Mikko Kukkanen

Pienkone pudonnut Haapavedellä

68 viestiä aiheessa

Koneitahan maadoitetaan niissä olevien tyyppivikojen vuoksi tai huoltojen "unohtumisen" vuoksi tai jonkin vaarallisen ominaisuutensa vuoksi.

 

No eipähän näitä UL-koneita tarvi maadoittaa, kun eihän nämä hallitsemattomat maa-/vesikosketukset ole johtuneet UL-koneista tai niiden ominaisuuksista vaan mitä ilmeisimmin piloteista.

Tässä viimeisimmässä tapauksessa toki syy ei vielä ole varma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneitahan maadoitetaan niissä olevien tyyppivikojen vuoksi tai huoltojen "unohtumisen" vuoksi tai jonkin vaarallisen ominaisuutensa vuoksi.

 

Aivan, ja näissä onnettomuuksissa ei ole kysymys tyyppivioista. Mukana on myös peltikoneita eikä pelkkiä ultria... Vaarallisin ominaisuus taitaa olla ohjaaja itse. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olis ehkä pitänyt kirjoittaa "maadoitusoperaatio". Tarkotin lähinnä sitä, että kuinkahan paljon uusiksi koulutusohjelmat, lupakirjan saamisen koulutusvaatimukset ym. ym. menevät. No, aika näyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintoista nähdä mitä Miukun linkittämästä aiheesta seuraa noita uudistuksia.

Kyllähän se tietty vois olla ihan hyvä juttu lupakirjaa uusiessa antaa jonkin moinen näyttö osaamisestaan eikä pelkästään lentopäiväkirjan tuntimääriä  :)

Ja mieleen tuli vielä, että pitäisihän se koskea muitakin kuin ultralentäjiä.

Minkähän verran tuo sitten aina rokottaa yksittäistä lentäjää on vielä arvoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintoista nähdä mitä Miukun linkittämästä aiheesta seuraa noita uudistuksia.

Kyllähän se tietty vois olla ihan hyvä juttu lupakirjaa uusiessa antaa jonkin moinen näyttö osaamisestaan eikä pelkästään lentopäiväkirjan tuntimääriä  :)

Ja mieleen tuli vielä, että pitäisihän se koskea muitakin kuin ultralentäjiä.

Minkähän verran tuo sitten aina rokottaa yksittäistä lentäjää on vielä arvoitus.

Tosiaan nykymääräysten (PEL M2-70) mukaan Ultra-lupakirjan uudelleenkirjaaminen ei ole kiinnitetty tuntimäärään, vaan vaatimus on 'vähintään kaksi eri lentoa ohjaajana lupakirjan päättymistä edeltävien 12 kuukauden aikana' (on toki muita vaihtoehtoja).

Yksityislentäjillä (yleiseurooppalaisella lupakirjalla) uudelleenkirjoittaminen vain lentotunneilla ei ole mahdollista. Uudelleenkirjaaminen onnistuu joko lentotuntimäärällä + (vähintään 1 tunnin pitkällä) kertauskoululennolla, tai (jos tuntimäärä ei riitä) tarkastuslennolla. Oletan että Ultrakevyt-puolella päivitetty PEL M2-70 menee vastaavaan suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kokenut kaveri, ei missään nimessä räimäisisi, takuulla toisi lentolaitteen alas ilman mittareita yms. yms."

 

Eikös tuon mantran hokemisen voisi jo lopettaa? En ota kantaa tähän tapaukseen vaan siihen että vuodesta toiseen luullaan suuren lentokokemuksen tuottavan täydellisiä, virheitä tekemättömiä supermiehiä. Eivät ole täydellisiä, ja tekevät virheitä. Eikö se ole todistettu riittävän moneen kertaan? Vaikkapa kuluneen kesän aikana?

 

No olen minäkin tuonut lentolaitteen alas ilman nopeusmittaria ja hyvin onnistui, kokemuksestani en sano mitään.

 

Räimimisestähän tässä Haapaveden tapauksessa ei tietääkseni ollut kysymys. Minua askarruttava seikka on käytetyn lakan vaikutus kankaisiin, voiko se kenties murtaa kankaan painemuutosten seurauksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olen minäkin tuonut lentolaitteen alas ilman nopeusmittaria ja hyvin onnistui, kokemuksestani en sano mitään.

 

Räimimisestähän tässä Haapaveden tapauksessa ei tietääkseni ollut kysymys.

 

Kristianin pointtina oli varmaankin kiinnittää huomiota siihen, että inhimilliset syyt jätetään kovin mielellään pois laskuista kun ei haluta uskoa, että kokenut ja mahdollisesti tuttu pilotti olisi tehnyt virheen. Ulkopuoliset syyt on paljon helpompi hyväksyä. Siis ylipäänsä, ei pelkästään tässä tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kristianin pointtina oli varmaankin kiinnittää huomiota siihen, että inhimilliset syyt jätetään kovin mielellään pois laskuista kun ei haluta uskoa, että kokenut ja mahdollisesti tuttu pilotti olisi tehnyt virheen. Ulkopuoliset syyt on paljon helpompi hyväksyä. Siis ylipäänsä, ei pelkästään tässä tapauksessa.

 

Kyllä minä sen ymmärsin aivan täysin. Eihän tuo räimiminen tai pilotin virhe lennolla nyt 100% varmuudella ole pois suljettua, mutta sen mitä minulla on tiedossa niin näin ei olisi ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Minua askarruttava seikka on käytetyn lakan vaikutus kankaisiin, voiko se kenties murtaa kankaan painemuutosten seurauksena.

 

Tiedän tapauksen, missä vastaavan kankaan lakkaaminen muutti koneen sakkauskäytöstä huonompaan suuntaan. Kyseessä ei ollut "Kojootti". Tiedän, että niitä on lakattu ennenkin mutta onko sen vaikutuksista lento-ominaisuuksiin riittävästi kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö lakka ehtinyt kuivua, jos kone oli lakattu edellisenä päivänä? Yöt on olleet aika kosteita. Sulattaakohan uusi kerros myös vanhan lakan, jolloin rätit roukkuisi löysällä, tai irtoaisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö lakka ehtinyt kuivua, jos kone oli lakattu edellisenä päivänä? Yöt on olleet aika kosteita. Sulattaakohan uusi kerros myös vanhan lakan, jolloin rätit roukkuisi löysällä, tai irtoaisi?

DACRON pre-sewn skin-verhoillussa koneessa ei ole entistä lakkaa eikä sitä siten ole lakalla kiristetty eikä liimalla/lakalla kiinnitetty.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DACRON pre-sewn skin-verhoillussa koneessa ei ole entistä lakkaa eikä sitä siten ole lakalla kiristetty eikä liimalla/lakalla kiinnitetty.

 

 

Miksi se lakattiin, jos se ei alunperinkään ollut lakattu?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi se lakattiin, jos se ei alunperinkään ollut lakattu?

 

 

Alkuperäinen Dacron olisi ollut aika huomattavan vanha, eikä se välttämättä olisi ollut enää lentokelpoinen. Käykö mistään ilmi, millä ja milloin kone oli päällystetty? Coyoten siipiä kun on verhoiltu myös tavanomaisilla (ei pre-sewn) kankailla, varsinkin siipimodifikaatioiden yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso tämän ketjun viesti #45

Haluatko ilmaista tällä, että kankaat olisi vaihdettu, ja sitten uudet kankaat lakattu UV-suojaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään