Sami Puro

Finnair palkkaa 200 lentoemäntää Espanjasta

179 viestiä aiheessa

Markkinataloudessa työntekijöiden ei pidä ryhtyä tinkimään saavuttamistaan eduista työpaikkojen säilyttämiseksi.

 

Ja miksikäs ei, jos siitä on kokonaistaloudellista hyötyä työntekijäpuolelle? Mitä tekemistä ylipäänsä yrittäjäriskillä ja työntekijöiden saavutetuilla eduilla on keskenään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markkinataloudessa työntekijöiden ei pidä ryhtyä tinkimään saavuttamistaan eduista työpaikkojen säilyttämiseksi.

 

Mikä pelastaa markkinataloudessa työntekijän jos ei jossain toisessa maailmassa saavutetuista eduista tingitä? Sossu? Vai onko niitä duuneja tarjolla senkun kävelee seuraavaan lafkaan sisään ja ilmottautuu vuorolistalle?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markkinataloudessa työntekijöiden ei pidä ryhtyä tinkimään saavuttamistaan eduista työpaikkojen säilyttämiseksi.

Tällaisten periaatteiden takia tässä ollaankin melkoisessa jamassa. Taitaa muuten kreikan kansa tuolla kans ajaa tätä samaa politiikkaa edelleen vaikka ollaan jo valtion tasolla konkurssissa. Huolestuttavaa tässä on se, että sieltä ei olla mitään opittu, kun näitä periaatteita lauotaan. Kutsutaan sitä tässä yhteydessä vaikka hitaaksi oppimiseksi... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

työnantajapuoli on jo näyttänyt että neuvotteluhalua ei ole, kun palkataan suoraan rikkurityövoimaa mahdollisen työnseisauksen/ ulosmarssin/ lakon ajalle?

 

Tarkottaako sun maailmassa reilu peli siis sitä että osapuoli A saa käyttää kaikkia keinoja neuvotteluissa, mutta se on väärin jos osapuoli B myös toimii samoin? Eli neuvottelunhalua on siis olla takki auki ja odottaa kun tulee lunta tupaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun maailmassa reilu peli tarkoittaa sitä, että kumpikaan osapuoli ei jääräpäisesti pidä kiinni omasta linjastaan ja uhkaile mitä erilaisin keinoin. Nykymaailmassa se pahempi uhkailujen esittäjä usein on työnantaja, ilman halua omalla toiminnallaan ja esimerkillään näyttää että kaikki on talkoissa mukana. Varmasti toimiva ja motivoiva tapa työntekijöitä kohtaan?

 

Sitä neuvotteluhalua pitäisi olla molemmilla osapuolilla. Jos työnantajapuoli ei esitä mitään konkreettista omien etujensa vähintämiseksi, ei esitä mitään todellista neuvotteluhalua (muistanette henkilöstölle lähetetyn kirjasen?), ja käytännössä uhkailee henkilöstöä ulkopuolisen työvoiman palkkaamisella, niin miksi työntekijäpuolen olisi oltava valmis kaikkeen mahdolliseen?

 

Olen ihan varma, että jos työnantajapuolella olisi vähän järkevämpi ja pehmeämpi linja, voisi sillä toisellakin puolella olla. Jos uhkaillaan, niin yleensä toinen puoli uhkailee takaisin kun kyse on omasta toimeentulosta ja työpaikasta. On lapsellista edes kuvitella, että Finnairin vetämällä linjalla saataisiin toimivia ja avoimia neuvotteluja osapuolten välille. Tappelussa on aina kaksi osapuolta, niin tässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä pelastaa markkinataloudessa työntekijän jos ei jossain toisessa maailmassa saavutetuista eduista tingitä? Sossu? Vai onko niitä duuneja tarjolla senkun kävelee seuraavaan lafkaan sisään ja ilmottautuu vuorolistalle?

 

 

Mikä takaa markkinataloudessa sen että työpaikka säilyy jos työntekijä tinkii saavutetuista eduistaan? Osakeyhtiölaissa ei ole pykälää, joka kieltäisi irtisanomiset sen jälkeen kun työntekijät ovat suostuneet työnantajan sanelemiin heikennysehtoihin. Työnantajalla on oikeus palkata ja irtisanoa työntekijöitä sovittujen sääntöjen mukaisesti. Omistajalla on oikeus jakaa osinkoa osakkaille halunsa ja maksukykynsä mukaisesti. Työntekijöillä ei ole päätösvaltaa näiden asioiden suhteen. Hyvinä aikoina tehtyjen sopimusten perusteella työntekijöille jaettava raha ei ole osinkoa tai pääomatuloa vaan ansaittua palkkaa, jonka alentaminen sopimusyhteiskunnassa ei ole yhtään sen helpompaa kuin sen nostaminenkaan. Jos joku uskoo, että tinkimällä eduistaan pörssiyhtiössä pelastaa työpaikkansa... niin sitten hän uskoo -uskon asiahan tämä toisaalta onkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli on siis ihan ok että työnantaja polkee työntekijän laillista oikeutta järjestäytymiseen, ja periaatteessa estää työntekijäpuolen viimeisetkin vaikutuskeinot neuvotteluiden pattitilanteessa jossa työnantajapuoli on jo näyttänyt että neuvotteluhalua ei ole, kun palkataan suoraan rikkurityövoimaa mahdollisen työnseisauksen/ ulosmarssin/ lakon ajalle?

 

Tokihan se on tälläkin palstalla monesti huomattu, että työntekijän tulisi Suomessa olla omista työoloistaan kiinnostumaton robotti ja idiootti, jonka täytyisi suostua jokaiseen työnantajan päähänpistoon ihan mukisematta, jotta Suomen talous pyörisi ja että firmoilla menisi hyvin. Työntekijä kun kuitenkin on kaikkine hirmuvaateineen missä tahansa ammattiryhmässä se kaiken pahan alku ja juuri, ja pelkkä pakollinen menoerä työnantajalle ;) Asioista neuvotteleminen olisi usein paljon helpompaa, jos se firmaa pyörittävä osapuoli olisi myös selvästi valmis tinkimään omista eduistaan, omista palkoistaan, tulos- ja kannustinpalkkioista - ja olisi ylipäänsä valmis todellisiin neuvotteluihin eikä sanelupolitiikkaan.

 

Juurikin näin. Useimmiten "tavis työntekijälle" riittää keskiverto tulotaso, mutta pettyneenä on joutunut seuraamaan kuinka useimmille "isoille johtajille" mikään ei riitä :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisten periaatteiden takia tässä ollaankin melkoisessa jamassa. Taitaa muuten kreikan kansa tuolla kans ajaa tätä samaa politiikkaa edelleen vaikka ollaan jo valtion tasolla konkurssissa. Huolestuttavaa tässä on se, että sieltä ei olla mitään opittu, kun näitä periaatteita lauotaan. Kutsutaan sitä tässä yhteydessä vaikka hitaaksi oppimiseksi... :(

 

Right  :thmbup: Kreikan kansahan valtion ajoikin konkurssiin. Opitko itse mitään Finnairin tekniikan henkilöstön taannoin tekemistä myönnytyksistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opitko itse mitään Finnairin tekniikan henkilöstön taannoin tekemistä myönnytyksistä?

Miten tekniikan henkilöstöllä menisi paremmin tällä hetkellä jos olisivat olleet joustamattomia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tekniikan henkilöstöllä menisi paremmin tällä hetkellä jos olisivat olleet joustamattomia?

 

En ole pysynyt täysin kärryillä tekniikkaan liittyvissä käänteissä, mutta käsittääkseni finskin tekniikka on hyvin pitkälti ajettu alas. Joustoista ei siis välttämättä ollut juurikaan hyötyä työntekijöille, mutta joustamattomuudella olisivat edut säilyneet luultavasti suunnilleen yhtä pitkään kuin nyt riitti hommia. Toisin sanoen, mahdolliset loma/palkka/tiesmitkäedut joista joustettiin olisi ehtinyt kotiuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin oikeasti nähdä uutisen tyyliin Pörssiyrityksen johto madalsi palkkojaan ja muutti bonuskäytäntönsä sellaisiksi että bonuksia maksetaan ainoastaan kun firmalle menee hyvin. Jos yhtiön johto nostaa (aiemmin tehtyjen sopimusten mukaisia) bonuksiaan eikä tingi omista palkoistaan tai palkkioistaan, niin ymmärrän erittäin hyvin että toisella osapuolella on huomattavan vähän neuvotteluhaluja.

 

Vastaavasti, mielestäni on ihan hyväksyttävää maksaa johtajille bonuksia JOS ne ovat todellisia palkkioita hyvästä johtamisesta seuranneesta firman hyvästä menestyksestä. Tällä hetkellä vaan tuntuu, että bonukset ovat ennemmin piilotettua palkanmaksua, ja eräänlainen automaatti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tekniikan henkilöstöllä menisi paremmin tällä hetkellä jos olisivat olleet joustamattomia?

 

Ansiopäivärahan perusosa on 32,46 €, ansio-osa 3408,30 € asti on 45%, ja ansio-osa edellisen summan ylimenevältä osalta on 20 %.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair kiistää rikkureiden värväämisen Espanjasta: http://www.hs.fi/talous/Finnair+kiist%C3%A4%C3%A4+rikkureiden+v%C3%A4rv%C3%A4%C3%A4misen+Espanjasta/a1380593648582

 

Valtiollinen lentoyhtiö Finnair kiistää jyrkästi väitteet, joiden mukaan se on kouluttamassa yli kahtasataa espanjalaista lentoemäntää rikkureiksi työtaistelun varalle.

 

"Siitä ei ole kyse", sanoo Finnairin viestintäpäällikkö Elina Ämmälä. "Asiaa käsiteltiin vuosi sitten yt-neuvotteluissa matkustajahenkilökunnan kanssa, jotta Kanarian-reitille voitaisiin kouluttaa lentoemäntiä. Tarkoitus on käyttää heitä Kanarian-reitillä sekä Madridin ja Barcelonan-lennoilla ruuhkahuipuissa, koska siellä on iso kausivaihtelu."

 

Kohu koulutuksesta alkoi maanantai-iltana, kun Yleisradion A-studio kertoi Finnairin toivoneen koulutuksessa espanjalaisten tekevän töitä mahdollisen työtaistelun aikana. Alun perin väitteen esitti espanjalaislehti El Mundo jo pari viikkoa sitten.

 

Nyt Yle oli saanut käsiinsä koulutettavan salaa kuvaaman videon, jossa Finnairin matkustamoturvallisuuden johtaja Sami Sievä puhuu espanjalaisille koulutettaville mahdollisesta työtaistelutilanteesta.

 

"Jos lakko tulisi, teidän apuanne tarvittaisiin, koska yhtiön edun mukaista olisi lentää mahdollisimman moni lento", Sievä sanoo videolla. "Valinta on toki teidän."

 

Video nosti tiistaina poliittisen myrskyn. SAK tuomitsi tiedotteessaan Finnairin rikkurivärväyksen työehtoneuvottelujen alla "ala-arvoiseksi". Sdp:n puoluesihteeri Reijo Paananen nimitti koulutusta "vuosisadan alun amerikkalaiseksi ay-liittojen murtamismeiningiksi" Demari.fi-sivustolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä takaa markkinataloudessa sen että työpaikka säilyy jos työntekijä tinkii saavutetuista eduistaan? Osakeyhtiölaissa ei ole pykälää, joka kieltäisi irtisanomiset sen jälkeen kun työntekijät ovat suostuneet työnantajan sanelemiin heikennysehtoihin. Työnantajalla on oikeus palkata ja irtisanoa työntekijöitä sovittujen sääntöjen mukaisesti. Omistajalla on oikeus jakaa osinkoa osakkaille halunsa ja maksukykynsä mukaisesti. Työntekijöillä ei ole päätösvaltaa näiden asioiden suhteen. Hyvinä aikoina tehtyjen sopimusten perusteella työntekijöille jaettava raha ei ole osinkoa tai pääomatuloa vaan ansaittua palkkaa, jonka alentaminen sopimusyhteiskunnassa ei ole yhtään sen helpompaa kuin sen nostaminenkaan. Jos joku uskoo, että tinkimällä eduistaan pörssiyhtiössä pelastaa työpaikkansa... niin sitten hän uskoo -uskon asiahan tämä toisaalta onkin.

 

Täyttä asiaa Topilta.  :thmbup:

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Right  :thmbup: Kreikan kansahan valtion ajoikin konkurssiin. Opitko itse mitään Finnairin tekniikan henkilöstön taannoin tekemistä myönnytyksistä?

 

Kansahan sinne valitsi päättäjät jotka järjestelivät asiat siten että kansa saa nakertaa valtion konkkaan. Kyllä se kansa on ihan itse rahansa siellä polttanut. Vai turistitko siellä kävi kreikkalaisten rahat haaskaamassa?  ;D Finskin tekniikan tekemistä myönnytyksistä opittiin se sama kuin kohta oppivat emännät: osakeyhtiön marssijärjestys on seuraava a) ensin raha omistajille b) jos jää yli, niin työntekijöille. Tekniikassa kävi samalla tavalla kuin miltä nyt näyttää matkustamomiehistölle käyvän eli jos palvelu on liian kallis pitää, se kannattaa omistajien puolesta jyvittää rahoiksi ja nostaa pois niin kauan kuin sillä vielä on arvoa. Jos matkustamomiehistön saa muualta halvemmalla, sekin kannattaa ulkoistaa. Työntekijöiden kannattaa pysähtyä kysymään kysymys: paljonko firman kannattaa palveluistani maksaa? Siitä tietää minkä arvoinen oma työnpanos on. Seuraava kysymys: onko olemassa joku joka voi tarjota samat palvelut halvemmalla? Jos on, niin olet ylihinnoitellut itsesi. Ratkaisu: jossei tyydytä, vaihda parempipalkkaisiin hommiin. Jos tuntuu että asiat ovat niin väärin että yrityksen omistajat vievät leijonanosan tuloista ja että sillä hommalla rikastuu: osta osakkeita ja nauti elämästä! Sekin on suomessa vapaata! Ei tarvitse enää kituutella köyhänä duunarina. Suomessa kun on se vapaus aina vaihtaa puolta sinne "vihreämmän ruohon puolelle".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikassa kävi samalla tavalla kuin miltä nyt näyttää matkustamomiehistölle käyvän eli jos palvelu on liian kallis pitää, se kannattaa omistajien puolesta jyvittää rahoiksi ja nostaa pois niin kauan kuin sillä vielä on arvoa.

 

Asia ei ole näin yksinkertainen. Suomessa työehtosopimukset ovat yleissitovia, ja kun koneet ovat suomalaisen lentoyhtiön omistuksessa niin silloin pörssiyhtiökin noudattaa kulloinkin voimassaolevan työehtosopimuksen määrittelemiä ehtoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

voi tarjota samat palvelut halvemmalla? Jos on, niin olet ylihinnoitellut itsesi. Ratkaisu: jossei tyydytä, vaihda parempipalkkaisiin hommiin. Jos tuntuu että asiat ovat niin väärin että yrityksen omistajat vievät leijonanosan tuloista ja että sillä hommalla rikastuu: osta osakkeita ja nauti elämästä! Sekin on suomessa vapaata! Ei tarvitse enää kituutella köyhänä duunarina. Suomessa kun on se vapaus aina vaihtaa puolta sinne "vihreämmän ruohon puolelle".

 

Tämän ilosanoman kuultuaan varmaan kaikki miljoona Suomen köyhyysrajan alla kituuttavaa ihmistä ryntäävät ostamaan osakkeita puhumattakaan meistä keskituloisista (enemmistö), joilla on velkojemme lisäksi aina muutama tonni irtainta rahaakin.

 

...ja Suomi pelastuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ilosanoman kuultuaan varmaan kaikki miljoona Suomen köyhyysrajan alla kituuttavaa ihmistä ryntäävät ostamaan osakkeita puhumattakaan meistä keskituloisista (enemmistö), joilla on velkojemme lisäksi aina muutama tonni irtainta rahaakin.

 

...ja Suomi pelastuu.

 

Nyt aloit ymmärtää. Loppuu se "köyhyysrajan alapuolella" kituuttaminenkin ihmisiltä. Eikös se ongelma ollut siinä että omistajat ja johto käärivät ne valtavat rahasummat? Suosittelisin ostamaan niitä osakkeita, koska jos se raha kerta menee sinne, niin niillä osaketuotoilla voi sitten maksaa ne velat pois!

 

Vai voisiko sittenkin olla niin että ehkä joku jo viimeistään tästä kirjoituksesta tajuaa että ei sillä omistamisella sittenkään ehkä rikastu, ja alkaa valjeta syyt miksi se yritys haluaa pienentää palkkoja, jossei rahaa riitä edes omistajille. Jos työntekijät on lähteneet uppoavan laivan mukaan niin vika löytyy peilistä. Ei edes tässä holhousyhteiskunnassa voida yrityksiltä edellyttää sitä että ne hoitaisivat ajattelemisenkin työntekijöiden puolesta. Jokaisen pitää ihan itse ymmärtää että jos firmalla menee huonosti niin kannattaa kysyä että haluaako työntekijät auttaa yrityksen toimintaa ja kenties antaa mahdollisuuden säästää työpaikkansa vai ilmoitetaanko firmalle, että siimaa ei anneta ja yritys sitten joutuu miettimään halvempia ratkaisuja.

Jos itse olisin laittanut valtavat summat kiinni kyseiseen yritykseen, en hyvällä katselisi sitä että työntekijät ilmoittavat että aikovat imeä omaisuuteni. Siinä tilanteessa mieluummin ajaisin toimintoja alas ja ottaisin rahani yrityksestä ulos. Ja ne työttömiksi jääneet voisivat mennä töihin sellaiseen paikkaan, missä yrityksen olemassaolon tarkoitus on tuottaa arvoa työntekijöille. Jossei sellaista löydy, niin sellaisen voi jokainen vaikka perustaa. Se mikä työntekijöiden pitää kuitenkin tajuta ja hyväksyä, että jos menevät osakeyhtiöön töihin niin sen yhtiön ensisijainen tehtävä on tuottaa arvoa omistajille, ei työntekijöille. Jos haluaa sitä rahaa, menee omistajapuolelle, etenkin jos uskoo että se on se puoli yrityksestä minne se raha virtaa. Moni huutaa sitä että omistajat ahneina käärii hillot... jokainen voi ottaa vaikkapa ison velan, sijoittaa yhtiöön ja kysyä sitten uudestaan että kuinka luottavainen olo on siihen että se raha tosiaan virtaa sinne isoille pahoille ahneille omistajille ja kuinka paljon siitä asemasta katsoen haluaisi työntekijöilleen maksaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko vanhemman pään lentäjät ylipalkattuja? Kyllä. Onko syy entisen johdon ja heidän lepsun henkilöstöpolitiikkansa? Kyllä.

Onko kabiinilla liian hyvä työehtosopimus? Mjoo, vähän. Onko syy entisen johdon ja heidän lepsun henkilöstöpolitiikkansa? Kyllä.

Johtaako Finnairin johto joukkojaan edestä vai takaa? Perinteisesti hyvin kaukaa takaa, eikä tilanne ole muuttunut vieläkään.

 

Ilmailussa on jaettu suffelia vuosikymmenet ja saatu aikaan piloille hemmoteltua henkilökuntaa. Nyt tuota suffelia yritetään kitkeä täysin päinvastaisesta päästä. Herätys ja joku muukin henkilöstöjohtamisen oppikirja kouraan kuin se 1980-luvulla kirjoitettu.

 

Terveisiä ulkoistamisvimmaisille: Kirjojen kaunistelu ei pitkällä tähtäimellä toimi ja laskekaas ne business caset vähän realistisemmin ja pidemmällä elinkaarella.

 

Piloteille terveisiä: Kasvattakaa kivet ja käyttäkää sitä globaalia markkinaa mistä olette paasanneet vuosikaudet, älkääkä kitiskö siellä Kartanonkoskella siitä miten on perhettä ja farmarivolvoa.

 

Kabiinille terveisiä: Järki käteen, miettikää onko pitkällä tähtäimellä hyvä että kabiinin duuni on eläkevirka ja toimikaa sen mukaan. Vastaantulo on paikallaan.

 

Johdolle terveisiä: Älkää hakeko helppoja ratkaisuja, valitkaa joku uskottava strategia, palkatkaa osaavaa väkeä myös kehityspuolelle ja keskittykää HENKILÖSTÖJOHTAMISEEN. Finnair voi olla joko Premium-tason yhtiö tai sitten halpalentoyhtiö, mutta välissä oleminen on pelkkää puolilöysällä munalla läpsyttelyä. Sillä ei saa mitään aikaan ja korkeintaan vähän hävettää.

 

Aion henkilökohtaisesti lahjoittaa muodollisen (pienen) summan SLSY:n tilille kannatustarkoituksissa. Finnair on osoittanut kerta toisensa jälkeen totaalista tilannetajun puutetta henkilöstöönsä liittyvissä asioissa, eikä meno näytä loppuvan.

 

Disclaimer: Kannatan Kokoomusta, en kuulu (enkä tule kuulumaan) mihinkään liittoon ja olen koulutukseltani liikennelentäjä. Teen töitä toisella alalla ja olen erittäin tyytyväinen tilanteeseeni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt aloit ymmärtää. Loppuu se "köyhyysrajan alapuolella" kituuttaminenkin ihmisiltä. Eikös se ongelma ollut siinä että omistajat ja johto käärivät ne valtavat rahasummat? Suosittelisin ostamaan niitä osakkeita, koska jos se raha kerta menee sinne, niin niillä osaketuotoilla voi sitten maksaa ne velat pois!

 

 

Taitaa ne globaalin markkinatalouden voimat viedä voiton tässä, vaikutti siihen työntekijä tai ei. Jos 1% koko maailman ihmisistä omistaa 70% maailman varallisuudesta niin noi haaveet voi haudata jo alkuunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa ne globaalin markkinatalouden voimat viedä voiton tässä, vaikutti siihen työntekijä tai ei. Jos 1% koko maailman ihmisistä omistaa 70% maailman varallisuudesta niin noi haaveet voi haudata jo alkuunsa.

 

Ennen tuo on ollut 0,1 %, joten liekö tuolla niin väliä. Paremmin nyt menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa ne globaalin markkinatalouden voimat viedä voiton tässä, vaikutti siihen työntekijä tai ei. Jos 1% koko maailman ihmisistä omistaa 70% maailman varallisuudesta niin noi haaveet voi haudata jo alkuunsa.

Voi olla että vie, mut sit pitää tiedostaa se, että ollaan siinä uppoavassa laivassa. Jossei muu auta, niin silloin otetaan käyttöön se suunnitelma B ja vaihdetaan paremmalle alalle!

Aina kun verrataan siihen 1%:n, niin miten se 1%, kenelle se omaisuus on mennyt, on valikoitunut? Joko se on a) aina ollut niin tai b) jossain vaiheessa joku on tehnyt fiksumpia valintoja kuin muut ja saanut sen omaisuuden itselleen.

Siihen voi esittää kysymyksen: onko nykyään mahdollista itse tehdä fiksumpia valintoja? Ehdottomasti. Ne vaan pitää tehdä itse, ei odotella että joku muu ne tekee. Tässä tapauksessa se meinaa että jos kabiinipuolen markkinoilla menee heikosti, niin sitten vaihdetaan alaa.

Ei siihen tarvitse tyytyä jos nykyinen firma/ala ei tarjoa riittävästi. Jos sanotaan että ei ole koulutusta/osaamista muuhun niin se pitää hankkia. Saman joutuu tekemään jokainen. Etenkin suomessa kun (lähes) kaikki koulutus on ilmaista ja ihmisille tyrkytetään yhteiskunnan puolesta valintoja ja mahdollisuuksia, niin pitäisi onnistua.

Parhaiten mä itse ymmärtäisin ohjaamopuolen harmitukset, koska moni kuski on saattanut sijoittaa jopa 100k€ helposti koulutukseensa ja silloin harmittaa jos sijoitukselle ei saa katetta. Mut ne ihmiset sentäs ovat valmiita sijoittamaan omaan tulevaisuuteensa, mikä on hyvä asia (jossei lasketa sitä et ehkä ois sittenkin ollu parempi ostaa niitä osakkeita ;) ). Jossei ole omaa aikaansa haaskannut kouluttautumiseen tai sijoittanut mitään omaan tulevaisuuteensa, kannattaa miettiä mitä on varaa vaatia ja mihin hintaan. Jos espanjalaiset ovat sitä mieltä että he pystyvät tekemään hommat halvemmalla ja se on vielä ihan ok heille, kannattaa miettiä mitä vaatii ja onko itse valmis tinkimään. Muistaakseni espanjalaiset kuvailivat työllistymistä Finnairille "Kuin haaveuni olisi toteutumassa". Ei siellä ihan huono diili voi olla jos noin kuvaillaan. Jos nykyiset emännät haluavat tuon glamourin säilyttää niin noh... "isot pahat omistajat ahneuksineen..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla että vie, mut sit pitää tiedostaa se, että ollaan siinä uppoavassa laivassa. Jossei muu auta, niin silloin otetaan käyttöön se suunnitelma B ja vaihdetaan paremmalle alalle!

Aina kun verrataan siihen 1%:n, niin miten se 1%, kenelle se omaisuus on mennyt, on valikoitunut?

 

Millä tavoin perustelet että tämä 1% tarvitsee tämän kaiken omaisuuden/varallisuuden.(lainatekseni erästä suomalaista sanoittajaa: kun mikään ei riitä.. ) Onko se välttämätöntä, tulisivatko he vähemmällä toimeen? Millä tavoin suomalaisen kabiinihenkilöstön tulisi luopua saavutetuista eduistaan/palkastaan? Palkka on työllä ansaittu ja pitkän ajan saavutus perusturvana sidottuna elinkustannusindeksiin. Toki Suomessa on huonomminkin ansaitsevia työntekijöitä, mutta heidän asemaansa en tässä kommentoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavoin perustelet että tämä 1% tarvitsee tämän kaiken omaisuuden/varallisuuden.(lainatekseni erästä suomalaista sanoittajaa: kun mikään ei riitä.. ) Onko se välttämätöntä, tulisivatko he vähemmällä toimeen? Millä tavoin suomalaisen kabiinihenkilöstön tulisi luopua saavutetuista eduistaan/palkastaan? Palkka on työllä ansaittu ja pitkän ajan saavutus perusturvana sidottuna elinkustannusindeksiin. Toki Suomessa on huonomminkin ansaitsevia työntekijöitä, mutta heidän asemaansa en tässä kommentoi.

 

Ei kyse ole tarvitsemisesta. Ei emännätkään tarvitse penniäkään enempää. Hekin pärjäävät varsin hyvin juuri nyt. Itseasiassa monet pärjäävät vielä vähemmällä. Eli se siitä tarvitsemisesta. Ihan yhtä ahneita ne työntekijätkin näemmä ovat jos tarvitsemisesta puhutaan. Esim. tunnen paljon Finnairin emäntiä, joilla on varaa ostaa omat autot ja asunnot tai asua kalliisti vuokralla. Eli kyse ei ole enää tarvitsemisesta vaan yksinkertaisesti siitä että aina on kiva saada lisää. Ja siitä me ollaankin samaa mieltä. Kun mikään ei riitä...

Matkustamon (ja muidenkin ryhmien) tuossa lafkassa kannattaisi lähteä siitä että a) ymmärtävät että lakonuhka on aina huono tapa pohjustella asioita (ja nyt on jo mediassakin mainittu jo mahdolliset tukilakotkin) b) saavutetut edut on luvattu silloin ku firmalla meni hyvin ja oli valtion rahat takana. Nyt ei ole enää ne ajat ja omistajat ovat jo luopuneet isoista rahoista. Esim. vuonna 2006 osakkeita hankkineet ovat luopuneet jo 75% omaisuudestaan osakekurssin myötä. Voisiko työntekijöiltä odottaa samaa? Jos työntekijät haluavat tasa-arvoista kohtelua, eikö olisi reilua sitouttaa palkat yhtiön arvoon samalla tavalla kuin sillä kuuluisalla 1%:lla, jolloin molemmilla olisi sama riski ja sama tuotto? Tässä varmaan alkaisi suomessa työntekijäpuolikin lopulta tajuta miten "upeaa ja auvoista" on kuulua siihen 1%:n. Luulen että alkaisi se riskitön ja varma palkka maistua ihan erilailla... harmi ettei tuota moni tajua :(

 

Eli firman voi aina koittaa imeä työntekijäpuolelta kuiviin, muttei pidä itkeä jos se ei omistajille sovi. Siellä on kuitenkin omistajien omaisuus kiinni. Firmalta on aina erittäin ok sanoa nykyinen sopimus irti sen päättymisen myötä ja ulkoistaa kabiinipalvelut mikäli slsy:llä ei ole tarjota kilpailukykyisiä hintoja. Tuo lukee jo slsy:n työehtosopimuksessa että finnair saa päättää ketä palkkaa, kunhan palkkaa voimassaolevan sopimuksen mukaan. Ja jos sopimus ei ole voimassa, niin ei slsy:llä ole mitään nokankoputtamista siihen, koska sopimuksettomassa tilassa ei ole sopimusta. Siinä tilassa pitää neuvotella uusi ja miettiä tarjouskykyinen hinta. Jos markkinoille on ilmaantunut uusi kilpailijaryhmä (espanjalaiset) niin kannattaisi ennemmin kiukkuilla niiden suuntaan kun ovat tulossa polkemaan tätä nykyistä glamouria yhtiöistä pois. Ei se finnairin vika ole jos joku tarjoaa paremmat ehdot ja finnairilla on mahdollisuus valita työntekijöitään muualtakin kuin suomesta.

Eli ei emäntien nykyistä sopimusta kannatakaan heikentää ja luopua niistä eduista, mutta kannattaa miettiä mitä seuraavassa sopimuksessa lähtevät esittämään kun uutta tehdään (jos jompikumpi osapuoli nykyisen sanoo irti). Silloin "saavutetut edut" eivät enää ole voimassa ja uusi sopimus tehdään uuden tilanteen mukaan reilun pelin hengessä, joka tarkoittaa sitä, että finnair saa myös katsoa muut tarjolla olevat vaihtoehdot, kuten työvoiman ulkoistamispalvelut. Ja jossei kyseisen firman työvoimapolitiikka ole mielen mukainen, niin ei sitä kannata jäädä firmaan vaan vaihtaa mieleisempään. Suomessa on tämä ihmeellinen itkupotkuraivari ajattelutapa, missä ei osata sopeutua tilanteeseen vaan kiukutellaan lapsellisesti että "kaikki mulle tässä heti nyt! minä olen työntekijä ja minä en mene muualle vaan vaadin kaiken tässä ja nyt!". Huono homma. Ennen oli työntekijöiden markkinat ja silloin olisi kannattanut oivaltaa että niin ei jatku ikuisesti. Varmasti joskus taas talous heiluu toiseen suuntaan ja työvoimalle on kysyntää, mutta työvoiman pitää ymmärtää että joustavuus työmarkkinoilla olisi aika melkoinen taito!

Ja kuten jo aiemmin sanottu: aina saa siirtyä sinne 1% puolelle jos uskoo että siellä on paremmat oltavat. Sinne pääsemiseksi vaan on luultavasti laitettava parhaimmillaan koko omaisuus peliin, niinkuin moni siellä oleva on tehnyt. Se on riski ja sillä voi rikastua. Siksi ne ihmiset ansaitsevat sen, koska he ovat valinneet sen riskin, pelanneet ja voittaneet ja samalla luoneet monille työpaikan. Kysytään näin: miksi ihmisten pitäisi asettaa rahansa likoon ilman voitonmahdollisuutta?

Katsokaas miten käy kun se 1% päättää vetää rahansa pois. Sitten valkenee että sen 1%:n ansiosta tuhansilla yleensäkin on työpaikka ja palkka! Muuta siitähän ei suomessa kiitetä vaan haistatetaan ja vaaditaan lisää, vaikkei itse olla valmiita laittamaan penniäkään likoon eikä ottamaan niitä riskejä, joita ne omistajat ottavat omaisuudellaan joka päivä. Ton 1%:n kuulumisen voi jokainen kokea laittamalla oman firman pystyyn. Sen voi vaikka emännät tehdä ja kertoa sitten miten se raha vaan virtaa sille 1%:lle!  ;D Eiköhän toi avannut hieman sitä miksi sille 1%:lle voi jopa suodakin jotain ja ehkä jopa kannattaa itse liittyä siihen joukkoon! Samallahan sitä jokainen voi luoda 1000 uutta työpaikkaa ja näin auttaa muita!

 

ja mun disclaimer mikkoa kopioiden: olen yrittäjä, ilmailualalla, kuulun siis ilmeisesti siihen 1%:n joka nauttii koko yrityksen tuloista. Ja arvostan jokaista joka oikeasti tekee työtä, ymmärtää realiteetit ja omaa selkärangan. Enkä muuten valita. Nollasta on aloitettu, paljon on työtä tehty ja se on se avain nykyaikana pärjäämiseen. Suosittelen erityisesti niille, jotka kokevat olevansa kaltoin kohdeltuja työnantajan puolesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään