Juhani Pelli

Windows 7 ja Windows 8 kaksoiskäynnistys..?

6 viestiä aiheessa

Onko kenelläkään viitseliäisyyttä opastaa asiassa. Tarkoitukseni olisi Win 7 lisäksi ottaa myös Win 8 käyttöön samalle koneelle. Kyseessä 64 bittiset versiot.

Nyt Win 7 on omalla kiintolevyllään ja Win 8 omalla. Olen käyttänyt niitä siten, että  ottaessani toisen  käyttöön olen irrottanut toisen kovalevyn emosta, mutta käytännössä hieman hankalaa...Miten näiden välille voisi muodostaa ns. dual bootin niin, että konetta avattaessa tulisi näyttöön ruutu, josta voisi valita kumpi järjestelmä käynnistetään..?

yst. Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä: http://www.eightforums.com/tutorials/2344-dual-boot-installation-windows-8-windows-7-vista.html on asiasta jotain ja hakusanoilla Windows 7, 8, Dual, boot löytyy paljon enemmänkin. Äkkiä noita linkkejä katsottuna näyttäisi tämä Windowsien "yhteiselämä" olevan kinkkisempää kuin Linuxin ja Windowsin. Kun Linuxin asentaa Wintoosan jälkeen (vaikka samallekin levylle), hoitelee Linux Dual-hommat rutiinilla.

Itse en ole koskaan edes yrittänyt asentaa kahta eri W-versiota samaan koneeseen. Yhteensopivuustilan käyttö on riittänyt vanhempien ohjelmien käyttämiseen. 64-bittiselle Windows 7:lle saa myös MS:n sivuilta ladattua laajennuksen, jonka avulla voi käyttää vaikka 16-bittisiä ohjelmia, jotka muutoin eivät toimi 64-bittisessä käyttiksessä. Linuxin olen joitakin kertoja asentanut Wintoosan rinnalla ja kaikki on sujunut helposti. Nykyisessä koneessani ei tosin ole kuin W 7.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni ainakin pelannut ihan hienosti dual (/triple) bootit. Aikojen saatossa kombinaatioita on ollut mm. Win7 + WinXP (+ Ubuntu) ja Win7 + Win8 + Ubuntu. Netistä tosiaan ohjeita löytää joiden avulla itsekin olen saanut hyvin pelittämään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kahden, fyysisesti erillisen, boottaavan kovalevyn kanssa ei tarvitse leikkiä puihoilla. BIOSsesta voi valita boottaavan levyn ja uusimmat tuovat valintamahdollisuuden käynnistysvaiheessa, jollain näppäimellä (yleensä F12).

WIN/Linux dualbootin voi saada Windows (ja Linux) päivitysten yhteydessä solmuun, riippuun boottaavan osion ja Windowsin sijainnista kovalevyilllä/kovalevyllä. Äkkiä sen korjaa, mutta kuitenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt ladata 32 bit win8 pro:ta ihan omalle alustetulle kovolleen... 64 bit win7:n rinnalle.

Win8 on usb-tikulla, josta asennus lähtee ihan mallikkaasti liikkeele, mutta siiinä vaiheessa, kun järjesltemä ilmoittelee asentelevansa laitteita, se pääsee 8%:iin  ja hyytyy eikä tapahdu enää yhtään mitään.

Kone ei käynnisty sen jälkeen muutoin  kuin boot vaiheessaa valitsee sen aseman mittä win 7 sijaitsee...tässäkin vaiheessa se suorittelee vielä

asemein tarksistuksia. Olen formatoinut win 8:lle tarkoitetun kovon muutamaan kertaan, mutta eipä asennus tuosta jalkojaan jatka...

Olisko kellään kikka 5:sta takataskussa

yst. Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt ketään kiinnostaa, niin..

Tein näin, koska  jouduin asentamaan.... erinäisistä syistä johtuen win 7:n uudellen omalle kiintolevylleen. Sen jälkeen asensin win 8:n, joka teki automaattisesti valikon, josta käynnistyksen yhteydessä voin valita kumpaa järjestelmää käytän.

Tämän jälkeen päivitin win 8.... 8.1:ksi ja pelaa kuin junan vessa.

Eli jos sulla on toimiva Win 7, niin ei muuta kuin asennat Win 8:n joko omalle kiintolevylleen, tai levyn osiolle ja se tekee sitten tuon käynnistysvalikon.

yst. Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään