Sami Puro

Finnair palkkaa 200 lentoemäntää Espanjasta

179 viestiä aiheessa

Heh, hyvää viihdettä!  ;D

 

Itse ainakin harkitsisin koko ulkomaille lähtöä jos kommunikointikyky rajoittuu saksalaisiin hydrauliikka opetusfilmien sanastoon.  ::)

 

Käsi ylös kuka ei ole päässyt perille sen vuoksi että lentoemäntä ei ole osannut puhua natiivia-suomea?

 

Voidaanhan asia kaantaa toisinkin pain: eiko japanilainen paase perille ilman matkanjohtajaa ja japanilaista lentoemantaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voidaanhan asia kaantaa toisinkin pain: eiko japanilainen paase perille ilman matkanjohtajaa ja japanilaista lentoemantaa?

 

Pääsee mutta he ovat valmiita maksamaan ja maksavatkin. Suomalaiset taas haluaa saada tai siis olettavat että yhden tähden hinnalla saa viiden tähden palvelun ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, hyvää viihdettä!  ;D

 

Käsi ylös kuka ei ole päässyt perille sen vuoksi että lentoemäntä ei ole osannut puhua natiivia-suomea?

 

Kysehän ei ollut siitä, etteikö pääsisi perille. Jos tuolla perusteella toimitaan, niin ennen niitä omaa kieltä puhuvia lentoemäntiä voidaan koneista poistaa ykkös- ja bisnesluokat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep. Näinhän se uutinen ja ilmoitus nivoutuvat sujuvasti yhteen. Hesarin verkkosivut tänään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep. Näinhän se uutinen ja ilmoitus nivoutuvat sujuvasti yhteen. Hesarin verkkosivut tänään.

 

Eiköhän kupletin juoni ollut jo alusta alkaen selvä, ei tässä mistään gyldyyrikysymysten hallinnasta ole kyse. Espanjalaiset muodostavat todella pienen osan finskin matkustajista ja kun katsoo Espanjan markkinoita, niin porukka lentää just sillä mikä on halvin, aivan sama mitä kieltä emot puhuvat (vrt. Ryanair ja Easyjet menestys Espanjan markkinoilla). Enkä usko että aasialaiset jatkomatkustajat saavat paljoa lisäarvoa Si, Espik Inglés-kieltaitoisesta matkustamohenkilökunnasta. Monikohan aasialainen ylipäänsä matkustaa lomalennolla Kanarialle tai Malagaan?

 

Kustannusongelmahan Finnairilla ikävä kyllä on, kuten kaikilla "perinteisillä" (oisko legacy tai flag carrier parempi ilmaisu?) euroyhtiöillä, ainakin tilastojen mukaan SAS, Iberia, AF-KLM ja BA taitavat edelleen maksaa enemmän liksaa kuin Finnair, tosin kunnon tilastoja kaikkine muuttujineen on lähes mahdotonta löytää pelkästään henkilöstön suhteen, kulut per matkustajakilometri toki löytää vuosikertomuksista (ja neljännesrapsoista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsee mutta he ovat valmiita maksamaan ja maksavatkin. Suomalaiset taas haluaa saada tai siis olettavat että yhden tähden hinnalla saa viiden tähden palvelun ;)

 

Kyllä asia kuitenkin taitaa olla niin, että jokainen suomalainen, joka on valinnut Finnairin lennon, on ollut valmis maksamaan "kotimaisuudesta, turvallisuudesta, luotettavuudesta jne.". Finnair on harvoin halvin ja se yhtälö, että hinnat ovat kilpailijoita kalliimmat, mutta palvelu vain samalla tasolla, ei toimi?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä asia kuitenkin taitaa olla niin, että jokainen suomalainen, joka on valinnut Finnairin lennon, on ollut valmis maksamaan "kotimaisuudesta, turvallisuudesta, luotettavuudesta jne.". Finnair on harvoin halvin ja se yhtälö, että hinnat ovat kilpailijoita kalliimmat, mutta palvelu vain samalla tasolla, ei toimi?

 

T. Mika

 

Voit lisätä tuohon "jokainen suomalainen" perään ainakin muutaman itävaltalaisen, saksalaisen sekä yhden korealaisen:) Tuo "kotimaisuus" ei tietty siinä toimi, mutta kyllä suomalainen imago ja fiilis ovat osa ostopäätöstä, tietty mitään hirveää premiumia ei olla valmiita maksamaan. Kyseinen korealainen tosin oli hyvin tyytyväinen siihen, että HEL-ICN lennolla oli myös korealaisia emoja, VIE-HEL välillä ei sitä odottanutkaan (joka tosin olikin operated by flybe).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysehän ei ollut siitä, etteikö pääsisi perille. Jos tuolla perusteella toimitaan, niin ennen niitä omaa kieltä puhuvia lentoemäntiä voidaan koneista poistaa ykkös- ja bisnesluokat.

 

Siitähän se riemu repeäisi kun bisneksen tuottamat katteet siirrettäisiin turistilippuihin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä asia kuitenkin taitaa olla niin, että jokainen suomalainen, joka on valinnut Finnairin lennon, on ollut valmis maksamaan "kotimaisuudesta, turvallisuudesta, luotettavuudesta jne.". Finnair on harvoin halvin ja se yhtälö, että hinnat ovat kilpailijoita kalliimmat, mutta palvelu vain samalla tasolla, ei toimi?

 

T. Mika

Älä kerro meidän kaikkien mielipiteitä.

 

Itse ainakin olen usein valinnut Finskin siksi että aikataulut ovat olleet paremmat kuin muilla. Suorat lennot, aamulla perillä ja sitten muutaman päivän päästä takaisin iltalähdöllä. Esim nyt suunnittelin matkaa Wieniin ja muilla ois mennyt pompun kautta ja "pitkästä viikonlopusta" olisi mennyt suuri osa kentillä odottelemiseen ja perillä ois oltu vasta illalla ja aamusta ois pitänyt lähteä takaisin.

 

Kielitaito ei ole omilla lennoilla ollut koskaan ongelma, sen verran lontoon murre taipuu että sillä nuo asiat hoitaa mitä tarttee. Ja kaikki koneet ja henkilökunnat ovat olleet luotettavia (vaikka olenkin lentänyt myös "kamalalla" Rynkyllä useita kertoja). Aina on suunilleen aikataulun mukaan oltu perillä kaikilla yhtiöillä.

 

Joku toinen mainitsi tuosta että suomalainen haluaa viiden tähden palvelun yhden tähden hinnalla pitää usein paikkansa. Mutta siihen pitää asennoitua oikeasti asenteella että markalla saat markan tavaran.

Helpottaa huomattavasti henkilökuntaa ja omaa elämää. Halpiksillakin olen saanut ihan riittävää palvelua. SAS (vai olikohan BLUE1) itseasiassa petti, kun en ollut etukäteen katsonut että saako pohjoismaiden sisäisellä ostettua sämpylää tai kolmioleipää (tiedän ettei noi herkkua ole). Ei saanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassa keskustelussa on puhuttu lahinna espanjalaisten palkkaamisesta Kanarian ja Malagan lennoille, joissa asiakkaat ovat lahes kokonaan suomalaisia.

 

Olisikin mielenkiintoista tietaa, etta mita kielta puhuvat mm. Thomas Cook Scandinavian, Condorin, Edelweisin tai vaikkapa Corsairin matkustamohenkilokunta? Veikkaanpa, etta sita kielta mita matkustajatkin.

 

Ja PS, minulle ei talla ole mitaan henkilokohtaista merkitysta, mutta nykypaivana matkailuun vain kuuluu se lieveilmio, etta palveluita halutaan omalla aidinkielella lahes jokaisessa matkan vaiheessa. Eli tassa mielessa Finnair ampunee omaan kinttuunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran herkullinen keskustelu, että on pakko osallistua.

 

Eilen tuli palattua ensimmäiseltä TUIfly Nordicin lomalennolta. Oli suuri yllätys, että koko kabiiniporukka oli suomalaisia mennen tullen. Onnistuiko matka paremmin kuin hispaanojen kanssa? Mene ja tiedä, mutta positiivisena asiana itse sen koin.

 

Rattaat. Helsingissä checkattiin tiskillä ruumaan, kohteessa rattaiden kanssa päästiin koneen viereen portaiden juureen, josta ukko kävi kärryt hakemassa ruumaan. Kyllä, oli todella paljon mukavampaa mennä rattaiden kanssa koneelle. Sama tarina Lufthansalla hel - dxb, jolloin rattaat jätettiin koneen ovelle jossa ne odottivat sekä välilaskuilla ja itse kohteessa. Erittäin miellyttävää ja helpotti matkantekoa.

 

Edellä mainitut asiat liittyvät ehkä lapsiperheen matkailuun. Edellisellä työmatkalla kotimaanlennolla olisi luultavasti ollut ihan sama vaikka marsilainen olisi kaatanut sen kahvin kuppiin. Pidin kuitenkin saamastani palvelusta(kumpi hymyili ensin, minä vai emo, en muista) äidinkielelläni ja valitsisin mieluiten sen jos olisi vain valintakysymys. Ja itse asiassa norskia kokeilleena niin ennemmin se marsilainen kuin tylyt ja äkäiset virolaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tassa keskustelussa on puhuttu lahinna espanjalaisten palkkaamisesta Kanarian ja Malagan lennoille, joissa asiakkaat ovat lahes kokonaan suomalaisia.

 

Olisikin mielenkiintoista tietaa, etta mita kielta puhuvat mm. Thomas Cook Scandinavian, Condorin, Edelweisin tai vaikkapa Corsairin matkustamohenkilokunta? Veikkaanpa, etta sita kielta mita matkustajatkin.

 

Ja PS, minulle ei talla ole mitaan henkilokohtaista merkitysta, mutta nykypaivana matkailuun vain kuuluu se lieveilmio, etta palveluita halutaan omalla aidinkielella lahes jokaisessa matkan vaiheessa. Eli tassa mielessa Finnair ampunee omaan kinttuunsa.

Aikaisemmin tuo oli kai vielä suurempi kriteeri ja koski pääasiassa lomalentoja? (kuten nykyäänkin, reppumatkaajat vetää millä firmalla vaan)

Yritysasiakkaille sillä ei silloinkaan tainnut olla niin suurta merkitystä (luulisin).

 

Tuntee suurta myötähäpeää, kun katselee Matkaoppaat ohjelmia (en kokonaan omasta tahdostani). Suomalaiset on ihan pihalla, jos matkaopas on yli metrin päässä. Ja tiedän kyllä että tuossa on käytetty vain tiettyjä kohtauksia ja asiakkaita, että saadaan enemmän draamaa. Uskoisin että suuri osa suomalaisista puhuu nykyään edes jonkun verran englantia. Sillä pärjää useassa maassa.

 

Eilen tuli palattua ensimmäiseltä TUIfly Nordicin lomalennolta. Oli suuri yllätys, että koko kabiiniporukka oli suomalaisia mennen tullen. Onnistuiko matka paremmin kuin hispaanojen kanssa? Mene ja tiedä, mutta positiivisena asiana itse sen koin.

Eihän tuosta haittaa ole, jos eivät ole perinteisellä suomalaisella "palveluasenteella".

 

Ehdin poistamaan jo tuosta lainauksesta marsilaiset vs. äksyt virolaiset. Miten tiedät että ne marsilaiset olisivat palvelualttiimpia  ;D

Yhden legin olen Norskilla lentänyt ja silloin ei ainakaan palvelussa ollut mitään vikaa. En erityisemmin ajatellut emojen kansalaisuutta, pääasia että toimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

http://yle.fi/uutiset/espanjalaislehti_finnair_kouluttaa_lakkorikkureita_espanjassa/6839587

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2013/09/19/finnairin-lentoemannista-paisui-kohu-espanjassa/201313088/170

 

Espanjalaislehti toteaa Finnairin palkkaavan espanjalaisia lakkorikkureiksi.

 

El Mundo kertoo Finnairin keränneen 210 matkustamotyöntekijän reservin Espanjasta mahdollisen lakon varalle. El Mundon mukaan Finnair maksaa työntekijöille 1 200 euroa kolmen kuukauden varalla olosta.

 

– Espanjalaisten lentoyhtiöiden vaikeudet ja uusi työmarkkinatilanne tarjoavat suuren mahdollisuuden ulkomaisille yhtiöille. Finnair tietää tämän hyvin ja tulevia työehtosopimusneuvotteluja silmällä pitäen yhtiö on kerännyt 210 espanjalaisen matkustamotyöntekijän reservin. Espanjalaistyöntekijöiden turvin Finnair pystyy toimimaan normaalisti, vaikka yhtiön työntekijät menisivät lakkoon, El Mundo kirjoittaa.

 

Lehden mukaan suunnitelmaa alettiin toteuttaa 2. syyskuuta ja se on edennyt jo pitkälle. Finnair on turvautunut henkilöstövuokrausyhtiö Adeccoon työntekijäreservin muodostamisessa.

 

Heidän on määrä olla käytettävissä marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Samana päivänä alkavat alan työehtosopimusneuvottelut Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/finnair+maksaa+espanjalaisille+tyovalmiudesta/201309510487

 

Finnair kiistää rikkurityövoima-aikeet, ja sanoo maksavansa espanjalaisille "työvalmiudesta".

 

"Suunnittelemme käyttävämme espanjalaisia Kanarian-lennoilla ja joustotarpeisiin. Päätöksiä ei ole tehty, mutta meillä on Adeccon kanssa aiesopimus asiasta. Paljon yksityiskohtia on vielä auki", viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Arja Suominen sanoo Kauppalehdelle.

 

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo kertoi tuolloin Kauppalehden haastattelussa, että Finnair saattaisi käyttää henkilöstövuokrausyhtiö Adeccon kautta palkattavia espanjalaisia matkustamotyöntekijä myös korvaavana henkilöstönä "lakon kaltaisissa erikoistilanteissa".

(....)

Finnairin mukaan ketään ei ole vielä palkattu Finnairin tai Adeccon kautta, "vaan 1 200 euron korvaus maksetaan muuten ilmaisesta koulutuksesta ja valmiudesta aloittaa työskentely mahdollisen yhteistyön alkaessa".

 

Kauppalehti kertoi elokuussa, että Finnair maksaisi espanjalaisille 2 000 euron kuukausipalkkaa, mikä olisi enemmän kuin Suomesta palkatun matkustamotyöntekijän alkupalkka. Toimitusjohtaja Vauramo puolusti espanjalaisten rekrytointia haastattelussa nimenomaan säästösyillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko lainata toisesta ketjusta Mannikaista.

 

Jännä järjestely, A330 lähtee Madridiin ja 75W Delhiin.

 

Ihmettelin itsekin, miksi 333 on laitettu Madridin yöpyvälle, mutta tätä uutista lukiessani syttyikin lamppu pään päälle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta voi kehittyä jännä soppa jos baabelintorni eu n muutkin ammattiyhdistykset kiinnostuvat, ja mikseivät, hyvä veto joltakin taholta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liippaa tätä aihetta: SLSY on liittynyt AKT:n yhteisöjäseneksi.

 

http://www.hs.fi/talous/Finnairin+toimista+suivaantuneet+lentoemännät+liittyivät+AKThen/a1379556966719

 

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY on liittynyt vahvan Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n yhteisöjäseneksi.

 

Liitto on suivaantunut siitä, että Finnair on pyytänyt Espanjassa koulutettavaa matkustajahenkilökuntaa tulemaan töihin, jos Finnairin työntekijät menevät lakkoon. Asia tuli julkisuuteen torstaina, kun espanjalainen El Mundo -kertoi koulutuksesta.

 

"Tämä Espanjan lakkorikkurihomma oli viimeinen niitti, joka sai meidät liittymään AKT:n jäsenyhdistykseksi", sanoo liiton puheenjohtaja Thelma Åkers.

 

Yhteisöjäsenyydellä liitto hakee neuvotteluvoimaa. AKT sitoutuu siihen, että SLSY "saavuttavat riittävän tasoisen työehtosopimuksen". AKT on vahva taustatuki, sillä se voi tukilakolla pysäyttää Suomen ulkomaankaupan.

 

 

http://www.akt.fi/index.php?mid=583&a=viewItem&itemid=1919

 

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ovat tänään 19.9.2013 allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka mukaan SLSY:stä tulee AKT:n yhteisöjäsenyhdistys.

 

Sopimuksen tarkoitus on syventää ja tiivistää sopijapuolten yhteistyötä jäsenistön edunvalvonnan turvaamiseksi.

 

Aiesopimuksen mukaan AKT ja SLSY solmivat yhteisöjäsensopimuksen 30.9.2014 mennessä.

 

AKT ja SLSY sitoutuvat aiesopimuksella siihen, että työehtosopimusneuvottelujen siirtyessä liittokohtaisiin neuvotteluihin kummatkin järjestöt saavuttavat riittävän tasoiset työehtosopimukset.

 

SAK:laiset kuljetusliitot uudistivat aiemmin syyskuussa ”Kaveria ei jätetä” -sopimuksen, jossa taataan työllisyys- ja kasvusopimuksen mukainen ratkaisu kaikille kuljetusliitoille.

 

SLSY:n sivuilla myös eräänlainen "blogipostaus" tästä espanjalaisaiheesta: http://www.slsy.info/ajankohtaista-kaikille/finnairin-toimet-espanjassa-espanjalaisen-kollegamme-silmin

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kyllä aika surullista seurattavaa.

 

Näyttävä riitely menee lopulta aivan hukkaan, kun Finnairin pääkilpailijat pystyvät kuitenkin toteuttamaan saman kokoluokan säästöt ja Finnairin viime vuosien suhteellisen huono kilpailukyky pysyy siten täysin ennallaan ellei jokin muukin asia samalla muutu.

 

Yhtiö voi menestyä ainoastaan mikäli se kykenisi jotenkin saamaan paremman hinnan myymästään kapasiteetista, kun se on viime vuosina saanut. Yhtiö toimii jo nyt erittain malalalla kustannustasolla kuten oheisesta kuvasta jokainen voi todeta.

 

Lisäsäästöjä ja joustavuutta aivan varmasti tarvitaan, mutta käytettävissä olevan tiedon perusteella nämä toimenpiteet vaikuttavat puolin ja toisin varsin ylimitoitetuilta. Ja erittäin vastenmielisiltä, myös puolin ja toisin.

 

Onnea valisemallanne tiellä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukilakkoon on mahdollista ryhtyä silloin, kun lakolla ei tavoitella omaa hyötyä, saapa nähdä aikooko ammattiyhdistysliike toimia uskottavasti mahdollisessa rikkuritilanteessa? Lakon tarkoituksena ei ole pilata yrityksen tai toimialan mainetta, vaan ainoastaan saattaa työnteko takaisin työrauhan piiriin, sama tavoite on myös julistettaessa työsulku. Tähän mennessä molemmat osapuolet ovat yleensä sopimuksettomassa tilanteessa olleet valmiit tinkimään perustuslaillisesta oikeuksistaan yrittää ja tehdä töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/finnair+espanjalaistarina+vain+yhden+kanta/201309511249

 

Lentoyhtiö Finnair kuittaa espanjalaisen matkustamotyöntekijän kirjoituksen yhden yksilön näkemykseksi.

 

"Tämä on vain yhden yksittäisen henkilön kertomus ja sille pitää antaa se arvo, jonka se ansaitsee", viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Arja Suominen kommentoi perjantai-iltana Kauppalehdelle.

 

Suomisen mukaan Finnairin kanta on ennallaan. "Mitään ei ole ehdottomasti sovittu. Meillä ei ole Adeccon kanssa sopimusta, meillä on heidän kanssaan vain aiesopimus."

 

Suomisen mukaan matkustamohenkilökunnan koulutus on Espanjassa käynnissä. "Kurssit ovat meneillään siltä varalta, että jos päätämme aloittaa lennot, voimme käynnistää ne heti."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin New Yorkin -lennoilla aloittaa lokakuun lopulla ryhmä henkilöstövuokrausyhtiö Adeccon kautta vuokrattuja yhdysvaltalaisia stuertteja ja lentoemäntiä.Lentoa kohden yhdysvaltalaisia lentoemäntiä ja stuertteja on noin kolme, Finnairista kerrotaan.

 

SLSY:ssä katsotaan, että Finnair haluaa kiertää suomalaisia työehtoja järjestelyllä. Liitto haluaa myös eduskunnan ottavan kantaa asiaan, valtio-omisteisen yrityksen työllistämiskysymyksenä. SLSY:n asiaa ajaa kansanedustaja Raimo Piirainen (sd.), joka ilmoitti aamulla jättäneensä eduskunnalle kirjallisen kysymyksen Euroopan unionin (EU) ulkopuolisten vuokratyöntekijöiden työluvista.

 

– Pidämme amerikkalaisten käyttämistä aivan absurdina ja järjettömänä kaiken muun lisäksi, SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers sanoo. Olemme olleet yhteydessä työvoimaviranomaisiin, jotka saatavuusharkinnan perusteella myöntävät työlupia EU:n ulkopuolelta tuleville työntekijöille. Sieltä tuli aivan ympäripyöreitä vastauksia, pelkkää sanojen pallottelua. Työluvan tarvitsevat kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat työntekijät, myös ulkomaisen henkilöstövuokrausyhtiön palkkalistoilla työskentelevät.

 

Åkersin mukaan työlupia ei voida myöntää yhdysvaltalaisille, koska juuri saatavuusharkinnan pitäisi estää se. 

 

talloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhan tuo tyolupa-asia oikeasti oikein menee? Jos jenkkiemoilla base on New Yorkissa, niin tarvitaanko siina ihan oikeasti EU-alueen tyolupa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään