Peter Lord

Sivuluisu Cessnalla

5 viestiä aiheessa

Kun v 1980 lensin tyypit C172:lle, opettaja sanoi että koneella ei saa tehdä sivuluisuja täysillä laipoilla KOSKA LAIPAT EIVÄT KESTÄ. Olen myös kuullut toisen syyn, eli täysillä laipoilla sivuluisussa siiven jättöreunassa virtauksen downwash,  ns alastaite , aiheuttaa korkeusvakaajan sakkauksen.

 

Kumpi väite on faktaa ja kumpi fiktiota?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Ainakin koneen lentokäsikirja (C172N) sanoo seuraavaa.

 

"Steep slips should be avoided with flap settings greater than 20 degrees due to a slight tendency for the elevator to oscillate under certain combinations of airspeed, sideslip angle, and center of gravity loadings."

 

T. Jyri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun v 1980 lensin tyypit C172:lle, opettaja sanoi että koneella ei saa tehdä sivuluisuja täysillä laipoilla KOSKA LAIPAT EIVÄT KESTÄ. Olen myös kuullut toisen syyn, eli täysillä laipoilla sivuluisussa siiven jättöreunassa virtauksen downwash,  ns alastaite , aiheuttaa korkeusvakaajan sakkauksen.

 

Kumpi väite on faktaa ja kumpi fiktiota?

 

Peter

 

Ensimmäinen on aivan höpöhöpöä. Tehtaan koelentäjä William D. Thompson kertoo kirjassaan Cessna - wings for the World (osa 1, yksimoottoriset koneet), osiossa C-172/T-41A Stories seuraavaa:

 

With the advent of the large slotted flaps in the C-170, C-180 and C-172 we encountered a nose down pitch in forward slips with the wing flaps deflected. In some cases it was severe enough to lift the pilot against his seat belt if he was slow in checking the motion. For this reason a caution note was placed in most of the owner's manuals under "Landings" reading "Slips should be avoided with flap setting greater than 30 degrees due to downward pitch encountered under certain combinations of airspeed, side-slip angle, and center of gravity loadings".

 

Ongelma korjattiin vuoden 1972 L-mallissa, jolloin koneisiin tuli suurempi evä sivuvakaajan eteen, mutta kyltti jätettiin siitä huolimatta varusteeksi. Pidennetyn evän tuntee siitä, että se jatkuu hyvin lähelle Omni-Vision takaikkunoita. (Huomatkaa, että Kansasissa ja Reimsissä valmistetut yksilöt eivät täysin vastaa toisiaan, vaikka tyyppimerkintä olisikin sama.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

172 sivuluisu on sallittu täysillä laipoilla, mutta kuten Jounin sitaattikin vihjaa, se on todella pskamainen lennettävä siten.

"Koska laipat eivät kestä" toki on ihan silkkaa roskaa, VFE on VFE, lentotilasta riippumatta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C172R/C172S:n käsikirjassa suositellaan käyttämään sivutuulilaskuissa pienintä tilanteeseen sopivaa laippa-asetusta ja sanotaan näin: "If flap settings greater than 20 degrees are used in sideslips with full rudder deflection, some elevator oscillation may be felt at normal approach speeds. However, this does not affect the control of the airplane."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään