Juhani Hämäläinen

Finnairin työehtosopimusneuvottelut

188 viestiä aiheessa

Lisineen kuukausipalkka on 2400-2500e riiippuen ilta ja yötunneista sekä tietenkin viikonlopuista. Jos homma menee läpi niin summa on jossain 1900e tietämillä miinus verot.  Jokainen tietää mitä asuminen ja eläminen pääkaupunkiseudulla maksaa joten paljoa ei oikein viitsisi antaa lufthansalle tukea heidän säästöohjelmaansa.

 

 

 

Bulevardilta on muuten tullut sellainen tieto, että sovittelija on ilmoittanut osapuolille, että neuvottelut jatkuu vaikka yöhön asti. Jotain ns sisäpiirintietoa on tihkunut, että tiukkaa on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/politiikka/Finnairin+ateriapalvelun+ty%C3%B6kiista+venyy++Vakava+tilanne+Suomelle/a1384657027662

 

Sunnuntaiaamun toiveet siitä, että Finnairin ateriapalvelun työkiista saataisiin ratkaistua pikaisesti, ovat haihtuneet.

 

Iltapäivällä arvio on, että neuvottelut venyvät myöhään.

 

Valtakunnansovittelija Esa Lonka on pyytänyt osapuolia laatimaan omat ratkaisuehdotuksensa, joita hän aikoo käydä läpi löytääkseen niistä yhteistä säveltä.

 

Paraikaa valtakunnansovittelijan toimistolla ovat Ilmailualan unionin IAU:n, Lufthansan omistaman catering-yhtiö LSG:n ja Matkailu- ja ravintolapalvelut Maran edustajat.

 

Jos sopua ei löydy, tiistaiksi kaavaillut tukilakot uhkaavat pysäyttää koko Suomen ulkomaankaupan. Tukilakossa olisivat mukana toimihenkilöiden ammattiliitto Pro, IAU, Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY sekä kuljetusliitot.

 

Vaikka toimistolla on vain kolmen osapuolen edustajat, neuvottelujen ympärillä on kova kuhina.

 

Taustajoukoissa ovat aktiivisia muun muassa työministeri Lauri Ihalainen (sd) sekä työmarkkinoiden keskusjärjestöt. Esimerkiksi EK ja SAK pohtivat tahoillaan, mitä on tehtävissä pattitilanteen laukaisemiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovittelu keskeytetty muutamaksi tunniksi. Osapuolet palaavat Bulevardille 20.30 eli sopivasti ylen uutisia varten. Iau:n puheenjohtajan mukaan näyttää kun mennään samaan huoneeseen,  pikkuisen menee huonompaan suuntaa jne jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle ei vieläkään ole selvinnyt se miten se, että sattuu käsittelemään jotain lentokoneisiin liittyviä papereita, tai työntämään kärryjä lentokoneeseen, tekee työstä "ilmailua"?

 

Jos joku lastaa lentokoneita, käsittelee lentokoneisiin liittyviä papereita, tai sattuu ajamaan lentoaseman asematasolla, so what? Ei siitä saa ilmailua tekemälläkään.

 

 

Tämä on juuri se ratkaiseva tiedonjyvänen, mikä tuntuu puuttuvan ilmailualan yritysjohtajilta. Ilmailualan turvallisuus syntyy siitä, että kaikki siihen liittyvät työvaiheet ovat turvallisuusorientoituneita, eikä vaan sillä mitä ravintoketjun huipulla tehdään. Ketjun pitää olla hermeettinen, tai katkeamaton kuten ruokakalan kylmäketju.

 

Halvalla ei saa hyvää, eikä turvallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä kirjoitus aiheesta:

 

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/lsg-ateriafirma-todenn-k-isesti-j-tt-suomen

 

Mutta joo, kyllähän tuo tukilakkopelleily pitäisi saada kuuriin: joku kymppitonnin "sakko" on liitoille pelkkä vitsi ja aika halpa hinta siitä, että koko maa saadaan polvilleen vahinkojen ollessa kymmeniä miljoonia. Kunnon sanktiot niskaan niin alkaa jokin järki löytyä touhuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta joo, kyllähän tuo tukilakkopelleily pitäisi saada kuuriin: joku kymppitonnin "sakko" on liitoille pelkkä vitsi ja aika halpa hinta siitä, että koko maa saadaan polvilleen vahinkojen ollessa kymmeniä miljoonia. Kunnon sanktiot niskaan niin alkaa jokin järki löytyä touhuun.

 

Myötätunto- ja poliittiset lakot ovat kyllä Suomessa laillisia toimenpiteitä (vaikka ilman varoitusaikaa, huomioiden keskusjärjestösopimukset), kunhan tuettava työtaistelu on laillinen, eikä tukitoimenpiteellä pyritä vaikuttamaan omaan työehtosopimukseen. Laittomat työtaistelut ovat toki asia erikseen.

 

Sinällään järjestelmähän on tavallaan tasapainossa - työnantaja on vapaa päättämään järjestäytymisestään, samoin kuin työntekijäpuoli on vapaa päättämään (laillisista) vastatoimistaan. Työnantajalle ei varmasti tule yllätyksenä työrauhan järkkyminen (sen laajuus korkeintaan) sovellettavaa työehtosopimusta valittaessa, työntekijäpuolikin tiedostanee toimintansa riskit. Molemmat kantavat lopulta vastuunsa tavalla tai toisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on toki nyt kysymys suuremmasta kuviosta kuin muutamasta sadasta catering-työntekijästä. Tilanne ei voi olla se, että työantaja ilmoitusluontoisesti tekee liikkeen joka johtaa 30% palkanlennukseen. Sellainen ei kuulu suomalaiseen sopimiskulttuurin, ei vaikka wannabe-kapitalistien mielestä kaikki pitää olla sallittua.

 

Juha  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmat kantavat lopulta vastuunsa tavalla tai toisella.

 

Tämä. Jotenkin tuntuu, että kävi miten kävi niin loppujen lopuksi työntekijäpuoli tulee kantamaan sen raskaamman vastuun. Muistaako muuten kukaan milloin viimeksi SLSY on lähtenyt tukilakkoilemaan vaikkapa jonkun AKT:läisen porukan puolesta?

 

Tässä on toki nyt kysymys suuremmasta kuviosta kuin muutamasta sadasta catering-työntekijästä. Tilanne ei voi olla se, että työantaja ilmoitusluontoisesti tekee liikkeen joka johtaa 30% palkanlennukseen. Sellainen ei kuulu suomalaiseen sopimiskulttuurin, ei vaikka wannabe-kapitalistien mielestä kaikki pitää olla sallittua.

 

Juha 

 

Voisin lyödä vaikka vetoa, että LSG nostaa kytkintä ja jättää koko roskan Finnairin syliin. Siinäpä sitten sopivat keskenään. Mut, mut, ei se mitään; eiköhän tämä suomalainen ammattiliittotouhu sopimuskulttuureineen tule jonkun vuoden päästä tiensä päähän. Joku ennen niin mahtava Paperiliitto käy hyvästä esimerkistä miten käy kun takki on oikeasti tyhjä, eikä panoksia koko maan kiristämiseen enää löydykään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako muuten kukaan milloin viimeksi SLSY on lähtenyt tukilakkoilemaan vaikkapa jonkun AKT:läisen porukan puolesta?

 

SLSY liittyi AKT:n jäsenliitoksi vasta syyskussa: http://www.slsy.info/ajankohtaista-kaikille/slsysta-aktn-yhteisojasenyhdistys

 

Mut, mut, ei se mitään; eiköhän tämä suomalainen ammattiliittotouhu sopimuskulttuureineen tule jonkun vuoden päästä tiensä päähän. Joku ennen niin mahtava Paperiliitto käy hyvästä esimerkistä miten käy kun takki on oikeasti tyhjä, eikä panoksia koko maan kiristämiseen enää löydykään.

 

Siinä vaiheessa tulee ituku silmään wannabe-kapitalistillakin (=keskiluokka), koska silloin on moni muukin asia tiensä päässä tässä maassa. Ja tiedättekö mikä on yksi wannabe-kapitalistin tuntomerkeistä? Hän luulee ay-toiminnan tappaneen metsäteollisuuden Suomesta ;)

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maikkarin toimittaja Mari Haaviston twitteristä poimittu: Kymmenen uutisissa lisää tietoa ateariapalvelukiistasta. Osapuolet kertovat, miten ovat tulleet riidassa vastaan. Tsektsek

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja tiedättekö mikä on yksi wannabe-kapitalistin tuntomerkeistä? Hän luulee ay-toiminnan tappaneen metsäteollisuuden Suomesta ;)

 

Osoitatko Juha kohdan missä väitin näin? En oikein osaa pitää itseäni minään wannabe -kapitalistina vaan yritän kelailla näitä asioita hieman isommassa perspektiivissä. Siinä olet oikeassa, että itku kyllä tulee silmään kovinkin monella; viimeistään silloin kun EKP ja IMF sanelevat kuinka toimitaan. Kyllä vannoutuneemmankin AY-jyyrän pitäisi tajuta, että kun maan kilpailukyky on mallia paska, niin joustoja on tultava. Yhtälö on käytännössä mahdoton: veronmaksajien määrä vähenee, jengi vanhenee, tuottavat hommat tehdään halvemmalla ulkomailla ja kilpailukyky rapautuu kiihtyvällä vauhdilla. Tähän kun lisätään järkyttävän suuri julkinen sektori sekä poteroihinsa kaivautuneet AY-possut ja Etelärannan kultapossukerho niin yksinkertaisempikin tajuaa että hyvää lopputulosta on aivan turha odotella.

 

Ymmärrän kyllä, että joku 20:n pinnan palkanalennus on tiukka paikka mutta oikeasti: mikä tuosta työstä tekee sellaista että siitä pitäisi maksaa kaksi ja puoli tonnia kuussa? Siis tämä ilman sarvia ja hampaita. Vaimo työskenteli aikanaan LSG:llä (ulkomailla toki) ja touhu ei kuulemma juurikaan eronnut muista vastaavista elintarviketeollisuuden tehtävistä. Hänellä on vuosien kokemus erilaisista elintarvike- ja Mara-alan tehtävistä niin rivi- kuin johtoportaastakin joten jonkunlaista kompetenssia alan arviointiin löytynee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki työ on arvokasta. Ongelmahan tässä on se, että tavallisen keskituloisen palkansaajan ostovoima on jo nyt romahdutettu valtiovallan toimesta. Maksamme sitten yhteisistä verovaroista asumistukea ja toimeentulotukea jne. näille pienipalkkaisille, joiden osuus palkansaajista kasvaa huolestuttavaa vauhtia.

 

Olisiko kuitenkin parempi maksaa kohtuullisia palkkoja, joilla ihmiset tulisivat toimeen ilman apuviidakkoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi LSG lähtisi Suomesta. Suomen toimintojen merkitys on sille varsin vähäinen, mutta tarjoavat mahdollisuuden tehdä kiusaa Lufthansan kilpailijalle.  Finnairin johto on luovuttanut kontrollin LSG:lle määräajaksi:

 

MTV:n uutiset luonnehtii tilannetta näin:

"Kiista juontaa juurensa Finnairin ja Lufthansan reilun vuoden takaiseen viisivuotiseen kumppanuussopimukseen, jonka perusteella LSG Sky Chefs otti operatiivisen vastuun Finnairin catering-palveluista."

 

Samalla se antoi Lufthansalle kontollin miten cateringia hoidetaan, eikä sillä ole mitään syytä auttaa Finnairia tässä asiassa.

 

Finnair lupasi pörssitiedotteessaan elokuussa 2012, että työntekijöiden työehdot säilyvät ennallaan. Luultavasti ainoa tapa, jolla Finnair pystyy tämän lupauksensa lunastanaan, on maksaa LSG:lle sen verran ylimääräistä palvelusta, että LSG katsoo tarpeelliseksi päästää Lufthansan kilpailijan pälkähästä.  Siinä meni ainakin iso osa säästätavoitteista ja yhtiö on entisä huonommassa jamassa.

 

- Lauri Tarkkonen

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/finnairin-ateriapalvelun-tyokiista-illalla-umpisolmussa/2399044

 

Ateriapalveluyhtiö LSG Finlandin toimitusjohtaja Steffen Rosch sanoi, että työantaja on tullut jo ison askeleen vastaan, mille hän toivoi saavansa vastakaikua IAU:lta.

 

IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari sanoi, ettei ole nähnyt mitään vastaantuloa LSG:ltä.

 

– Taitaa olla ihan lumepuhetta.

 

..

 

Työntekijät eivät hyväksy saksalaisen työnantajan LSG Sky Chefsin ratkaisua vaihtaa työehtosopimustaan työntekijöiden kannalta  epäedullisempaan, sillä se voisi tarkoittaa suurimmillaan noin 30 prosentin palkanalennuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

LSG:n lakko alkaa

 

LSG Sky Chefs Finland Oy:n lakko alkaa maanantaina 18.11.2013 klo. 03:00 ja päättyy maanantaina 18.11 klo.13:00.

 

Töihin palataan klo. 13:00 ja sen jälkeen alkaviin työvuoroihin.

 

 

http://yle.fi/uutiset/finnairin_ateriapalvelujen_tyoehtokiistan_sovittelua_jatketaan_aamulla/6939185

 

Finnairin ateriapalveluja koskevan työehtokiistan sovittelu on keskeytetty maanantain vastaisena yönä tuloksettomana. Ateriapalveluista vastaavan LSG Sky Chefs Finlandin työntekijöitä edustavan Ilmailualan unionin IAU:n puheenjohtajan Juhani Haapasaaren mukaan neuvotteluissa on kuitenkin edistytty.

 

– Ihan pikkutunneilla oli vähän edistymistä, mutta päätimme kuitenkin keskeyttää ja jatkaa aamulla, Haapasaari sanoo.

 

Julkisuudessa on esiintynyt tietoja, joiden mukaan LSG Sky Chefs olisi jättänyt uuden ehdotuksen kiistan ratkaisuksi. IAU:n puheenjohtajan Juhani Haapasaaren mukaan hänellä ei ole tästä tietoa, eikä hän voi sitä vahvistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla se antoi Lufthansalle kontollin miten cateringia hoidetaan, eikä sillä ole mitään syytä auttaa Finnairia tässä asiassa.

 

Yleensä tuollaisissa sopimuksissa sovitaan myös miten sopimuksesta irtaudutaan ja siitä, millaisia sanktioita palveluntuottaja maksaa, jos homma ei toimi.  Uskoisin, että kaikki ovat motivoituneita, että homma toimii.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Twitterissä maikkarin Jussi Kärki: Kuljetusliittojen info tukilakoista on juuri peruttu. Tämä enteilee todennäköisesti sovun löytymistä ateriapalvelukiistassa

 

Ja yöllä tuli iau:lta tekstari, että aamulla alkavaksi tarkoitettu lakko lsg:ssä on peruuntunut(siis tämänpäiväinen lakko joka piti kestää 03-13)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/osapuolet_hyvaksyivat_lentojen_ateriapalveluiden_sovintoesityksen/6940155

 

Osapuolet ovat hyväksyneet lentojen ateriapalveluita koskeneen sovintoesityksen. Huomiselle suunnitellut laajat tukilakot peruuntunevat.

 

Valtakunnansovittelija Esa Lonkan mukaan kiista ratkaistiin siten, että LSG ja Ilmailualan Unioni sopivat yrityskohtaisesti sovellettavista työehdoista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ateriapalveluissa noudatetaan myös tulevaisuudessa samaa IAU:n työehtosopimusta kuin tähänkin asti.

 

- Palkkoihin ei pitäisi tältä osin tulla mitään muutoksia, Lonka sanoi.

 

 

Melkoinen vääntö tästäkin taas käytiin. Nyt sitten vain odotellaan, kauanko kestää että LSG alkaa siirtää toimintojaan Viroon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomien kommenttien mukaan tällainen meili on jo lähtenyt LSG:n henkilökunnalle:

 

LSG hyväksyi valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoesityksen, jotta vältyttäisiin tukilakoilta ja niistä aiheutuvalta vakavalta uhalta Suomen taloudelle. Päätöksen seurauksena yrityksessä aloitetaan äärimmäiset kulurakenteen korjaustoimet sekä toiminnan uudelleenorganisoinnit. Tässä muuttuneessa tilanteessa yrityksen fokus tulee olemaan taloudellisten tavoitteiden turvaamisessa. Toimenpiteillä voi olla vaikutuksia henkilöstöön.

 

Eli heti vaan YT-neuvottelut päälle.. ei helvetti tätä menoa.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomien kommenttien mukaan tällainen meili on jo lähtenyt LSG:n henkilökunnalle:

 

Eli heti vaan YT-neuvottelut päälle.. ei helv**** tätä menoa.  :thmbdn:

 

No tuliko tämä nyt jollekin yllätyksenä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yt:t tai ei, jokainen voi miettiä miltä maksimissaan liki kolmanneksen palkanalennus tuntuu ajatuksena. Ja sitten kun se ajatus on ohi, niin miettikää millätavoin se voisi konkreettisesti tuntua pk-seudulla asuvan ihmisen arjessa.

 

Musta on kuvottavaa lukea täältä sellaisia kommentteja, joissa jatkuvasti syyllistetään joka ainoasta taloudellisesta kurimuksesta jotain ilmailualan työntekijäporrasta. Ja kyllä, he ovat kaikki ilmailualalla töissä, vaikka eivät lentsikan kyydissä tai ratissa päiviään vietä. Laukkasen Jouni sanoi asian tuossa aiemmin täsmälleen kuten itsekin asiasta ajattelen.

 

Kun nyt kuitenkin eletään aikaa, jossa kaikenlainen eriarvoisuus kasvaa, ja Suomi osallistuu veronmaksajien rahoilla kaikenlaisiin tukitoimiin "toisaalla", niin olisi hienoa jos tässä maassa sallittaisiin muunkinlainen solidaarisuus kuin se, että "työntekijän on ymmärrettävä tosiasiat ja lopetettava lakkopelleily ja otettava se mitä tarjotaan". Jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen tietää että asiat eivät ole mustavalkoisia ja tietää myös, että ay-liike Suomessa on mahdollistanut tasa-arvoisemman ja reilumman työelämän läpi erilaisten yhteiskuntaluokkien kuin monissa muissa maissa, joissa vastaavaa ei ole. Sitä voisi verrata isoon tiimiin, jossa kaikkien panosta tarvitaan ja sitä arvostetaan. Ammattikoulutuksen arvostus Suomessa on ainutlaatuista, ja sekin on pitkälle sen vuoksi, että Suomessa muutkin kuin kapitalistit ja wannabe-sellaiset ovat ihmisarvoisessa elämässä kiinni.

 

Sopeuttakoot LSG toimintansa suuruusluokan kuten parhaaksi näkee, mutta maksakoon edelleen ihmisille palkkaa, joka heille kuuluu. Parempi niin kuin se suunta, että mennään tilanteeseen, jossa duuni on arvotonta ja duunarit joutuvat repimään kellosta lisää tunteja elättääkseen itsensä ja perheensä.  

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yt:t tai ei, jokainen voi miettiä miltä maksimissaan liki kolmanneksen palkanalennus tuntuu ajatuksena. Ja sitten kun se ajatus on ohi, niin miettikää millätavoin se voisi konkreettisesti tuntua pk-seudulla asuvan ihmisen arjessa.

 

Musta on kuvottavaa lukea täältä sellaisia kommentteja, joissa jatkuvasti syyllistetään joka ainoasta taloudellisesta kurimuksesta jotain ilmailualan työntekijäporrasta. Ja kyllä, he ovat kaikki ilmailualalla töissä, vaikka eivät lentsikan kyydissä tai ratissa päiviään vietä. Laukkasen Jouni sanoi asian tuossa aiemmin täsmälleen kuten itsekin asiasta ajattelen.

 

Kun nyt kuitenkin eletään aikaa, jossa kaikenlainen eriarvoisuus kasvaa, ja Suomi osallistuu veronmaksajien rahoilla kaikenlaisiin tukitoimiin "toisaalla", niin olisi hienoa jos tässä maassa sallittaisiin muunkinlainen solidaarisuus kuin se, että "työntekijän on ymmärrettävä tosiasiat ja lopetettava lakkopelleily ja otettava se mitä tarjotaan". Jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen tietää että asiat eivät ole mustavalkoisia ja tietää myös, että ay-liike Suomessa on mahdollistanut tasa-arvoisemman ja reilumman työelämän läpi erilaisten yhteiskuntaluokkien kuin monissa muissa maissa, joissa vastaavaa ei ole. Sitä voisi verrata isoon tiimiin, jossa kaikkien panosta tarvitaan ja sitä arvostetaan. Ammattikoulutuksen arvostus Suomessa on ainutlaatuista, ja sekin on pitkälle sen vuoksi, että Suomessa muutkin kuin kapitalistit ja wannabe-sellaiset ovat ihmisarvoisessa elämässä kiinni.

 

Sopeuttakoot LSG toimintansa suuruusluokan kuten parhaaksi näkee, mutta maksakoon edelleen ihmisille palkkaa, joka heille kuuluu. Parempi niin kuin se suunta, että mennään tilanteeseen, jossa duuni on arvotonta ja duunarit joutuvat repimään kellosta lisää tunteja elättääkseen itsensä ja perheensä.  

 

Tero

 

Eihän tuo kivaa varmasti ole kenellekään, mutta nyt jos sieltä potkitaan läjäpäin väkeä pois, niin sekö on sitten se parempi vaihtoehto?

 

Ei yritystoiminnassa säästöjä huvin vuoksi tehdä, eikä siellä kukaan johtoportaasta ajattele, että "hei, täällä olisi vielä vähän selkänahkaa jälellä, revitääs pois!". Jos firma ei ole kannattava ilman tarvittavia säästötoimia, niin jotain sille asialle tehdään. Nyt ensisijaisena vaihtoehtona oli kustannusten leikkaus TESiä vaihtamalla, ja koska tätä ei saavutettu, niin seuraavaksi aletaan ohentamaan toimintoja potkimalla väkeä pois ja mahdollisesti siirtämällä työtehtäviä muualle. En ota kantaa, kumpi on parempi vaihtoehto.

 

Äkkiä katsottuna LSG:n 2012 tuloksessa liikevoittoprosentti oli 8%, eli mikään kultakaivos se ei todellakaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään