Raine Haikarainen

60-luvun tunnelmia Malmilta

22 viestiä aiheessa

Tunnettu Malmin lentoaseman ystävä Kai R.Lehtonen on ladannut Youtubeen mielenkiintoisen kosteen kuvaamistaan 16 mm:n filmistä vuosilta 1968-1969:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen pätkä  :thmbup: Millainen oli tuohon aikaan Helsingin ilmatilajako? Olisikohan kenelläkään vanhaa ilmailukarttaa, josta voisi katsella? Kiinnitin huomiota myös siihen, että lennolle lähtiessään lentäjällä ei ollut headsettejä päässään. Oliko tämä normaalia tuohon aikaan? Jos oli, niin kuinka koneen sisällä pystyi kuulemaan radioliikennettä? Tuttu kone OH-CNN:kin näytti filmissä esiintyvän. Viikko sitten lensin kyseisellä koneella. Nostalgian siivet havisevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon aikaan headsettejä ei ollut kenelläkään. Kovaääninen sijaitsee katossa ja lienee siellä edelleenkin ainakin tuohon aikaan rakennetuissa koneissa. Audiopanelista (mikäli sellainen löytyy) voi vaihtaa kuuntelua luurien tai kattokovaäänisen välillä. Käsimikeillä tuolloin pelattiin ja niidenkin paikat (pidikkeet) ja liittimet löytynevät myös, vaikka ei käsimikkejä enää koneissa pidettäisikään.

 

Se, mitä lentäjä veivaa valmistautuessaan lähtöön, on PIA:n katossa sijaitseva trimmiveivi  ;)

 

Tuossa pätkässä näkyy kivasti kaikki koneet, joilla lensin koulutuksen aikana v. 1970. OH-PIA, OH-CEN, OH-CCN, OH-CSV, OH-CSW ja myös OH-CSI:n kylki vilahtaa. Myöhemmin lennetty myös OH-CCO:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnitin huomiota myös siihen, että lennolle lähtiessään lentäjällä ei ollut headsettejä päässään. Oliko tämä normaalia tuohon aikaan? Jos oli, niin kuinka koneen sisällä pystyi kuulemaan radioliikennettä? Tuttu kone OH-CNN:kin näytti filmissä esiintyvän. Viikko sitten lensin kyseisellä koneella. Nostalgian siivet havisevat.

Hyvinkin tyypillinen huomio nuoremman polven ilmailijalta.Headsetit yleistyivät vasta 80- luvulla,siihen saakka yritettiin pärjätä metelin kanssa,eikä muuta ymmärtänyt vaatiakaan.Myös itse suoritin osan lupakirjalennoistani juuri tuolla cardinalilla CNN.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen oli tuohon aikaan Helsingin ilmatilajako? Olisikohan kenelläkään vanhaa ilmailukarttaa, josta voisi katsella?

 

70-luvun karttaa ei tähän hätään löydy, mutta jako Vantaan ja Malmin ilmatilojen välillä v. 1962 selviää tästä netistä löytyvästä ilmailukartasta:

 

http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Ilmailukartat/ICAO%20ilmailukartta%201:500.000%20Helsinki%201962.jpg

 

Jakolinjana etelä-pohjoissuunnassa oli siis junarata. - Malmin ilmatila supistui olennaisesti vasta 90-luvun puolivälissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raine mainitsee että Safireja näkyi usein. Yhteyslentojen lisäksi sekä esikunnanväki että kadetit lensivät lisiään.

Hän mainitsee että lunta oli ennen vanhaan enemmän. Parin kolmen viime talven aikana olisin kaivannut talkooapua meidän pihaan.

Kiitos muisteluista.

 

Heikki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raine mainitsee että Safireja näkyi usein.

 

Korjataan sen verran, että muistelija ei ole meikeläinen, vaan Kai R. Lehtonen. Entinen historianopettajani Hesan Norssista, joka on kirjoittanut monia ilmailuaiheisia kirjoja (mm. Malmille sijoittuvan mainion opuksen Lentäjien koulu).

 

Filmillä esiintyy tosiaan monia legendaarisia Malmin koneita, joista osa lentää edelleen. Kuvissa vilahtava C172 ei taida olla  CSI (joka kukistui Paippisten pelloille), vaan CSJ. Bodössä kadonnut Bonanza (BBD) oli kuvauksen aikaan varsin uusi (rek. 22.4.1968).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kas, empäs ollut tarkkana lukiessani kirjoitustasi. Siitä anteeksi mutta kuitenkin kiitokset siitä että toit sen myös tänne.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän aikaan Suomen laskuvarjourheilun parhaimmistoon kuulunut hyppääjä Risto Valta pakkaamassa varjoaan (1:00). Filmillä vilahtelee Suomen Laskuvarjokerhon Cessna 195B (OH-CSE), jossa on upea lepakko- tai Batman-maalaus. Kerhon seuraavaksi koneeksi tuli Pilatus-Porter (OH-POA), joka näkyy filmillä vielä  Finnmap´n tunnuksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C-172 OH-CSJ on selvä tapaus ja väärän värinenkin. Se, mikä saattaisi olla OH-CSI vanhoissa väreissään (sininen/valkea), näkyy vain nokan verran kohdassa 11:39. Vuoden 1972 kesällä se oli ainakin jo maalattu uudelleen punaiseksi/valkoiseksi, mistä laitoin aikoinaan kuvankin näkyviin. Vanhoista väreistä ei ikävä kyllä löydy kuvaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno siirtymä ajassa, siis loistava tallenne siirrettynä nykyaikaan  :thmbup:. Tosiaan joiitakin koneyksilöitä on nähtävissä vieläkin filmin kuvauspaikoilla, monet rakennuksetkin kentän ympärillä ovat vielä olemassa - pajapensaat sekä puupenteleet ovat vaan venyneet pituutta peittäen näkyvyyttä. Joku kuusipuu yksilönä on säilyttänyt muotonsa ainoastaan kasvattaen pituuttaan kuitenkin tunnistattavana, ja pajupensaathan eivät muuta muotoaan niitä vaan kaadetaan muutaman vuoden välein. Kiitos näkymistä Kai R.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen video! Olin tuohon aikaan n.10-vuotias lentokärpäsen pureman saanut poika. Asuimme silloin Lahdessa, mutta aina kun kävimme Helsingissä isä ja äiti veivät minut Malmille, ja Malmin pyöreässä juotiin limut ja katseltiin koneita...   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  On hieno kooste! Lennonjohtajana toimiva Martti S. touhuaa nykyään matkailuyrittäjänä napapiirillä,tai ainakin kun viimeksi tapasin muutama vuosi sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin oli olemassa Charlie-Sierra-India - lentelin sillä aika paljon silloin, kun se oli Rauno Virtasen RV-Aviationin omistuksessa. Se taisi tosiaan vaihtaa väriä jossain vaiheessa :-)

Kai R. L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno nähdä kuvaaja itsekin tällä forumilla!

 

CSI maalattin ilmeisesti myöhemmin puna-valkoiseksi ja lopuksi, vajaa vuosi ennen tuhoutumistaan, vielä valkoiseksi (kyljessä lilanvärinen raita). Konehan tuhoutui yrittäessään nousua lyhyehköltä pellonpätkältä Paippisissa. CSI on jäänyt mieleen, koska se oli ensimmäinen C172, jolla lensin. Tämä tapahtui 80-luvun lopussa ja tuolloin ei CSI:ssä käytetty vielä headsettejä. Korviin oli pakko tunkea meluvanua, sen verran äänekkäästi kuusisylinterinen Continental möyrysi. Radioliikenteen seuraaminen oli hieman hankalaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon CSI n kukistumiseen lopetti kaverin poikakin lentämisensä, taisi olla parin vuoden ikäinen lupakirja.Syynä oli muistaakseni siipi jäässä ja imuilman esilämmitys väärässä asennossa.Oli kurja joulun lopetus. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Hienoa pätkää Malmilta. Vaikken tuolloin vielä ollut edes nähnyt päivänvaloa, monta tuttua konetta näkyi. Filmillä on mainittu OH-BBD kaputti, mutta mielestäni myös Mooney MK 21 OH-MOB tuhoutui Viialassa 1971 ? Vai olenko lukenut väärin:)?

 

Huomenna eläkkeelle jäävä isäukko (Rissasen Mare) lensi ekat yksinlennot OH-CCO:lla 1974.

 

Hieno filmi tosiaan:)

 

Riku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Hienoa pätkää Malmilta. Vaikken tuolloin vielä ollut edes nähnyt päivänvaloa, monta tuttua konetta näkyi. Filmillä on mainittu OH-BBD kaputti, mutta mielestäni myös Mooney MK 21 OH-MOB tuhoutui Viialassa 1971 ? Vai olenko lukenut väärin:)?

 

Huomenna eläkkeelle jäävä isäukko (Rissasen Mare) lensi ekat yksinlennot OH-CCO:lla 1974.

 

Hieno filmi tosiaan:)

 

Riku

 

Mukava ja nostalginen pätkä minunkin mielestä. Riku on oikeassa Mooneyn OH-MOB:n kanssa. Se putosi (sakkasi kaarrossa) erittäin huonossa säässä ja yksin koneessa olleella lentäjällä oli vain tyyppilennon kokemus Mooneysta.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Uolevin kone oli tuo Mooney. Tuhoutumisen jälkeen jotkut olivat valmiit vannomaan ennustajaeukkojen ja kristalipallojen nimeen.

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon CSI n kukistumiseen lopetti kaverin poikakin lentämisensä, taisi olla parin vuoden ikäinen lupakirja.

 

Tässä heikkolaatuinen skannaus CSI:n loppusijoituspaikasta eli Esko Pessin "lentokonepurkamosta" Hyvinkäällä. Kuva on otettu 1991 ja siinä on nähtävissä CSI:n viimeistä - ja lyhytaikaiseksi jäänyttä - maalauskaaviota.

 

1-img067.jpg.2b0f02d9454725bb5e3b2d3c97602726.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään