Heikki Pullinen

Oy Kone-Air Ltd

20 viestiä aiheessa

Näin on. Aluksi sitä ei myyty lainkaan ulkopuolisille. Sama tapahtui jo edellisen koneen ( Lear jet 24 D  ) aikana. No saimme hienon keikan. Tänään Poriin huomenna Varkauteen ja ylihuomenna kotiin. Tämä kun oli myyty niin omat joukot olisivat halunneet lähteä Pariisiin ja Algeriaan. Tämän jälkeen ei ulkopuolisille myyty vähään aikaan. Niihin aikoihin käytiin Algeriassa kymmenkunta kertaa vuoden sisään.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

kero nyt tarkemmin kone airin hhisroriaa....kun aloitit. eli se oli siis pääasiiassa kone oy käytössä onko vieläkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve ! Kone osti 1970 Piper Navajon ja muistaakseni 1974 Lear Jet 24 D:N johon sai kenkälusikalla survottua 6 matkustajaa. Vuonna 1983 vaihdettiin tuohon kolmeen timanttiin. Siihen mahtui jo 8 matkustajaa. Koneessa oli pieni keittiö uuneineen. Myt en muista milloin se myytiin, taisi olla 1988 tai 89. Kone oli Euroflite nimisellä firmalla kunnes he myivät sen Kauhavalle. Nyt en tiedä vuosia mutta on jo poistunut Suomesta. Täällä varmaan löytyy tietäjiä.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katselin tuota Kone-Airin Navajo-kanditaattia, on se ilmeisesti ollut OH-PNA, joka oli 13.02.1970 merkitty ilma-alusrekisteriin Hankkijan omistamana, mutta Ollituote Oy:n operoimana. Ollituote oli Herlinin perheen (Kone Oy:n omistajasuku) omistaman sijoitusyhtiö Holding Manutasin omistama yhtiö. Ilmeisesti Ollituote oli tekniikan monialayritys ja mitä luultavimmin ainakin pari täällä kirjoittavaa henkilöä pystyisi kertomaan yhtiän toiminnasta tarkemmin. Ollituote osti OH-PNA:n 09.04.1974 omiin nimiinsä, jolloin Kone-Air Ltd tuli operaattoriksi. Tämä vaihe kesti vain saman vuoden marraskuuhun, jolloin kone myytiin Seppälä & Virkajärvelle Mänttään. Kone myytiin erinäisten omistajavaihdosten jälkeen USA:han (N70RL), kunnes vuonna 2006 se myytiin Bahamalle. Tietoa rekisteritunnuksesta (C6-) minulla ei ole.

 

Yksi Bahaman rekisteriin merkitty tunnistamaton Navajo (C6-PAT) on sittemmin päätynyt Dominikaanisen tasavallan ilmavoimien koneeksi (FAD1540) takavarikoituna huumekoneena, mutta tämä oli nyt vaan sellainen heitto...

 

Kone Oy oli ostanut jo saman vuoden helmikuussa (05.02.1974) Learjet 24D:n, rekisteriltään OH-GLB. Kuukautta myöhemmin operaattoriksi tuli Oy Kone-Air Ltd. Kone lensi vuoteen 1983, jolloin se myytiin USA:han 20.04.1983. Hauskasti kone palasi 1988 takasin Suomeen, samoilla tunnuksilla, tällä kertaa Airdealin ostamana. Muistan kun koneen kippari (nimi unohtunut) oli innoissaan siitä, että vanha suomalainen businessjetti oli palannut takaisin. Kone siirtyi vuoden 2003 paikkeilla Rovaniemen Ammattikouluun opetusvälineeksi.

 

OH-KNE Mitsubishi MU-300 Diamond I taas rekisteröitiin 18.04.1983 Kone Oy:n nimiin, operoijana Oy Kone-Air Ltd. Seuraavaksi kone rekisteröitiin 12.12.1983 Navire Cargo Gear (SF) Oy:n nimiin ja operoitavaksi ja taas 06.11.1987 Kone Oy:n omistukseen ja operoitavaksi. Mitsu siirtyi seuraavana vuonna (01.03.1988) Airwingsin omistukseen ja jatkoi Euro-Fliten kautta Rannilan veljesten omistukseen Vimpeliin (Kauhavalle). Omien tietojen mukaan kone on Tanskassa, tunnuksin OY-FYN

 

Muistaakseni Cessna 182Q Skylane II OH-CTY oli Kone Oy henkilöstökerhon käytössä 1990-luvun alkupuolella, pitäen majaansa silloisen Lekoservicen pihalla. Ainakin rekisteristä se löytyy 10.04.1990-23.04.1996 R.Janhusen omistamana ja Koho ry:n operoimana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kun jaksoit kaivaa kaiken tuon esille. Tosiaan Lear vietiin neljän pompun kautta LA:hin.Oli upea keikka , vain Bergenissä satoi. Lopun matkaa oli valtakunnan cavokit.  Ollituote teki / tekee ainakin sähköaitoja jottei eläimet karkaile aitauksistaan sekä ainakin suurempia taskulamppuja.

Airdealin vetäjä oli Jussi Tuominen. R.I.P.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollituote teki / tekee ainakin sähköaitoja jottei eläimet karkaile aitauksistaan sekä ainakin suurempia taskulamppuja.

Airdealin vetäjä oli Jussi Tuominen. R.I.P.

 

Kiitos itsellesi ketjun aloittamisesta. Muisti pelaa kyllä hauskasti, kyllä minä sittenkin muistin oikein nimen, mutta en vaan uskonunut muistiani. Ja Ollituotteen tiesin noista sähköpaimenista, mutta sitä ei vaan jaksanut uskoa, että sillä bisneksellä voidaan hankkia jetti firman käyttään. Firmalla näytti olleen patentteja myös biotekniikan alalta.

 

Entä jaksaisitko muistella ja kirjoitella, kuinka monta kuskia Kone-Airilla kaikkiaan oli ja miten huoltotoiminta hoidettiin - mahdollisesti Roivaisen pajalla? Entä liittyikö Jussi T. Kone-Airin toimintaan? Jotenkin sain hänen puheistaan sellaisen käsityksen, että Learjet ei ollut ihan uusi tuttavuus. Entä osaatko kertoa Airdealista enempää? Sorry tällainen kysymystulva...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Ollituotteen tiesin noista sähköpaimenista, mutta sitä ei vaan jaksanut uskoa, että sillä bisneksellä voidaan hankkia jetti firman käyttään. Firmalla näytti olleen patentteja myös biotekniikan alalta.

 

No esimerkiksi tuollaisia 'sähköpaimenia' siellä on tehty: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Konelab60i.png  ;D

 

Tuo tosin taitaa olla siltä ajalta, kun toiminta on jo yhdistetty emoyhtiöön, "System Olli 3000" lienee Ollituotteen ajoilta.

 

Jostain netin syövereistä löytyi tieto, että Voipion Tane on ollut 17 vuotta Koneella hommissa; osannee kertoa jotain aiheesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista että Ollituotteen kavereita olisi ollut mukana. Ehkä joku yksittäinen muiden joukossa.

Risto Leka sen aloitti OH-PNA:lla. Kun Lear tuli niin joukkoon liittyi Heikki Ervi , Eetu Eskelinen ja Mauri Maunula. Muistaakseni Aimo Ahjolinna oli ainakin tyyppikurssilla. Sitä en muista lensikö hän koskaan.

Kun timantti tuli 1983 niin Heikki Ervi lähti kiertämään maapalloa purjeveneellä. Kirjoitti hyvän kirjan siitä reissusta. Maapallon ympäri vastatuuleen.

Samalla Mauri popetti lentämisen, jäi kuitenkin lentotoiminnanjohtajaksi. Heikin tilalle tuli Antero Maunula , Maurin poika sekä Bengt Monnberg. Vuotta en muista mutta nykyinen Finskin kippari Janne Toivola lensi myös timantilla jonkun aikaa.

Lekoservice hoiti huollot, ensin Malmilla ja sitten he rakensivat oman hallin " Seutulaan". Olikohan se niin että Airfix ehti vielä huoltaa Mitsua ennen kuin kone myytiin.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Voipio niminen kaveri on ollut Koneella niin ymmärrän miksi eräs Koneen kaveri istui Vaisalan hallituksessa aikanaan.

Ei ollut Voipio ainakaan usein keikoilla.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran täytyy korjata tuota siirtolentoa. Hesasta, Bergenin, Reykjavikin, Sondre Srtomfjordin, Frobishebayn, Churchillin, ja Great Fallsin kautta LA:n Van Nuysiin.

Parin paikan nimet on sittemmin muutettu.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa alemmassa linkissä on jotain mainintaa mainitun Ollituotteen historiasta.

 

Vuonna 1938 Hissinhuolto Oy oli aloittanut Olli -paristosähköpaimenten valmistuksen,  vuonna 1960 Kone Oy osti Hissinhuolto Oy:n osake-enemmistön.

 

1968 Olli-Tuote Oy perustetaan. Päätuotteina paimenet ja liikenneturvalaitteet.

1974 Olli-Tuote fuusioidaan Kone osakeyhtiöön ja muodostetaan Instrumenttidivisioona. Tuoteohjelmaan tulevat myös sairaalaelektroniset laitteet.

 

http://www.farmcomp.fi/historiaa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa alemmassa linkissä on jotain mainintaa mainitun Ollituotteen historiasta.

 

Vuonna 1938 Hissinhuolto Oy oli aloittanut Olli -paristosähköpaimenten valmistuksen,  vuonna 1960 Kone Oy osti Hissinhuolto Oy:n osake-enemmistön.

 

1968 Olli-Tuote Oy perustetaan. Päätuotteina paimenet ja liikenneturvalaitteet.

1974 Olli-Tuote fuusioidaan Kone osakeyhtiöön ja muodostetaan Instrumenttidivisioona. Tuoteohjelmaan tulevat myös sairaalaelektroniset laitteet.

 

http://www.farmcomp.fi/historiaa

 

 

Josko ohjattaisiin muistelot takaisin sinne Kone-Airin Ltd:n suuntaan...? Jos sulla Hessu on lisää kuvia, niin pistä ihmeessä näytille. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin 60-luvun alussa Kone Oy:ssä ensin diplomityöläisenä ja valmistuttuani sähkömoottoriosaston osastoinsinöörinä. Ensimmäinen häivähdys ilmailusta nähtiin Kone Oy:ssä, kun yhdessä Ossi Pitkäsen kanssa, joka oli nosturiosastolla suunnittelijana, saimme aikaan sen, että Koneen kirjastoon tilattujen teknisten aikakauslehtien joukkoon lisättiin Interavia. Siirryin kuitenkin toiseen firmaan 1963, joten en päässyt sisältä käsin läheltä seuraamaan ilmailun kehitystä Koneessa myöhempinä vuosina.

Kone Oy oli verrattain pieni firma, jonka liikevaihto oli juuttunut noin 50 milj markkaan useaksi vuodeksi 60-luvun keskivaiheilla. Ruotsissa oli pieni tytäryhtiö AB Konehissar. Kone Oy oli tehnyt 60-luvun alussa merkittävää kehitystyötä hisseissä ja se oli siltä osin hyvässä kunnossa Pekka Herlinin tehdessä huiman liikkeen ostaessaan Kone Oy:tä monta kertaa suuremman Asea-Grahamin hissibisneksen Ruotsista. Kansainvälistyminen ja vienti länteen käynnistyi.

1970 matkustamiseen piti löytyä ratkaisu. Hankkija oli saanut 60-luvun loppuvuosina Piperin edustuksen ja se teki tietenkin tuotteitaan tutuksi suomalaisille firmoille. Kone Oy:täkin oli lähestytty, ja sieltä tulikin kutsu tulla keskustelemaan asiasta Pekka Herlinin kanssa pääkonttoriin Munkkiniemeen. Tarinan mukaan sinne ei voitu lähetää lentokoneenmyyntimiestä yksinään, vaan mukaan lähetettiin myös agronomi Arto Kallio, jonka alaisuuteen lentokonebisnes Hankkijalla kuului. PH:n työhuoneessa keskusteltiin sitten eri koneiden ominaisuuksista, ja lopulta päädyttiin Piper Navajoon. PH kysyi, paljonko sellainen maksaisi, johon Hankkijan miehet ilmoittivat: 400.000 markkaa. " No, minä otan sitten yhden", oli Pekka Herlinin vastaus. Risto Leka lensikin sitä useamman vuoden ajan ympäri Eurooppa, ja Pekka Herlin oli kuuleman mukaan hyvä ja sitkeä matkustaja.

1974 Kone Oy osti Westinghousen hissiliiketoiminnan Belgiasta ja Ranskasta. Tämä oli jälleen valtava askel maailmalle. Koneen resurssit olivat edelleen varsin rajalliset, mutta uuden liiketoiminnan haltuunotto ei saanut epäonnistua. Keski-Euroopassa kulkemiseen tarvittiin Navajoa nopeampaa kulkuneuvoa, ja uudeksi koneeksi hankittiinkin Lear-jet. Juttelin kerran 80-luvun taitteessa Pekka Herlinin kanssa oman businessjetin käytöstä, ja hänen mukaansa se oli aivan välttämätön työkalu. Ilman sitä Kone Oy ei olisi pärjännyt. Saman, muutaman miehen tiimin piti kiertää ympäri Eurooppaa viikottain. Pekan mukaan he halusivat illaksi kotiin, eivätkä olisi suostuneet odottelemaan reittikoneita lentoasemilla iltayöstä toiseen.

1983 hankittiin vielä Mitsubishi, mutta silloin Euroopan liiketoiminta oli jo sulautettu yhtymään, ja tytäryhtiöiden paikallisjohdot olivat tehtävissään hyvin sisällä samoin kuin yhtymän raportointitoiminta varsin pitkälle hiottua. Niinpä Mitsubishistä voitiin luopua varsin pian, semminkin kun yhtiön globalisoituminen muutti jälleen kerran yhtiön matkustustarpeita.

 

OJ

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole tähän hätään lisää kuvia tarjota. Täytyy tutkia dia-arkistoa josko sieltä. Tuskin montaa.

Kiitos Osmolle pienestä historiikistä.

Pekka Herlin oli alussa aika usein mukana mutta melko pian hän jätti matkahommat esikunnalle.

Minulta tuutavat ja kylänmiehet kysylivät PH:n menoista. En tietenkään kertonut mitään yksityiskohtia. Sellainen jäi mieleen. PH ei ollut mukana puoleentoista vuoteen. Kun hän lähti seuraavan kerran niin hän otti mukaansa pehtoorinsa ja karjakkonsa ja mentiin Englantiin maatalousnäyttelyyn. Sillä porukalla oli tosi hauskaa mennen tullen.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä muutama kuva vuodelta 1983 jolloin Lear-24 vaihdettiin MU-300:n.

Sattumoisin kuviin saatiin koko Kone OYJ:n ilmailukalusto.

Toisessa kuvassa, Vas. Heikki Ervi kesk. Mauri Maunula ja oik. Allekirjoittanut.

Viimeisessä koneen luovutus Dullesissa. Vas. Kurt Hedström , Antero Maunula , Kalevi Roivainen  , ( nyk. Kotiranta )

allekirjoittanut , Bengt Monnberg sekä joku jenkkipoika.

 

IMG_20190730_150900.jpg

IMG_20190730_150804.jpg

IMG_20190730_150942.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään