Juuso Kuronen

Kaupalliseksi lentäjäksi Lento RUK:in kautta

20 viestiä aiheessa

Olen haaveillut lentäjän urasta jo pidempään ja ajattelin, että olisi oiva tilaisuus aloittaa ura jo armeijassa. Nyt kysynkin teiltä, mitä lähestymiskantaa suosittelette? Olen yrittänyt saada mahdollisimman paljon puolustusvoimien omista nettisivuista, mutta ainoa asia mitä olen varmasti saanut selväksi on se, että hakemus ilmasotakouluun täytyy tehdä ennen palveluksen aloittamista.

 

Minulla ei pitäisi olla esteitä hakea tai päästä sisään, sillä:

 

  • en ole värisokea
  • mielestäni hyvä näkö, en tarvitse laseja
  • 180cm
  • 70kg
  • hyvä stressinsietokyky ja päässä kaikki kunnossa

 

Finnair myös painottaa lukiokoulutuksen merkitystä. Katsotaanko tämä positiiviseksi myös armeijassa? Olen nyt lukion viimeisellä ja hakupaperit pitäisi laittaa piakkoin vetämään.

 

Olen ollut aina myös hyvin myönteinen armeijaa kohtaan, joten motivaatiota riittää. Osaatteko antaa vinkkejä, milloin pitäisi lähettää mitkäkin laput mihinkin, mitä painotan niissä? Pitäisikö treenata fyysistä kuntoa, korkeita paikkoja vai fysiikkaa ja matikkaa? Muutenkin kokemuksia ja yleisiä mielipiteitä aiheesta.

 

Jos haen lentäjäksi armeijassa, niin onko se sitovaa? Pitääkö minun siis jäädä pidemmäksi aikaa puolustusvoimiin? Mikä olisi siis paras tapa hyödyntää armeijan tarjoamia mahdollisuuksia tulevaa kaupallisen lentäjän uraa ajatellessa?

 

Lihaskuntotestissä täydet saa kun tekee 40 punnerrusta/min, 46 vatsaa/min ja hyppää vauhditonta pituutta 260cm. Kestävyyskunto mitataan ergometrillä (kuntopyörä), aloitus on 40 watin vastuksella, jota puolen minuutin välein kasvatetaan 20 wattia. Tätä pitää jaksaa vähintään niin pitkälle, että vastus on 3,5x[oma paino kiloina] watteina. Täydet saa muistaakseni kun jaksaa loppuun asti eli olikohan 18 min.

 

Onko tällä mitään perää? Kenelläkään kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  • en ole värisokea
  • mielestäni hyvä näkö, en tarvitse laseja
  • 180cm
  • 70kg
  • hyvä stressinsietokyky ja päässä kaikki kunnossa

 

Finnair myös painottaa lukiokoulutuksen merkitystä. Katsotaanko tämä positiiviseksi myös armeijassa? Olen nyt lukion viimeisellä ja hakupaperit pitäisi laittaa piakkoin vetämään.

 

Olen ollut aina myös hyvin myönteinen armeijaa kohtaan, joten motivaatiota riittää. Osaatteko antaa vinkkejä, milloin pitäisi lähettää mitkäkin laput mihinkin, mitä painotan niissä? Pitäisikö treenata fyysistä kuntoa, korkeita paikkoja vai fysiikkaa ja matikkaa? Muutenkin kokemuksia ja yleisiä mielipiteitä aiheesta.

 

Onko tällä mitään perää? Kenelläkään kokemuksia?

Lihaskuntoa kannattaa treenata paljon ennen kuin pääsykokeeseen menee eli tee punnerruksia, vatsoja, selkiä ja leuanvetoja päivittäin. Lisäksi tuota polkupyöräergometritestiä varten kannattaa harrastaa sellaista liikuntaa päivittäin, jossa hengästyy kunnolla. Esim. polkupyöräily tai juoksu on hyväksi. Hävittäjälentäjällä täytyy olla hyvä fyysinen kunto.

 

Hakuaika lentäjäkoulukseen on kerran vuodessa ja hakuaikaa on ilmeisesti sen vuoden tammikuun puoleenväliin asti jona vuonna palvelus alkaa. Ilmavoimien lentäjäkoulutus alkaa kyseisen vuoden heinäkuussa ja toukokuun lopussa tietää onko tullut valituksi jos niin pitkälle on testeissä päässyt, testeissä on viisi erillistä vaihetta.

 

Lukiossa kannattaa opiskella mieluiten pitkää matematiikkaa. Tosin esim. ammattikoulutuksen pohjaltakin voi hakea erittäin hyvällä todistuksella, ammattikoulupohja ei ole este ja tosiaankin jos ammattikoulusta on hyvä todistus (arvosteluasteikolla 1-5 keskiarvo vaikka jotain neljän luokkaa) niin pääsykokeisiin pääsee varmasti ja loppu on itsestä kiinni. Huonolla lukiotodistuksella on hankala päästä edes pääsykokeisiin, mutta hyvällä todistuksella on kyllä maailma auki lentäjäkoulutuksen kannalta, erityisesti jos on hyvät numerot pitkästä matikasta, fysiikasta ja äidinkielestä. Ammattikoulun käyneillä painotetaan samoja aineita. Toki myös keskiarvo vaikuttaa mutta em. aineita painotetaan eniten.

 

Pääsykokeissa kyllä käydään lääkärillä ja ennen kuin tuonne edes hakee pitää muistaakseni olla jo käytynä esim. terveyskeskuslääkärin vastaanotolla tarkastuksessa. Lisäksi pää testataan erilaisilla testeillä moneen kertaan ja noissa testeissä on aika vaikea huijata, monen persoona tulee aika hyvin selville ko.testeillä-->eli soveltuuko lentäjäksi vai ei. Lentäjäksi pääsyä testataan monenlaisilla testeillä kuten alipainekammiotestillä, näkötestillä, pyöritystestillä, psykologisilla testeillä yms. Noihin on aika vaikea valmistautua mutta matemaattisia aineita kannattaa lukea ja kannattaa harjoitella loogista päättelykykyä sekä treenata keskittymistä esim. kahteen tai useampaan asiaan samalla kertaa-->sitä testataan myös pääsykokeissa.

 

Tosiaan jos tuo kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti hakea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olet käynyt LentoRUK:in, et vielä ole sitoutunut puolustusvoimien palvelukseen. 

Jos jatkat uraasi kadettikoulussa, sitoudut piiiiiitkään (muistaakseni 13 vuoden) palvelukseen.  Rahalla pääset toki siitä sitoumuksesta ulos jos on syytä.

Sinun on mahdollista saada LentoRUK:in opeilla siviili-PPL pienellä lisäkoulutuksella (unohtamatta, miten ne sivutuulilaskut oikein tehdään).

Jos sinulla on PPL hakiessasi SIO:on, on se jonkinlainen osoitus harrastuneisuudesta, mikä on eduksi.  Toki jo LentoRUK itsessään lienee osoitus jostakin.

 

Jos olet päässyt LentoRUK:in testeistä lävitse, sinulla on todennäköisesti ainakin joitakin sellaisia ominaisuuksia, joita tarvitaan myös SIO:n kokeissa.

 

Pitkäaikainen tilastollinen kokemus näyttäisi, että LentoRUK:in käyneillä on hyvät mahdollisuudet päästä myös siviilipuolen lentokoulutukseen.

Viisaammat oikaiskoot jos tämä onkin fiktiota eikä faktaa.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(unohtamatta, miten ne sivutuulilaskut oikein tehdään)

 

Peter

 

Poimin nyt ihan olennaisimman asian tästä ja kysynkin, että ilmeisesti on olemassa Oikea Tapa tehdä sivutuulilaskuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinun on mahdollista saada LentoRUK:in opeilla siviili-PPL pienellä lisäkoulutuksella (unohtamatta, miten ne sivutuulilaskut oikein tehdään)

 

Eikö ilmavoimissa opeteta sivutuulilaskuja  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä hieman heikkönäköisenä ihmetyttää ja ilahduttaa tuo näöntarkkuusvaatimusten alentaminen. Nykyään pääsee hakuun mukaan, kun ilman laseja näkö on 0,5 molemmissa ja lasien kanssa 1.0. Nyt saa ainakin laittaa papereita sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poimin nyt ihan olennaisimman asian tästä ja kysynkin, että ilmeisesti on olemassa Oikea Tapa tehdä sivutuulilaskuja?

 

Ilmeisesti.

Ja siviilissä se Oikea Tapa on erilainen kuin Firmassa.

 

Eräs lähipiiriini kuuluva lentokoneenkuljettaja sai "oppia pois" siivilissä opitun tavan kun siviilikone vaihtui kokardikoneeseen.

Vastaavasti siviili-PPL:ää hankkimaan tulleet ex-LentoRUK:ilaiset ovat saaneet opetella siviilitavan.

Arvaattekos mikä ero näissä kahdessa Oikeassa Tavassa on?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse suoritin myös varusmiespalvelukseni Tikkakoskella, valitettavasti en kuitenkaan lentoRUK:ssa. Vaikka tulet valituksi lentorukkiin, sieltäkin on vielä mahdollisuus karsiutua jollekin muulle linjalle. Kaikista kokeista ja kuntotesteistä on selviydyttävä hyväksytysti. Sivusta seuranneena, suosittelen että alat kehittämään fyysistä kuntoa NYT. Lentoruk teki aamuisin pidemmät lenkit, kävivät aamu-uinnilla jäiden tuloon asti, tekivät pisimmät marssit jne..

 

Tämä linkki sopii tähän: http://www.lentoposti.fi/blogit/puolustusvoimat_julkaisi_varusmies_elokuvan_vauhdikasta_toimintaa_myos_ilmassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti.

Ja siviilissä se Oikea Tapa on erilainen kuin Firmassa.

 

Eräs lähipiiriini kuuluva lentokoneenkuljettaja sai "oppia pois" siivilissä opitun tavan kun siviilikone vaihtui kokardikoneeseen.

Vastaavasti siviili-PPL:ää hankkimaan tulleet ex-LentoRUK:ilaiset ovat saaneet opetella siviilitavan.

Arvaattekos mikä ero näissä kahdessa Oikeassa Tavassa on?

 

Peter

 

Lentorukin tavoite ei ole siviiliPPL, joten oikea tapa siellä on opettaa niinkuin sen koulutuksen tavoite on, eli hävittäjälentäjä. Peter kyllä tietää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen haaveillut lentäjän urasta jo pidempään ja ajattelin, että olisi oiva tilaisuus aloittaa ura jo armeijassa. Nyt kysynkin teiltä, mitä lähestymiskantaa suosittelette?

 

Suosittelen sellaista lähestymistapaa, että LentoRUKille vain hakemaan avoimin mielin. Sotaväen lentokoulutuksen tarkoituksena on kouluttaa sotaväelle lentäjiä, ja sotaväen lentohommat ovat huippuhommia. Jos lentäminen kiinnostaa, niin sen hienompaa lentämistä ei juuri muualla pääse kokemaan kuin mitä Ilmavoimat tarjoaa niille, jotka pääsevät hävittäjien puikkoihin.

 

Jos ura suuntautuu siviililentämiseen, olet saanut sotaväessä suunnilleen parhaan mahdollisen peruskoulutuksen lentämiseen. Nuo sivutuulilaskujutut ovat joutavaa puhetta, jokaista konetta lennetään niin kuin kyseistä konetta kuuluu lentää ja opetellaan sen mukaan. Siviilissä lupakirjansa suorttanut lentäjä ei ole monessa tapauksessa koskaan päässyt pyörittelemään konetta taivaalla siihen malliin kuin ainakin ennen vanhaan jo varusmieskurssilla pyöriteltiin Ilmavoimissa, ja jonkinlainen taitolentokoulutus ja kunnollinen koulutus epätavallisista lentotiloista oikaisuihin olisi hyväksi jokaisella työkseen lentävällä.

 

Siviilissä työkseen lentäminen on monilta osin erilaista kuin sotaväessä, mutta koneet lentävät samoilla fysiikan laeilla. Isolla osalla siviilimaailman ammattilentäjistä on jonkinlainen sotilalentotausta, ja se ei tee heistä ainakaan huonompia lentäjiä. Valintakriteerejä esimerkiksi liikennelentäjän ja hävittäjälentäjän hommiin on aikojen saatossa käännelty varmaan suuntaan jos toiseenkin, mutta nykyajan lopputulemana on käsittääkseni, että aika samanlaiset tyypit pärjäävät usein kummassakin hommassa, eikä sotilaslentohistoriaa katsota ainakaan miinuksena siviililentohommiin haettaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Serkkupoikani urakulku meni suurinpiirtein seuraavasti:

LentoRUK

Kasvatustieteiden opiskelua Tukholmassa, kunnes kyllästyi, ja

PPL Las Crucesissa New Mexicossa

Lennonopettajana samassa lentokoulussa

Muutto Betheliin, Alaskaan puskapilotiksi kuskaamaan metsästäjiä kalastajia, rekikoiria jne. jne.

Monimoottrikoulutus Bethelissä ja ambulanssikoneen kuskiksi edelleen Bethelissä

Muutto Anchorageen, hyväksyttiin suureen rahtiyhtiöön ja koulutus rahti-747-200:een ja copilotiksi samaan

Tyyppikoulutus rahti-747-400:aan

Tyyppikoulutus rahti-747-800:aan ja kapteeniksi

Nyt lentää kipparina rahti-747-800 ja Boeingin omaa 747 LCF Dreamlifteriä (yhtiölllä sopimus Boeingin kanssa)

 

LentoRUKista alkoi, jä päätyi aika pitkälle!

 

EDIT: Unohdin sanoa: Nyt hänellä on (jo ollut pitän aikaa) veskonekelpuutus ja -opettajan pätevyys,

samoin myös DC-6 pätevyys, kuten eräs palstalainen osaa kertoa!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimissa kone tuodaan tuulikorjattuna kosketukseen asti.

 

Ikinä en ole ilmavoimissa ollut, mutta samalla tavalla olen kyllä sivutuulilaskuja tehnyt... Olisiko jotain erityistä syytä, miksi tämä ei kelpaa siviilitavaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikinä en ole ilmavoimissa ollut, mutta samalla tavalla olen kyllä sivutuulilaskuja tehnyt... Olisiko jotain erityistä syytä, miksi tämä ei kelpaa siviilitavaksi?

Olisi.

 

Me jotka omasta taskusta maksamme lentämisemme ja koneemme, pidämme syystä tai toisesta hyvänä sellaista tapaa, että koneen koskettaessa kiitotietä sen pituusakseli on kiitotien suunnassa eikä esim.  20 astetta vinossa. Siten laskutelineisiin ei kohdistu tarpeettomia sivuttaisvoimia.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo sivutuulilaskujutut ovat joutavaa puhetta.

 

Olemme näköjään löytäneet aiheen josta me olemme eri mieltä.

Selvyyden vuoksi totean että en kritisoi firman tapoja.  Täsmennän, että peruslentokoulutuksensa LentoRUK:issa saaneille on ollut useassa tapauksessa haastavaa oppia tekemään siviilikoneilla sivutuulilaskuja siten kuin siviilikoneilla on tapana tehdä - ja jolla siviilikoneet saa kestämään ehjinä pidempään.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa häätäjillä tuo kosketusnopeuskin olla sen verran suurempi, että tuulikorjauskulma on paljon pienempi, kuin cessnapiiperöillä vastaavassa sivutuulessa. Lentorukissa lienee kulmat melko samat, kuin siviilissä, hih.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi.

 

Me jotka omasta taskusta maksamme lentämisemme ja koneemme, pidämme syystä tai toisesta hyvänä sellaista tapaa, että koneen koskettaessa kiitotietä sen pituusakseli on kiitotien suunnassa eikä esim.  20 astetta vinossa. Siten laskutelineisiin ei kohdistu tarpeettomia sivuttaisvoimia.

 

Peter

 

Muuan amerikalainen Fred Weick suunnitteli 30-luvulla koneen W-1, joka oli niitä harvoja ennen toista maailmansotaa valmistettuja nokkapyöräkoneita. Monet siinä kokeillut ratkaisut siirrettiin maailman ensimmäiseen sarjavalmisteiseen nokkapyöräkoneeseen, niin ikään Weickin suunnittelemaan ERCO 310:een, joka sai myöhemminen nimen Ercoupe. Ercoupesta puuttui W-1:n tapaan polkimet ja siivekkeet oli koplattu yhteen sivuperäsinten kanssa. Koneilla ei siis pystynyt tekemään laskua muuten kuin ajamalla kone pituusakselinsa suuntaisesti vinosti maahan asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ole Jari huoleti, kyllä ne siellä opetetaan  :thmbup:

 

Kiitos Jaska, minä jo ajattelin että siellä lennetään vain silloin kun tuuli on suoraan kiitoradan suuntaisesti... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

peruslentokoulutuksensa LentoRUK:issa saaneille on ollut useassa tapauksessa haastavaa oppia tekemään siviilikoneilla sivutuulilaskuja

 

Haastavaa lentokoulutus on sotaväessäkin, vaikkei mopo-Cessnalla lennetä. Ammattilentäjäksi tähtäävän nuoren urasuunnitelmien kannalta merkityksellistä on, että lento-RUK:ssa saa lentokoulutuksen kaupan päälle, kun hoitaa varusmiespalveluksensa kunnialla. Siitä ei siis tarvitse maksaa rahaa, ja saa huippuluokan lentokoulutusta. Koulutus on vaativaa, ja kurssin hyväksytysti suorittava oppii ihan varmasti lentämään myös Cessnalla, myös sivutuulilaskuja, kunhan joku opettaa. Se, ettei ole välttämättä valmis Cessna-lentäjä, kun varusmieskurssi on käyty, on täysin epärelevanttia lentäjäntaimen urasuunnitelmien kannalta. Tunnen aika monta lento-RUK:n suorittanutta lentäjää, jotka ovat sittemmin siirtyneet siviiliin lentämään, ja ainoankaan en ole kuullut koskaan valittelevan, että lento-RUK oli huono alku uralle. Omat kommervenkkinsä on kaikissa lentolaitteissa, ja Cessna ei ole vaikeimmasta päästä.

 

Aika moni sellainen, jolla ei ole pätäkkää lompsassa niin paljon, että lentolupakirjan suorittaminen olisi pikkujuttu rahallisesti, on saanut alun lentäjän uralleen Ilmavoimien ansiosta, vaikka uravalinta olisi ollut todennäköisesti muuten ihan joku muu. Itse lukeudun siihen joukkoon. Lento-RUK:n lentokoulutuksesta on hyvät muistot, enkä ole päivääkään katunut sitä valintaa, vaikka se omalta kohdaltani tarkoitti aiemmin aloitetun varusmiespalveluksen aloittamista alusta uudelleen, eli pidennettyä inttiä. Kannustan siis kysyjää hakeutumaan lento-RUK:hon ja jättämään sivutuulilaskumurheet niiden murehdittavaksi, joita sivutuulilaskut jostain syystä murehdituttavat.

 

Tarkoitus ei ollut vähääkään vähätellä kenenkään sivutuulilaskumurheita, jokaisella on yhtäläinen oikeus omiin ajatuksiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä osaa kirjoituksestani ei ollut mahdollista vielä täsmennyksen jälkeenkään ymmärtää?

Tämä sivutuulilasku-keskustelu alkaa elää jo ihan omaa elämäänsä. Juha on saanut Suomen parhaan lentokoulutuksen, ilman muuta. Minulla ei ole uutta sanottavaa asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään