Esa Kaihlanen

Saarihyppelyä Okinawalla

10 viestiä aiheessa

Syysmatka suuntautui etelään, reitillä Chitose - Naha - Miyako - Ishikagi ja paluu taas Nahan kautta Chitoseen.

 

Omaa lentoa odotellessa jäähyväisbongaus - ANA:n viimeinen Pokemon-jumbo JA8957 jäisi eläkkeelle 30.9.2013, vain muutaman päivän kuluttua matkan alkamisesta.

01_JA8957_IMG_8158.jpg

 

Oma lento saapuu. Konetyyppi oli vaihtunut 737-800:ta 767-300:aan. JA604A kuljettaisi meidät Nahaan.

02_JA604A_IMG_8162.jpg

 

Konetyyppi vaihtui mutta ennakkoon valittu istuinpaikka pysyi samana, joten matkalla oli runsaasti aikaa nauttia 767:n siivestä...

03_wing_IMG_8164.jpg

 

Tässä jo Kyushun yläpuolella, siiven takana Miyazakin kaupunki.

04_Miyazaki_IMG_8213.jpg

 

Melkein perillä, Okinawan pääsaaren rannikko siiven etupuolella.

05_Okinawa_IMG_8229.jpg

 

Sään salliessa yksi iltapäivä oli tarkoitus käyttää Nahan kentällä kuvaillen. Koska konekanta on suurelta osin sitä samaa mitä Hanedallakin, niin keskitytään tässä edes hitusen harvemmin nähtyihin.

 

TransAsia Airways A321 (B-22602)

06_B-22602_IMG_4636.jpg

 

First Flying BN-2 Islander (JA5324). Kone kuului aiemmin Ryukuy Air Commuterille.

07_JA5324_IMG_4898.jpg

 

Hongkong Airlines A330-200 (B-LNI)

08_B-LNI_IMG_4966.jpg

 

Nahan lentokenttä on myös ilma- ja merivoimien tukikohta. Kawasaki T-4 (96-5620).

09_96-5620_IMG_4982.jpg

 

Ryukyu Air Commuter (RAC) DHC-8-Q300 (JA8936).

10_JA8936_IMG_5198.jpg

 

Kawasaki P-3C Orion (5099)

11_5099_IMG_5222.jpg

 

Japan Transocean Air B737-400 (JA8939), valashai-maalaus. Kone promotoi Churaumin akvaariota, joka sijaitsee Okinawan pääsaarella.

12_JA8939_IMG_5249.jpg

 

Nahan SAR-lentueen U-125A (92-3012).

13_92-3012_IMG_5381.jpg

 

Dragonair A320 (B-HSQ)

14_B-HSQ_IMG_5529.jpg

 

Ryukyu Air Commuter DHC-8-100 (JA8972). RAC:n kaikki Dash8-100:t ovat vielä yhtiön vanhoissa väreissä.

15_JA8972_IMG_5954.jpg

 

Japan TransOcean Air / Southwest Air Lines B737-400 (JA8999), "SWAL-Jet" retrovärit. SWAL muuti nimensä Japan TransOcean Airiksi yhtiön fuusioiduttua JAL:n kanssa. Kone maalattiin SWAL:n väreihin Ishikagin uuden lentokentän käyttöönoton kunniaksi.

16_JA8999_IMG_6046.jpg

 

JASDF Grumman E-2C Hawkeye.

17_54-3455_IMG_6088.jpg

 

China Eastern A320 (B-6587)

18_B-6587_IMG_6135.jpg

 

Jetstar Japan A320 (JA11JJ)

19_JA11JJ_IMG_6165.jpg

 

Auringon vetäytyessä horisontin pilvien taakse oli aika todeta päivän olevan pulkassa.

20_sunset_IMG_6204.jpg

 

Seuraavana päivänä matka jatkui B738 JA52AN:n siivin kohti Miyakon saarta.

21_JA52AN_OKA-MMY_IMG_8884.jpg

 

Muun lomailun ohessa oli tarkoitus tutustua viereisen Shimojishiman saaren kenttään, joka palvelee JAL:n ja ANA:n koulutustarpeita. Shimojin saari on aivan Irabun saaren kupeessa, niitä erottaa vain joen kaltainen kapea uoma. Miyakon ja Irabun välillä kulkee lauttayhteys, joka on tällä hetkellä ainoa tapa matkata saarten välillä. Rakenteilla oleva, muutaman vuoden kuluttua avattava silta korvaa autolautan.

 

Visiitin aikana koulutuksen alla olivat ANA:n B763, B735 ja Dash8-400 lentäjät. ANA:n B763 JA8568 kiihdyttää märällä kiitotiellä.

22_JA8568_IMG_9025.jpg

 

B737-500 (JA306K) tiivistää tullessaan uuteen läpilaskuun.

23_JA306K_IMG_6359.jpg

 

DHC-8-Q400 (JA842A) tekemässä ylösvetoa.

24_JA842A_IMG_6434.jpg

 

Ennen matkan viimeistä etappia Ishikagin saarta, oli hieman aikaa tutustua Miyakon terminaalin terassiin. Ryukyu Air Commuter DHC-8-100 (JA8935).

25_JA8935_IMG_6678.jpg

 

Skymark Airlines B737-800 (JA73NE)

26_JA73NE_IMG_6705.jpg

 

JAL Express B737-400 (JA8992)

27_JA8992_IMG_6841.jpg

 

Lennon Miyakolta Ishikagille hoiti ANA Wings:in B737-500, JA8596. Siiven alla Miyakon kenttä.

28_JA8596_IMG_9102.jpg

 

Shimojishiman kenttä ilmasta nähtynä.

29_IMG_9111.jpg

 

Irabun ja Shimojishiman saaret. Shimojishiman lentokenttä aivan saaren vasemmalla laidalla.

30_IMG_9113.jpg

 

Etualan isompi saari tunnetaan nimellä Tarama, taustalla Minna-jima.

31_IMG_9129.jpg

 

Noin puolen tunnin kuluttua lähdöstä aloitettiin lähestyminen kuvan yläreunassa häämöttävää Ishikagin uutta lentokenttää kohden.

32_IMG_9144.jpg

 

Vaikka omat jalat pysyivätkin tukevasti maassa, niin varjoliitäjät nauttivat rannikon tuulista.

33_IMG_9248.jpg

 

Puolentoista viikon lomailun jälkeen oli aika palata takaisin. Lennon Ishikagilta Nahaan hoiti niin ikään ANA Wings B737-500 kalustolla, koneena JA356K.

34_JA356K_IMG_9322.jpg

 

Jatkoyhteyttä odotellessa muutama satunnainen otos. Solaseed Airin uusin, 20.9.2013 luovutettu  B737-800 JA808X oli saanut Okinawa-promotarrat kylkeensä edellisenä päivänä.

35_JA808X_IMG_9390.jpg

 

B747-400D:tä ohjastetaan portille. Tunnin sisään Nahalta lähti kaksi jumboa kohti Tokiota - molemmat viimeistä paikkaa myöten täynnä. Lähestyvä taifuuni oli saanut ihmiset aikaistamaan paluusuunnitelmiaan.

36_IMG_9400.jpg

 

Paluukyyti saapuu. Tällä kertaa B738, kuten oli tarkoituskin. Kunnian oli saanut JA55AN.

37_IMG_9413.jpg

 

Paluulennon taivas oli melkoisen pilvinen.

38_IMG_9438.jpg

 

Sininen taivas aukeni vasta Hokkaidoa lähestyessä. Aivan wingletin kärjen yläpuolella juuri ja juuri nähtävissä Hokkaido ja Hakodate, vasemmalla alhaalla taas Honshun pohjoiskärki ja Ooma Cape.

39_IMG_9491.jpg

 

Ympyrä sulkeutuu. Welcome home.

40_IMG_9518.jpg

 

 

-Esa

 

Edit: Korjattu typoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kommenteista. Naha hieman yllätti liikenteen vilkkaudella. Koneita tulee ja menee lähes jatkuvasti, luppoaikaa ei juurikaan ollut. Kuvauspaikka oli kentän länsipuolelelle vievän tien varrella, pienen levikkeen kohdalla. Tuo tie oli melko vilkkaasti liikennöity, ml. kuorma-auto liikenettä, joten en rohjennut mennä tuonne kapeammalle osuudelle. Oli sinnekin jotkut autonsa parkkeeranneet, mutta vaikutti hieman ahtaalta paikalta raskas liikenne huomioiden. Jos on autolla liikkeellä, niin kannattaa ennemmin jättää tuon läheisen urheilupuiston eteläpuolella olevalle parkkipaikalle. Kävelymatka on sieltäkin lyhyt.

 

Pienenä knoppina tuo meno- ja paluumatkalla lennetty CTS-OKA -väli taitaa olla pisin Japanin sisäinen lentoreitti.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kommenteista. Naha hieman yllätti liikenteen vilkkaudella. Koneita tulee ja menee lähes jatkuvasti, luppoaikaa ei juurikaan ollut. Kuvauspaikka oli kentän länsipuolelelle vievän tien varrella, pienen levikkeen kohdalla. Tuo tie oli melko vilkkaasti liikennöity, ml. kuorma-auto liikenettä, joten en rohjennut mennä tuonne kapeammalle osuudelle. Oli sinnekin jotkut autonsa parkkeeranneet, mutta vaikutti hieman ahtaalta paikalta raskas liikenne huomioiden. Jos on autolla liikkeellä, niin kannattaa ennemmin jättää tuon läheisen urheilupuiston eteläpuolella olevalle parkkipaikalle. Kävelymatka on sieltäkin lyhyt.

 

Pienenä knoppina tuo meno- ja paluumatkalla lennetty CTS-OKA -väli taitaa olla pisin Japanin sisäinen lentoreitti.

 

-Esa

Kävitkö Nahalla terminaalin terassilta kuvaamassa ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävitkö Nahalla terminaalin terassilta kuvaamassa ollenkaan?

 

Vastattakoon tahan Esan puolesta sen verran, etta varasin kesakuussa Nahassa aikaa kuvaamiseen ennen lahtoani takaisin Hanedaan, niin terassi olikin suljettu. Kuvia sai kuitenkin varsin hyvin "likaisten" ikkunoiden lapi.

 

Terassi toki voi nyt jo olla auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terassi toki voi nyt jo olla auki.

 

Terassi on auki, tosin maksullinen (100 yen, muistaakseni). Kävin tutustumassa terassiin ainoastaan pikaisesti saapumispäivänä, mutta en kokeillut sieltä käsin kuvaamista. Kello oli jo sen verran paljon iltapäivällä ja muutenkin aika oli hieman tiukilla. Terasseja on ilmeisesti kaksi, toinen JAL:n siiven suuntaan ja toinen ANA:n terminaalisiiven suuntaan. Oma pikavisiitti oli JAL:n puoleisessa päässä. Terassilla on samanlainen teräslanka-aita kuin Chubulla/Hanedallakin.  Ainakin muutamaan kohtaan oli tehty aukko, josta pääsi kuvaamaan teräslankojen välistä, muuten ne ovat aika kaukana kaiderakenteen vuoksi. Harmittavasti ei tullut itse otettua kuvaa tuosta terassista. Kyllä sieltäkin varmasti kuvia siis saa, vaikka se jäikin omakohtaisesti kokeilematta.

 

Löysin muutaman kuvalinkin, joissa näkyy kuvaajille tehty aukko lähemmäksi tuota lanka-aitaa.

http://art11.photozou.jp/pub/874/141874/photo/24505563.jpg

http://blogimg.goo.ne.jp/user_image/3b/45/b3695bc3355265b30ccb0443f981480f.jpg

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo aita on ilmeisen tuoreehko viritys kun siitä en ollut aiemmin nähnyt kuvia tuon terassin osalta. Kiitoksia näistä tiedoista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla