Vesa Lääkkö

Qatar Airways VS Air Koryo

20 viestiä aiheessa

No niin, taitaa olla aika kaikkien näiden vuosien jälkeen postittaa omia kuvia tälle palstalle, johtuen lähinnä siitä että aihe on hieman tavallisuudesta poikkeava. Varoituksen sanana heti alkuun ettei kuvien ole tarkoitus ollakaan täydellisyyttä hipovia vaan kyseessä on pieni mukava matkakertomus, jonka kuvat on otettu uskollisella Canon Powershot SX120 IS -pokkarilla.

 

Tuli siis käytyä Pohjois-Koreassa pienellä ilmailukierroksella, jonka järjestäjänä oli Juche Travel Services matkatoimisto. Täältä Kiinaan tuli puolestaan mentyä Qatar Airwaysillä reittiä Oslo-Doha-Beijing. Tuli siis testattua kahta lentoyhtiötä, joista toinen on arvosteltu maailman parhaaksi ja toinen maailman huonoimmaksi. Qatar Airwaysin laivastoon kuuluu 125 konetta, käytännössä kaikki uusinta uutta. Air Koryon laivasto pitää sisällään 17 konetta, joista kolme konetta (2 kpl TU-204 ja 1 kpl AN-148) ovat nykyaikaisia ja reittiliikenteessä muiden ollessa lähinnä varalla.

 

Qatar Airways B787 A7-BCB Oslossa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Dreamliner sisustusta tunnelmavaloineen

[ attachment removed / expired ]

 

 

Dreamliner-auringonlasku "himmennetyn" ikkunan takaa

[ attachment removed / expired ]

 

IFE-järjestelmä oli vähintäänkin kattava ja siihen kuuluu alla näkyvä kosketusnäyttöohjain

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten onkin aika vaihtaa yhtiötä ja konetyyppiä semmoiseen kuin TU-204-100

[ attachment removed / expired ]

 

TU-204 sisältä. On kuin mikä tahansa nykypäivän kone muttei ehkä aivan yhtä hienostunut kuin vastaavat länsikoneet.

[ attachment removed / expired ]

 

TU-204 ohjaamokuva, ei mitään turhaa täällä.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten päästäänkin itse herkkujen pariin. IL-18 tarjosi kyydin maan pohjoisosiin vierailulle Paektu-vuorelle sekä itse suuren johtajan syntymämökkiin lähellä Kiinan rajaa. Henkilöstön mukaan koneen on tarkoitus pysyä käytössä vielä seuraavat 10 vuotta.

[ attachment removed / expired ]

 

IL-18 matkustamo on mukavan vanhanaikainen valuraudasta tehtyine pöytineen ja avonaisine hyllyineen. Juomatarjoilu menossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkustajan "kontrollipaneeli" jonka pikku suuttimet puhalsivat kyllä kiitettävästi ilmaa.

[ attachment removed / expired ]

 

IL-62M Pyongyangin kentällä. Tällä oli tarkoitus lentää tullessa Beijing-Pyongyang pätkä mutta Air Koryo käyttää nykyään reittiliikenteessään ainoastaan TU-204 ja AN-148 koneita. Vanha neuvostokalusto on ainoastaan chartereita varten.

[ attachment removed / expired ]

 

Hieman erilainen IL-62 näkymä. Lentojen yhteydessä saatiin melko vapaasti kuljeskella koneiden ympärillä ja alla henkilökunnan hyöriessä ympärillä. Vaikea kuvitella vastaavaa minkään muun pääkaupungin kentällä.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten onkin aika ottaa itse peto esille. Valmiina viemään IL-76 pienelle huvilennolle.

[ attachment removed / expired ]

 

IL-76 sisusta on hieman erilainen kuin perus economy-luokka mihin on totuttu ja melu on korvia hivelevä. Aivan mahtava kone.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana listalla TU-154B2. Tätä B2 mallia ei todellakaan ole enää kovin montaa liikkeellä ja kyseessä on yksi kaikkien aikojen suosikeistani.

[ attachment removed / expired ]

 

Klassinen TU-154 ovinäkymä.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkustamo oli jaettu kolmeen osaan väliseinillä. Etupäässä oli varsin hiljaista mutta täällä takana istuessa moottorien ulvonta oli mitä mainioin.

[ attachment removed / expired ]

 

Väliseinän luona istuville oli tarjolla taitettavaa puupöytää.

[ attachment removed / expired ]

 

TU-154 lentäjän toimisto

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä lopuksi Pyongyangin lentokentän ainoa tarjonta shoppailijalle, Duty Free Shop.

[ attachment removed / expired ]

 

Tuossa melko pikainen katsaus tehtyyn reissuun. Kollaasista puuttuu TU-134 ja AN-24 koneet sillä tulin saaneeksi sen verran pahoja vatsaoireita, että oli pakko jättää kyseinen päivä väliin jolloin noilla oli tarkoitus lentää ja pysyä hotellihuoneessa. Pohjois-Korea on paikkana täysin uniikki jossa politiikan sijalla on uskonto. Näyttävyys siellä kyllä osataan ja pääsimme seuraamaan mm. Arirang festivaalia, jossa yhteensä noin 100000 ihmistä esiintyy suuressa massatapahtumassa Pyongyangin stadionilla. Air Koryo on luultavasti pian ainoa joka tarjoaa kyytiä klassisilla neuvostokoneilla. Tämän kaltaisia ilmailumatkoja alettiin tarjota viime vuoden puolella ja kuuleman mukaan suosio on kova. Air Koryo on onnistunut hankkimaan melko hyvän määrän varaosia koneisiinsa, mikä tarkoittaa että nuo klassikot pysynevät ilmassa vielä hyvän tovin. Suosittelen lämpimästi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia mielenkiintoisista kohteista.

 

Kuuluukos tuon reissun tarjontaan samat jutut jotka kuuluivat vielä jokunen vuosi sitten lähes kaikkiin KDKT-matkoihin? Eli aluksi vierailu suuren johtajan pronssipatsaalla viemässä kukkia (nykyisin siellä taitaa seistä myös rakas johtaja vieressä) ja sitten satunnaisessa järjestyksessä ainakin Pyongyangin metroajelu, Juche aatteen torni, puolueen monumentti, yliopisto/kansalliskirjasto, isänmaallisen vapaussodan museo, Kim Il Sungin syntymäkoti, sankarihautausmaa pronssisine rintakuvineen, rajalla käynti vilkuttamassa etelän puolella pelkääville turisteille jne jne. Jos tuon ilmailupuolen saa kaiken tuon "perussetin" päälle, niin tuo on kyllä todella kovan luokan matka.

 

PS. Harmi ettette päässeet lentämään Il-62lla. Siellä on myös vikalla rivillä mielenkiintoinen äänimaailma  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava matkapläjäys kerronnan kera :thmbup:, olisin katsellut toki lisääkin ;).

 

Kiitoksia, voinen lisätä tuolta vielä muutaman kuvan kunhan noita vielä käyn läpi. Noiden ylläolevienkin lisäämisessä oli semmoinen homma että meinasi jäädä tekemättä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia mielenkiintoisista kohteista.

 

Kuuluukos tuon reissun tarjontaan samat jutut jotka kuuluivat vielä jokunen vuosi sitten lähes kaikkiin KDKT-matkoihin? Eli aluksi vierailu suuren johtajan pronssipatsaalla viemässä kukkia (nykyisin siellä taitaa seistä myös rakas johtaja vieressä) ja sitten satunnaisessa järjestyksessä ainakin Pyongyangin metroajelu, Juche aatteen torni, puolueen monumentti, yliopisto/kansalliskirjasto, isänmaallisen vapaussodan museo, Kim Il Sungin syntymäkoti, sankarihautausmaa pronssisine rintakuvineen, rajalla käynti vilkuttamassa etelän puolella pelkääville turisteille jne jne. Jos tuon ilmailupuolen saa kaiken tuon "perussetin" päälle, niin tuo on kyllä todella kovan luokan matka.

 

PS. Harmi ettette päässeet lentämään Il-62lla. Siellä on myös vikalla rivillä mielenkiintoinen äänimaailma  ;)

 

Suurinpiirtein noin + käynti Paektu-vuorella maan pohjoisosassa ja Hamhunissa itärannikolla, piti siis sisällään hyvin kattavasti viikon edestä matkailua ja lentämistä. Tuolla kuuskakkosellakin olisi ollut mahdollisuus lentää, samoin kuin AN-148 koneella lisämaksusta. Päätin skipata nuo ja ottaa lisämaksusta sen parhaimman eli IL-76 huvilento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja kuvia.

 

Siis oliko matka järjestetty ilmalusta kiinnostuneille vai mikä tämä Ilju76 -huvilento oli? Onko nuo kaikki 76:n economyluokassa olevat jonkinsortin lentokonehörhöjä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja kuvia.

 

Siis oliko matka järjestetty ilmalusta kiinnostuneille vai mikä tämä Ilju76 -huvilento oli? Onko nuo kaikki 76:n economyluokassa olevat jonkinsortin lentokonehörhöjä?

 

Kyseessä oli nimenomaan "aviation enthusiast tour", jossa lentämisen ohella tutustutaan itse maahan ja nähtävyyksiin. Tällä reissulla oli yhteensä 45 osallistujaa, kaikki konebongareita yms. Yksi päivä oli varattu osittain puolen tunnin huvilennoille, johon saattoi valita lisämaksusta joko IL-62, IL-76 tai AN-148 tai vaikka kaikki näistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pari lisäkuvaa aiheeseen liittyen.

 

IL-18 ohjaamokuva

[ attachment removed / expired ]

 

IL-18 miehistö pitää sisällään viisi miestä ohjaamossa ja pari lentoemoa

[ attachment removed / expired ]

 

Kun on ryhmä bongareita kyseessä niin näitä tilanteita sattuu

[ attachment removed / expired ]

 

Vanhempaa ja ansioitunutta kalustoa Pyongyangin sotamuseossa

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä kuvaa Dohan kentältä Qatarissa. Platta jonne koneet parkkeerataan on kiitoradan toisella puolella terminaaleihin nähden, mikä tarkoittaa pitkää bussimatkaa koneelle mutta kiitoradan tapahtumiin pääseekin sitten lähelle. Uusi kenttä on vielä avaamatta

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli nimenomaan "aviation enthusiast tour", jossa lentämisen ohella tutustutaan itse maahan ja nähtävyyksiin. Tällä reissulla oli yhteensä 45 osallistujaa, kaikki konebongareita yms. Yksi päivä oli varattu osittain puolen tunnin huvilennoille, johon saattoi valita lisämaksusta joko IL-62, IL-76 tai AN-148 tai vaikka kaikki näistä.

 

Ok. Asia selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pari bonuskuvaa:

 

Tuhottua jenkkikalustoa tuolla Pyongyangin sotamuseossa

[ attachment removed / expired ]

 

Pakkolaskun pohjoisen puolelle tehnyt Bell-kopteri. Miehistö otettiin vangiksi ja myöhemmin päästettiin maasta, taustalla näkyy kuva pidätystilanteesta

[ attachment removed / expired ]

 

Yksi IL-76 koneista odottamassa tekemistä Pyongyangissa

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha itärauta on aina jaksanut kiinnostaa itseä, ja yksi kone minkä haluan vähintäänkin nähdä vielä on IL-62M. Kiitos kun jaoit tarinasi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpas vielä tämmöisen koneella pyörineen museokuvan Korean sodan klassikosta, eli Mig-15. Reissun päällä tuli kyllä nähtyä muutakin, Samjiyonin kentällä pohjoisessa oli rivistö Shenyang-kalustoa (Mig-17/Mig-19) ja Hamhunin kentältä idässä löytyi puolestaan pitkä rivi AN-2 koneita sekä yksinäinen LI-2. Näiden kuvaaminen olikin sitten ehdottomasti kielletty.

[ attachment removed / expired ]

 

Mitä paikallisiin tulee niin he eivät juurikaan lentele vaan etenevät verkkaisesti joko kuorma-auton lavalla tai näillä Chollima busseilla.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä IL18 on kova "rauta" mutta tuskin pöydät valurautaa ;D

 

Eikun se pöytä on semmonen pelti-pahvi-pelti -konstruktio joka on maalattu ruiskuttamalla siten että tuntuu ihan valuraudalle. Se toinen yleinen Il/Tu/An -malli on ihan vaan maalattu yksinkertainen peltilevy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun se pöytä on semmonen pelti-pahvi-pelti -konstruktio joka on maalattu ruiskuttamalla siten että tuntuu ihan valuraudalle. Se toinen yleinen Il/Tu/An -malli on ihan vaan maalattu yksinkertainen peltilevy.

 

Sillä juuri tuota kommenttia heitin, että siinä oli semmoinen valurauta-fiilis. Kunnon metallinen räiskäle joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla