Juhani Hämäläinen

Finnairin työehtosopimusneuvottelut

188 viestiä aiheessa

YLE:n uutisesta (http://yle.fi/uutiset/kiistaa_finnairin_ateriapalveluista_sovitellaan/6937188) poimittu lainaus:

 

Jaa... minusta Suomessa asioita hoidetan suomalaisella tavalla. Maassa maan tavalla, eikös juu? (Vai onko se vain suomalainen sanonta?)

 

Eihän se uutta, että yrityksillä hankausta vieraassa maassa toimiessaan, mutta yleensä yritys sopeuttaa toimintaansa paikalliseen kulttuuriin eikä päinvastoin... Olisiko pientä ylimielisyyttä ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja EK:n pääjehu mesoaa siitä että muutaman avainalan tukilakoilla kiristetään muutaman sadan henkilön työehtosopparin syntymisessä, ja mahdollisesti halvaannutetaan Suomi. Jos en ihan ole väärin ymmärtänyt, on LSG tullut tänne sanelemaan työehtoja, hylkäämään työntekijäpuolen ideat, hylkäämään kaikkien muiden alojen hyväksymän yleissopimuksen, on vaihtanut työnantajaliittoa työntekijöitä tippaakaan kuuntelematta tai ajattelematta ja yrittää tällä pakottaa työntekijät kymmenien prosenttien palkanalennukseen ja yleisten työehtojen heikennyksiin. Eli kukahan tässä nyt kiristää ja ketä?

 

Turha ihmetellä miksi duunarit voi huonosti, kun vähän joka alalla kiristetään, uhkaillaan, määrätään, jätetään kuuntelematta, irtisanotaan, säästetään.. ja silti johtajat vetää bonuksia taskuun kun on saatu taas firmalla menemään paremmin. Voisi EK:n puliveivarit välillä vähän katsoa mitä tapahtuu, ja miksi on ajauduttu tilanteeseen missä nyt ollaan. Tämä ongelma kun ei todellakaan koske pelkästään lentoalaa, vaan montaa muutakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovittelut lopetettu tältä päivältä tuloksettomina, seuraavan kerran yritetään sunnuntaina iltapäivästä (MTV Uutiset).

 

HS analysoi tilannetta näkökulmalla "Ateriafirma ajoi Suomen kuilun partaalle":

 

Ainoa lähes varma voittaja on Steffen Rosch.

 

Hän tietää, että Suomi on polvillaan. Finnair on nyt ongelmissa, joten se saattaa suostua nyt tekemään paremman diilin LSG:n kanssa, jotta LSG voi maksaa suurin piirtein nykyisen sopimuksen mukaisia palkkoja. Pahin mitä hänelle voi käydä, on se, että LSG:ssa eivät palkat laske niin paljon kuin hän oli toivonut.

 

Sen jälkeen hän voi siirtää yhtiöstä osan Viroon, kuten hän on ilmoittanut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä on hyvä, on se että LSG:n pomolle ei voi kukaan punaisen puoluekirjan omaava pikkunilkkivirkamies tai ministeri käydä kertomassa minkälainen tulos pitää neuvotella, koska hänen ei tarvitse ottaa ohjeita politiikoilta kuten Finnairissa pitää ottaa.

 

Tässä juuri tulee se etu kun valtiolla ei ole nyt jerkkua tehdä mitään, niin nyt neuvotellaan kunnolla ja asiasta eikä poliitikot tai virkamiehet sählää asiaa pilalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokkopa LSG on täysin immuuni ulkoisille paineille tässä tilanteessa, samalla suomalaisella työmarkkinakentällä sekin toimii ja työntekijäpuolenkin kanssa on loppujen lopuksi toimeen tultava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LSG:n sivuilta poimittua:

 

We work to earn the trust of our customers, business partners and suppliers everyday while delivering the absolute best in onboard services as an industry-leading global enterprise.  We promote diversity within a safe and fair workplace, always watchful of our environmental footprint, under high standards in corporate citizenship and a set of values that emphasize respect, excellence and innovation.

 

:P

 

http://www.lsgskychefs.com/en/about-us/social-responsibility.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Immuuni ei olla millekään mutta ei lähettele kansilapäälliköt ja muut ministerien käsikassarana toimivat virkamiehet viestejä, että teet näin ja näin tai muuten yhtiökokous kokoontuu ja valitsee tilallesi jonkun muun. Näinhän valtion ohjauksessa toimitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne LSG:n tapauksessa on ihan toinen kuin itse Finnairin tapauksessa. LSG:hän on  Suomessa ilmeisesti enemmän Finnairin pyynnöstä kuin ihan omalähtöisesti. LSG:hän ei edes omista ao. yksikköä on vain sen vuokrannut. Se tosin johtui LH:n investointikiellosta. Joka samalla tarkoittanee, että LSG:lle Suomen yksikön menetys tai lopetus ei ole kovin traaginen juttu, jos siitä ei tule kannattavaa. 400 henkilön yksikkö 50 000 henkilön yrityksessä ei ole kauhean iso asia (menee kirjaimellisesti desimaalipilkun oikealle puolelle, 0,8% ;)).

 

Mutta se, että painostuksella saadaan paremmat edut, on. (Vaikka tässä tapauksesssa painostuksella pyritäänkin pitämään saavutetut edut).  LSG tuskin haluaa että lakkoilua tai sen uhkaa aletaan käyttää muualla maailmassa Suomen esimerkin perusteella. Voin kuvitella, että Suomen tilannetta kyllä seurataan myös muiden LSG:n yksiköiden henkilöstöryhmissä, ja jos täällä johto "taipuu", niin miksipä ei muuallakin.

 

Sekin on hyvä muistaa, että Saksassa ammattiyhdistysliike on vahva ja LH:n ja LSG:n johdot ovat varmasti oppineet pelaamaan liittojen ja niiden vaatimusten kanssa.

 

Ylläolevalla haluan tuoda esille, että LSG.lle koko Suomen polvilleen ajo ei ole mikään uhka. LSG:tä Suomen valtiojohtokaan tuskin pystyy kauheasti painostamaan. Ja jos tilanne ei LSG:tä tyydytä, se poistuu takavasemmalle ja jättää omistajansa kilpailijan pulaan ja ehkä sen Suomen yksikön työntekijät. Jotka ilmeisesti de facto eivät edes ole sen työntekijöitä, vain vuokralla.

 

Itse kiistaan, mitä työehtosopimusta pitäisi käyttää, ei minulla ole mitään näkemystä ja yllä kirjoitettu ei ota siihen mitään kantaa, ei edes rivien välissä.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lsg:llähän on ollut näitä palkkariitoja ympäri maailmaa. Pariisistahan lsg poistui sen jälkeen kun paikallinen ay-liike pisti pystyyn pienen lakon, berliinissä puolestaan firma ajettiin nurin ja tilalle perustettiin uusi jonka kaikki työntekijät olivat vuokratyöläisiä.  Palkkariitoja on ollut myös norjassa, ruotsissa, jenkeissä, uusi-seelannissa jne.  Finnair ja lsg menivät lupaamaan aikanaan ettei työehtoihin kosketa jne ja samassa pumaskassa todettiin että Kaikki Finnair Cateringin työntekijät jatkavat Finnairin palveluksessa mutta LSG Sky Chefs Finlandin nimissä.

 

Lsg yrittää perustella tätä etteivät he ole ilmailualalla vaan catering-alalla tekemässä bisnestä. Fakta on kuiteskin se, että suomessa firman liikevaihdosta 99,9% tulee lentoaseman turvavalvotun alueen sisäpuolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lsg yrittää perustella tätä etteivät he ole ilmailualalla vaan catering-alalla tekemässä bisnestä. Fakta on kuiteskin se, että suomessa firman liikevaihdosta 99,9% tulee lentoaseman turvavalvotun alueen sisäpuolelta.

 

Eli he ovat catering-alalla? Aivan sama se on, missä tuo työ tapahtuu. Se mitä tehdään, merkitsee enemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fakta on kuiteskin se, että suomessa firman liikevaihdosta 99,9% tulee lentoaseman turvavalvotun alueen sisäpuolelta.

Miksi turvarit, duty-free myyjät ja lentoaseman kahvioiden/ravintoloiden myyjät ei kuulu IAU:n sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaan työnkuvaani LSG:llä kuuluvat mm. lentokoneiden lastaaminen, kääntäminen, purkaminen, kuormauksen oikeellisuuden varmistus, NOTOC:ien tekeminen, tulliyksikköjen sinetöinti ja operatiivisen työnjohdon tehtävät. DGR- ja asematasoajolupakursseilla saa istua tuon tuosta. Väitän olevani ilmailualalla töissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi turvarit, duty-free myyjät ja lentoaseman kahvioiden/ravintoloiden myyjät ei kuulu IAU:n sitten?

 

Yhtä hyvin voisi kysyä, millä tavalla lentokentän turvatarkastukset kuuluu kiinteistöhuollon työehtosopimuksen piiriin, mihin heitä oltiin tunkemassa (ja taidettiin myös lopulta tunkea) kun siivousfirma otti haltuunsa alaa. Oikea työehtosopimus mitä pitäisi noudattaa olisi vartiontipuoli missä olivat ennenkuin työnantajapuoli tunki porukan väärään liittoon. Vaan kun kapitalistin ahneudella ei ole rajaa, niin tehdään mitä vaan että voidaan työntekijöitä p*rseraiskata minkä sielu sietää..

 

Ymmärrän erittäin hyvin, miksi LSG:n työntekijät on tyytymättömiä putiikin toimintaan. Ei kaikki siellä ymmärtääkseni ole vain pullaa paistamassa ja makaronilaatikkoa keittämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kollega kuormauksen puolelta avasi näköjään sanaisen arkkunsa työtehtävistä. Voisin itsekkin kertoa omista tehtävistäni. Olen lähettäjä lsg:n myyntipakkaamossa. Työtehtäviini kuuluu kylmiön järjestely, ruokien lämpötilamittaukset, tavaran vastaanotto, trollivaraston hissien korjaaminen vikatilanteissa, myyntipakkaamon ns inventointihihnajärjestelmän ongelmien korjaaminen(jos ei löydy ketään muuta) myyntipakkaamon työjonon priorisointi(tarvittaessa) myyntipäätelaitteiden pienet huollot, tiedon lataaminen ja purkaminen laitteista/laitteisiin. Työtehtäviini kuuluu myös lennolle menevien viina ja myyntisatsien kerääminen, vieminen kylmiöön ja päivän päätteeksi niiden vastaanotto takaisin lennoilta.  Tarvittaessa hoidamme myös cateringin asiakaspalvelutehtäviä jos joku asiakkaista soittaa ja kyselee mitä viinejä meillä on varastossa  ;)

 

Ja kaiken kruuna se, että lähettäjien pitäisi pystyä muistamaan jokaiselle lennolle/konetyypille/kohteelle menevä satsi ulkoa mahdollisia poikkeustilanteita varten.

 

Ja kaiken tämän teen 2200e kuukausipalkalla(kohta noin 300-500e vähemmän) En koe olevani ravintola taikka hotellialalla töissä. Koen olevani töissä varasto, asiakaspalvelu, ict ja ilmailualalla töissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketään ei tietenkään kiinnosta, miten Finnair on joutunut sellaiseen tilanteeseen, että kilpailija Lufthansa voi päättää syntyykö lakko tai muuta hämminkiä. Finnairin lähinnä omiin etuihinsa keskittynyt toimiva johto halusi karsia lentotoiminnan kannalta tarpeettomat rönsyt pois ja möid cateringin Lufthansalle ja matkaravaroiden käsittelyn ja huollon muualle. He saivat tästä ihan kohtuullisen palkkion. Nyt Lufthansa voi joko pakottaa työntekijät hyväksymään ehtonsa tai saa Finnairin maksamaan sämpylöistä huomattavan ylihinnan, ellei Finnairin johto halua lakkoa, joka heiluttaa yhtiön taloutta todella vakavasti. Järkevä strategia olisi tietenkin pitää koko prosessi omassa hallussa, mutta eihän niin niukkaan luonnonvaraa kuin järki, kannata käyttää hallintoon tai yrityksen strategian miettimiseen.

 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketään ei tietenkään kiinnosta, miten Finnair on joutunut sellaiseen tilanteeseen, että kilpailija Lufthansa voi päättää syntyykö lakko tai muuta hämminkiä. Finnairin lähinnä omiin etuihinsa keskittynyt toimiva johto halusi karsia lentotoiminnan kannalta tarpeettomat rönsyt pois ja möid cateringin Lufthansalle ja matkaravaroiden käsittelyn ja huollon muualle. He saivat tästä ihan kohtuullisen palkkion. Nyt Lufthansa voi joko pakottaa työntekijät hyväksymään ehtonsa tai saa Finnairin maksamaan sämpylöistä huomattavan ylihinnan, ellei Finnairin johto halua lakkoa, joka heiluttaa yhtiön taloutta todella vakavasti. Järkevä strategia olisi tietenkin pitää koko prosessi omassa hallussa, mutta eihän niin niukkaan luonnonvaraa kuin järki, kannata käyttää hallintoon tai yrityksen strategian miettimiseen.

 

- Lauri Tarkkonen

 

Matkatavarankäsittelyn (ja huollonkin osittain) Finnair myi pois, mutta catering on edelleen Finnairin 100%:ssa omistuksessa; samaan tyyliin kuin Baronan laukkujenkäsittely aikoinaan (eli ko. ulkoistuksesta on voimassa vuokrasopimus). Finnair voi halutessaan ratkaista kiistan sanomalla LSG:lle, että tuossa on ovi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantaina on peruutettu useampia lentoja, mutta nyt alkaa liikenne taas olla normaalia:

http://yle.fi/uutiset/finnairin_lentoliikenne_palaamassa_normaaliksi/6937808

Lentoyhtiö Finnairin lennot ovat palautumassa normaaliin aikatauluun. Yhtiön viestinnästä kerrotaan, ettei tiedossa ole uusia lakonuhkaan liittyviä lentojen peruutuksia tai muita häiriötä.

 

Finnair perui lauantailta 18 lentoa. Lennoilla olisi ollut noin 2 500 matkustajaa. Kaikki perutut lennot olisivat lähteneet puoleen päivään mennessä. Valtaosa lennoista oli eilen peruttujen lentojen paluulentoja Helsinkiin. Joukossa oli kotimaan, Euroopan ja Aasian lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle ei vieläkään ole selvinnyt se miten se, että sattuu käsittelemään jotain lentokoneisiin liittyviä papereita, tai työntämään kärryjä lentokoneeseen, tekee työstä "ilmailua"?

 

Jos joku lastaa lentokoneita, käsittelee lentokoneisiin liittyviä papereita, tai sattuu ajamaan lentoaseman asematasolla, so what? Ei siitä saa ilmailua tekemälläkään.

 

Tuollaisia analogioita toki saa johtaa ihan niin paljon kuin tahtoo. Jos rekkakuski ajaa kuorman VR vaunuun, onko hän silloin "juna-alalla"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle ei vieläkään ole selvinnyt se miten se, että sattuu käsittelemään jotain lentokoneisiin liittyviä papereita, tai työntämään kärryjä lentokoneeseen, tekee työstä "ilmailua"?

 

Ei työ ole ilmailua, mutta se kuuluu silti ilmailualan työtehtäviin. Lentokoneisiin liittyviä papereita (osaa niistä) käsitellessä ei esimerkiksi saa olla pienessä hiprakassa (ilmailulaki), kuten esimerkiksi kumipyöräliikenteen papereita käsitellessä saa aivan laillisesti olla. Eikö olekin hyvä perustelu? :)

 

Jos rekkakuski ajaa kuorman VR vaunuun, onko hän silloin "juna-alalla"?

 

Väärällä alalla. Jos rekkakuski työskentelee ainoastaan vetomestarilla jollain ratapihalla, niin silloin hän raideliikennealalla, ei tieliikennealalla kuten suurin osa rekkakuskeista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kaiken tämän teen 2200e kuukausipalkalla(kohta noin 300-500e vähemmän) En koe olevani ravintola taikka hotellialalla töissä. Koen olevani töissä varasto, asiakaspalvelu, ict ja ilmailualalla töissä.

Paljonkos tuon 2200€ päälle tulee vielä lisiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair voi halutessaan ratkaista kiistan sanomalla LSG:lle, että tuossa on ovi.

Onko hallussasi LSG:n ja Finnairin sopimus vai mistä tuon tiedät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko hallussasi LSG:n ja Finnairin sopimus vai mistä tuon tiedät?

 

Eiköhän mikä tahansa "vuokrasopimus" ole irtisanottavissa omistajan irtisanomisajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään