Mikko Tuomi

Pikku pyörähdys New Yorkissa (Lisätty pari Hudson-kierrokselta)

13 viestiä aiheessa

Tosin ei Cityssä vaan mentiin toiseen suuntaan. Kyytinä toimi Piper Warrior II (PA28-161), N616VT

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kauheasti tarinaa ei reitiltä kerry, keli oli loistava, ns. "Clear and a million", tuuli tyyntä, sopiva korkeapaine eli kone lensi kuin pumpulissa. Loistava tapa viettää parituntinen ennen auringonlaskua!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjelmassa siis oli ensin lentoonlähtö Farmingdale/Republic (KFRG) kiitotieltä 19 "straight out and over the shoreline eastbound". Korkeuksina alkuun alle 1500 jalkaa ja kun JFK Class B- ja Long Island KISP Class C ilmatilat jäävät taakse niin kivutaan vajaaseen 3000 jalkaan ja vältetään matkan varrella olevat parit D-luokan ilmatilat.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pysyttelin tornikenttien valvotun ilmatilan ulkona, joten radiossa puhutaan NY Approachin kanssa, alkuun 118.0 ja perään 125.97. Lennonjohto tarjoaa vinkkejä muusta liikenteestä ja muutenkin on mukana menossa. Flight Following VFR-liikenteelle on aivan pirun hieno keksintö.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Navigointi tällä reitillä ei ole kovin haastavaa. Pidetään ranta vasemmalla puolella kunnes maa loppuu, ja sitten käännytään ympäri. Liikennettä on kuitenkin pirusti joten tarkkana saa olla jatkuvasti. Tällä kertaa "eksoottisin" liikennetiedotus oli "Traffic 2'o'clock, 4000ft, a 747 heavy jet, report when sight". 747 näyttää muuten melko isolta noin ilmasta käsin. Tästä ei valitettavasti tällä kertaa saanut kuvaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Reitti vie New Yorkin 1% huvittelukeitaan, eli "the hamptons" yli. West-, South- ja Easthampton jäävät taakse.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Long Islandin päässä on Montauk, tänne pitää pöristellä lounaalle joku päivä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Long Islandin päässä on majakka, sen ympäri pikku kunniakierros.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten loppuun vielä peri-amerikkalainen kohtuu rankasti muokattu laskukierros(Join left downwind, follow a Hawker jet, you're number 8, clear to land) ja alas sinne mistä lähdettiin, KFRG rwy 19.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, lensitkö yksin vai oliko ope mukana? Paljonko muuten maksoi koneen vuokraus?

 

-Erik

 

Lensin yksin, viime viikolla oli "rental checkout" opettajan kanssa. Tässä paikassa (kohtuu kallis) Warrior on 130USD/hr bensoineen.

Olen katsellut josko liittyisi johonkin paikalliseen flying clubiin. Pienellä alkupanostuksella pääsee Archerin puikkoihin 110USD/hr bensoineen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kyselit täällä aiemmin vinkkejä Nykissä lentämisestä, meinasin sanoa että muistahan ottaa kuvia sittenkun ilmaan pääset.  :) Sen teit. Mahtava fiilis kuvissa, muistahan ottaa toistekin !

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt tuli lennettyä hyvässä seurassa myös tuo Hudson VFR corridor. Valitettavasti jotkut pikkupoliitikot (YK yleiskokous...) olivat vallanneet New Yorkin, jonka takia tämä onnistui tilapäisten lentorajoitusalueiden (TFR) takia vain toiseen suuntaan.

 

Etelään suuntaava liikenne lentää Hudsonin länsipuolella eli New Jerseyn suunnalla. Tässä ylitetään yksi pakollinen ilmoittautumispiste, George Washington Bridge, "GWB". Lentokorkeutta 900 jalkaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Matka jatkuu sujuvasti (ja jatkuvasti liikennettä tarkkaillen) kohti keskikaupunkia

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja hetken päästä lähestytäänkin jo Downtown, Freedom Toweria katsellaan 900 jalasta käsin ylöspäin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja taakse jää Downtown, Freedown Tower sekä Battery Park

[ attachment removed / expired ]

 

Jonkun patsaan tänne kyhänneet. Kuulemma Ranskalaisten tekosia. Jälleen kerran, pakollinen ilmoittautumispiste (yksi monista), "The Lady"

[ attachment removed / expired ]

 

Ja VFR-kuilu päättyy Verrazano Bridgeen, jälleen kerran, pakollinen ilmoittautumispiste. "Hudson traffic, Cherokee, 900ft, Southbound, VZ, Hudson"

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten JFK torniin yhteys, vasenta kaartoa kohti rantahietikoita. Riippuen JFKlla käytössä olevasta kiitotiestä, saa selvityksen rantaviivaa pitkin Class B ilmatilaan, tai sitten tornin kanssa yhteydessä ja 500 jalkaa tai alle. Nyt mentiin matalissa, AA:n triplaseiskat vetivät päältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavia kuvia. NYC fanina olisi mahtava itsekin käydä lentämässä tuolla joskus. Lisää saa postailla  :thmbup:.

 

Tero

 

Laita viestiä, jos tänne päin olet tulossa niin käydään lentämässä!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, sen verta kivaahan tuo puuha oli, että piti käydä uudestaan tänään!

Nyt ei ole montaa kuvaa, jotain random-räpsyjä vain.

 

Freedom Tower on vieläkin paikoillaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keskellä 2kpl 50-kerroksista tiilitaloa = home sweet home.

[ attachment removed / expired ]

 

Pärstä.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppulasku KFRG, tällä kertaa ohjelmassa RWY 1.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä sinne päin on reissua, ja otan varmasti yhteyttä, olis makea päästä käymään. Hienoja kuvia taas. Millä alueella tuo sun kämppä on?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä sinne päin on reissua, ja otan varmasti yhteyttä, olis makea päästä käymään. Hienoja kuvia taas. Millä alueella tuo sun kämppä on?

 

Tero

 

Columbus Circlesta 1 kortteli, 59th ja Columbus Avenue.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla