Teemu Lindqvist

Ilmailualan lakot

1 viesti aiheessa

Terve

 

Harvoin olen viime vuosia availlut uutta aihetta, mutta nytpä avaan. Olo on kuin legendaarisella mielensä pahoittajalla. Nimittäin kyllä minä näistä siviili-ilmailun ainaisista lakoista niin mieleni pahoitin.

 

Toki vain kaksi kertaa tämmönen lakon uhka on vaikuttamassa minun napaani - sitähän tässä elämässä noin suurin piirtein eniten tuijotetaan. Taannoin vuonna 2004 oli Australian matka hilkulla peruuntua lentoemäntien lakon vuoksi. Liikennepiristeri silloin käskemällä siirsi lakkoa kaksi viikkoa eteenpäin. Kuten oman navan tuijottajalle kuuluu, niin se ei haittaisi juurikaan että jos matkalta ei pääse ajallaan kotiin, mutta jos ajallaan ei pääse matkalle niin se pistää ketuttamaan. Silloin pääsimme matkaan, eikä tarvinnut kipristellä sen enempää, läheltä piti.

 

Nyt vuonna 2013 meinaa happi loppua, paineet nousta ja verenkierto loppua. Rissasen Jaakko ansiokkaasti informoi http://www.atceuc.org/upload/ATC-EUC/ATCEUC-Documents/385/atceuc-press-release.pdf tuosta. Koskeehan tuo taas monia ihmisiä, kuten minunkin perhettäni. Ekaluokkalainen ja päiväkotilainen odottavat matkaa jonkin verran ja ne eivät ymmärrä kyllä lakosta piiruakaan. Itku vaan tulee lähtöpäivänä, jos matka peruuntuu. Napaantuijottajan matkan pitäisi tietysti lähteä 10.10.2013 torjantai aamulla. Finnmatkojen frouvat sanoivat ääni kirkkaana, että: "huoli pois, khyyllä kuule lomalennot aina tuommosessa tapauksessa lennetään…" Niinkuin tuohon Jaakon uutiseen laitoin, että tuskinpa vaan lennetään, jos 14000 lennonjohtajaa ei tee tuolloin töitään ja reitiltä ei ljpalvelua saa.

 

Siivili-ilmailun kokonaisuus kun on niin pirun pirstaleinen ja lennon onnistuminen noin ilman lakkojakin koostuu miljoonasta palasesta ja ammattiyhdistyksestä, joita kaikkia pitäisi tietysti ongelmineen pitäisi yrittää ymmärtää. Ala on jotenkin lakkoherkkää - mistä se johtuu? Ja lakkosuma kulkee aina ryhmästä toiseen, melkein aina on joku työnseisaus päällä.  :'(

 

Niitä ammattiryhmiä, joita onnistuneelle lennolle tarvitaan ovat ymmärtääkseni ainakin: lentäjät, lentoemännät ja stuertit, lennonjohtajat, laukunviskojat, palomiehet, turvatarkastajat, cateringin väki, kunnossapito, sääpalvelu jne jne. Aina jossain joku mättää ja lentoja peruuntuu. Sami Puro taisikin juuri tuonne uutispuolelle laittaa viimeisimmän ulosmarssin - Finnairin Helsingissä käyttämän cateringyhtiön LSG SkyChefs Finlandin (ex. Finnair Catering) henkilökunta on marssinut ulos työpaikoiltaan. Varustamoalalla vastaavaa tapahtuu huomattavasti vähemmän - ja minun firmassani ei juurikaan tapahdu, vaikka palkka on huono ja joskus harmittaa  ;)

 

Aina kärsii matkustaja - vaivalla lomansa tienannut, hartiat kyyryssä verojansa ja lainojansa maksava - niitähän ne ilmailualan väkikin pääsääntöisesti on. Eikä kaikilla toki ole mahdollisuutta edes harkita matkustavansa ulkomaille perheen kanssa - senkin ymmärrän. Että etuoikeutettuhan sitä on, kun voi matkan maksaa ja on töitä jne. Mutta jokainen omassa pikku elämäntilanteessaan harmittelee omia vastoinkäymisiään.

 

En odota sen kummempia vastineita, enkä provosoi ketään mihinkään sen kummempaan. Kunhan helpotin omaa "matkafiilistäni" omilla ajatuksillani. Huh, helpotti  :D

 

T. Teemu

 

Ps. Eikö tähän ketjuun voisi laitella noita lakkoja siinä, missä eri konetyyppien myöhästelyistäkin kerrotaan…

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään