Lauri Räsänen

DC-3 - Still Going Strong

9 viestiä aiheessa

Osuva otsikko lainaten Aviation Shopin kärrystä hankkimaani kangasmerkkiä. Ottaen huomioon millainen ilmailun ikoni ja taivaiden kaunotar meillä täällä Suomessa lentää, DC-3 -aiheisia "matkastooreja" näkyy foorumilla yllättävän vähän. Johtuneeko sitten siitä, että Dakotalla lentäminen on kaikille tuttua puuhaa, vai siitä, etteivät monet ole sen kyytiin hankkiutuneet. En tiedä, mutta puranpa nyt unohtumattoman kokemukseni kuviksi.

 

Kymin lentokentällä vietettiin lauantaina ilmailupäivää 70 vuotisen historian kunniaksi. Ohjelmassa oli myös suunnilleen samanikäisen OH-LCH:n vierailu ja jäsenlennätykset. Oli aika toteuttaa monta vuotta päässäni kytenyt haave jäseneksi liittymisestä ja kolmosella lentämisestä. Varasin paikan heti ensimmäiselle lennätykselle klo 10.

 

1. Päivän päätähti, ainakin itselleni, saapuu näyttävän ylilennon tehtyään Malmilta.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Jo koneen asento viestii sen palavasta halusta ylös taivaalle. Miksi tästä kuvasta tuleekaan mieleen erään ilmailuaiheisen laulun sanat "kone kaunis kuin lentäjän luusta tehty..." ?

[ attachment removed / expired ]

 

3. Otin ikkunapaikan peräosasta, koska halusin kokea kannuspyörän irtoamisen maasta lähtökiidon aikana. Tässä rullaillaan 16:n päätyyn.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Nousu oli kaikinpuolin mieletön ja kaunis. Moottorien äänimaailma oli saamiensa kehujen arvoinen. Tässä ollaan oltu jo hetki ilmassa. Metka tuo viimeisen rivin kuplaikkuna!

[ attachment removed / expired ]

 

5. ...

[ attachment removed / expired ]

 

6. En huomannut oliko ohjaamoon ovea, mutta ainakaan se ei ollut kiinni. Noin puolen tunnin lennon aikana koneessa kuljeskelu oli vapaata ja ohjaamoonkin sai mennä kurkkaamaan.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Kabiini oli viihtyisä ikkunaverhoineen ja erinomaisessa kunnossa! Finnair on selvästi palannut tähän värimaailmaan. Muistaakseni lennolla oli 16 matkustajaa, mutta jonnekin koneen uumeniin ovat tästä karanneet.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

8. Takana WC, kuulemma mallia pussi ja ämpäri, sekä ovi, josta pieniä tikkaita pitkin kavuttiin kyytiin.

[ attachment removed / expired ]

 

9. Aluksi kiertelimme Kotkansaaren yläpuolella. Tässä kuvassa hyvin näkyvissä pienvenesatama Sapokka ja keskemmällä Arto Tolsa -jalkapalloareena.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Saaren itäosan tehdasalueet näkyvät tässä ja kuvassa vasemmalla kantasatama, jonka koilliskärjessä Merimuseo Vellamo.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Kyyti oli niin nostalgista, että ihan alkoi nähdä maailman mustavalkoisena, kun suunta otettiin saariston yllä kohti Haminaa.  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

12. Haminan Bastionissa oli meneillään jonkin sortin autonäyttely. Vasemmassa reunassa näkyy kaupungin keskipisteenä kaupungintalo.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Tässä kaarrellaan Kymin 16:n perusosalle laipat ulkona. Laskeutuminen tuli otettua nousun tavoin videolle, joten ei kuvia siitä.

[ attachment removed / expired ]

 

14. Tässä kolmonen nousee jollekin päivän neljästä muusta jäsenlennostaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikenkaikkiaan kolmosen "koeajo" oli joka euron väärti ja lähden varmasti kyytiin uudestaan. Meno oli tasaista ja melutaso lennon aikana yllättävän hiljainen, hyvin pystyi juttelemaan normaalilla puheäänellä. Toivotaan tälle rautarouvalle pitkää ikää ja yhdistykselle tsemppiä sen ylläpitoon. Suosittelen jäseneksi liittymistä jokaiselle!  :thmbup:

 

PS. Sääli ettei Flightdiary.net tunne Kymiä...  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moron,

 

Hienot kuvat  :thmbup: -  Kotka-Hamina rannikkoseutu on ilmasta kyllä edukseen. Harmi vain kun pienen kentän "suuri" tapahtuma on jaettu kahteen aiheeseen - saisko yhdistettyä tuohon "pääaiheeseen" ??

 

Terv. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista! Videoita minulla ei ole ollut tapana laittaa mihinkään esille, ainakaan toistaiseksi.

 

Harmi vain kun pienen kentän "suuri" tapahtuma on jaettu kahteen aiheeseen - saisko yhdistettyä tuohon "pääaiheeseen" ??

 

Terve Mikko! Harkitsin tuon Kymi -topicin käyttämistä, mutta päädyin tekemään ihan oman nimenomaan DC-3:lle, en niinkään Kymin tapahtumalle. Olen itsekin kerholaisia ja olin siellä mukana lauantain aamutohinoissa ja otin kuviakin päivän aikana, mutta niillä ei ole oikein uutta tarjota siellä topicissa jo oleville. Saatiin jokatapauksessa hieno päivä järkättyä, peukut sille!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laurille kiitos kiinnostavasta tarinoinnista ja kuvista, tuon koneen kuviin (tai todellakin, ääneen) en tule koskaan kyllästymään. Sen talvehtimispaikkahan on miltei naapurissani (EFVA) ja keväin syksyin sitä ulkoilutetaan Pohjanmaankin taivaalla laitteen arvolle kuuluvalla tavalla. Sen ylilennot olivat myös merkittävä syy itselleni aikanaan ryhtyä yrittämään ilmassa liikkuvien kohteiden kuvaamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hienoista kuvista. Ne toivat mieleeni Vesivehmaa Open muutaman vuoden takaa. Istuimme kaverin kanssa hartaina Wanhan Rouvan kyydissä, kun moottorit jyrähtivät käyntiin, harras tunnelma jatkui parin tuhannen hevosvoiman jyrinällä, kun kone nousi ilmaan. Hetken päästä koneen keikkuessa kesäisissä termiikeissä kaveri tuumasi, että nyt matkalipuille on saatu reilu vastine, loppumatka on bonusta. Palatessani vuorollani moikkaamasta kahta ohjaamossa työskentelevää veteraania näin vain tyytyväisiä, hymyileviä matkustajia. Kiitokset myös koneesta huolehtiville ihmisille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla