Timo Hyvönen

Yleisilmailukenttiä suurkaupungeissa

40 viestiä aiheessa

Moi,

Malmi-keskustelua on nyt avattu. Esimerkkejä "keskustakentistä" löytyy pitkin maailmaa, mutta minä tiedän niitä aika vähän. Missä on vastaavia kenttiä kuin Malmi - lähellä oikeita paikkoja, helposti käytettävissä, ehkäpä jopa tällaisia vanhempia joita on säästetty tarkoituksella?

Jatkakaapas listaa:

- Bromma, Tukholma

- jokin pikkukenttä, München

- City, Lontoo

Jenkeissä on näitä varmaan ainakin biljardi?

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ihan heti tulee mieleen ainakin:

Mannheim City

Fairoaks, Lontoo

Kannattaa muuten käydä ihan vaikka paikan päällä aistimassa fiiliksiä ja tutustumassa siihen miten tuollaisia yleis- ja harrasteilmailukenttiä pyöritetään esim. muualla Euroopassa. Ei ole sen jälkeen mikään erityinen yllätys, että Finavian operoima Malmi tuottaa tappiota.

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rio De Janeiro-Santos Dumontin lentokenttä, kaksi kiitotietä, jotka ovat n.1300m mittaisia, mutta kentälle operoidaan Embraer, Airbus 320 ja Boeing 737-kalustolla. Sekä tietysti yleisilmailukoneet käyttävät kenttää. Kenttä on aivan Rion keskustassa.

Siinä nyt yksi mikä tulee mieleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Google mapsia kun selailee niin lähes jokaisessa pikkukaupungissakin pitkin maailmaa noita näyttäis löytyvän.Ja isompien reunamilla useampiakin.Noita kiitoteitä kun mittailee,niin kyllä niitä aika paljon on noita puhtaasti harrastekenttiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jorge Newbery Airport on myös ihan cityssä kiinni Buenos Airesissa, toki kiitotie on merelle päin kuten tuolla Rion esimerkissäkin.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se, miten ympäristöasiat on hoidettu, en tiedä, mutta kuulin juuri kk sitten, kuinka Kööpenhaminan lähikentällä (Ilm. Roskilde) on mm. taitolennon harjoittaminen hankalaa CPH:n liikenteen vuoksi. Eli aika likellä sekin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Billy Bishop Toronto City Airport. Pääasiassa yleisilmailua, mutta toimii myös hubina Porter Airlinesille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos Tallinna on suurkaupunki ja kansainvälinen lentokenttä käy yleisilmailusta niin sitten Lennart Meri Tallinna Lennujaam.

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Malmi-keskustelua on nyt avattu. Esimerkkejä "keskustakentistä" löytyy pitkin maailmaa, mutta minä tiedän niitä aika vähän. Missä on vastaavia kenttiä kuin Malmi - lähellä oikeita paikkoja, helposti käytettävissä, ehkäpä jopa tällaisia vanhempia joita on säästetty tarkoituksella?

Jatkakaapas listaa:

- Bromma, Tukholma

- City, Lontoo

Jenkeissä on näitä varmaan ainakin biljardi?

t. Timo

Ei aivan suurkaupunki, mutta maansa suurin:

- Reykjavik, BIRK

-Tane

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei aivan suurkaupunki, mutta maansa suurin:

- Reykjavik, BIRK

Ja tuo on aika ruuhkainen kenttä jopa, vähintään Malmin tasoa liikennemääriltään. Nimimerkillä viidentenä jonossa laskukierroksessa eikä ollut edes ruuhkahuippu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se, miten ympäristöasiat on hoidettu, en tiedä, mutta kuulin juuri kk sitten, kuinka Kööpenhaminan lähikentällä (Ilm. Roskilde) on mm. taitolennon harjoittaminen hankalaa CPH:n liikenteen vuoksi. Eli aika likellä sekin...

Joo, CPH:n liikenne asettaa myös tiettyjä haasteita mm. lähestymisiin Roskildessa. Yleensä aina vektorit sekä tullessa, että lähtiessä.

Hyvällä kelillä siellä myös törmää, harvemmin käytössä oleviin, kiertolähestymisiin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keskustakenttä:

San Diego International Airport Lindbergh Field - KSAN

ja suht. lähellä keskustaa GA-kenttä:

Montgomery Field Airport - KMYF

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lappeenranta.

Aivan totta jos Lappeenranta n.70 000 asukkaallaan lasketaan suurkaupunkien joukkoon  ;D

Mutta muuten olet kyllä aivan oikeassa Lappeenrannan lentoasema on ihanteellisella paikalla (ainakin ilmailijan näkökulmasta  :) ) keskellä kaupunkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ööö, niin, piti taas katsoa lähelle että näkee.

Pori. Vaikkakin kaupungin "reunalla", niin n. 1 km keskustasta.

Mäkin asun suoraan finaalin alla, n. 3 km kynnykseltä. Koneet pyyhkii yli, enkä oo koskaan kuullut kenenkään meidän taloyhtiössä valittavan asiasta.

Oon pentuna asunut samoilla alueilla, kun täällä oli vielä ilmavoimat. Niin paljon kuin DK:n melustakin on puhuttu, mulla ei oo ees mitään MUISTIKUVAA, että niistä olis lähteny mitään ääntä. Eli mä oon ollut jo pentuna immuuni lentokonemelulle, tai ainakaan en oo kokenut sitä häiritsevänä...

Ja liikennettä on, reittikoneet muutama/vrk, opiston koneet Bonanza, Embraer, Cessnat, kerhon koneet, hyppykone ja satunnaiset muut vieraat, kesäajan Fougaa unohtamatta.

Hilpeyttä aiheutti mm. se, että yks ilta sohvalla istuessani kuului koneen ääni, jolloin kohta 12-v tyttäreni totes "jaa, opiston Emppu menee taas"...  :o::);D

Jep, äidin tyttö =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pori. Vaikkakin kaupungin "reunalla", niin n. 1 km keskustasta.

Hilpeyttä aiheutti mm. se, että yks ilta sohvalla istuessani kuului koneen ääni, jolloin kohta 12-v tyttäreni totes "jaa, opiston Emppu menee taas"

Arvasin jo, että Hanna mainitsee Porin, vaikka on sama kuin LPR, ei ole suurkaupunki eikä niin keskelläkään mielestäni kumpikaan kenttä, lähellä ei lasketa ;D.

Tytössähän on potentiaalia kunnon ilmailukärpäsen uhriksi, kun äänestä koneen tunnistaa ja lempinimikin hallussa :thmbup:. Kunhan vaan äitee pitää opetusta yllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hilpeyttä aiheutti mm. se, että yks ilta sohvalla istuessani kuului koneen ääni, jolloin kohta 12-v tyttäreni totes "jaa, opiston Emppu menee taas"...  :o::);D

Jep, äidin tyttö =)

:D Tulevaisuuden lentäjä selkeästi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Torontossa on saaressa  (Toronto Islands) kolmen kiitoradan lentokenttä, jossa paljon yleisilmailukoneita.  Lentokentälle kuljetaan lautalla mantereelta.

Itse en ole siellä lentänyt, mutta CN-Tower on siinä aivan vieressä ja on mukava katsella, kun Cessna tekee laskukierrosta alempana, kuin minä olen istunut kahvilan tuolilla tornissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Torontossa on saaressa  (Toronto Islands) kolmen kiitoradan lentokenttä, jossa paljon yleisilmailukoneita.  Lentokentälle kuljetaan lautalla mantereelta.

Itse en ole siellä lentänyt, mutta CN-Tower on siinä aivan vieressä ja on mukava katsella, kun Cessna tekee laskukierrosta alempana, kuin minä olen istunut kahvilan tuolilla tornissa.

Hmmm... Vähän kun selaa taaksepäin, voi huomata kentän jo tulleen mainituksi kuvien kera samalla sivulla. Tosin CN-Tower ei näy, vain viereinen Rogers Centre.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

(...) Jatkakaapas listaa:

(...)

Münchenissä ei ole enää yleisilmailukenttää (München-Riem suljettiin 1992).

Fürstenfeldbruck on suht lähellä, mutta ilmeisesti ei ihan yleisessä käytössä (en tiedä mikä on viimenien tilanne). BMW aikoo käyttää sen ajokeskuksena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Merril Field Anchoragen keskustassa

Samoin miltei keskustassa lähinnä vesikoneille tarkoitettu Lake Hood (on myös kiitotie)

Soon tietenkin Merrill, ei Merril.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Porin, vaikka on sama kuin LPR, ei ole suurkaupunki eikä niin keskelläkään mielestäni kumpikaan kenttä, lähellä ei lasketa ;D...

Suurkaupungista samaa mieltä, mutta keskellä kyllä, jos kiitoradan päästä on vain puolen kiitoradan pituuden verran kaupungin ydinkeskustaan (LPP) ja oikealta perusosalta 24 käännytään loppuosalle kaupungintalon päältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään