Guest hulkari

UPL--> MGPL --> LAPL(S) TMG --> LAPL(A) ??

48 viestiä aiheessa

Terve kaikille!

 

Monikohan UPL-lupakirjan haltija on suorittanut kansallisen UPL-MGPL -muuntokoulutuksen siinä uskossa, että tästä voisi olla jotain hyötyä EASA-lupakirjojen suhteen?  Asiaahan mainostettiin jopa Ilmailu-lehteä myöten.

 

Olen itse pyrkinyt kehittymään omassa harrastuksessani ja hakenut uusia haasteita harrastuksen eri osa-alueilta kuppilatiimasta experimental-rakentamiseen ja ilmaillen niin valvotuilta kentilä kuin "Ahvenlammeltakin" :) sekä kerhotoiminnan puitteissa että yksityisenä ilmailijana omalla puskakoneella.

 

Niinpä, kun asiaa kovasti on mainostettu, kävin tuossa kesällä suorittamassa UPL-MGPL -muuntokoulutuksen siinä uskossa, että tästä olisi mahdollisesti merkittävääkin etua tulevissa lupakirjauudistuksissa EASA-pahvien tulon myötä. Toki suhtauduin asiaan hyvin realistisesti, enkä nyt ajatellut, että tässä joku "oikotietä onneen" -polku on olemassa.  Tähtäimessä luonnollisesti LAPL(A) tai miksei PPL, kunhan jostain saa tarvittavan ajan kaivettua...

 

Ja hauskaahan se mopulla lentäminen oli, mutta siihenpä se taisi konkreettinen lyhyen tähtäimen hyöty jäädäkin, sillä sittemmin kävi ilmi, että kansallisen MGPL-pahvin muunto EASA-lupakirjaksi ei onnistu, ellei takana ole vähintään 25h tiimaa mopulla tai purjekoneella.  UPL-tai moottorikonetunneista ei näemmä ole mitään iloa, niitä ei hyväksytä kokemukseen.

 

Lisäksi tämän hetken Trafin päätösten valossa kansalliset MGPL-pahvit muuttuvat vessapaperiksi siirtymäajan päättyessä 2015, ellei tiima riitä muuntoon.

 

 

Ei kait tässä sen suurempaa ongelmaa ole, eikä mulla ole tarvetta ketään alkaa sormella osoittelemaan . Kivahan se on lennellä eri koneilla ja viedä harrastusta eteenpäin, mutta vähän ihmetyttää kansallinen kohellus tämän lupakirja-asian ympärillä...

 

 

-a-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinun kannattasi varmaan lentää se 25 tuntia moputiimaa, mopujen suoritusarvot ja lento-ominaisuudet ovat joskus hyvinkin opettavaisia ;) Saisit samalla sitä viranomaisen haluamaa kokemusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinun kannattasi varmaan lentää se 25 tuntia moputiimaa, mopujen suoritusarvot ja lento-ominaisuudet ovat joskus hyvinkin opettavaisia ;) Saisit samalla sitä viranomaisen haluamaa kokemusta.

 

Sehän se on tehtävä, jos siitä jotain iloa on omien tavoitteiden saavuttamisessa.  Noin muuten en kyllä tuosta "kannatuksesta" tiedä.

 

Eikä se 25h lentäminen mikään ongelma ole, normaali n. kuukauden tiima lentokaudella, kun harvakseen käy lentämässä :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tämän hetken Trafin päätösten valossa kansalliset MGPL-pahvit muuttuvat vessapaperiksi siirtymäajan päättyessä 2015, ellei tiima riitä muuntoon.

Taitaapi olla EASA vaatimuksia hyvityksistä lupakirjojen konvertoinneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi olla EASA vaatimuksia hyvityksistä lupakirjojen konvertoinneissa.

 

Voi hyvinkin olla, joten jos sinulla on tietoa asiasta, laitapa linkki siihen määräykseen, jossa tämä kerrotaan, niin voimme pöljä kansa lukea, ettei tarvitse hakata päätä seinään, vaikka kuluuhan se aika sillä tavallakin :) (junou yrityksen ja erehdyksen periaate)

 

Sellaista tietoa, että MGPL-LAPL(S) TMG muunto ei tulekaan onnistumaan ilman 25h mopulla tai purjekoneella, ja että kansalliset lupakirjat lentää roskiin 8.4.2015 ei liene kukaan julkisuuteen missään vaiheessa käsittääkseni tuonut. Mutta nyt tällainen tieto on suoraan Trafilta, joten asia siltä osin faktaa, kun oma hakemukseni palautui bumerangina.

 

Vaikka ei tämä Liikenteen Turvallisuusvirastonkaan sisällä ihan yksiselitteinen juttu tunnu olevan, eikä edes alkuperäinen tarkoitus.  Tunnet varmaan ukot, joten kysy sieltä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja että kansalliset lupakirjat lentää roskiin 8.4.2015 ei liene kukaan julkisuuteen missään vaiheessa käsittääkseni tuonut. Mutta nyt tällainen tieto on suoraan Trafilta, joten asia siltä osin faktaa, kun oma hakemukseni palautui bumerangina.

 

Siis mitkäs kansalliset lupakirjat ovat lentämässä roskiin, ja minkä vuoksi? Miksei kansallisella MGPL:llä saisi jatkossa operoida kansallista (liite II) moottoripurjekonetta? Tietenkää EASA-ilma-alusten puikkoihin sillä ei ole asiaa, mutta se nyt on vähän eri asia kuin heittää lupakirjaa roskiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ei tämä Liikenteen Turvallisuusvirastonkaan sisällä ihan yksiselitteinen juttu tunnu olevan, eikä edes alkuperäinen tarkoitus.  Tunnet varmaan ukot, joten kysy sieltä.

 

Mitähän mun pitäisi kysyä?  :thmbup:

 

Kaipaamasi asetus: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2011R1178:20120408:FI:PDF

Lisätietoja: http://www.yksityisilmailu.fi/lupakirjat

Hakulomake: http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_lu3131har/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän liittyen, Muistan joskus josain puhutun medikaalien "siirtymäajasta"

 

Miten on, nykyinen harrasteilmailijan lääketieteellinen kelpoisuustodistukseni on voimassa 21.03.2016 asti.

Lupakirja pitää muuntaa jo aiemmin LAPL(S)+TMG pahviksi jolle taas vaaditaan LAPL-medikaali.

 

Tuleeko nyt minulle "ylimääräinen" lääkärissä käynti?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi hyvinkin olla, joten jos sinulla on tietoa asiasta, laitapa linkki siihen määräykseen, jossa tämä kerrotaan, niin voimme pöljä kansa lukea, ettei tarvitse hakata päätä seinään, vaikka kuluuhan se aika sillä tavallakin :) (junou yrityksen ja erehdyksen periaate)

 

Sellaista tietoa, että MGPL-LAPL(S) TMG muunto ei tulekaan onnistumaan ilman 25h mopulla tai purjekoneella, ja että kansalliset lupakirjat lentää roskiin 8.4.2015 ei liene kukaan julkisuuteen missään vaiheessa käsittääkseni tuonut. Mutta nyt tällainen tieto on suoraan Trafilta, joten asia siltä osin faktaa, kun oma hakemukseni palautui bumerangina.

 

Vaikka ei tämä Liikenteen Turvallisuusvirastonkaan sisällä ihan yksiselitteinen juttu tunnu olevan, eikä edes alkuperäinen tarkoitus.  Tunnet varmaan ukot, joten kysy sieltä.

Sain eilen uuden EASA-lupakirjan eli LAPL (S):n ja sen rinnalle sain myös uuden ns. kansallisen lupakirjan eli GPL:n, joka on voimassa 2.10.2018 asti eli ei ne vanhat kansalliset lupakirjat vielä mitään vessapaperia ole. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän liittyen, Muistan joskus josain puhutun medikaalien "siirtymäajasta"

 

Miten on, nykyinen harrasteilmailijan lääketieteellinen kelpoisuustodistukseni on voimassa 21.03.2016 asti.

Lupakirja pitää muuntaa jo aiemmin LAPL(S)+TMG pahviksi jolle taas vaaditaan LAPL-medikaali.

 

Tuleeko nyt minulle "ylimääräinen" lääkärissä käynti

 

Aiemmat

medikaalit

normaalisti

voimassa

(paitsi lk4

8.4.2017 asti)

Kansallinen harrastelentäjän medikaaliluokka 4 poistuu, voimassa max 8.4.2017 asti

Lähde: Trafi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmat

medikaalit

normaalisti

voimassa

(paitsi lk4

8.4.2017 asti)

Kansallinen harrastelentäjän medikaaliluokka 4 poistuu, voimassa max 8.4.2017 asti

 

Tämän tiesin.

Ja ymmärrän sen niin että Nykyisellä medikaalillani saan ilman muuta lentää UPL -pahvini puitteissa voimassaoloajan loppuun mutta saako sillä lentää LAPL(S)+TMG lentoja?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän tiesin.

Ja ymmärrän sen niin että Nykyisellä medikaalillani saan ilman muuta lentää UPL -pahvini puitteissa voimassaoloajan loppuun mutta saako sillä lentää LAPL(S)+TMG lentoja?

Käsittääkseni saa koska nuohan ovat EASA Part MED 4:een liittyviä määräyksiä. Tuon entisen medikaalisi mennessä vanhaksi sinun täytyy vain hakea LAPL (S)+TMG mukaista uuden luokan 2 mukaista EASA-medikaalia. Tuolla lisätietoa: http://helsinkiflyin.fi/wp-content/uploads/2013/08/Luento_Terttunen_Helsinki-Malmi_Fly_In_2013_08_17.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni saa koska nuohan ovat EASA Part MED 4:een liittyviä määräyksiä. Tuon entisen medikaalisi mennessä vanhaksi sinun täytyy vain hakea LAPL (S)+TMG mukaista uuden luokan 2 mukaista EASA-medikaalia. Tuolla lisätietoa: http://helsinkiflyin.fi/wp-content/uploads/2013/08/Luento_Terttunen_Helsinki-Malmi_Fly_In_2013_08_17.pdf

 

Tuolla ei kyllä lue, että kansallinen harrasteilmailijan medical kelpaisi LAPL-lupakirjan myöntämiseen. Sitten sellainen pieni kysymys, että mikä on EASA Part MED 4? Siis Part-MED on kyllä asetuksen liite IV, sitäkö tarkoitit?

 

Joka tapauksessa on niin, että LAPL-lupakirjan myöntämiseen ei asetustekstin mukaan riitä mikään muu kuin EASA-medikaali (luokka 1, 2 tai LAPL), tai siirtymäsäännöksen turvin sitten JAR-medikaali (luokka 1 tai 2). Itse en ole sellaista siirtymäsäännöstä nähnyt joka hyväksyisi kansallisen lk4 medicalin käytön, voi toki olla, että on jäänyt huomaamattakin (enpä ole erityisemmin asiaan keskittynyt).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla ei kyllä lue, että kansallinen harrasteilmailijan medical kelpaisi LAPL-lupakirjan myöntämiseen. Sitten sellainen pieni kysymys, että mikä on EASA Part MED 4? Siis Part-MED on kyllä asetuksen liite IV, sitäkö tarkoitit?

 

Joka tapauksessa on niin, että LAPL-lupakirjan myöntämiseen ei asetustekstin mukaan riitä mikään muu kuin EASA-medikaali (luokka 1, 2 tai LAPL), tai siirtymäsäännöksen turvin sitten JAR-medikaali (luokka 1 tai 2). Itse en ole sellaista siirtymäsäännöstä nähnyt joka hyväksyisi kansallisen lk4 medicalin käytön, voi toki olla, että on jäänyt huomaamattakin (enpä ole erityisemmin asiaan keskittynyt).

Niinhän tuossa powerpointissa luki, että aiemmat medikaalit normaalisti voimassa paitsi lk4 8.4.2017 asti. EASA part medin liitettä 4 siis tarkoitin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
   Mitähän mun pitäisi kysyä?  :thmbup:

 

Ei varmaan mitään...   Koko juttu lähti siitä liikkeelle, että sain Trafista ohjeistuksen, miten toimia ja sitten kun laitoin paperit sisään, ne tulivat bumerangina takaisin. Kävi ilmi, että se tieto, jonka Trafilta olin aiemmin saanut (ja moni muu), ei näköjään ollutkaan minun hakemukseni käsittelijän mielestä oikea tieto.  Viimeisin tieto, joka minulle on Liikenteen Turvallisuusvirastosta tullut, on se, että kansallinen mopu-pahvi muuttuu arvottomaksi 8.4.2015, ellei sitä ennen lennä mopu-tiimaa vähintään 25h.  Ja näköjäänhän tämä myös tuossa Trafin sivuilla kerrotaan, jos älyää etsiä.

 

Kun julkisuudessa on paljonkin annettu tietoa, että mopu-muuntokoulutus "kannattaa" suorittaa, näköjään nämä puheet olisi ollut syytä jättää omaan arvoonsa. Toisaalta hauskahan toi oli käydä kokeilemassa mopua ja todeta, että kyllähän niitäkin voi lentää, kuten muitakin lentokoneita.

 

Minusta olisi ollut korrektia painottaa julkisuudessa Trafin tai koulutusta antavien organisaatioiden taholta mainostamisen sijaan, että pahvi muuttuu roskaksi (ainakin muuntotarkoituksessa), ellei tiimaa kerry.

 

Mutta tämäpä tästä.  Jatkamme täällä Ahven- ja Sankilammen korpiseuduilla ilmailutoimintaa entiseen tapaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän tuossa powerpointissa luki, että aiemmat medikaalit normaalisti voimassa paitsi lk4 8.4.2017 asti. EASA part medin liitettä 4 siis tarkoitin.

 

Onhan se medikaali voimassa, mutta kun se medikaaliluokka ei ole riittävä LAPL-lupakirjan myöntämiseen. UPL:n käyttöön se toki oikeuttaa tuonne keväälle 2017 asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan mitään...   Koko juttu lähti siitä liikkeelle, että sain Trafista ohjeistuksen, miten toimia ja sitten kun laitoin paperit sisään, ne tulivat bumerangina takaisin. Kävi ilmi, että se tieto, jonka Trafilta olin aiemmin saanut (ja moni muu), ei näköjään ollutkaan minun hakemukseni käsittelijän mielestä oikea tieto.  Viimeisin tieto, joka minulle on Liikenteen Turvallisuusvirastosta tullut, on se, että kansallinen mopu-pahvi muuttuu arvottomaksi 8.4.2015, ellei sitä ennen lennä mopu-tiimaa vähintään 25h.  Ja näköjäänhän tämä myös tuossa Trafin sivuilla kerrotaan, jos älyää etsiä.

 

Siis missä se nyt kerrotaan, että se muuttuu arvottomaksi? Miksi sillä ei saisi lentää kansallisia moottoripurjekoneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis missä se nyt kerrotaan, että se muuttuu arvottomaksi? Miksi sillä ei saisi lentää kansallisia moottoripurjekoneita?

Moniko MOPU on kansallinen? (=liite 2).

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moniko MOPU on kansallinen? (=liite 2).

 

Pikaisesti katsottuna noin neljännes mopujen määrästä, eli 11 kpl (OH-230X, 327X, 367X, 401, 415, 426X, 603, 632X, 651X, 813 ja 953).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se medikaali voimassa, mutta kun se medikaaliluokka ei ole riittävä LAPL-lupakirjan myöntämiseen. UPL:n käyttöön se toki oikeuttaa tuonne keväälle 2017 asti.

Mitähän tuolla LAPL-medikaalilla on sitten käytännössä eroa verrattuna aiempaan kansalliseen 4.luokan medikaaliin? Vaatimukset ovat samat ja voimassaoloajat alle 40-vuotiailla ovat samat 60 kuukautta molemmilla medikaaleilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän tuolla LAPL-medikaalilla on sitten käytännössä eroa verrattuna aiempaan kansalliseen 4.luokan medikaaliin? Vaatimukset ovat samat ja voimassaoloajat alle 40-vuotiailla ovat samat 60 kuukautta molemmilla medikaaleilla.

 

Mistä olet saanut päähäsi, että vaatimukset olisivat samat? Kansallisen luokan 4. medicalin vaatimukset ovat monelta osin olleet olennaisesti tiukempia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä olet saanut päähäsi, että vaatimukset olisivat samat? Kansallisen luokan 4. medicalin vaatimukset ovat monelta osin olleet olennaisesti tiukempia...

Miksiköhän sitten 4.medikaali ei enää käy LAPL:n kanssa jos vaatimukset nelosessa ovat tiukempia? Luulisi, että vaativammalla medikaalilla saisi lentää..

Mikä tekee LAPL:sta niin erikoisen lupakirjan vanhaan kansalliseen verrattuna, että vanhat medikaalit eivät enää kävisi. Kuitenkin noita 4.medikaaleja myönnetään vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän sitten 4.medikaali ei enää käy LAPL:n kanssa jos vaatimukset nelosessa ovat tiukempia? Luulisi, että vaativammalla medikaalilla saisi lentää..

Mikä tekee LAPL:sta niin erikoisen lupakirjan vanhaan kansalliseen verrattuna, että vanhat medikaalit eivät enää kävisi. Kuitenkin noita 4.medikaaleja myönnetään vielä.

 

Kuten taisin jo aiemmin mainita, en ole tarkasti perehtynyt tähän aiheeseen tältä kantilta enkä ole edelleenkään tarkistanut, olisiko tästä jotain siirtymäsäännöstä kirjoitettu. Joka tapauksessa on niin, että LAPL-lupakirjan myöntäminen perustuu asetukseen 1178/2011 (Aircrew), jolloin sen vaatimuksia tietysti noudatetaan. Asetuksen liitteessä 4 (annex IV, part-med) kohdassa MED.A.030 (b) sanotaan: Applicants for and holders of a light aircraft pilot licence (LAPL) shall hold at least an LAPL medical certificate. Asetus tuntee tasan kolme ohjaamomiehistön medikaalityyppiä: luokka 1, luokka 2, LAPL, siellä ei ole esimerkiksi suomalaista, puolalaista tai venäläistä harrasteilmailijan lääketieteellistä kelpoisuustodistusta käsiteltynä.

 

Asetuksen varsinaisessa tekstissä (artikla 5) käsitellään vanhoja medikaaleja: JAR:n mukaan myönnettyjä käsitellään samoin kuin asetuksen mukaan myönnettyjä, eli luokkien 1 ja 2 medicalit kelpaavat Part-MED:n mukaisten luokkien 1 ja 2 medicalien tilalle. Muut medicalit säilyvät voimassa voimassaoloaikansa, tai korkeintaan 8.4.2017. Myöskään artiklasta 12 (voimaantulo ja siirtymäsäännöt) ei osu silmiin kohtaa, jonka mukaan kansallinen ilmailuviranomainen voisi tehdä päätöksen rinnastaa kansallinen luokka 4 medical LAPL-medicaliin.

 

Yritän siis sanoa, etten ainakaan itse onnistu löytämään sitä kohtaa, jonka mukaan LAPL-lupakirja voitaisiin myöntää ilman asetuksessa tarkoitettua lääketieteellistä kelpoisuustodistusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään