Antti Mäkelä

Ultra jäi pilvien päälle

13 viestiä aiheessa

Tilannehuone kertoo asiasta näin:

 

Kemiönsaari  08.10.2013 11:56:36 ilmaliikenneonnettomuuden vaara, pieni

Ultrakevyt lentokone joutui Turun pohjoispuolella pilvikaton yläpuolelle. Koneen pelastusoperaatioon osallistui Turun lähilennonjohto, Turun tutkalennonjohto, ilmavoimien PC12 lentokone, kaksi ilmavoimien NH-90 helikopteria sekä Finnhemsin helikopteri. Operaatio kesti kaksi ja puoli tuntia. Pelastuslaitos turvasi pienkoneen laskeutumisen Genbölen lentokentällä. Kone laskeutui turvallisesti eikä kukaan loukkaantunut.

 

Tilannehuone.fi, YLE, Turun Sanomat

 

Silminnäkijähavainto:

Kohteessa D11, D13, S11, Itä P3. Evs 5214, Finnhems ja 2 poliisipartiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun lentoasemalla oli pääsisäänkäynnin edessä tänään kolme vihreää isoa armeijan autoa peräkkäin.  Kello oli jotain 11:00- 12:00. Kun poistuin kentältä niin Drakenin ympyrässä tuli vastaan iso paloauto.

 

Kello n. 13: 09. NH -90 jytisi matalalla autoni yli. Tuli länsisuunnasta ja oli varmaan matkalla Turun kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Taannoin eräällä pirkanmaalaisella privaattikentällä kaverukset touhasivat ultrallaan taivaalle menoa niin agressiivisesti,että pilvikorkeuden arviointi jäi tällä kertaa väliin.Keli sattui olemaan niin kehno,ettei tienpäästä halkopinoa erottanu ;D Pojat karauttivat taivaalle ja samantien täyspilvikattoon,pääsivät jotenkin pilvikerroksen päälle,onneksi oli juuri tankattu täyteen,sillä eka reikä löytyi vasta Kruunupyyssä,jonne heidät muistaakseni Vaasan torni johdatteli ja näin tarina sai onnellisen lopun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan jännittäviä hetkiä, onneksi ilmeisesti ohjaaja säilytti hyvin malttinsa.

Jos kyseessä tosiaankin oli lento-oppilas yksinlennolla on lentoa valvovalla opettajalla ollut noin kaksi tuntia aikaa perehtyä ennusteisiin ja metareihin. Varmaan jännittävää sielläkin.

En viitsinyt penkoa Turun säitä tältä päivältä mutta käsittääkseni matala pilvi ei ehkä olisi ollut täysin yllättävä sääilmiö alueella tänään.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan jännittäviä hetkiä, onneksi ilmeisesti ohjaaja säilytti hyvin malttinsa.

Jos kyseessä tosiaankin oli lento-oppilas yksinlennolla on lentoa valvovalla opettajalla ollut noin kaksi tuntia aikaa perehtyä ennusteisiin ja metareihin. Varmaan jännittävää sielläkin.

En viitsinyt penkoa Turun säitä tältä päivältä mutta käsittääkseni matala pilvi ei ehkä olisi ollut täysin yllättävä sääilmiö alueella tänään.

 

-M-

 

Olin EFTUlla tänään, kun NH 90 tuli laskuun erityis-vfr ja vaikka korkeutta oli n. 200-300 ft, niin pilvenrämmäleet välillä yrittivät peittää kopterin näkyvistä.

Sumuista ja kosteaa maan pinnalla.  Ei olisi ultralla pystynyt Turussa lentämään minimikorkeudessa. Virallisia säitä ei tullut katsottua.  Mittava "avustusoperaatio" kuitenkin ollut kyseessä kalustomäärän, henkilöstön ja kuluneen polttoaineen määrässä.  Hienoa, että rako pilvessä löytyi ja pilotilla oli vielä mahdollisuus oppia tulevaisuutta varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kyllä metarista katsottuna ollut ihan erittäinkin kelvollinen laskukierroskeli, vain lämpötila ja kastepiste on hieman huomiota herättävä:

METAR EFTU 080620Z AUTO VRB02KT 6000 SCT090/// 11/11 Q1015 (Edit: oho, väärän metarin nappasin tähän erikseen ;D )

 

Mutta aika reipasta vauhtia on sää muuttunut:

METAR EFTU 080620Z AUTO VRB02KT 6000 SCT090/// 11/11 Q1015

METAR EFTU 080650Z AUTO VRB02KT 9999 FEW003/// BKN090/// 11/11 Q1015

METAR EFTU 080720Z AUTO VRB02KT 9999 -DZ BKN003/// BKN089/// 11/11 Q1016

METAR EFTU 080750Z AUTO 20003KT 170V250 9999 -SHRA OVC004/// 12/12 Q1016

METAR EFTU 080820Z AUTO VRB02KT 9999 -SHRA BKN004/// 12/12 Q1016

METAR EFTU 080850Z AUTO 20003KT 140V250 9999 BKN004/// 12/12 Q1016

 

Syksyllä taas kerran sää tuntuu vaihtuvan hyvin nopeasti laidasta toiseen. Toisaalta varmasti laskukierroksessa yksinlennolla oleva oppilas keskittyy melko tarkkaan siihen ihan lentosuoritukseensa ja koneen käsittelyyn, en ihmettele yhtään että säätilan seuranta on saattanut jäädä vähän sivummalle. Maasta käsin opettajakaan ei välttämättä taas näe koko "areenaa" kunnolla. Ainakin Malmilla mereltä tulee joskus pilvilauttaa ihan järjettömän nopeasti kentän päälle, joskus on cavok muuttunut matalaksi merisavu-overcastiksi parissa minuutissa.

 

Itsekin olen joutunut tuoreena pilottina pilven päälle Vantaan TMA:lla kun ilta alkoi viiletä ja alle tuli hyvin nopeasti pilvistä lattia. Onneksi silloinkin löytyi reikä ja alas päästiin pelkillä henkisillä vahingoilla omassa itsetunnossa, ja hiukan viisaampana säätilan tuntemuksen suhteen.

 

Hienoa tuossa on se, että apua on tullut ja tilanne selvisi onnellisesti loppuun.   :thmbup:

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, eli keli oli jopa huonompi kuin oletin. Meillä kahdella on siis hieman eri näkemys kelvollisesta säästä.

 

Jos keikalla oli oppilas niin  TRG M1-7 sanoo

 

9.4.8 Oppilaan yksinlennoilla on näkyvyyden oltava vähintään 8 km ja pilvikorkeuden

vähintään 450 m (1500 ft).

 

Edellä mainitusta voidaan poiketa oppilaan yksinlennoilla moottoroiduilla ilma-aluksilla

lentopaikan läheisyydessä, jos säilytetään näköyhteys käytettävään kiitotiehen,

näkyvyyden on oltava vähintään 5 km ja pilvikorkeus vähintään 300 m (1000 ft).

 

Joten voi olla aiheellista ihmetellä jotta mitä se siellä teki ylipäätänsä?

Tuohon 11/11 ei suhtauduta riittävällä vakavuudella näemmä. Ilman kosteuskin taisi liikkua jossain 98% tuntumassa ja rintama ylittämässä.

Laittaisinko oppilaan yksin syksyllä vai en? Hmmmmmmm???

 

No, hyvinhän se meni.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä mun näkemykseni alkaa kanssa vähän muuttua siihen suuntaan että keli ei ehkä ollutkaan ihan OK.

 

Ei ainakaan lento-oppilaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään