Jarmo Kohtanen

Norwegian Air Norway - Norwegian perustaa uuden yhtiön

6 viestiä aiheessa

Norja kun ei ole EU-maa, niin Norjalla ei ole kaikkien EU-maiden kanssa sellaisia sopimuksia, että norjalaisella operaattoriluvalla voisi lentää rajoituksetta kahden EU-maan välisiä lentoja, esim. Saksasta johonkin toiseen EU-maahan. Siksi tarvitaan EU-operaattorilupa, jota haetaan myöhemmin. Mahdollisesti tarkoituksena on myös vältellä Norjan tiukkaa työlainsäädäntöä.

 

Norge har ikke de samme avtalene med alle land, så derfor er det komplisert å fly med en vanlig norsk lisens. For eksempel hvis vi vil fly mellom en fremtidig base i Tyskland til andre EU-land, forklarer driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian til DN.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Norwegian-starter-nytt-flyselskap-7326999.html#.Ukwkjz89vA5

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, pikkuhiljaa selviää mitä niiden kaikkien Airbusilta ja Boeingilta tilattujen koneiden käytöksi on suunniteltu  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norja kun ei ole EU-maa, niin Norjalla ei ole kaikkien EU-maiden kanssa sellaisia sopimuksia, että norjalaisella operaattoriluvalla voisi lentää rajoituksetta kahden EU-maan välisiä lentoja, esim. Saksasta johonkin toiseen EU-maahan. Siksi tarvitaan EU-operaattorilupa, jota haetaan myöhemmin. Mahdollisesti tarkoituksena on myös vältellä Norjan tiukkaa työlainsäädäntöä...

 

Ilkan kääntämän lainauksen teksti ei taida ihan täysin vastata totuutta. ETA maan - siis myös Norjan - lentoyhtiöt voivat lentää kuten EU lentoyhtiötkin ETA ja EU maiden välisiä lentoja. Sillä perusteellahan Norwegian lentelee Suomestakin ties minne Euroopaan. Eli taitaa olla noiden Norjan omien tiukkoina tunnettujen lakien kiertäminen pääasiallinen syy.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flygtorgetin tämänpäiväisen artikkelin mukaan Norwegian ei nykyisellään pysty valitsemaan kohteitaan ja lentoreittejään täysin vapaasti EU:n sisällä, mikä on yksi syy uuden yhtiön perustamiseen:

 

Norge tillhör inte EU och det innebär en del svårigheter när Norwegian lägger alltmer verksamhet inom EU-området. Bland annat kan flygbolaget inte fullt ut välja destinationer och flyglinjer.

 

I början av september lämnade Norwegian därför in en ansökan till det norska Luftfartstillsynet om att starta ett helt nytt flygbolag, Norwegian Air Norway AS.

 

- Norge är till vissa delar harmoniserat med EU men det finns vissa avtal länderna emellan som gör det komplicerat att flyga med en norsk licens. Det är alltså juridiska orsaker som ligger bakom vår ansökan, säger Åsa Larsson på Norwegian till Flygtorget.

 

Tidigare i år ansökte Norwegian om en irländsk licens för att kunna basera den växande långlinjeflottan på Irland. De två första Boeing 787-800 är också registrerade på Irland.

 

Bedömare i Norge räknar med att Norwegian, när väl det nya flygbolaget är etablerat, ansöker om ett EU-AOC. Det öppnar möjligheterna för att få ett rejält fotfäste inom EU och möjlighet att öppna nya baser, omregistrera flygplan och utöka linjenätet på ett sätt som inte är möjligt idag.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10044

 

... mutta kieltämättä Norjan lainsäädäntö tuli heti mieleen ensimmäistä uutista lukiessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian kertoo muuttavansa konsernirakennettaan perustamalla kaksi uutta tytäryhtiötä, joille tulee oma AOC, toisen Norjaan ja toisen Euroopan Unioniin, vahvistaakseen mahdollisuuksiaan kansainväliseen kasvuun ja varmistaakseen tarvittavien liikenneoikeuksien saamisen. Skandinaaviset lentäjät siirrettäisiin uuteen norjalaiseen tytäryhtiöön. Skandinavian ulkopuolella työskentelevät lentäjät palkattaisiin kiinteästi "resurssiyhtiöihin", jotka Norwegian perustaa, alkaen Suomesta keväällä 2014.

 

-  Nytt norskt driftsbolag med egen AOC i Norge som utgår från de nuvarande skandinaviska baserna

 

-  Samtliga anställda piloter i Skandinavien överförs till det norska driftsbolaget med nuvarande löne- och arbetsvillkor. Övriga anställda i Norwegian Air Shuttle ASA berörs inte

 

-  Upprättande av ett eget EU driftsbolag som säkerställer nödvändiga trafikrättigheter för att flyga ut från Europa

 

-  I linje med rättsutvecklingen i Europa etableras helägda resursbolag med förankring i de länder där baserna finns

 

-  Inhyrda piloter erbjuds fast anställning lokalt i de respektive resursbolagen. Först ut är basen i Finland där piloterna erbjuds fast anställning under första kvartalet 2014. Därefter följer baserna i Spanien och England.

 

http://media.norwegian.com/se/#/pressrelease/view/norwegian-aendrar-koncernstruktur-foer-att-saekerstaella-tillvaext-och-trafikraettigheter-917594

 

Ilmeisesti tämä tuleva organisaatiomuutos on syynä Norwegianin skandinaavisten lentäjien lakonuhkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään