Petri Lehtovirta

Avaruusuutisia

2 077 viestiä aiheessa

Yrittävät laukaista uuden GOES-O sääsatelliitin matkaan Capesta perjantai-iltana paikallista aikaa. Sääennuste on huono, laukaisusää on suosiollinen vain 30% todennäköisyydellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Holdissa on edelleen T-miinus 5 minuutissa. Ikkuna sulkeutuu 2:14 Suomen aikaa. Ei hyvältä näytä juuri nyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No huomenna sitten uudestaan.

Oli minulle ensimmäinen kerta kun seuraan livenä laukaisua ja vaikka homma menikin ns. käteen niin kyllä minun sisäinen pieni nörtti nautti tästä kovasti.

Toivottavasti huomenna - tai siis tänään onnistuu paremmin.  :thmbup:

Tomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SCIFIä olen kyllä lueskellut kymmeiä vuosia mutta näissä reality-TV rakettiasioiden tiedepisniksissä olen ihan kuutamolla joten on ihan pakko kysyä että mitä se on tuo höyry/savu joka puskee ulos tuolta vaalean ja tummemman alueen rajalta tuossa raketin rungossa?

Tomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siellä on nestemäisen vedyn/hapen venttiili josta kaasut pääsevät ulos polttoainetankista. Se suljetaan sitten ennen laukaisua kun tankit paineistetaan lentopaineeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. rata saavutettu ja mootori sammutettiin, hetken päästä käynnistetään uudestaan ja aletaan hakeutua kohti geosynkronista rataa.

edit: kuka vielä voi väittää että nää avaruusjutut on tylsiä  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Satuin katsomaan juuri minuutti ennen laukaisua tuota Nasa TV:tä ja olipa mahatvaa nähdä eka kertaa raketin laukaisu livenä :)

Sama vika Rahikaisella - ja minulla.

On se aika jännää kun tietää seuraavansa asioita ihan livenä. Ja nyt puhutaan kuitenkin ihan oikeasti rakettitieteistä...

Tomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama vika Rahikaisella - ja minulla.

On se aika jännää kun tietää seuraavansa asioita ihan livenä. Ja nyt puhutaan kuitenkin ihan oikeasti rakettitieteistä...

Tomi

Ja vielä radioliikennekin kuuluu ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
edit: kuka vielä voi väittää että nää avaruusjutut on tylsiä  ;D

Mikäli joku tulee sellaista väittämään niin tulee kuokkaan että tärähtää...  >:(

;D

Tomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seuraava laukaisu on Sirius FM5 radiosatelliitin laukaisu Baikonurista. Proton-M kantoraketilla laukaistaan satelliitti matkaan tällä tietoa tiistaina 30. päivä kesäkuuta klo 22.10 Suomen aikaa.  Laukaisun voi seurata livenä striimistä jonka linkki löytyy www.ilslaunch.com sivustolta.

June 30 Proton  •  Sirius FM5

Launch time: 1910 GMT (3:10 p.m. EDT)

Launch site: Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan

An International Launch Services Proton rocket with a Breeze M upper stage will deploy the Sirius FM5 radio broadcasting spacecraft.

Tässä linkki spaceflightnow-sivuston laukaisulistaan: http://www.spaceflightnow.com/tracking/index.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keskiviikkona 1. päivä heinäkuuta laukaistaan Kouroun avaruuskeskuksesta Ariane 5 kantoraketilla Terrestar 1 tietoliikennesatelliitti. Laukaisu tapahtuu Suomen aikaa klo 19.14. Laukaisun voi seurata livenä osoitteessta www.videocorner.tv

Lähetys alkaa tällä tietoa klo 18.58 Suomen aikaa.

July 1 Ariane 5  •  TerreStar 1

Launch time: 1614 GMT (12:14 p.m. EDT)

Launch site: ELA-3, Kourou, French Guiana

Flight 189 will use an Ariane 5 rocket with an ECA upper stage to launch TerreStar 1, the world's largest and most powerful commercial telecommunications satellite. TerreStar 1 will provide mobile voice, messaging and data communications services throughout North America.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sirius FM-5 laukaisuun 7h 50min. Satelliitin massa on 5820 kg ja arvioitu elinikä radalla 15 vuotta.

Proton-M on venäläisten isoin raketti.

rollout-video!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään