Marko Einamo

Transponder ostoksilla

22 viestiä aiheessa

Pitäisi hankkia uusi transponder vanhan hajonen  KT76C ponderin tilalle. Hetken googlailu aiheutti informaatio tuskan . Ilmeisesti s-mode on tulossa 2020 pakolliseksi ainakin IFR puolelle joten ehkä nyt olisi aika investoida s-mode transponderiin.

 

Hinnat Garminin s-mode pondereissa alkaa asennus kitin kanssa noin 2300 eur GTX 328 (ei käsittääkseni ADS-B toimintoa). Kalliimmissa GTX 330 noin 2800 eur on mukana ADS-B in ja out eli paikkatietoa dataa voi itse lähettää ja vastaanottaa muista lähellä olevista koneista.   Lisäksi näin puhetta datalink toiminnosta jonka avulla sää dataa yms. pystytään lähettämään lentokoneeseen.

 

Mikä olisi järkevin valinta?

 

1. Peruskorjattu KT76C 1700 eur (c-mode eli ostetaan 5-7 vuotta lisää aikaa)

2. Garmin 328 2300 eur + asennus ja muutostyö 500-1000 eur (s-mode ei ADS-B yms. hienouksia)

3. Garmin 330 2900 eur + asennus ja muutostyö 500-1000 eur (s-mode herkuilla)

4. joku muu

 

Selvittämäni hinnat on 0% alv

 

Kiitos jo etukäteen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Marko,

Pari vuotta sitten vaihdoimme PYWin KT78:n Trig 31:een. Hinta oli muistaakseni alle 3 keur alveineen asennettuna/hyväksyttynä. JoenService malmilla hoiti asennuksen.

http://www.trig-avionics.com/tt31.html

Mika/ESMO

 

Meillä hankittiin TRIG CTLään mutta sen käyttöliittymä ei saannut lentäjien suosiota. Siihen saa tosin "retro plug and play" kitin KT76C tilalle asennukseen joka ilmeisesti helpottaa muutos työtä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
käyttöliittymä ei saannut lentäjien suosiota.

 

Onhan se kauheeta kun koodin syöttämiseen pitää vääntää ja painaa  :P

 

Toki jos rahasta ei oo kiinni, niin hommaa tuo 330. Mitään välimuotoja ei kannata (rahallisesti) harrastaa. Hommaatte niin "hienon" puntarin kuin budjetti sallii, ettei tartte ryhtyä uusintatalkoisiin lähitulevaisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se kauheeta kun koodin syöttämiseen pitää vääntää ja painaa  :P

 

Toki jos rahasta ei oo kiinni, niin hommaa tuo 330. Mitään välimuotoja ei kannata (rahallisesti) harrastaa. Hommaatte niin "hienon" puntarin kuin budjetti sallii, ettei tartte ryhtyä uusintatalkoisiin lähitulevaisuudessa.

 

Taisi se ongelma olla koneentunnus jota joutui kuittailemaan jokaisen käynnistyksen yhteydessä transponderiin ja kun kaikki ei osannu tai ymmärtänyt tehdä ei transponderi toiminut.

 

Taitaa olla rahasta hieman kiinni kuten aina ;D  Kuinkahan nopeasti tuo S-mode vaade tulee VFR ilmailuun? Taitaa mennä kuitenkin vielä aikaa joten yhden halvan c-mode transponderin ehtii kuluttaa loppuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä sitä nykyaikana kannattaa laittaa S-moodin peli, kun ei niillä koneilla välttämättä aina ihan vaan Suomessa lennellä. Keski-Euroopassa alkaa olla kohtapuoleen paikkoja johon VFR-lennollakin kannattaa olla S-moodi.

 

Jos käytettävyyttä miettii, niin ehkä numeronäpäimillä olevaan saa helpommin kuokan asetettua kuin paineltavaan ja pyöritettävään, mutta eihän se mikään kynnyskysymys saa olla, molempiin tottuu. Manuskaa toki voi vilkaista vaikka se loukkaukselta tuntuukin.

 

Tuosta ADS-B:stä sitten voi olla montaa mieltä, tarvitaanko sitä. Onko siitä mitään käytännön hyötyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi se ongelma olla koneentunnus jota joutui kuittailemaan jokaisen käynnistyksen yhteydessä transponderiin ja kun kaikki ei osannu tai ymmärtänyt tehdä ei transponderi toiminut.

 

Taitaa olla rahasta hieman kiinni kuten aina ;D  Kuinkahan nopeasti tuo S-mode vaade tulee VFR ilmailuun? Taitaa mennä kuitenkin vielä aikaa joten yhden halvan c-mode transponderin ehtii kuluttaa loppuun.

Asetuksissa (jos nyt puhutaan GTX 327/328/330) voi määritellä ettei tarvitse joka kertaa kuitata koneen tunnus.

Katso tässä (pdf sivu 48/71). Asetukset 'Mode S address, Flight ID page'. Ja asetus 'Configuration Entry'.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi hankkia uusi transponder vanhan hajonneen  KT76C ponderin tilalle. Hetken googlailu aiheutti informaatio tuskan . Ilmeisesti s-mode on tulossa 2020 pakolliseksi ainakin IFR puolelle joten ehkä nyt olisi aika investoida s-mode transponderiin.

 

Friebellä (http://www.friebe.aero/) on useita vaihtoehtoisia KT76:n paikalle suoraan sopivia. Hinta näyttää olevan 2400 EUR. Lisäksi voidaan tarvita korkeuskooderi, hinta vajaat 300 EUR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ADS-B:stä sitten voi olla montaa mieltä, tarvitaanko sitä. Onko siitä mitään käytännön hyötyä?

 

On siitä, se näkyy FR24:ssä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi se ongelma olla koneentunnus jota joutui kuittailemaan jokaisen käynnistyksen yhteydessä transponderiin ja kun kaikki ei osannu tai ymmärtänyt tehdä ei transponderi toiminut.

Mulla oli edellämainitusta syystä joskus hankaluutta CTL:n transponderin kanssa kun laite oli vaihtunut vähän pidemmän lentotauon aikana. Toisaalta olihan se hyvä opiskella senjälkeen kymmeniä sivuja pitkä manuaali noinkin yksinkertaista tehtävää hoitavalle laittelle  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asetuksissa (jos nyt puhutaan GTX 327/328/330) voi määritellä ettei tarvitse joka kertaa kuitata koneen tunnus.

Katso tässä (pdf sivu 48/71). Asetukset 'Mode S address, Flight ID page'. Ja asetus 'Configuration Entry'.

ei kun TRIG oli kyseessä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on Garrechtin pieni mittarinreikään mahtuva pikkutehoinen transponderi. S-moodit ja kaikki. Tosin eihän Finavia pysty lukemaan, kuin C-moodin. Garrechtin saa konfiguroitua niin, että se lähtee virtaa saatuaan haluttuun modeen itsekseen. Vehjettä saa myös "normaalitehoisena" ja virrankulutus on tosi pieni. Tuon pikkutehon hinta oli vähän yli 2k €.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Armin,

 

Transponderi on hyvä juttu ja auttaa monesti (olisi auttanut viime viikollakin paria pilottipoloa ylimääräisiltä paperitöiltä  8).)

 

Itse laitteen merkkiin ja mallin en ota kantaa mutta muutama havainto sekä sauvan ja penkin että luurien toisesta päästä katsottuna:

 

Hommaa vaan mahdollisimman monipuolinen vekotin, ei mene kauaa kun Suomessakin koko liikennekuva muodostetaan lennonjohdon (missä se sitten lieneekään) WAM järjestelmällä jonka yksi oleellinen osa on  s-moodi transponderi eri variaatioineen.

Oman kokemuksen mukaan ainakin matkalennoilla muualla euroopassa on VFR matkalento helpottunut S-moodin myötä. Marraskuussa Suomessakin voimaan astuva SERA pistää meidät samalle viivalle muun EU suhteen ja palvelun saamiseksi on kunnon transponderi hyvä apu.

En tässä lähde halkomaan pilkkua siitä, mitä tasovaatimuksia VFR/IFR/raskaampi liikenne laitteiden tulee täyttää ja missä ilmatiloissa pitää olla mitäkin ominaisuuksia, tältä foorumilta löytyy siihen oivia pykälänikkareita.

 

Jos hintaero on noin pieni uusien laitteiden välillä kannattanee varmaankin valita sellainen laite jossa on mahdollisimman monipuoliset toiminnot tai laite päivitettävissä helposti tulevia koitoksia varten.

 

Edellisissä viesteissä mainittiin käyttöliittymän käyttö ja hankaluudet:

Lienee loppujen lopuksi koulutuskysymys? Laitteen käyttöä ei kannata opetella kesken lennon ,vrt. Garminin 530/540 radioiden koulutusmateriaalit netissä aikoinaan. Näyttää olevan varsin hämmentävää kun ATC alkaa kysellä onko transponderi päällä vai ei vai onko koodi oikein... melkoisia kallistumia ja suunnanmuutoksia  näkee ohjaajan huomion keskittyessä yhteen laitteeseen ja kaikki varmuus katoaa RTF:stä  ??? . Varsin inhimillistä mutta ei niin mukavaa sauvan ja penkin välistä koettuna  :-[.

Sitten kun laitteeseen tulee päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ne on helpompi tämmösen älyhivelypuhelimiin lähinnä viha-raivosuhteen omaan hepun omaksua   8)

 

Eli: uusi on uutta ja laitteen (oli semerkiltään/malliltaan mikä tahansa)  käyttö opeteltava/opetettava kunnolla ennen lento-operointia. Jatkossa käyttöliittymien samankaltaisuus on aina plussaa, on vaikea kuvitella pilottien keski-iän eli näppihäiriöiden yht äkkiä alkavan laskea nykyisestä.

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi se ongelma olla koneentunnus jota joutui kuittailemaan jokaisen käynnistyksen yhteydessä transponderiin ja kun kaikki ei osannu tai ymmärtänyt tehdä ei transponderi toiminut.

 

Ei tuo samainen Trig OH-COAssa meillä ainakaan mitään koneen tunnuksen kuittailuita vaadi? Senkun pyörittelee koodin ja laittaa päälle. Ettei olisi vain asetuskysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan koulutus ja tottumuskysymys, mutta en itse ole ollenkaan näiden ruuvailukäyttöliittymien ystävä. Jotenkin koen helpommaksi ja nopeammaksi painaa ne 4 numeroa sinne laitteeseen sisään. Sen lisäksi on kiva jos on vielä se IDENT ja tilavalinta-nappula käyttöliittymässä. Kaikkiin hienoihin ads-b yms. ominaisuuksiin toki vaikuttaa myös se että saadaanko transponderille toimitettua ilman suuria muutostöitä koneesta tarpeeksi tietoa laitteelle.

 

Edit: Silmääni eniten miellyttävä käyttöliittymä löytyy KT-74:sta http://www.bendixking.com/Products/Communications-Navigation-Identification/Transponders/KT-74

 

--

Niko Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan koulutus ja tottumuskysymys, mutta en itse ole ollenkaan näiden ruuvailukäyttöliittymien ystävä. Jotenkin koen helpommaksi ja nopeammaksi painaa ne 4 numeroa sinne laitteeseen sisään. Sen lisäksi on kiva jos on vielä se IDENT ja tilavalinta-nappula käyttöliittymässä. Kaikkiin hienoihin ads-b yms. ominaisuuksiin toki vaikuttaa myös se että saadaanko transponderille toimitettua ilman suuria muutostöitä koneesta tarpeeksi tietoa laitteelle.

 

Edit: Silmääni eniten miellyttävä käyttöliittymä löytyy KT-74:sta http://www.bendixking.com/Products/Communications-Navigation-Identification/Transponders/KT-74

 

--

Niko Ikonen

 

Tuohan on fiksun näköinen ja menee helposti vanhan tilalle ( "easiest upgrade to the popular KT 76A/C and KT 78A models, with a ‘plug and go’ capacity"). Laite on uusi julkaistu heinäkuun lopulla USA:ssa. Onkohan kelpo eurooppaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnittäisin huomiota paperityön helppouteen, laitteet kuitenkin oppii käyttämään kohtuuhelposti.

Eli jos olisi minor change olemassa niin vaihdon voisi tehdä ihan mekaanikon kirjalla ilman ylimääräisiä viranomaiskierroksia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma suosikkini Garmin GTX330, liitettynä Garmin GNS -GPS:ään. GPS:n avulla laite osaa itse asettautua oikeaan moodiin riippuen siitä, kuljetaanko maassa vai taivaalla.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma suosikkini Garmin GTX330, liitettynä Garmin GNS -GPS:ään. GPS:n avulla laite osaa itse asettautua oikeaan moodiin riippuen siitä, kuljetaanko maassa vai taivaalla.

 

Peter

 

Se muuttaa moodin korkeuskooderilta saadun tiedon mukaan.

 

Edit: GTX330 on myös minun suosikkini  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi hankkia uusi transponder vanhan hajonen  KT76C ponderin tilalle.

 

Minä valitsisin rahatilanteesta riippuen, joko GTX330 tai sitten Ebays:tä vanha KT76A rikkinäisen C:n tilalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trig TT31:n konekoodin kuittailua en myöskään ymmärrä. Varmasti joku asetushomma on kyseessä.

Toki suoraan numeronäppylöillä pelatessa saa koodit naputeltua, vaikka ei tuon pyörittelynkään kanssa ollut minusta vaikeuksia. Tottumiskysymyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Flight ID:n / rekisteritunnuksen kuittaamisesta käynnistyksen yhteydessä lienee tässä kyse.

 

Kuten edellä jo kommentoitiin Garminin GTX-malleissa (ja muuten myös G1000:ssa) tämä ominaisuus voidaan haluttaessa konffata myös niin, ettei lentäjä voi vaihtaa koneen rekisteritunnuksen tilalle lentosuunnitelman mukaista kutsutunnusta (Flight ID, muotoa esim. FIN123).  Kaupallisessa toiminnassa tälle ominaisuudelle voisi ajatella olevan käyttöä.

 

Trigissä näyttää myös olevan mahdollisuus syöttää Flight ID.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään