Sami Puro

Kansanedustaja kysyy lentäjien koulutustarpeesta

15 viestiä aiheessa

Kansanedustaja Raimo Piirainen on jättänyt tänään kirjallisen kysymyksen liittyen Suomen Ilmailuopiston koulutusmääriin nykytilanteessa, jossa lentäjiä koulutetaan käytännössä työttömiksi:

 

Suomen Ilmailuopisto kouluttaa valtion tuella lentäjiä, joita koulutetaan vuosittain noin 20-40. Tietojeni mukaan Finnair palkkasi lentäjiä viimeksi vuonna 2008. Koska lentäjiä ei ole palkattu Finnairille, on tänä päivänä lentäjäjono jo yli 200 lentäjää. He ovat siis kaikki odottelemassa alansa töitä.

 

Heidän lisäkseen on yksityisten lentokoulujen, kuten Patrian, kouluttamia lentäjiä odottamassa töitä noin 200. Nyt Finnair on purkamassa jo heille valituista lentäjistä muodostettua jonoa siten, että heille valitut lentäjät eivät olekaan enää jonossa. Purkamisen ideana lienee se, että mahdollisimman suuresta työttömien lentäjien määrästä johtuen on helppo polkea työehtoja.

 

Työttöminä olevat lentäjät ovat joutuneet tyytymään satunnaisiin muutaman kuukauden mittaisiin määräaikaisiin työsopimuksiin. Määräaikaisuuden vuoksi myös palkkaus on heikompaa kuin vakituisilla kaukoliikenteen lentäjillä. Finnairin lentäjäjonoon valitut lentäjät eivät työllisty muualle, sillä muut lentoyhtiöt eivät uskalla palkata lentäjiä Finnairin jonosta, koska pelkäävät heidän siirtyvän milloin tahansa Finnairille. Lentäjien ammattitaitokin on työttömyyden kestäessä uhattuna.

 

Lentäjien surkeasta työttömyydestä huolimatta lentäjiä koulutetaan edelleen valtion tuella työttömiksi lentäjiksi. Arvioiden mukaan lentäjiä on reservissä noin 10 vuoden tarpeisiin. Mikään kasvun odote ei pysty selittämään näin suurta ylikouluttamista. Mielenkiintoista on myös se, että Ilmailuopistolta Porista on oppilaita lähtenyt jopa Indonesiaan asti töihin. Tätä voi kutsua valtion kehitysavuksi, kun kalliilla rahalla koulutetut lentäjät lähtevät töihin muihin maihin.

 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

 

    Aikooko hallitus puuttua tilanteeseen ja tarkistaa lentäjien todellisen koulutustarpeen?

 

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2013

Raimo Piirainen /sd

 

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_856_2013_p.shtml

 

 

 

(ei nyt välttämättä oman ketjun arvoinen asia, mutta eiköhän tästäkin keskusteltavaa löydy, ja aiheeseen sopivaa ketjua ei nyt heti kävellyt vastaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin mielenkiintoinen ja mielenkiintoisesti muotoiltu kysymys...

 

Kertokaapa te sadat työttömät lentäjät, joita varmasti löytyy tältäkin palstalta, vieläkö Porista valmistutaan johonkin mystiseen "Finnairin jonoon"? Olen antanut itseni ymmärtää ettei Porista valmistuvalla ole ollut enää aikoihin mitään etuoikeutta ja vuorojärjestetystä Finnairin leipiin. Siis mistä jonosta tuossa kysymyksessä puhutaan? Antaako Finnair jotain sitoumuksia valmistuville lentäjille ilman, että tarkoitus on rekrytoida lentäjä? Vai onko kyse enemmän siitä, että Porista valmistunut lentäjä odottaa vaikka maailman tappiin Maailman Suurimman suomalaisen lentoyhtiön kutsua, kuin lähtee etsimään töitä muualta (mistä? Flybe? ulkomaat?).

 

Tulee mieleen myös sellainen mahdollisuus, että tällä kysymyksellä on jotain tekemistä ministeriön koulutustyöryhmän kanssa, nyt haetaan jotain sivustatukea tulevalle mietinnölle (en jaksanut tarkastaa minkä puolueen edustaja Piirainen on).

 

Juha

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Taas kerran todistettu, että ihmisten mielissä Suomessa on vain yksi lentoyhtiö, Finnair. Tällä kertaa kansanedustaja, mutta saman tekee usein myös media. Samaan aikaan Yle uutisoi, että Flybe palkkaa uusia lentäjiä, toki matkustajamäärien laskua koskevan uutisen yhteydessä. 

 

Juha, se puolue löytyy sen Samin lainaaman kirjallisen kysymyksen allekirjoituksesta (SDP).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha, se puolue löytyy sen Samin lainaaman kirjallisen kysymyksen allekirjoituksesta (SDP).

 

Niinpä onkin, kiitos! Olin tuossa vaiheessa kysymystä jo niin hämmentynyt, että puolue jäi huomaamatta.

 

Mites tämä Finnair-Flybe-rekrytointi mahtaa tulevaisuudessa mennä? Finnair siirsi Embraerit Flyben operoitaviksi. Finnairin emppulentäjät siirtyvät jossain ajassa takaisin Finnairille, ja Flybe rekrytoinee omat lentäjät tilalle. Onko tarkoitus jatkossakin "imeä" uudet lentäjät Finnairille Flyben kautta? Ja mahdollisesti halvemmilla soppareilla?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Taas kerran todistettu, että ihmisten mielissä Suomessa on vain yksi lentoyhtiö, Finnair. Tällä kertaa kansanedustaja, mutta saman tekee usein myös media. Samaan aikaan Yle uutisoi, että Flybe palkkaa uusia lentäjiä, toki matkustajamäärien laskua koskevan uutisen yhteydessä. 

 

Kyllä sen palkkaamisen kanssa monien tapauksessa hyvin hiljaista on. Ihan asiallinen kysymys. Tuokin sitkeä on jo monta vuotta yrittänyt, toivottavasti lopulta tärppää.

 

http://lentajantyonhaku.blogspot.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja Juha Siivonen ei täysin allekirjoita Suomen Lentäjäliiton väitettä, jonka mukaan lentäjiä koulutetaan tällä hetkellä aivan liikaa.

 

– Tällä hetkellä Suomessa on enemmän lentäjiä, kuin lentäjille on työpaikkoja. On eri asia koulutetaanko heitä liikaa vai ei. Henkilökohtaisesti kannatan tätä määrää, mihin me olemme nyt asettautuneet.

 

Hän muistuttaa, että paikkojen määrää on jo hieman laskettu.

 

– Koulutuspaikkoja on jo vähennetty 30 prosenttia muutaman vuoden takaisesta. Me kyselemme säännöllisesti lentoyhtiöiltä heidän rekrytointisuunnitelmiaan ja saatujen arvioiden pohjalta voidaan sanoa, että ilman meidän lisäksemme toimivia muita kouluttajia, lentäjien reservi loppuisi 5-6 vuodessa.

 

mtv3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuntuu toki aika erikoiselta, että vaikka SIO-heeboja on kortistot puolillaan, niin silti Salpauslento/FlyBe kovasti rummuttavat keväällä alkavaa ab-initio kurssia.

Money talks, BS...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen palkkaamisen kanssa monien tapauksessa hyvin hiljaista on. Ihan asiallinen kysymys. Tuokin sitkeä on jo monta vuotta yrittänyt, toivottavasti lopulta tärppää.

 

http://lentajantyonhaku.blogspot.fi/

4 vuotta valmistumisesta tulee kohta täyteen ja tässä sitä edelleen ollaan eikä luovuteta  :D Myöskään SIO-heeboja ei mikään pidättele hakemasta maailmalle. Se, kuinka se heitä kiinnostaa, on arvoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Työttöminä olevat lentäjät ovat joutuneet tyytymään satunnaisiin muutaman kuukauden mittaisiin määräaikaisiin työsopimuksiin. Määräaikaisuuden vuoksi myös palkkaus on heikompaa kuin vakituisilla kaukoliikenteen lentäjillä.

 

Mikä asettelu tämä on? Siis määräaikaisen lentäjän palkkaa rinnastetaan heti vakituisen kaukolentäjän liksaan? Pakko kysyä että mikä juttu tämä nyt on?

 

Taas kerran todistettu, että ihmisten mielissä Suomessa on vain yksi lentoyhtiö, Finnair. Tällä kertaa kansanedustaja, mutta saman tekee usein myös media.

 

No voitko luetella ne suomalaiset muut lentoyhtiöt joilla on vaikka lähimmän 12 kk aikana niin kova laajentuminen ja rekrytarve ohjaamoon, että olisi jotain erikseen mainittavaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu Manninen on lentänyt jo pari vuotta ammatikseen.

 

On Hannu lentänyt ammatikseen jo aika paljon kauemminkin. Tosin, ei aina niin hyvällä menestyksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No voitko luetella ne suomalaiset muut lentoyhtiöt joilla on vaikka lähimmän 12 kk aikana niin kova laajentuminen ja rekrytarve ohjaamoon, että olisi jotain erikseen mainittavaa ?

 

Flybellä on iso mainos ab-initio kurssista tuossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään