kiinnitykset repesivät salosta, nokkapyörän haarukka murtui ja onneksi lapa oli pystyssä, joten toimi ikäänkuin suksena ja esti kuperkeikan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan, oliko tuolla Walter Eichhorn puikoissa? Kun hän kävi pitämässä museolla sen mersun tyyppikurssin, niin muistelisin, että tuo punainen seiska oli niitä koneita joilla hän usein lentää...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan, oliko tuolla Walter Eichhorn puikoissa? Kun hän kävi pitämässä museolla sen mersun tyyppikurssin, niin muistelisin, että tuo punainen seiska oli niitä koneita joilla hän usein lentää...

 

Timo

 

Tämän sivun lopussa kerrotaan myös Roskilden mahalaskusta ja sanotaan, että koneella lentävät nykyisin Klaus Plasa ja Volker Bau:

 

Die Maschine wird zur Zeit von folgenden Piloten geflogen:

- Klaus Plasa

- Volker Bau

 

http://www.messerschmitt-bf109.de/web.php?lang=de&auth=e&name=ueberlebende-ausgabe&flugzeug=83

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsos vain, käyttävät mersussa puupotkuria... Huiska näyttää kuitenkin pyörineen loppuun saakka.

 

Juha

Muistaakseni alkuperäisiä metallilapoja ei ole saatavissa enää mistään ja sen takia potkurissa käytetään puulapoja. Metallilapojen olematon saatavuus on taas onni kaputissa, koska moottori säästyy pahemmilta vaurioilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän sivun lopussa kerrotaan myös Roskilden mahalaskusta ja sanotaan, että koneella lentävät nykyisin Klaus Plasa ja Volker Bau:

 

http://www.messerschmitt-bf109.de/web.php?lang=de&auth=e&name=ueberlebende-ausgabe&flugzeug=83

 

Taitaa olla ainakin jo kolmas mahalasku tuolle koneparalle - Buchon-historiasta ei varmaan ole tietoa. Onneksi nuo kaksi viimeisintä mahalaskua ovat jättäneet koneen melko hyvään kuntoon. Myös EADS:n mahdollisuudet koneen korjaamiseen lienevät aika hyvät. Eichhorn oli mukana siinä keskimmäisessä mahalaskussa ja on näköjään huolehtinut myös parista crashin jälkeisestä koelennosta.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ainakin jo kolmas mahalasku tuolle koneparalle - Buchon-historiasta ei varmaan ole tietoa. Onneksi nuo kaksi viimeisintä mahalaskua ovat jättäneet koneen melko hyvään kuntoon. Myös EADS:n mahdollisuudet koneen korjaamiseen lienevät aika hyvät. Eichhorn oli mukana siinä keskimmäisessä mahalaskussa ja on näköjään huolehtinut myös parista crashin jälkeisestä koelennosta.

 

Timo

 

Viides.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan, oliko tuolla Walter Eichhorn puikoissa? Kun hän kävi pitämässä museolla sen mersun tyyppikurssin, niin muistelisin, että tuo punainen seiska oli niitä koneita joilla hän usein lentää...

 

Timo

 

Klaus Plasa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään