Sami Puro

Finnair palkkaa 200 lentoemäntää Espanjasta

179 viestiä aiheessa

Mitenhan tuo tyolupa-asia oikeasti oikein menee? Jos jenkkiemoilla base on New Yorkissa, niin tarvitaanko siina ihan oikeasti EU-alueen tyolupa?

 

Nyt talkoot pystyyn ja suomityö kunniaan 80 luvun :thmbup: malliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhan tuo tyolupa-asia oikeasti oikein menee? Jos jenkkiemoilla base on New Yorkissa, niin tarvitaanko siina ihan oikeasti EU-alueen tyolupa?

 

 

Ihan mutu tuntumalta heitän että ei tarvita, mutta nyt koitetaan jälleen kokeilla kuinka pitkälle eu:n "mahti" riittää.

Nimittäin jos työlupa tuolla logiikalla tarvitaan niin eikös se tarkoita että jokaisella maailman työntekijällä joka edes kusee päin eu:ta pitää olla lupa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mutu tuntumalta heitän että ei tarvita, mutta nyt koitetaan jälleen kokeilla kuinka pitkälle eu:n "mahti" riittää.

Nimittäin jos työlupa tuolla logiikalla tarvitaan niin eikös se tarkoita että jokaisella maailman työntekijällä joka edes kusee päin eu:ta pitää olla lupa?

 

Eiköhän tässä ole kysymys kusemisesta Suomeen päin. Logiikka on se ettei USA kuulu Euroopan Unioniin, ja EU:n ulkopuolelta tulevat henkilöt tarvitsevat pääsääntöisesti työluvan työskennellessään Suomessa. Mikon kysymys oli, että tarvitsevatko Yhdysvaltalaisen vuokrafirman työntekijät työluvan Suomeen? Jos vuokratyöntekijät ovat EU:n kansalaisia, niin ehkä eivät tarvitse?  mutta jos he ovat esim. amerikkalaisia niin järjestelyiden pitäisi olla yhtenevät aasialaisten vuokratyöntekijöiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kyllä aika surullista seurattavaa.

 

Näyttävä riitely menee lopulta aivan hukkaan, kun Finnairin pääkilpailijat pystyvät kuitenkin toteuttamaan saman kokoluokan säästöt ja Finnairin viime vuosien suhteellisen huono kilpailukyky pysyy siten täysin ennallaan ellei jokin muukin asia samalla muutu.

 

Yhtiö voi menestyä ainoastaan mikäli se kykenisi jotenkin saamaan paremman hinnan myymästään kapasiteetista, kun se on viime vuosina saanut. Yhtiö toimii jo nyt erittain malalalla kustannustasolla kuten oheisesta kuvasta jokainen voi todeta.

 

Toi on ihan totta. Mut melko hyvin finski pärjää siihen nähden että meidän maantieteellinen sijainti tekee toiminnasta jo paljon vaikeampaa, poislukien aasiaan suuntautuva liikenne. Tästä meillä aikoinaan finskin isot herrat piti hyvän luennon. Meiltä jokainen euroopan kone joutuu posottelemaan sen 30-40min ylimääräistä meren yli, kun etelämpänä olevat kilpailijat säästyvät noilta kuluilta. Toi yksinään on äkkiä jokusen kymmentä prosenttia lisää muuttuviin kuluihin. Lisäks samassa ajassa kuin finskin euroopan kone takoo 2 lentoa niin eurooppalaisen yhtiön kone takoo parhaimmillaan 3. Eli siihen nähden paljon finski antaa kilpailijoille eteen sijainnin puolesta sanoisin et finski on melko hyvin saanut hommat hoidettua. Tosta ympäriltä on muutama muu yhtiö jo kipannut/ollut pahemmassakin lirissä. (siis huom. hyvin olosuhteisiin nähden, ei absoluuttisesti. Finskiin en ikinä itse menisi rahojani sijoittamaan vaan jonnekin ihan muualle)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on ihan totta. Mut melko hyvin finski pärjää siihen nähden että meidän maantieteellinen sijainti tekee toiminnasta jo paljon vaikeampaa, poislukien aasiaan suuntautuva liikenne. Tästä meillä aikoinaan finskin isot herrat piti hyvän luennon. Meiltä jokainen euroopan kone joutuu posottelemaan sen 30-40min ylimääräistä meren yli, kun etelämpänä olevat kilpailijat säästyvät noilta kuluilta. Toi yksinään on äkkiä jokusen kymmentä prosenttia lisää muuttuviin kuluihin. Lisäks samassa ajassa kuin finskin euroopan kone takoo 2 lentoa niin eurooppalaisen yhtiön kone takoo parhaimmillaan 3. Eli siihen nähden paljon finski antaa kilpailijoille eteen sijainnin puolesta sanoisin et finski on melko hyvin saanut hommat hoidettua. Tosta ympäriltä on muutama muu yhtiö jo kipannut/ollut pahemmassakin lirissä. (siis huom. hyvin olosuhteisiin nähden, ei absoluuttisesti. Finskiin en ikinä itse menisi rahojani sijoittamaan vaan jonnekin ihan muualle)

 

Ymmärtääkseni se 30-40 minuutin ero näkyy myös hinnassa. Lippu Barcelonasta Helsinkiin on kalliimpi kuin Hampuriin. Vastaavasti myös eurooppalaiset yhtiöt joutuvat lentämään sen 30-40 minuuttia ylimääräistä meren yli, mikäli haluavat samaa reittiä lentää. Tietysti merkittävä ero syntyy silloin, jos ajatellaan lentoa kahden kohteen välillä Euroopan sisällä, jolle suoraa lentoa ei ole tarjolla. Lienee niin, että on halvempi lentää (ihan hatusta vedetty esimerkki) Madrid - Pariisi - Nizza kuin Madrid - Helsinki - Nizza...

 

Aasian liikenteen kannalta, suomen sijainti on "kohtuullinen". Hirveää mailimääräistä säästöä ei synny varsinkaan eteläkiinaan tai kaakkoisaasiaan, itseasiassa isoympyräreitti Lontoosta Saksan kautta Bangkokiin on lyhyempi kuin Helsingin kautta, toki todellinen reitin pituus riippuu tosiasiassa käytetettävissä olevista väylistä/ilmatilasta. Lontoosta Tokioon lennettäessä eroa tulee jo sentään reilu 100 nm Suomen hyväksi (Saksaan verrattuna). Legien pituuksia jos miettii, niin LHR-HEL-BKK on sinällään optimaalisempi, että pidempi legi jää n. 350 nm lyhyemmäksi, jolla saavutetaan tietysti jonkin verran polttoainesäästöä, lonkeromaahan lennettäessä eroa tulee tuplasti enemmän. Lisäksi lyhyempi etäisyys mahdollistaa lennot + käännön 12 tunnin haarukassa niin, että sama kone voi kerran 24 tunnin jaksossa käydä pyörähtämässä Aasiassa. Tämä ei olisi mahdollista, jos oltaisiin kovin paljon lännempänä. Vaikka syöttöliikennekone joutuukin posottelemaan sen 40 minuuttia ylimääräistä, saa se aasiaan painava kone kuitenkin olennaista hyötyä sijainnista...

 

Bangkok:

LHR - HEL - BKK1151+4916 = 6067nm

LHR - TXL - BKK590+5370 = 5960nm

LHR - BKK5958nm

 

Tokio:

LHR - HEL - NRT1151+4877 = 6028nm

LHR - TXL - NRT590 + 5570 = 6160nm

LHR - NRT5974nm

 

Vaikkei tämä nyt ihan hirveästi espanjalaisiin lentoemäntiin liitykään, olisiko joku halukas heittämään arviota, paljonko polttoainetta pyhä nelireikäinen tarvitsee lisää lähtökentällä, jos rangea kasvatetaan 4900 -> 5600 nm?

 

edit: hihavakiolla ravistettu karkea arvio sanoo, että 700 nm lentäminen vie lussulla 90 minuuttia, eli polttoainetta kuluu n. 9 tonnia ja sen kuljettamiseen n. 4,5 tonnia lisää. Hienolla keskitelinelussulla (suurempi zfw) tämä ei ole kai niin suuri ongelma (menetään vain jonkin verran polttoainetta) kuin kaksireikäisellä veljellä, jossa kaikki tuo n. 14 tonnia alkaisi olla pois kuormattavuudestakin. tarkempia arvoja odotellessa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni se 30-40 minuutin ero näkyy myös hinnassa. Lippu Barcelonasta Helsinkiin on kalliimpi kuin Hampuriin. Vastaavasti myös eurooppalaiset yhtiöt joutuvat lentämään sen 30-40 minuuttia ylimääräistä meren yli, mikäli haluavat samaa reittiä lentää.

 

Mut se niitten ero on et niitten ei tarte lentää kun ne isot väkimäärät ei oo tulossa suomeen vaan pomppivat euroopan sisällä (keksikääs nykyään eurooppalaisille yksikin hyvä syy tulla suomeen. ei mikään helppo homma). Eli eurooppalaisella firmalla vaan muutama lento tulee tänne huitsin per... suomeen. Suomesta taas hyvin iso osa lennoista joutuu ajamaan ton ylityksen. Kallista kun jos se näkyy lipunhinnassa niin se näkyy myös matkustajamäärissä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hautalta omituinen kannotto työmarkkina-asiaan jossa vasta alkamassa neuvottelut.

 

Ei yhtään omituinen, hänhän istuu 55,81% omistusosuuden päällä ja osakkeenomistajat luonnollisesti haluavat firman parasta.

 

Plus että hänen tehtävä on ja siitä maksetaan palkkaa, hoitaa valtion omistusta parhaansa mukaan. Tähän mennessä hän ei ainakaan Finnairin kohdalla ole näyttänyt mitään merkkejä, että sen osaisi. Tuo lausunto on jo pikkasen sinnepäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(keksikääs nykyään eurooppalaisille yksikin hyvä syy tulla suomeen. ei mikään helppo homma).

 

Meillä on kohta Guggenbagel jonne kaikki eurooppalaiset tulee kiljuen.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei yhtään omituinen, hänhän istuu 55,81% omistusosuuden päällä ja osakkeenomistajat luonnollisesti haluavat firman parasta.

 

Plus että hänen tehtävä on ja siitä maksetaan palkkaa, hoitaa valtion omistusta parhaansa mukaan. Tähän mennessä hän ei ainakaan Finnairin kohdalla ole näyttänyt mitään merkkejä, että sen osaisi. Tuo lausunto on jo pikkasen sinnepäin.

 

On niin vitullisen helppoa tinkiä muiden "eduista" tietämättä millaisia ne edut ovat ja mistä kaikesta on jo vuosien varrella tingitty - ja mistä kaikesta kaiken aikaa tingitään. Jatkuva lisäsäästäminen ja tinkiminen on ihan yhtä utopistinen kupla kuin jatkuva kasvu, josta ei kukaan enää muista paasata mitään. Hyvin arveluttavaa, ettei kansalaisten aivopesuun riitä enää palkanmaksajan puolesta suunnattu propaganda, vaan sitä täytyy kylvää ministeritasoa myöten.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(keksikääs nykyään eurooppalaisille yksikin hyvä syy tulla suomeen. ei mikään helppo homma

 

Eipä noita syitä taida juuri olla kuin ne jatkoyhteydet, liikematkustajia ei niin kovasti ole ja lomamatkailu painottuu kesään. Ulkomaisista lomailijoista suurin osa taitaa (?) sitä paitsi tulla suurin osa laivalla tai sitten maarajan yli (venäläiset sekä ruotsalaiset ja norskit pohjoisessa). Finnair on tosin oman kokemukseni perusteella usein varsin kallis jos haluaa lentää saksankielisestä keski-euroopasta Helsinkiin, sen sijaan vaikkapa Wien-HKI-Seoul on usein hyvin kilpailukyinen hinnaltaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin arveluttavaa, ettei kansalaisten aivopesuun riitä enää palkanmaksajan puolesta suunnattu propaganda, vaan sitä täytyy kylvää ministeritasoa myöten.

 

Kun tavara on housussa ja selkä seinää vasten, puheet ja puheiden sävyt muuttuvat. Sellaista se on.

 

Tosin puheet, tuli ne kenen suusta tahansa, ei ratkaise tätäkään peliä vaan ihan radikaalit toimenpiteet näyttävät jatkon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tavara on housussa ja selkä seinää vasten, puheet ja puheiden sävyt muuttuvat. Sellaista se on.

 

Tosin puheet, tuli ne kenen suusta tahansa, ei ratkaise tätäkään peliä vaan ihan radikaalit toimenpiteet näyttävät jatkon.

 

Täytyy aina välillä muistuttaa Ilkan puheiden jälkeen kanssamatkustajia kapitalismin kylmästä tosiasiasta: markkinataloudessa yritäjän riski ei kuulu työntekijälle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako tuo Sievän video (ref. Ylen linkki - video jossa kuultuja puheita ei kuulemma hän ole koskaan sanonut....) olla jossain julkisessakin jaossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tällä koitat kertoa?

 

Sitä että slsy:n ei pitäisi nostaa tällaista meteliä ja soppaa siitä jos työnantaja koittaa nyt hallita niitä riskejä. Se on työnantajan, ei työntekijän, asia hoitaa henkilöstöpolitiikka ja työntekijällä taasen on vapaus valita työnantajansa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä että slsy:n ei pitäisi nostaa tällaista meteliä ja soppaa siitä jos työnantaja koittaa nyt hallita niitä riskejä. Se on työnantajan, ei työntekijän, asia hoitaa henkilöstöpolitiikka ja työntekijällä taasen on vapaus valita työnantajansa

 

Eli on siis ihan ok että työnantaja polkee työntekijän laillista oikeutta järjestäytymiseen, ja periaatteessa estää työntekijäpuolen viimeisetkin vaikutuskeinot neuvotteluiden pattitilanteessa jossa työnantajapuoli on jo näyttänyt että neuvotteluhalua ei ole, kun palkataan suoraan rikkurityövoimaa mahdollisen työnseisauksen/ ulosmarssin/ lakon ajalle?

 

Tokihan se on tälläkin palstalla monesti huomattu, että työntekijän tulisi Suomessa olla omista työoloistaan kiinnostumaton robotti ja idiootti, jonka täytyisi suostua jokaiseen työnantajan päähänpistoon ihan mukisematta, jotta Suomen talous pyörisi ja että firmoilla menisi hyvin. Työntekijä kun kuitenkin on kaikkine hirmuvaateineen missä tahansa ammattiryhmässä se kaiken pahan alku ja juuri, ja pelkkä pakollinen menoerä työnantajalle ;) Asioista neuvotteleminen olisi usein paljon helpompaa, jos se firmaa pyörittävä osapuoli olisi myös selvästi valmis tinkimään omista eduistaan, omista palkoistaan, tulos- ja kannustinpalkkioista - ja olisi ylipäänsä valmis todellisiin neuvotteluihin eikä sanelupolitiikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tällä koitat kertoa?

 

Markkinataloudessa työntekijöiden ei pidä ryhtyä tinkimään saavuttamistaan eduista työpaikkojen säilyttämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään