Veli Hämäläinen

TT: Suomeen riittää kuusi lentokenttää Helsingin lisäksi

22 viestiä aiheessa

Tänään 11.10.ilmestyneen Tekniikka&Talous - lehden kolumnissa toimittaja Harri Repo arvioi Suomen sisäisen lentoliikenteen tulevaisuutta kirjoittamalla mm.

"Ennustan, että jäljelle jää kuusi ympärivuotista maakuntakenttää: Tampere, Turku, Vaasa, Oulu, Kuopio ja Rovaniemi"

 

Lisäksi kolumnissa ihmetellään kuinka Finnair on selvinnyt näin pitkään hengissä ja itsenäisenä. Vertailua tehdään mm. Swissairiin, joka katosi kartalta jo ajat sitten.

 

Mitäs mieltä alan harrastajat/ammattilaiset ovat tällaisesta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tässä tarkoitetaan valtion ylläpitämiä matkustajaliikenteen kenttiä. Kuulostaa järkevältä  :thmbup:

 

Jos sitten jotkut kunnat tai yritykset tai säätiöt haluavat pyörittää omia kenttiään, siihen niillä on kaikki vapaus. Kilpailu tekisi kenttienkin osalta hyvää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi kolumnissa ihmetellään kuinka Finnair on selvinnyt näin pitkään hengissä ja itsenäisenä. Vertailua tehdään mm. Swissairiin, joka katosi kartalta jo ajat sitten.

 

Swissairhan sekosi omaan säätämiseensä ostamalla kaikenlaista persnettofirmaa ja meni sitten itse sen mukana. Oli ihan oma tarinansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas se olikaan se kelloseppien maan mainio neuvonantaja, joka aikoinaan Swissairia johdatteli näihin kauppoihin?    ;D

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä perusteella Kittilän ja Ivalon lentokenttiä ei muka tarvittaisi? Matkustajamäärät ovat suhteellisen korkeat molemmilla kentillä matkailun vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jäi näköjään eräskin viime vuonna voittoakin tuottanut kenttä pois ko.listalta... Mut joo ei ehkä tollasta kolumnia kannata niin tosissaan ottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä perusteella Kittilän ja Ivalon lentokenttiä ei muka tarvittaisi? Matkustajamäärät ovat suhteellisen korkeat molemmilla kentillä matkailun vuoksi.

 

Avainsana lienee "ympärivuotista".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä perusteella Kittilän ja Ivalon lentokenttiä ei muka tarvittaisi? Matkustajamäärät ovat suhteellisen korkeat molemmilla kentillä matkailun vuoksi.

 

Kyllä näinhän se onkin, sesonkiaikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas se olikaan se kelloseppien maan mainio neuvonantaja, joka aikoinaan Swissairia johdatteli näihin kauppoihin?    ;D

 

P

 

Potilan Antti, Finnairinkin peräsimessä "mainetta" niittänyt... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monen maakuntakentän matkustajaluvut ovat kääntyneet laskusuuntaan viime vuosina, tosin vaihtelevasti. Kentistä ei kuitenkaan ole laadittu lakkautuslistoja, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriöstä. Lentokenttäverkon tulevaisuutta pohditaan lentoliikennestrategiassa, jonka on määrä valmistua runsaan vuoden päästä. Väliraporttia odotetaan tämän vuoden lopulla.

 

– Kuun lopulla pidettävässä työpajassa pohditaan sidosryhmien kanssa asemien kehittämisvaihtoehtoja, kertoo ministeriön neuvotteleva virkamies Risto Saari. Hänestä näitä voisi löytyä vaikka tilausliikenteestä, matkailusta tai lentojen kokoamisesta maakunnallisille keskusasemille.

 

turun sanomat

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tänne riitä ihan yksikin, pussilla ja junalla pääsee periferiaan jos tarvetta on  :thmbup:

Oletko tosissasi? Eikös helsingin herrat ja ulkomaalaiset tykkää talvisin lennellä lapin lomakohteisiin(Rovaniemi, Kittilä). Terveiset  periferialta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko tosissasi? Eikös helsingin herrat ja ulkomaalaiset tykkää talvisin lennellä lapin lomakohteisiin(Rovaniemi, Kittilä). Terveiset  periferialta.

 

EB kuljettaa sinnekin, se on myös siististi cool  :laugh:

Ja kyllä olin hyvinkin tosissani vaikkakin pilkettä silmä kulmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisökysymys... kuinka monta ihmistä tarvitaan pitämään yllä suomalaista lentokenttää, jolle pystyy laskeutumaan reittiliikennekone 1-2 krt päivässä?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisökysymys... kuinka monta ihmistä tarvitaan pitämään yllä suomalaista lentokenttää, jolle pystyy laskeutumaan reittiliikennekone 1-2 krt päivässä?

 

T. Mika

 

Kotimaan lennoilla ainakin kuusi henkeä paikalla ja jos ulkomaan liikennettä, niin tulli/rajavartiosto lisäksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisökysymys... kuinka monta ihmistä tarvitaan pitämään yllä suomalaista lentokenttää, jolle pystyy laskeutumaan reittiliikennekone 1-2 krt päivässä?

 

T. Mika

Enpä tiedä, kallista varmaan on. Kunnossapito ja puhtaanapito, korjaukset. Kun kaupalliset koneet lentää, minä en. Tällaisen suomalaisen lentokentän kiitotie on yleensä pitkä, hyvässä kunnossa ja muina aikoina hyvin käytettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun niitä kenttiä sitten aletaan myymään, niin jokaiselle kunnalle/kaupungille samat oikeudet ja hinnoittelu. Vantaa ostaisi todennäköisesti oman kenttänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun niitä kenttiä sitten aletaan myymään, niin jokaiselle kunnalle/kaupungille samat oikeudet ja hinnoittelu. Vantaa ostaisi todennäköisesti oman kenttänsä.

Heh, liekö Vantaalla enemmän kuin 1-2 operaatiota vuorokaudessa? Yltiödemokratia ei kai toimi tässä kysymyksessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/maakuntajohtajan_blogi_pohjoisen_matkailukentille_esitettiin_kausittaista_aukioloa

 

Lapin maakuntajohtaja Mika Riipi pitää blogissaan LVM:n lentoliikennestrategiatyötä tarkoitushakuisena - ainakin oman alueensa osalta. Viime viikon työpajassa pohjoiset kentät oli hänen mukaansa jaettu kahteen kategoriaan: kaupunki- ja sesonkikenttiin. Jälkimmäisille lähinnä matkailua tukeville esitettiin Riipin mukaan myös kausittaista aukioloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisökysymys... kuinka monta ihmistä tarvitaan pitämään yllä suomalaista lentokenttää, jolle pystyy laskeutumaan reittiliikennekone 1-2 krt päivässä?

 

T. Mika

 

Muistin mukaan neljä ihmistä pystyy pyöritämään mikkeliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisökysymys... kuinka monta ihmistä tarvitaan pitämään yllä suomalaista lentokenttää, jolle pystyy laskeutumaan reittiliikennekone 1-2 krt päivässä?

 

T. Mika

 

Varkaudessa tarvitaan 6-7.

 

http://yle.fi/uutiset/suomen_hiljaisin_lentoasema__henkilokuntaa_usein_enemman_kuin_matkustajia/6937181

 

Varkauden lentokentällä vierailee vuorokauden aikana kaksi reittikonetta. Hyvänä päivänä aamukoneeseen nousee yhdeksän matkustajaa, joita kentällä palvelee seitsemän työntekijää. Lentoasemalle laskeutuu myös charter-koneita. Vuodessa niin käy viitisen kertaa.

...

- Kesällä hyvissä oloissa ulkona on kaksi työntekijää, jotka ottavat koneet vastaan ja myös purkavat matkatavarat. Turvatarkastuksessa on oltava vähintään yksi mies ja yksi nainen. Tornissa on yksi lennonvarmistaja. Kaikkiaan minimi on kuusi. Talvella tarvitaan yksi lisää kiitotietä harjaamaan, sanoo Varkauden lentoaseman päällikkö Jussi Laine.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään