Carl Irjala

Uuden harrastuksen parissa (Kotkan perspektiivissä)

47 viestiä aiheessa

No yksi asia on selvä, nämä videot ovat jo saavuttaneet uuden kohderyhmän. Tavoite on sen osalta saavutettu.

Olen ollut ilmailutouhussa mukana vain muutaman kuukauden ja Timo Koski mainitsi omassa viestissä perussyyn tämän keskusteluketjun perustamiselle: Ilmailussa lentäminen on hyvin pieni osa kokonaisuudesta. Suurin osa ajasta menee johonkin muuhun oheistoimintaan. Tästä toivon teiltä kuvia.

Näytä meille mitä te puuhailette omissa kerhoissa (ilmailukuvissa voi olla muutakin kuin lentokoneita, toimintaa alan tukemiseksi)!

 

 

[ attachment removed / expired ]

Vintturihallin viidakko on nyt raivattu ja näkee ensimmäistä kertaa päivävalon moneen vuoteen.

 

[ attachment removed / expired ]

Koneiden saattaminen kiitoradalle on useiden henkilöiden työpanos. Oppilas tulee usein "valmiiksi katettuun pöytään".

 

[ attachment removed / expired ]

Juuri ennen starttia vapaaehtoista työpanostusta tarvitaan. Lähdön jälkeen auttava käsi jää kentän reunalle odottamaan (sekä täyttämään lennoon liittyvät tiedot pöytäkirjaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän toki tuon äänijutun 8), mutta sitten on vielä tuo sillisalaattisekahedelmäkuvakollaasi, sille ei voi tehdä mitään, jos sitä videota katselee. Ei voi meikäpoika nauttia :(. Tällainen videotyyli mielestäni antaa vaan väärän kuvan koko lentotouhuista >:(, varsinkin purtsikkahommista, jossa 95% ajasta on käkkimistä kentän reunalla ja loppuaikakin rauhallista kruisailua.

 

Eli haluaisitko, että purtsikkatouhuja esittelevässä videossa ensin työnnetään kone hallista ja sitten istuskellaan ja poltellaan tupakkia 8 tuntia ja lopulta todetaan että "eipä tullut keikkaa tänään, ei"? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi meikäpoika nauttia :(. Tällainen videotyyli mielestäni antaa vaan väärän kuvan koko lentotouhuista >:(, varsinkin purtsikkahommista, jossa 95% ajasta on käkkimistä kentän reunalla ja loppuaikakin rauhallista kruisailua.

Tuo on totta, mutta tuskin mikään laji koko ajan on sitä itse asian harrastamista vaikka usein onkin toki helpompaa on kun purjelennossa, jossa kolmen asian on toteuduttava, että ilmaan päästään (eli sää, hinaaja ja avustaja). Ei esim. jääkiekossa, auto-urheilussa tms. koko ajan ajeta tai pelata vaan onhan siinä paljon muutakin, joten en ymmärrä miksi sitten purjelennossa pitäisi kuvata sitä odottamista ja kyttäämistä siellä kentällä? Eikö ole parempi antaa kuva siitä, mitä tuo laji parhaimmillaan on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikolle ja Ollille(+muille mahdollisille) ihmettelijöille. En todellakaan tarkoita, että jokaista käkkimistä tai edes lennon vaihetta pitäisi olla 5min yhtenäinen pätkä videolla. Vaan sitä, että lentämisen eri vaiheita näytettäisiin edes se 20...30s pätkä yhtä juttua kerrallaan samalla kameralla. Esimerkkinä laskuun tulo tuossa videon puolenvälin kieppeillä(3.43...). Ensin vaikuttaa hyvältä, lähes 25s finaalia rauhassa, sitten hieman ennen loivennusta, kuva hyppääkin eri kamerakulmaan. Miksi ei laskua olisi voitu näyttää loppuun asti ohjaamokameralla?  :(  Vain 10s lisää ja olisi kosketus tullut mukaan. Sitten olisi voinut hyvin pistää 20s pätkän siitä sivulta loivennuksesta rullaukseen.Mutta viitsin sentään katsoa sen pätkän loppuun, kun otin äänet pois :thmbup:. Alkoi näyttää pätkäkin paremmalta, vai rauhoittuiko se hiukan toisella puoliskolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jossa kolmen asian on toteuduttava, että ilmaan päästään (eli sää, hinaaja ja avustaja).

Neljän ... lisäksi kone tarvitaan yhtä aikaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailussa lentäminen on hyvin pieni osa kokonaisuudesta. Suurin osa ajasta menee johonkin muuhun oheistoimintaan. Tästä toivon teiltä kuvia.

Näytä meille mitä te puuhailette omissa kerhoissa

Aivan oikein Carl on havainnoinut: väh.3/4 on muuta kuin lentämistä,siispä tässä muutama hajapläjäys E-P:n Ilmailukerhon hallirakennusprojektista 2005-2006. Pari vuotta siihen meni,mutta se kannatti,nyt kehtaa vaikka vieraita kutsua!

Kerhon Lentokapteeni asentamassa huolto/lämminhallin kattoprofiileja,joitten päälle tuli vielä villa,ruoteet ja huopakate.Taustalla samanaikaisesti valmistuva kylmähalli.

[ attachment removed / expired ]

 

Kattoprofiilien nostoon järjestyi sopivasti kalustoa,kuten kaikkiin muihinkin työvaiheisiin  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

  Ehdittiin ennen pahempia pakkasia! Raskaitten liukuovien nostoa.

[ attachment removed / expired ]

 

  Selluvillan puhallus välipohjaan käynnissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

E-P:n Ilmailukerhon hallirakennusprojektista 2005-2006. Pari vuotta siihen meni,mutta se kannatti,nyt kehtaa vaikka vieraita kutsua!

Niinpä, hyvältä näyttää!  :thmbup: Kävin teidän nettisivuilla tutkailemassa lisää. Oliko Bryssel-rahoituksen saaminen ison työn takana?

 

Kymin kentältä:

 

[ attachment removed / expired ]

Aikamoinen määrä koneita on hinattu autolla kiitoradalle kesän aikana.

Kuvassa vuorossa puolalainen tehopurjekone Bocian, OH-339

 

[ attachment removed / expired ]

Hoitamaton kasvusto on altis sairauksille. Vaurioutuneet puut on nyt poistettu rakennuksien vierestä.

 

[ attachment removed / expired ]

Opettajatkin tekevät palkatta paljon työtä. Tarkastuslennon vintturistartti, OH-924.

 

[ attachment removed / expired ]

Tässä pestään OH-924:n ohjaamoa video-projektia varten.

 

[ attachment removed / expired ]

Tulokset näkyvissä (klikkaa maapalloa vasemmalla). Ensimmäinen ihailukortti saapui eilen postissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mainio raina, taidan käyttää tämän alkuosaa kun esittelen purjelentotoimintaa asiaan vihkiytymättömille. Itselle kivaa oli tunnistaa opekurssikaverin naama vudelta 1991 kaksikon takapenkiltä sekä vanha Puinen Puolalainen Purjekone, jolla lensin oman lupakirjani vuonna 1979.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, hyvältä näyttää!  :thmbup: Kävin teidän nettisivuilla tutkailemassa lisää. Oliko Bryssel-rahoituksen saaminen ison työn takana?

 

Kyllä kait se rahoitus sieltä tuli aivan kohtuumukavasti,itse en osallistunut kyllä mitenkään tuohon hakuprojektiin,hoitelin talkooporukan rekrytoinnin sekä mukana käytännön "vasarahommissa". Tervetuloa vaikka ensi suvena visiitille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän videointiprojektiin on kyllä mennyt aikaa. Mutta ainut vaiva, joka siitä on aiheutunut, on päänvaiva. Eli miten keksiä keinoja saada kännykkä pysymään lennon aikana kiinni koneessa.

 

iPhonen saa kiinnitettyä ja käännettyä sopivaan kuvauskulmaan esimerkiksi Manfrotto KLYP + Mini Magic Arm Kitillä. Pienen kiinnitysleuan tilalle voi tarvittaessa vaihtaa isomman, lyhyen taikavarren tilalle pitemmän ja uusille iPhoneille on olemassa oma kotelo.

 

Oikein hyviä kuvia. Muistaakseni iMoviessa on toiminto jolla kuvat saa puoliautomaattisesti leikattua taustamusiikin tahtiin, Snap to beat? Helpottaa ainakin tuollaisten sarjatulileikkausten tekemistä. Ja ilmaista taustamusiikkia ei-kaupallisiin videoteoksiin tarjoaa myös herra Moby - mobygratis.com.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan varmasti tulee, kiitos kutsusta Jaakko (olen Pietarsaaresta kotoisin)! Karin linkit ja vinkit olivat myös hyödyllisiä, kiitos näistä!

 

 

[ attachment removed / expired ]

Tässä oli kännykän kiinnityspaikat. Sinisen nuolen kohdalla näkyy iPhone vitonen mustana pilkkuna.

 

[ attachment removed / expired ]

Tässä on sitten se häkkyrää, jonka valmistin 1,4 millin rosteripellistä.

Jykevällä materiaalivalinnalla halusin minimoida tärinää lennon aikana, olihan meillä Perttin kanssa vauhtia parhaimmillaan 180 km tunnissa.

 

[ attachment removed / expired ]

Pyrstöadapterissa käytettiin lisäksi viemäriputkesta tehtyä tuentaa. Muovi lämmitettiin ja painettiin pyrstöä vasten (alla oli kumisuoja).

 

Huomenna on sitten syystalkoot Kymin lentokentällä, alkaen klo 9:00 (kannattaa tulla, kenttäpäällikkö keittää soppaa).  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soppa oli hyvää  :thmbup:

Talkooväkeä ilmaantui useita kymmeniä ja kaikille riitti tehtäviä.

 

[ attachment removed / expired ]

Lentokentän ympäristö siivottiin. "Mökit" tyhjennettiin kaikista puutavararojuista joista tuli kunnon kokko (kuvan keskellä).

 

[ attachment removed / expired ]

Satoja ruuveja vaihdettiin lentomuseon vuotavalla peltikatolla.

 

[ attachment removed / expired ]

Vieraita koulutettiin totutun tapaan useilla purjelentokoneilla (kuvassa Bocian). Asiakkaat olivat tyytyväisiä.

Tulihan tuosta kokosta kunnon termiikki  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymin lentokentän "termiikkijaoston" talkootyö saattaa tuntua edelleenkin  ;D.

Eilen oli 3,2 plusastetta kun saavuin kentälle. Komeat pilvet taivaalla ja tarkoitus oli kokeilla uusia kamerakulmia seuraavaa videota varten.

 

 

[ attachment removed / expired ]

Päivä aloitettiin kalustohinaustehtävissä.

 

[ attachment removed / expired ]

Uusi kamerakulma kaksi sekuntia vintturistartin jälkeen.

(tarkoitus oli filmata lankavarjon irtoamista (ei onnistunut tämä kerta)).

 

[ attachment removed / expired ]

Kun saavuttiin 1000 m:n korkeuteen, oli jo kaikki komeat kumuluspilvet hävinneet paikalta.

Taitava pilotti osui kuitenkin tarjolla oleviin termiikkeihin ja pilvilento toteutui.

 

[ attachment removed / expired ]

Juuri ennen "pakkaspilveen" menoa. Kone oli eilen ilmassa 2,5 tuntia  :thmbup:.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä foorumilla on käytäntönä, että kuvatekstit laitetaan kuvien yläpuolelle (jottei näyttöä tarvitse rullata edestakaisin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tänään perustanut uuden blogin ja sen tarkoituksena on levittää myönteistä asiaa suomalaisesta purjelentoharrastuksesta.

Blogissa julkaistaan lyhyitä kertomuksia kolmella kielellä, aina kuvaliitteillä. Lukijoille annetaan myös mahdollisuuden antaa omia kommentteja.

http://purjelentajan.blogspot.fi/2013/10/tervetuloa-purjelentajan-blogiin.html

Ilmailukuvat ovat siis avainasemassa (myöskin videot) sekä Karhulan Ilmailukerho ry:n toiminta.

Tervetuloa mukaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin Mikko. Otin neuvostasi vaarin ja tarkastutin tekstit kolmella eri englannin kielen taitajalla. Ja kolme eri mielipidettä sain myös asiasta. Moitetta tuli joka tapauksessa siitä että yksi lause oli muodostettu sekä puhe- että kirjakielestä.

Näin se vaan menee kun on ainoastaan kouluenglanti pohjana  :-[. Blogi on joka tapauksessa laajentunut entisestään uusilla kirjoituksilla ja kuvilla: http://purjelentajan.blogspot.fi/

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

On tullut aika laittaa koneet "naftaliinipusseihin"  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla