Juha Klemettinen

Lentokone osui laskuvarjohyppääjään Turussa 9/13

61 viestiä aiheessa

Linkissä on esimerkkinä kuva ko. kerhon facebook-sivulta: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/980330_10151636089422530_1652410630_o.jpg Kuva ei siis liity juuri tähän keskusteltuun tapahtumaan.

Kuvateksti: Turkulainen (Portterimainen) 4-way!  Marko, Topi, Ville ja Porter. Video oli hauska kun tuo kone oli tuossa mukana aika pitkään!

Kuvassa hyppääjät siis putoavat pää kohti maata ja kone on vierellä pystysyöksyssä.

Itse tapahtumaan kommentoimatta, niin voiko Porterilla todella lentää noin jyrkkää syöksyä, tuohan näyttäisi olevan lähes 90 astetta? Täydet laipat ja lapakulmat mahdollisimman jyrkät? Vanhoilla C172:lla joissa sai 40 astetta laippaa pystyy tekemään melko jyrkkiä syöksyjä, mutten ole koskaan nähnyt/tehnyt mitään lähelläkään tuossa kulmassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo Sillanpään viimeinen lause "jyräämistä" tarkoittaa, joidenkin ykittäisiä tunteita suomessa, nyt kaiken 4v:n jälkeen ja huom..., vasta nyt..., aiemmin ei ole ollut edes tunnetta..., kenelläkään.

Minä kun tässä olen kommentejani kirjoittanut, niin joillekkin on ilmeiseti tullut tunne, että kannan kaunaa jolekkin/joillekkin..., en kanna, en todella..., perään vaan oikeudenmukaisuutta, perään myös sitä, että on miestä tunnustaa virheensä..., asioihin liittyvät ovat mun tykättyjä ja hyviä ystäviä, sanotaanko 10v, jonka olen heidät tuntenut

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erik..., voi sillä, potkuriturbiini ja saa huiskan vapaalle, kone ei ole moksiskaan, sehän on tehty ratakiskosta afrikassa tapahtuvaan, vaativaan, operointiin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tapahtumaan kommentoimatta, niin voiko Porterilla todella lentää noin jyrkkää syöksyä, tuohan näyttäisi olevan lähes 90 astetta? Täydet laipat ja lapakulmat mahdollisimman jyrkät? Vanhoilla C172:lla joissa sai 40 astetta laippaa pystyy tekemään melko jyrkkiä syöksyjä, mutten ole koskaan nähnyt/tehnyt mitään lähelläkään tuossa kulmassa.

Lapakulmat mahdollisimman pienet (potkurin beta-alue, jota yleensä turbopropeissa käytetään maassa reverssitarkoitukseen, monessa ei koko beta-aluetta voi edes valita jos laskutelineillä ei ole kuormaa), jolloin lentokoneen edessä on potkurikehän kokoinen levy jarruttamassa vauhtia. Porterissa on siis PT-6A, jossa vapaaturbiini, eli potkurin kierrokset eivät ole mekaanisesti yhteydessä kaasuturbiinin kierroksiin.

90 asteen kulmassa porterilla ei silti voi tulla alas, voi sen hetkellisesti käyttää siellä lähimaastossa, mutta alle 40 asteen taitaa alastulo kuitenkin sujua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lapakulmat mahdollisimman pienet (potkurin beta-alue, jota yleensä käytetään maassa reverssitarkoitukseen), jolloin lentokoneen edessä on potkurikehän kokoinen levy jarruttamassa vauhtia.

Nimenomaan pieniä lapakulmia tarkoitin, ts. lapa mahdollisimman leveänä, tuli taas vaihteeksi ajatusvirhe, samoin kävi aluksi mulla aina VOR:n radiaalien kanssa, piti hetki miettiä ennenkuin tajusi TO ja FROM eron. Mennäänkö tossa kuitenkin täysillä laipoilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mennäänkö tossa kuitenkin täysillä laipoilla?

Yleensä noissa mennään sileenä. Laippanopeus voipi tulla vastaan, konetyyppikohtainen juttu.

Potkurin kehän jarrutus on huimaa luokkaa, se melkein täytyy kokea ennen kuin uskoo.

Tuolla jossain Heikkilän Harri kertoi portterin alastulosta (olikohan tyhmissä kysymyksissä?) enemmän.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harrin vastausta saa tosin sen verran korjata, että Caravanissa nimenomaan laippanopeus rajoittaa 150 solmuun. Hyppyovi 155:een.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Käsittämätön varomattomuus lentäjältä kun ei ilmeisesti ole edes huomannut osumista kun ei ole raporttia asiasta tehnyt. Jokusen hyppääjän pudottaneena voin vain ihmetellä pilotin nopeutta lähteä hyppääjän perään kaartamaan jotta on pystynyt saamaan hyppääjän kiinni. Onkohan kysymyksessä ollut kerhon yksityislentäjä vai ammattilentäjä jollaisia hyppypiloteiksi ollaan vaatimassa. Oli kuka tahansa niin tilanne on ollut todella vakava ja vain hyvä onni on pelastanut pahemmilta vahingoilta.

Jokke

Voi hellanlettas.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista kulmista..., Pilatuksen pystyy kääntämään selän kautta ympäri kun potkuri on beettakulmilla..., vajoamisnopeus about 6000jalkaa/min

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sääli ettei kukaan teistä lue näitä iltapuluja käsittääkseni, niissähän on vain p**kaa,  tänään hyppääjä kertoo koko jutun toisessa iltapäivälehdessä. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään