Aki Suokas

NCO eli operointimääräykset julkaistu

9 viestiä aiheessa

EASA:n  paketti yleisilmailijoille, NCO  ja sen tulkinta AMC/GM ovat näkyvissä.

 

NCO  sivulta:  http://easa.europa.eu/regulations/regulations-structure.php '>http://easa.europa.eu/regulations/regulations-structure.php  kohta Air Operations ja sieltä muutos 800/2013.

     amended by

        Commission Regulation (EU) No 800/2013

(se originaali josta suomennos ei sisällä tätä asiaa)

 

AMCt  Agency Decisions sivulta:  http://easa.europa.eu/regulations/regulations-structure.php

 

Suorat linkit:

 

englanninkielinen muutos 800/2013

ja suomenkielinen muutos 800/2013

AMC / GM

 

vaatii tarkennusta.

muutos  800/2013,  sivu 2  oikealla ylhäällä on lisäys artiklaan 5:

 

"4. Operators of other-than-complex motor-powered aeroplanes and helicopters as well as balloons and sailplanes involved in non-commercial operations shall operate the aircraft in accordance with the provisions specified in  Annex VII."

 

Ja tuo Annex VII alkaa sivulta 46

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku retostellut termin: "olosuhteissa, joissa lentokonetta ei voida pitää halutulla lentoradalla käyttämättä yhtä tai

useampaa lisämittaria", siis NCO.IDE.A.120.

Se ei ymmärtääkseni tarkoittaisi NVFR toimintaa, eikä myöskään IFR toimintaa, ko. kohta viittaa vain VFR toimintaan.

Mutta koska VFR toiminta on mittaritoimintaa? Purjelennossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kallen lainaama kohta on kokonaisuudessaan http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:227:0001:0074:fi:PDFjonka "tai olosuhteissa, joissa..."

 

Ari lainasi NCC tekstiä, mutta nimenomaan NCO (non-commercial non-complex) on merkityksellinen, koska siinä tuo ihme olosuhde on oma osuutensa, joka taas ei ainakaan allekirjoittaneelle avaudu:

NCO.IDE.A.120 c)

"Lentokoneissa, joita käytetään olosuhteissa, joissa lentokonetta ei voida pitää halutulla lentoradalla käyttämättä yhtä tai

useampaa lisämittaria, on oltava a ja b alakohdan vaatimusten lisäksi laite, joka ehkäisee kosteuden tiivistymisestä tai

jäätymisestä johtuvat a alakohdan 4 alakohdassa vaaditun ilmanopeuden mittausjärjestelmän toimintahäiriöt."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laite, joka ehkäisee kosteuden tiivistymisestä tai jäätymisestä johtuvat ... ilmanopeuden mittausjärjestelmän toimintahäiriöt.

 

Hassu laite. Jos sen pitäisi ehkäistä kosteuden tiivistyminen tai jäätyminen niin voisin veikata pitot heattia mutta tuolla muotoilulla menee vaikeammaksi :D

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hassu laite. Jos sen pitäisi ehkäistä kosteuden tiivistyminen tai jäätyminen niin voisin veikata pitot heattia mutta tuolla muotoilulla menee vaikeammaksi :D

 

Joskus lainsäätäjän pitää kirjoittaa jotain muuta itse lakiin ja sitten tarkentaa...

Ote AMC:stä:

"AMC1

NCO.IDE.A.120(b)(3)&NCO.IDE.A.125©

Operations under IFR–flight and navigational instruments and associated equipment

MEANS OF PREVENTING MALFUNCTION DUE TO CONDENSATION OR ICING

The means of preventing malfunction due to either condensation or icing of the airspeed

indicating system should be a heated pitot tube or equivalent"

:o

 

Mutta siis huomattavaa on, ettei pitot heat ole enään pakollinen varuste yö-VFRään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siis huomattavaa on, ettei pitot heat ole enään pakollinen varuste yö-VFRään

 

Keväällä lensin normaalissa VMC:ssä, nopeusmittari hiipui ensin hiukan ja sitten putosi lähes nollaan, pitot heat auttoi asiaan. En lähtisi ilman lämppäriä kaikkina vuoden aikoina tai kaikkiin keleihin, toisinaan taas lähtisin. Tällä tarkoitan, että vastuu on ilmailijalla ja omaa järkeä on käytettävä, kaikkea ei tarvitse hallita määräyksillä.

Vertaus: Jopa Radio Nova saattaa joskus tajuta, että autoilijoilla on omat aivot ja niitä hirviä ei tarvitse luetella radion kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän näiden polttoaineiden kanssa mahtaa käydä? Tähän mennessä 45/15 minuutin reservien alittaminen on ollut asennevika, vaikka se on tietyntyyppisten ilma-alusten operointimääräysten yhteydessä ollut sallittua jo vuosien ajan. Osoitanko nyt siis huonoa ilmailutapaa, jos uskaltaudun lentämään määräysten mukaisilla 10 tai 30 minuutin minimeillä?

 

NCO.OP.125 Poltto- ja voiteluainemäärät – lentokoneet

a) Ilma-aluksen päällikkö saa aloittaa lennon vain, jos lentokoneessa on riittävä määrä poltto- ja voiteluainetta seuraaviin tarkoituksiin:

1) näkölentosääntöjen (VFR) mukaiset lennot:

i) päivällä, kun lentoonlähtö ja lasku tapahtuvat samalla lentopaikalla/laskupaikalla ja ilma-alus pysyy jatkuvasti näköyhteyden päässä kyseiseltä lentopaikalta/laskupaikalta, suunnitellun reitin lentäminen ja sen jälkeen lentäminen vähintään 10 minuutin ajan normaalilla matkalentokorkeudella;

ii) päivällä lentäminen sille lentopaikalle, jolle on määrä laskeutua, ja sen jälkeen lentäminen vähintään 30 minuutin ajan normaalilla matkalentokorkeudella; tai

iii) yöllä lentäminen sille lentopaikalle, jolle on määrä laskeutua, ja sen jälkeen lentäminen vähintään 45 minuutin ajan normaalilla matkalentokorkeudella;

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän näiden polttoaineiden kanssa mahtaa käydä? Tähän mennessä 45/15 minuutin reservien alittaminen on ollut asennevika, vaikka se on tietyntyyppisten ilma-alusten operointimääräysten yhteydessä ollut sallittua jo vuosien ajan. Osoitanko nyt siis huonoa ilmailutapaa, jos uskaltaudun lentämään määräysten mukaisilla 10 tai 30 minuutin minimeillä?

 

No more, no less on aika hyvä periaate ilmailumääräyksiä luettaessa. Sitä myös EASA kovasti yrittää promotoida.

 

Kai olet muuten huomannut, että sille kansalliselle 15 minuutin reserville hyppy- ja hinauslentotoiminnassa on ollut myös vaihtoehtoinen 0 minuutin reservivaatimus tarjolal jonkun vuoden? (Kts. OPS M2-1 kohta 4.8.1.1).

 

Minusta huonoa ilmailutapaa ja asennevammaa saattaisi edustaa pikemminkin ristiriitaisten ja tulkinnanvaraisten ilmailumääräysten julkaiseminen. Varsinkin kun moista puuhaa varten on ihan oma virasto pykätty.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai olet muuten huomannut, että sille kansalliselle 15 minuutin reserville hyppy- ja hinauslentotoiminnassa on ollut myös vaihtoehtoinen 0 minuutin reservivaatimus tarjolal jonkun vuoden? (Kts. OPS M2-1 kohta 4.8.1.1).

 

En muuten ollut oikeasti huomannut tätä. Eihän määräys ole ollut voimassa vasta kuin 6 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään