Pauli Hankonen

ATP turnaus ruotsissa (Nextjet BAe ATP ja vähän muuta)

4 viestiä aiheessa

Kauan kauan sitten 80-luvun alussa British Aerospacella mietiskeltiin uutta tuotetta potkuriturpiinimarkkinoille. Kone perustuisi HS748 runkoon, mutta se tulisi olemaan muuten täysin uusi kone. Tästä syntyi ATP eli Advanced Turbo Prop. Proto lensi ensilentonsa 1986 ja kaupalliseen liikenteeseen se saatiin pari vuotta myöhemmin. Brittiläiseen tyyliin Koneessa oli paljon omituisuuksia ja valitettavasti myös ongelmia (mm. moottoreissa ja laskutelineissä) jonka vuoksi kone ei koskaan mennyt valtavan hyvin kaupaksi. Koneen nimi vääntyi myös muotoihin "Advance Turboprop Problem" ja "Another Technical Problem".

 

Lisäksi markkinat olivat tuohon aikaan haasteelliset turbopropeille, kun tarjolla oli vastaavassa luokassa ATP:n lisäksi Dash8, ATR-perhe, Fokker 50 ja Saabit. Vaikka myynti ei sujunut, niin BAe kehitteli konetta lisää ja esitteli parannellun tuotteen jossa omituisuuksia ja ongelmia oli korjattu. Uutta konetta esiteltiin 90-luvulla nimellä Jetstream 61. Mutta juuri kun myyntimiesten olisi pitänyt alkaa töihin, tuli paikalle iso A (jonka yksi osa BAe on) ja jyrähti ettei Jetstream 61 konetta valmisteta sillä se syö markkinoita paremmin menestyneeltä ATR-72 koneelta. Kaiken kaikkiaan 67 konetta valmistettiin (ATP ja J61 yhteensä) joista suurin osa on muutettu rahtareiksi, mutta muutama vielä lentä matkustajia.

 

Tuon erikoisuuden kyytiin pääsee ruotsissa, joten ei muuta kun lippua tilaamaan! NextJet lentää koneillaan Arlandasta Gotlantiin Visbyhyn ja pariin kohteeseen pohjoisessa. Pohjoinen olisi kiinnostanut enemmän, mutta hinnat olivat mielestäni kohtuuttomia meno-paluu lipun ollessa jotain lähemmäs kolmeastaa euroa. Visbyhyn taasen pääsisi alle satasella meno paluun, mutta sinne lennettäessä olisi vaarana joutua Saabin kyytiin. Ei kun reissuun!

 

Matka alkoi lennolla Tukholmaan jonne tällä kertaa kuljettiin Blue1:n lennoilla. Boeing 717-2CM OH-BLI.

[ attachment removed / expired ]

 

Vajaan tunnin kuluttua jarruteltiin jo Arlandan romuvaraston ohi.

[ attachment removed / expired ]

 

Huollon edessä oli paljon mielenkiintoisempaa kamaa. Enpäs tiennytkään, että kaseja on vielä alkuperäisillä P&W:n moottoreilla käytössä!

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavaksi vuorossa olisi Brittiläistä insinööritaitoa. Ainakin noin niinkuin teoriassa koska aikataulussa lukee ATP..

[ attachment removed / expired ]

 

Siellä se on piilosilla. Tässä vaiheessa jo vähän portilta lähtevän suojatien suunnasta päätelleen epäilytti ettei se taida kuitenkaan osua kohdalle, mutta toiveet olivat korkealla.

[ attachment removed / expired ]

 

Väliin muuta ruotsalaista kotimaan kalustoa. NextJet Saab 340B SE-LJS.

[ attachment removed / expired ]

 

Portilta lähtevä suojatie kulki uhkaavasti SE-LEP:n suuntaan..

[ attachment removed / expired ]

 

..ja tätä lähemmäksi brittikonetta ei menolennolla päästy. NextJet BAe ATP SE-MAK.

[ attachment removed / expired ]

 

NextJetin SE-LEP Saab 340A on nimetty juhlavasti yhtiön netisivuilla "Ski Force One". Se oli tässä kohtaa laiha lohtu.

[ attachment removed / expired ]

 

Arlanda.

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholmasta lähteneet tallinksiljat ja vikinglinet jonossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Visbyhyn saavuttiin aikataulun mukaan ja siirryimme hotellin kautta kaupungille syömään ja juomaan. Skål!

 

Yöllisten kulkijoiden kohtaaminen. Molemmat jäivät henkiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää luonnon ihmeitä seuraavana päivänä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja enpä tiennyt, että euroopan suurin sementtitehdas sijaitsee Slitessä.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana päivänä oli aika lentää takasin mantereelle. Olin katsellut aikatauluista myös paluulennolle ATP:n operoiman vuoron joten nyt olisi paree onnistua, ettei tarvitsis tehdä toista vastaavaa reissua. Gotlanti kyllä oli jees ja se pohjoisruotsikin kiinnostaisi, mutta silti..

 

Koneelle kävellessä kennolle osui Denim Airin Sverigeflygille lentävä Fokker 50 PH-JXK.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja siinä se sitten olisi. Next Jet BAe ATP SE-MAK.

[ attachment removed / expired ]

 

Intterwebistä luin, että tämä on suurin käytössä oleva potkuriturpiinikone. Se on aikalailla iso laite, esim. siipien kärkiväli on 30,6 metriä kun se on B737-300/400 koneissa 28,9 metriä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kauniiksikaan sitä ei voi kehua.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta se tekee sen mihin se on suunniteltu. Kuljettaa matkustajia paikasta a paikaan b. Siipinäkymää Visbyn terminaalin suuntaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Itämeren alueen erikoisin matkustajakone jossain itämeren yllä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kabiini on todella tilava. Leveyttä ja korkeutta riittää toisin kuin vaikkapa ATR:ssä.

[ attachment removed / expired ]

 

Pakollinen WC kuva.

[ attachment removed / expired ]

 

Pratt&Whittney ja Hamilton yhdistelmä vie tätä eteenpäin.

[ attachment removed / expired ]

 

Ikkunasta näkyy ruotsin pääkaupunki.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikki päättyy aikanaan. Tämä lento Arlandaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä yksi brittiläiselle insinööritaidolle.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuun vähän terminaalispottailua Arlandasta.

 

BMI Regional Embraer EMB-145EU G-EMBI.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuten foorumilta olemme lukeneet, lentää Thai Arlandaan syksyllä pitkällä triplalla. Thai Airways International Boeing 777-3AL/ER HS-TKN ja terminaalin ikkunan heijastukset.

[ attachment removed / expired ]

 

Blue1:n Star Alliance maalausta kantava Boeing 717-23S OH-BLP oli kotimatkan kulkupeli.

[ attachment removed / expired ]

 

Qatar Airways Boeing 787-8 Dreamliner A7-BCD.

[ attachment removed / expired ]

 

Turku ansaitsee yhden kuvan.

[ attachment removed / expired ]

 

ATP oli kaikesta outoudestaan huolimatta OK laite matkustaa. Väksin tuli mieleen, että mitä jos Jetstream 61 olisi saatu tehdä tai jos britti olisikin jo alunperin suunnitellut koneeseen toisenlaisen siiven ja suihkumoottorit..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla