Rolf Niemi

Luottokorttiostokset ja turvallisuus

28 viestiä aiheessa

Niinpä niin - vuosia olen käyttänyt VISA-korttia ilman ongelmia valikoiden huolellisesti paikan, josta olen ostoksiani tehnyt. Paikkoja on ollut vain muutama :

Flightsimstore, Simmarket, Jimmy's PC Store, PMDG, Flight1 ja Verkkokauppa.com - näiden pitäisi olla aika taattua turvallisuuden puolesta. Sitten on SCS Store (Euro Truck Simulator 2) ja Steam (3 ostosta), joista en oikein osaa sanoa.

Nyt on kuitenkin niin, että sain pankista soiton, että kansainvälinen korttivalvonta oli havainnut normaalista poikkeavaa toimintaa korttini puitteissa ja sulki kortin. Hyvä niin. Menin tänään Verkkopankkiin aikeena maksaa pari erääntyvää laskua ja kas - VISAlla oli ylimääräistä menoa 123€:n edestä - joku apina oli pelaillut jossain Unibetissä mitä lie minun piikkiini. Nyt minua pohdituttaa, että mistä helvetistä nuo korttitietoni on nyysitty ja koska - pelaaminen oli tapahtunut 14.10, joten ei tästä ole kuin muutama päivä aikaa. Onni onnettomuudessa, että tuo havaittiin heti, mutta suoraan sanottuna hieman kyrsii tällaiset puskista tulevat lisäkustannukset nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.

Nyt seuraava vaihe on tietenkin maksaa lasku ja tehdä reklamaatio asiasta. Jos rahat palautetaan, niin sehän taas kestää luultavasti ja pitkään.

En minä tätä teille itkeäkseni kerro, vaan siksi, että kannattaa seurata hieman tarkemmin luottokorttiostostensa maksuliikennettä. Minä en sitä ole tehnyt kuin ehkä noin kerran kuukaudessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos korttiasi on käytetty väärin, niin ei se sinun tappioksesi koidu. Tämä siis olettaen, että on noudattanut ns normaalia huolellisuutta kortin kanssa, mikä vaikuttaa ainakin nettikäytön osalta pitävän paikkaansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pelkkä reglamaatio riittää ja luottokortti yhtiölle ilmoitus,Menee korttifirman luottotappioksi,Ei sinun. Eikä sinun tarvitse silloin sitä maksaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulin tänään jokin aika sitten radiosta ja luin lehdestäkin, että joku 16-vuotias suomalainen kolli on jäänyt kiinni näistä luottokorttihuijauksista ja on toiminut osana kansainvälistä hakkeriliigaa. Remmiapelia ja muuta mukavaa tarjoilisin jos siihen mahdollisuus tarjoutuisi - sen verran tästä turhaa potuttavaa hommaa koituu ja ainakin toistaiseksi myös rahallista tappiota.

Hyvä asia tässä on se, että meidän polisii tutkii asiaa ja juippi on tunnustanut ainakin osin toimintansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

pelkkä reglamaatio riittää ja luottokortti yhtiölle ilmoitus,Menee korttifirman luottotappioksi,Ei sinun. Eikä sinun tarvitse silloin sitä maksaa.

No minä olin yhteydessä tänään pankkiin tämän jutun vuoksi ja kysyessäni, että pitääkö minun maksaa tuo lasku, niin asiakaspalvelun mukaan täytyy. Seuraava vaihe on tehdä reklamaatio ja jäädä odottelemaan päätöksiä - kuuleman mukaan...

Tosin ei niitä perhanan kaavakkeita ole ainakaan vielä minulle toimitettu lupauksesta huolimatta, joten laitoin lisäpostia, että mikä mättää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä toimiiko minun systeemi tosipaikan tullen mutta hommasin erillisen Visa-Electron tilin jolla olen tehnyt nettiostokset.

Juju on vain siinä, että siirrän verkkopankissa rahaa tilille vasta juuri ennen ostoa, muuten siellä on vain noin 10-euroa saldoa

jos sitäkään. Eipä sitten voi kadota kovin suurta summaa. Muistaakseni tuossa tilissä ei ole mitään luottoa jota mahdollinen

väärinkäyttäjä voisi tuhlata.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla lienee ennatys, etta VISAa on kaytetty luvattomasti noin kolmen tonnin edesta. Huomatessani vaarinkaytoksen kortti suljettiin ja laskua ei tarvinnut maksaa tuolta vaarinkaytoksen osalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla lienee ennatys, etta VISAa on kaytetty luvattomasti noin kolmen tonnin edesta. Huomatessani vaarinkaytoksen kortti suljettiin ja laskua ei tarvinnut maksaa tuolta vaarinkaytoksen osalta.

Koska tämä tapahtui?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä toimiiko minun systeemi tosipaikan tullen mutta hommasin erillisen Visa-Electron tilin jolla olen tehnyt nettiostokset.

Juju on vain siinä, että siirrän verkkopankissa rahaa tilille vasta juuri ennen ostoa, muuten siellä on vain noin 10-euroa saldoa

jos sitäkään. Eipä sitten voi kadota kovin suurta summaa. Muistaakseni tuossa tilissä ei ole mitään luottoa jota mahdollinen

väärinkäyttäjä voisi tuhlata.

:P

Toivotaan, että toimii  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska tämä tapahtui?

Siita on aikaa jo vuosia... Aiemmalla kerralla VISAn tiedot oli hakkeroitu ja Luottokunta otti yhteytta peruuuttaakseen kortin. Tuolloin ei oltu kayty tililla.

Tuo kolmen tonnin anastus tapahtui pikkuhiljaa siten, etta joku katsoi Jenkeissa maksukanavia ensin muutamalla dollarilla, ja kun en heti huomannut, rupesi tekemaan kunnon ostoksia. Aluksi en todellakaan osannut epailla mitaan, silla luulin niita USA:n kotini TV-maksuiksi (meilla kun menee TiVoa, DirectTV:ta, Comcastia jne).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No minä olin yhteydessä tänään pankkiin tämän jutun vuoksi ja kysyessäni, että pitääkö minun maksaa tuo lasku, niin asiakaspalvelun mukaan täytyy. Seuraava vaihe on tehdä reklamaatio ja jäädä odottelemaan päätöksiä - kuuleman mukaan...

Tosin ei niitä perhanan kaavakkeita ole ainakaan vielä minulle toimitettu lupauksesta huolimatta, joten laitoin lisäpostia, että mikä mättää.

Ennen maksua neuvottele Nets:in (=ent. Luottokunta) kanssa joka lienee tässäkin tapauksessa VISA:n myöntänyt ja maksuliikennettä hoitava taho. Pankit harvoin tietävät luottokorttimaailman koko totuutta, ainakin kesäkuussa OP oli asioista aivan kujalla kun itselle sattui luottotilin sulku väärinkäytösten takia.

Kokonaisuutena luottokorttimaksaminen on turvallista, jos et saa maksettua tuotetta tai palvelua niin korttiyhtiö korvaa vahingon mukisematta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro. Minulle on käynyt kerran ja tiedän kaverin joka sai 10,000 € laskun. Me molemmat ruksasimme vain meille kuuluneet laskut ja loput luottokunta hoiti tavallaan. Nimi alle ja sillä sipuli. Ei kannata sotkea pankkia mukaan.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro. Minulle on käynyt kerran ja tiedän kaverin joka sai 10,000 € laskun. Me molemmat ruksasimme vain meille kuuluneet laskut ja loput luottokunta hoiti tavallaan. Nimi alle ja sillä sipuli. Ei kannata sotkea pankkia mukaan.

Heikki

Joo, minakin olen hoitanut asiat suoraan Luottokunnan kanssa sekoittamatta OP:ta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tappelen juuri viime keskiviikkona luvatta luottokortillani tehdyn 2360€ oston palauttamiseksi, huomasin maanantaina että tuolta on netissä tehty luvaton maksu ja selvisi että luottokorttini tiedoilla on ostettu matka pariisista, nyt ilmeisesti tilanne on se että maksu on hyvitetty mutta mielenkiinnolla tässä seuraan että saako poliisi ikinä selville kuka tuon varkauden on tehnyt, niin ja siis kortti tosiaan on kokoajan ollut ja on edelleen taskussani, nyt tosin suljettuna eli kortin tiedot on netissä ajautunut vääriin käsiin vaikka ainoa jossa ko.korttia olen käyttänyt on paypal ja jotenkin mieltänyt että niillä turvallisuus olisi kohdillaan, ilmeisesti ei sitten ollut.

Ongelma tosiaan on siinä että mastercard ei ole luottokunnan hallinoima kortti joten näissä tapauksissa pankin kanssa joutuu asioimaan, ja voitte vaan kuvitella mikä selvittäminen tämmöisessä asiassa on ennenkuin se hyvitys näkee päivänvalon, itsekin sitä vielä odotan vaikka pitäisi jo näkyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja siis kortti tosiaan on kokoajan ollut ja on edelleen taskussani, nyt tosin suljettuna eli kortin tiedot on netissä ajautunut vääriin käsiin

Mistä tämä johtopäätös tulee? Etkö ole käyttänyt korttia missään muualla kuin netissä? Kortteja on kopioitu niin kauan kuin niitä on ollut olemassa, ennen nettiä ja netin jälkeen. Väittäisin, että on huomattavasti todennäköisempää joutua perinteisen kopioinnin uhriksi kuin sattua käyttämään nettipalvelua joka vuotaa luottokorttitietoja. Tämä pätee etenkin jos sattuu käyttämään korttia ulkomailla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

USA:ssa luottokorttifirmoilla voi netissa peruuttaa/kyseenalaistaa maksusuorituksen "Dispute/Inquire about this charge" -toiminnolla. Loytyy esimerkiksi American Expressin kotisivulta, mutta ei vastaavasti AmExin Suomen kotisivulta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaveri ilmotti ihan samasta, että sen kortti oli suljettu samalla tavalla. Se oli selvittäny että vuoto tapahtu fspilotshopin kautta, kun hän oli ostanut sieltä majestic softwaren Q400.

En tiedä ootko sä sieltä mitään ostanut, mutta keissit täsmää.

Jouka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ostinpa juurikin kyseisen kapistuksen heiltä mutta tosin simmarketin kautta, ennen tuota luottotili varkautta, täytyypä tämä tieto välittää poliisille että tutkivat pitääkö paikkaansa.

Tosin tuo majesticin/simmarketin maksukin meni paypallin kautta, mutta sanoisinpa että niitä jotka miettii ko tekeleen ostavansa kannattaa miettiä pariin kertaan, jos kerran jo toinenkin tapaus on olemassa, ei noi 2360€ ostokset kuitenkaan ihan harmittomia ole ja aiheuttaa todella todella paljon selvittelyä joka suuntaan.

Nyt tosiaan kaiken pitäis huom paino sanalla pitäsi olla hyvitettynä ja uusi kortti uusilla numeroilla tulossa, onneksi tuosta maksun saaja firmasta löytyi suomalainen asiakaspalvelija joka otti asian sen vaativalla vakavuudella ja sai hyvityksen aikaan.

Kalle tottahan toki täällä suomessakin kortteja kopioidaan, itse vaan kylmäasemilla yms "miehittämättömillä" maksupisteillä melko tarkkaan katson että onko jotain hämärää laitteissa, eihän se täysin poissulje mutta ei se nyt kuitenkaan joka päiväistä tuo kopiokoneiden vastaantulo. Korttia en ulkomailla käytä juurikin näistä syistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun VISA-korttia ei ainakaan ole kopioitu, koska en ole käyttänyt sitä missään muualla kuin kotona tietokoneen ääressä. Kortti on aina kotona.l Olisi mielenkiintoista saada tietää, minkä kautta nuo tiedot on vohkittu - tosin uskoisin, että reiät on jo tukittu, mikäili tämä liittyy tuohon suomalaishakkerin geissiin. Kaverillahan oli mm. 3 000 ulkomaalaisen henkilön luottotiedot - suomalaisten määrästä ei eilinen uutinen puhunut mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaveri ilmotti ihan samasta, että sen kortti oli suljettu samalla tavalla. Se oli selvittäny että vuoto tapahtu fspilotshopin kautta, kun hän oli ostanut sieltä majestic softwaren Q400.

...

Tämä ei suoraan liity kyseiseen asiaan, FSPilotShopiin kylläkin. Sim Outhousen sivuilla joku (siellä kirjoitetaan nimimerkeillä) valitti, että kyseinen pulju on alkanut velottaa jo ostetun softan uudelleen lataamisesta, vaikka asiakaskoodit ja sarjanumerot olivat tallessa. Kaverille oli muistaakseni sattunut joku kovalevyhaaveri tai vastaavaa. Olen joskus ostanut sieltä jotain (en enää muista mitä), mutta taitaapa jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi. Ennen wanhaan samaa kusetusta saattoi jatkaa vuodesta toiseen uusille asiakkaille. Nykyään jopa hallitukset kaatuvat netin ansiosta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ostinpa juurikin kyseisen kapistuksen heiltä mutta tosin simmarketin kautta, ennen tuota luottotili varkautta, täytyypä tämä tieto välittää poliisille että tutkivat pitääkö paikkaansa.

Tosin tuo majesticin/simmarketin maksukin meni paypallin kautta, mutta sanoisinpa että niitä jotka miettii ko tekeleen ostavansa kannattaa miettiä pariin kertaan, jos kerran jo t

...

Myös PayPalin suhteen kannattaa olla varovainen luottokortillakin maksettaessa. Asiasta tarkemmin täältä: http://www.maksukamu.com/paypal-vinkkeja/ Valitettavasti jotkut FS-softafirmat eivät hyväksy (ulkomailta) muita maksutapoja kuin PayPalin.

Vähiten riskialtis lienee se tapa, jossa myyjän softa ohjaa asiakkaan luottokortin tunnistamiseen asiakkaan oman pankin tilille vastaavasti kuin Suomessakin henkilötietojen tunnistamisessa. Ne liikkeet, jotka hyväksyvät pelkän kortin numeron ja henkilötiedot, mahdollistavat huijaamisen.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös PayPalin suhteen kannattaa olla varovainen luottokortillakin maksettaessa. Asiasta tarkemmin täältä: http://www.maksukamu.com/paypal-vinkkeja/ Valitettavasti jotkut FS-softafirmat eivät hyväksy (ulkomailta) muita maksutapoja kuin PayPalin.

Paypalilla tulee maksettua lähes kaikki eBay ostokset. Itse olen vielä hankkinut erillisen PayPal security key:n, joka sitten tarvitaan maksujen vahvistamiseen. En tosin tiedä, saako tuota USA:n ulkopuolelle.

https://www.paypal.com/us/cgi-bin?cmd=xpt/Marketing_CommandDriven/securitycenter/PayPalSecurityKey-outside&bn_r=o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen päinvastoin pyrkinyt keskittämään maksamisen Paypaliin. Mitä harvemmassa paikassa tiedot ovat, sitä epätodennäköisempää niiden vuotaminen on. Mitään varsinaista ongelmaahan siihen ei liity, pitää vain huomioida nuo muutamat asiat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen päinvastoin pyrkinyt keskittämään maksamisen Paypaliin. Mitä harvemmassa paikassa tiedot ovat, sitä epätodennäköisempää niiden vuotaminen on. Mitään varsinaista ongelmaahan siihen ei liity, pitää vain huomioida nuo muutamat asiat.

Paypal tykkää lähetellä kaikista mun ostoksista kuitin kaverin sähköpostiin. Tiedoissa ei ole kuin mun osoite, joka on confirmed mutta silti mulle ei tule mitään, vaan kaikki menee kaverille. Olen laittanut Paypalille viestiä asiasta mutta eivät ole vaivautuneet vastaamaan. Ilmeisesti se ei ole aukko ennen kuin sanovat, että se on aukko.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään