Guest teemuv

ongelmia koneen kanssa/ei käynnisty uudella kovolla

29 viestiä aiheessa

Terve!

Nyt kun olen tässä vähän konetta päivitellyt tuli uusi ongelma eteen. Kävin tänään ostamassa uuden kovon (s-ata 80Gt) vain FS-käyttöön.

Kun liitän virtakaapelin kovalevyyn ja yritän käynnistää koneen niin kone ei käynnisty, heti kun irroitan virtakaapelin kovosta niin kone käynnistyy normaalisti. Ilmiö toistuu jos liitän ylimääräisen CD-aseman koneeseen?

Missäköhän nyt on vika? Voiko olla ettei Hecin 350W:ssa powerissa riitä potkua.

Täällä vaan säädetään eikä harmita yhtään...

edit: tarkensin vähän aihetta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis virtakaapelin liittämisessä hyytyy, vaikka datakaapeli olisi irti? Sitten ei ole muuta mahdollisuutta kuin virtalähde. 350 W rittää kyllä varsin paljoon, mutta onhan se mahdollista että siitä ei oikeasti irtoa läheskään niin paljon tai että siinä on vika.

Taikka niin, tietysti jos se kiintolevy olisi oikosulussa, niin sen liittäminen myös hyydyttää powerin. En ole sellaisesta kylläkään kuullut koskaan, mutta periaatteessa. Kun kakkos-CD:llä on sama juttu, niin en usko. Koitapa irroittaa muita laitteita virransyötöstä ja katso lähteekö levy sitten pyörimään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

350 wattisen powerin tehon kyllä Pitäs piisata. Mutta toisaalta, jos esim 5 tai 12 voltin linjaan tule kuitenkin liikaa kuormaa niin voihan kuvatunkaltaisia murheita esiintyä.

Onko powerissa useampi Molex-liittimillä oleva piuha? Jos on niin yritäs tasoittaa näiden kuormaa. Saattaa olla että ovat eri hakkuripiirien takana. Tosin hiukan epäilen tätä.

Toisaalta. Kuinkas paljon yleisesti siellä on rojua? Ihtellä on tuollaisen 350 watin powerin perässä 2 cd-asemaa, pari kovalevyä, iso kasa puhaltimia, yksi 3 gigan pena, X800 ja jaksaa tuonkin jälkeen vielä pyörittää ylimääräistä levyä.

Eli powerin loppuminen kuulostas kyllä siinä mielessä oudolta...

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritin laittaa siten, että uusi s-ata levy olisi ottanut cd:n kanssa samasta linjasta virran ja SCSI-levylle menisi pelkästään omasta, mutta ei toiminut. Ei edes siten, että SCSI-levy ja uusi kovo olisivat olleet samassa, ei myöskään siten, että kiinni olisi ollut pelkästään eri linjoissa ainoastaan kovalevyt.

Ennen virtalähteellä pyöri ihan hyvin näyttis, kaksi cd-asemaa ja SCSI-levy ohjaimineen. Nyt saan siinä prosessorin ja emolevyn vaihdon jälkeen toimimaan vaan näyttiksen lisäksi yhden cd-aseman ja SCSI-levyn....

Ilmiö on tosiaan sama huolimatta siitä, että onko datakaapeli satassa kiinni vai ei, oikosulun mahdollisuutta ei käytännössä ole.

Pitäisikös mennä poweri ostamaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Hain juuri koneen huollosta ja pojat olivat vaihtaneet rikkinäisen powerin tilalle juuri samanlaisen 350W Hecin. Osaatteko sanoa, onko se ns. laatumerkki vai hajoaako se muutaman kuukauden päästä?

PS. niin ja topicin alkup. aiheeseen liittyen, se jaksaa minulla syöttää virtaa 3,0GHz Pentiumille, Radeon 9800 prolle ja yhdelle DVD-asemalle ja kovalevylle.

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä se sitten on sen paikka. Älä osta saman merkkistä, meinaan ei kyllä ole mikään 350 W. Tossa on ainakin hyviä powereita Jimm's PC Storessa Vähäheikkiläntiellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Hain juuri koneen huollosta ja pojat olivat vaihtaneet rikkinäisen powerin tilalle juuri samanlaisen 350W Hecin. Osaatteko sanoa, onko se ns. laatumerkki vai hajoaako se muutaman kuukauden päästä?

En tunne, mutta yleensä poweri kestää koneen käyttöiän, ellei tuulettimen laakerit sitten petä. Halvempikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä se sitten on sen paikka. Älä osta saman merkkistä, meinaan ei kyllä ole mikään 350 W. Tossa on ainakin hyviä powereita Jimm's PC Storessa Vähäheikkiläntiellä.

Juu, näin mä vähän fundeerasinkin...muuten, oli taas sitten pieni konepäivitys. Vanhoja osia on sitten näyttis ja kotelo ;D

Jimm´s PC-Storesta olen kaikki peecee-vermeet hankkinut, se on tuossa ihan max. 2 kilsan päässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku on myyny sulle 250 wattisen powerin 350 wattisen tarroilla. Ei tuohon muuta selitystä oikein löydy. Tai sitten joku himmeli siellä haukkaa kymmenen edestä virtaa.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, näin mä vähän fundeerasinkin...muuten, oli taas sitten pieni konepäivitys. Vanhoja osia on sitten näyttis ja kotelo ;D

Jimm´s PC-Storesta olen kaikki peecee-vermeet hankkinut, se on tuossa ihan max. 2 kilsan päässä.

Heh heh on niin tutun tuntuista koneen päivitystä...

On se kumma, että tuo menee harvoin putkeen....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, nyt ostin Antecin 400W powerin ja konffailen täällä tuota Adaptecin raid-korttia toimimaan s-ata-ohjaimen kanssa. Ei sekään ihan läpihuutojuttu ollut...mutta mikäs tässä säätäessä... :P

Mutta muuten kaikki toimii hyvin ja kone käynnistyy hienosti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Määrittelin boottaavaksi kortiksi tuon Adaptecin 2100S:n ja kone käynnistyi normaalisti, bios tunnisti tuon Maxtorin uuden levyn, mutta Windows ei...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietänet, että sinun pitää tehdä sille uudelle levylle osio/osiot Windowsin levynhallinnasta (Ohjauspaneeli - Valvontatyökalut - Tietokoneen hallinta - Levyn hallinta, esmes)?

Taikka sitten jotkin emot vaativat SATA-levyille erikseen ajurin, joka löytynee emon mukana tulleesta CD:stä. Monilla emoilla ei kuitenkaan tarvita mitään, vaan SATA näkyy tavallisena IDEnä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu vain. Mutta jotain häikkää siinä yhteistoiminnassa on, windows ei näe koko kovoa. Jatkan huomenna asennusta. Vaihdan korttipaikkoja, kaapeleita jne eli ihan peruskikkoja.

Kiitos vinkeistä, jatketaan huomenna! Hauskaa Uutta Vuotta kaikille! Myös koppakuoriaisille ;D

lisäys: ei muuten kone tunnista tuota uutta levyä laisinkaan, no mä reseroin emon huomenna nnin luulisi tunnistavan, emossahan oli aiemmin ollut kiinni vain tuo scsi-levy, joskos se iaheuttaisi ristiriitoja...ei tiedä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Siis hauskaa tässä on juuri se, että kun scsi-kortti oli paikoillaan niin bioksesta oli sata-enabled asennossa. Laitehallinnassa kovalevy näkyi, mutta ei ide/sata levynä vaan SCSI-levynä!

Mutta resurssienhallinnassa ei tietenkään.

Menee vähän yli tämä homma. Kun otin scsi-kortin pois samoin kuin levyn ja käynnistin koneen pelkkä sata-levy kiinni niin laitteisto ei tunnista levyä laisinkaan ???

Nyt kaivataan guruhelppiä :D

Jimm´sille ei konetta vielä viitsi viedä, ne veloittaa hommasta alkaen 50e vissiinkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Outoa tosiaan. On mullakin tässä RAID-kortti ja lisäksi levy SATA-väylässä, eikä nuo ole ongelmia tuottaneet. Onko Adaptecin ajurit tuoreimmat? Entä löytyykö Firmware-päivitystä kortille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, nyt ostin Antecin 400W powerin

Jees jees, mutta en minä mitään Antecia hankkinut vaan tuollaisen:

Zalman ZM400B-APS, SILENT

-ATX virtalähde 400W

-Koko 150x86x140mm

-Väri musta

-Aktiivi PFC

-Tehot +3.3V 28.0A,+5V 40A,+12V 18.0A,-5V 0.3A, -12V 0.8A,+5Vsb 2.0A.

-Liitännät 9 x HDD (2 x Sata) ja 2 x FDD

Antecia olin menossa ostamaan mutta tuollainen oli kuulemma parempi ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mä yritän etsiä uudempia ajureita huomenna kun pääsen koneen luokse.

Mä resetoin emolevyn ja sitten asennan scsi-kortin uudelleen. Mutta mitä jos tuo s-ata ei toimi vieläkään? Nää on mainioita juttuja kun vähän vaan konffaa niin saa syntymään aika sopan...

Outoa tosiaan. On mullakin tässä RAID-kortti ja lisäksi levy SATA-väylässä, eikä nuo ole ongelmia tuottaneet. Onko Adaptecin ajurit tuoreimmat? Entä löytyykö Firmware-päivitystä kortille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mä yritän etsiä uudempia ajureita huomenna kun pääsen koneen luokse.

Mä resetoin emolevyn ja sitten asennan scsi-kortin uudelleen. Mutta mitä jos tuo s-ata ei toimi vieläkään? Nää on mainioita juttuja kun vähän vaan konffaa niin saa syntymään aika sopan...

Oletko muuten varma että löysit oikean kohdan BIOSista? Siinä on yleensä useampia vaihtoehtoja, missä moodissa sitä ajetaan (PATA, IDE, ym.) ja sitten Automatic ja Disabled. Tosin mulla on kokemusta vain Intelin piirisarjoista, mutta pelkkä Enabled kuulostaa oudolta. Siinä voi olla myös erikseen kytkin SATA RAIDille, joka tässä tapauksessa pitää olla disabloitu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko muuten varma että löysit oikean kohdan BIOSista? Siinä on yleensä useampia vaihtoehtoja, missä moodissa sitä ajetaan (PATA, IDE, ym.) ja sitten Automatic ja Disabled. Tosin mulla on kokemusta vain Intelin piirisarjoista, mutta pelkkä Enabled kuulostaa oudolta. Siinä voi olla myös erikseen kytkin SATA RAIDille, joka tässä tapauksessa pitää olla disabloitu.

En ilmeisesti ole löytänyt oikeata kohtaa, tämä oli muistaakseni integrated peripherals ja kohta sata-raid, muistaakseni siinä oli jotain käynnistyksestä yms. Ei muista ulkoa. Ei siinä ollut vaihtoehtoja kuin enabled ja disabled. Mitään muuta sataan viittaavaa siinä ei ollut. Ide-laitteet tosiaan toimivat ilman ongelmia.

Olis kiva, että sais toimimaan ja pääsis klikkailemaan :) ja lentelemäänkin. Rahaakin meni budjetoitua enemmän...mutta niinhän siinä käy aina kun itselleen on jotain ostamassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mä luulen että se on BIOSista se kohta "SATA mode" tai jotain sen henkistä. Siinä on oletuksena Disabled. Kun vaihtaa Automatic:iin niin johan lähtee. Olen itsekin ihmetellyt sen kanssa jonniin aikaa ekalla sellaisella emolla, missä se on oletuksena sulki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jee, pitää huomenna yrittää asiaa uudelleen. En vaan koko kohtaa löytänyt edes manuaalista vaikka sitä aiemmin yritin katsella. Mutta voi olla, että kattelin ohimolla.

Emo on siis Abitin valmistama KV8-Pro jos se on jollekin tuttu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään