Juhani Hämäläinen

Finnairin työehtosopimusneuvottelut

188 viestiä aiheessa

Tässä varmaan mielipiteemme eroavat liiketoiminnan kannattavuudesta, potentiaalista ja riskistä. Pidän mitä tahansa lentokoneisiin liittyvää hyvin riskialttiina ja suhdanneherkkänä alana. Tämän vuoksi en keksi, miksi yksinumeroisilla kannattavuus/tuottoprosenteilla pelaava yritys olisi kovin mielenkiintoinen sijoituskohde. Arvioin tätä siis, kuten aiemmin jo todettua, täysin subjektiivisesti hyvin vähäisten tunnuslukujen perusteella.

Kun sanot, että 8% on ihan kelpo lukema palvelualan firmalle, se pitää toki paikkaansa, jos palvelualan firmaksi lasketaan päivittäistavarakaupan palvelu. Lentoliikenne on hyvin suhdanneriippuvaista, ja lentoliikenteen catering/palveluala even more so. Liikematkustuksen vähentyessä LSG kaltaiset firmat äkkiä ovat toimittamassa vain sitä sämpylää turistiluokkaan, jota vielä ei ole "tehostettu" pois lennoilta. Kassaan on pakko joko kerryttää puskuria, jota onneton 1mil tulos ei kerrytä, tai on mentävä siinä uskossa, että paremmat ajat ovat edessä.

 

Catering on cateringia, meni se sämpylä sitten lentävään, uivaan, kiskoilla kulkevaan tai paikoillaan olevaan objektiin. Nyt ei puhuta kolmen Michelin tähden ravintolasta, vaan perusmättöä tekevästä ruokafirmasta, joka kv tasolla toimittaa ruokaa paljon muuallekin kuin lentokoneisiin. Mitä itse sijoittamiseen tulee, niin surkeaakin tulosta tekevä lafka voi olla loistosijoitus, jos hinta on oikea. Koska uskon tehokkaiden markkinoiden hypoteesiin ainakin pääosin, uskon että markkinat hinnoittelevat yritykset keskimäärin oikein. Tätä asiaa useimmat sijoittajiksi itseään kutsuvat eivät vain käsitä millään: jos firma on surkea, silloin sitä saa halvalla. Jos firma on hyvä, silloin se taas maksaa suhteessa tuloksentekokykyynsä, sijoittajan tuotto taas tulee riskistä, mitä korkeampi riski, sitä korkeampi tuottopotentiaali, tämä perusasia tulisi muistaa aina. Ylimääräinen fyrkka kassassa taas on AINA omistajilta pois ja tulisikin maksaa osinkoina ulos, jotta omistajat voivat etsiä parempaa käyttöä pääomalle. Minä ainakin haluan päättää mihin omistuksieni tuotot käytetään, yritysjohdon tapa haaskata liika raha kassassa huonoihin yritysostoihin ja muihin heikkoihin investointeihin ei kauheasti lisää haluani antaa veijareille yhtään ekstraa mällättäväksi. Valitettavasti suurin osa omistajista ei katso sijoituksiensa perään kovin aktiivisesti, yksi hyvä tapa varmistaa ettei rahaa hassata on pitää yrityksen investointeihin käyttämä raha tarpeeksi kalliina, ts. pääomarakenne tarkoituksenmukaisena.

 

Tämö ei nyt ollut kannanotto LSG:n tapaukseen, kun en yhtään tiedä tarvitaanko rahaa investointeihin tai onko odotettavissa suuria alaskirjauksia jotka vaatisivat sitä pääomaa, vain pari faktaa sijoitustoiminnasta ylipäänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä  kannattaisi siirtyä Lottoon.   Huomaa hyvin miten nuorukaiset eivät todellakaan ymmärrä , että työntekijä voi olla muutakin kuin rasite.

Ei pidä seurata elämässään vain Kauppalehteä, Aku Ankka ja Ahmed Ahnekin sivistävät enemmän.

 

Juttujasi jonkin verran lukeneena sinulla ei taida olla varaa yo. kaltaiseen ylimielisyyteen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Catering on cateringia, meni se sämpylä sitten lentävään, uivaan, kiskoilla kulkevaan tai paikoillaan olevaan objektiin. Nyt ei puhuta kolmen Michelin tähden ravintolasta, vaan perusmättöä tekevästä ruokafirmasta, joka kv tasolla toimittaa ruokaa paljon muuallekin kuin lentokoneisiin.

 

Very Very True. Miksi ihmeessä näille sämpylänheittelijöille pitäisi siis maksaa älytöntä palkkaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Very Very True. Miksi ihmeessä näille sämpylänheittelijöille pitäisi siis maksaa älytöntä palkkaa?

 

 

Taidan olla väärä henkilö vastaaman tähän :) Suhtaudun hyvin varauksella (puolin ja toisin) väitteisiin palkoista ja niiden alennuksista, kun mitään kovaa dataa ei ole tarjottu. Jos (siis huom jos, en todellakaan väitä tai tiedä mitään) LSG:n porukalta edellytetään jotain erityisosaamista mitä muilta cateringtyöntekijöiltä ei edellytetä, kuten vaikkapa minka tahansa sortin painolaskelmien tekoa, erikoisajoneuvon kuljettamista lentoaseman asematasolla tai jotain muuta vastaavaa, niin silloin peruste lisäpalkalle on olemassa. Koska en täysin ymmärrä Suomen työsopimusjärjestelmää, en ota mitään kantaa siihen, tulisiko tämä mahdollinen lisäpalkkaus hoitaa palvelualan vai ilmailualan työehtosopimusten kautta. Sen toki ymmärrän hyvin että 30% palkanleikkaus kirpaisee kohdalle sattuessaan todella pahasti eikä yksittäinen rivityöntekijä voi usein vaikuttaa mitenkään siihen, sattuuko YT-arpa kohdalle vai ei. Inhimillisesti katsottuna hyvin ikävää ja valitettavaa. Jos koko kansakunnan palkansaajat joutuvat alentamaan liksaansa vaikkapa tuon 30%, niin kansantaloudelle se on totaalista myrkkyä, kuten Kreikasta voi huomata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos koko kansakunnan palkansaajat joutuvat alentamaan liksaansa vaikkapa tuon 30%, niin kansantaloudelle se on totaalista myrkkyä, kuten Kreikasta voi huomata.

 

Tosin Kreikan ongelmiin vaikutti myös se, ettei verojen maksu sujunut aina kovin sujuvasti ja valtion hommista maksettiin varsin hyvin. Missään kansantalousmallissa tuosta ei saa positiivista tulosta ei sitten millään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin Kreikan ongelmiin vaikutti myös se, ettei verojen maksu sujunut aina kovin sujuvasti ja valtion hommista maksettiin varsin hyvin. Missään kansantalousmallissa tuosta ei saa positiivista tulosta ei sitten millään.

 

Totta, tosin sinä puhut juurisyistä ja minä taas niistä seuranneista palkanalennuksista, jotka lopullisesti romahduttivat kotimarkkinakysynnän. Kriisimaissahan euro mahdollisti elintason noston velaksi ennennäkemättömällä tavalla, nykyisten kriisimaiden BKT kasvoi ennätysvauhtia euron käyttöönoton ja vuoden 2008 kriisin välisenä aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Catering on cateringia, meni se sämpylä sitten lentävään, uivaan, kiskoilla kulkevaan tai paikoillaan olevaan objektiin. Nyt ei puhuta kolmen Michelin tähden ravintolasta, vaan perusmättöä tekevästä ruokafirmasta, joka kv tasolla toimittaa ruokaa paljon muuallekin kuin lentokoneisiin.

 

Finnairin omistama ja LSG:lle vuokraama toimija tekee/toimittaa ruokaa/evästä/juomaa VAIN lentokoneisiin. Finnair Cateringin tytäryhtiö Finncatering (en tiedä mikä tuo suhde nyt on), tekee tuota perusmättöä mm R-Kiskalle ja minne muualle tekeekään. Mutta toimittaa myös tuota mainitsemaasi perusmättöä lento-cateraaja LSG:lle.

Muulta osin LSG toimittaa lämpimät ruoat Finnairin business asiakkaille pakasteena saksan maalta ja sehän ei nyt enää ole mitään Micheliiniä.

 

Finnair Cateringissä osataan valmistaa tasokkaita business lento-aterioita jonka asiakas sai eteensä tuoreista aineista tehtynä, siihen ei vain jostain syystä ole LSG:llä haluja?! Nyt tuota herkkua saavatkin nauttia vain harvat ja valitut eli JAL, LH, KLM ja TAP business asiakkaat, kunhan LSG lopettaa ko yhtiöiden cateraus-embargon, jonka se asetti työtaistelun tiimellyksessä, paitsi JAL:n kohdalla, jonka cateraus on toiminut ok koko ajan. Toki kylmät business annoksien osat (salaatit ym) tehdään ja on aina tehty myös Finnairin business matkustajille Finnairin omistamassa lento-cateringissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnair Cateringissä osataan valmistaa tasokkaita business lento-aterioita jonka asiakas sai eteensä tuoreista aineista tehtynä, siihen ei vain jostain syystä ole LSG:llä haluja?!

 

Et oo tainnut kauheasti lentokoneiden bisnesluokassa matkustaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et oo tainnut kauheasti lentokoneiden bisnesluokassa matkustaa?

 

:laugh: No juu, olen kokenut kerran tai pari Finnairin businesta, eikä ruoan suhteen ollut mitään valittamista. Mutta ne penkit oli aika karmeet, luvalla sanoen.

Vertailuyhtiönä on Cathay Pacific business luokka ja siihen ei tietenkään Finnairia voi verrata samana päivänä. Tasoero niin ruoan, palvelun kuin istuimen osalta on vaan niin huima :P

Positiivista Finnairin tilanteessa on tietysti se, että parannettavaa löytyy ja aika helposti. Mutta se ei vain onnistu jos asioihin paneudutaan etsimällä halvempaa työväkeä ja/tai ulkoistamalla työtä jonnekkin missä vähät välitetään mitä tehdään ja kenelle tehdään.

Olisi korkea aika panostaa laatuun ja yrittää tehostaa logistiikkaa sekä parantaa tuotannoissa tiettyjä asioita? Niitä riittää, sen voin sanoa aivan varmasti 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös lentäjät ovat pääseet sopimukseen, tulos valtakunnallisten muiden sopimusten mukainen (+20e/kk / 0.4%).

 

http://www.hs.fi/talous/Finnairin+lent%C3%A4j%C3%A4t+sopivat+ty%C3%B6ehtosopimuksesta/a1386645715095

http://yle.fi/uutiset/finnairin_lentajille_uusi_tyoehtosopimus/6977754

 

Finnairin lentäjät ovat päässeet sopuun työehtosopimuksesta. Sopimus on lokakuussa solmitun keskitetyn sopimuksen mukainen.

 

Lentäjät sitoutuvat samalla neuvottelemaan Finnairin säästöohjelmasta. Lentoyhtiön koko henkilöstö etsii säästöjä kesään mennessä. Jos säästöistä päästään sopuun, lentäjät saavat kahden vuoden irtisanomissuojan.

 

Sopimus astuu voimaan helmikuussa ja on voimassa kolme vuotta.

 

Työnantajaa neuvotteluissa edusti Palvelualojen työnantajat Palta ja työntekijöitä Suomen Liikennelentäjien Liitto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja SLL liittynyt myös akavalaiseen yksityisalojen esimiesten ja asiantuntijoiden YTY-järjestön jäseneksi, nyt n.90% suomalaisista lentäjistä on saman kattojärjestön alla.

 

http://www.hs.fi/politiikka/Finnairin+lent%C3%A4j%C3%A4t+liittyv%C3%A4t+Akavaan/a1386733473270

 

Finnairin lentäjiä edustava Suomen liikennelentäjäliitto liittyy akavalaiseen yksityisalojen esimiesten ja asiantuntijoiden YTY-järjestöön.

 

Asiasta on tarkoitus kertoa huomenna torstaina.

 

Suomen liikennelentäjäliitto ei ole aikaisemmin kuulunut mihinkään keskusjärjestöön. YTY:ssä ovat aikaisemmin olleet jäseninä Flyben, Airfixin ja Norwegian lentäjäliitot. Suomen liikennelentäjissä on noin 750 Suomen noin tuhannesta lentäjästä.

 

Suomen liikennelentäjäliitto neuvottelee edelleen yrityskohtaisista työehdoista. Lentäjät hakevat Akavasta ja YTY:stä apua muun muassa alan säätelyä koskevaan edunvalvontaan.

 

Seitsemän lentäjäliiton kattojärjestö on Suomen lentäjäliitto, joka ei ainakaan vielä hoida työehtoasioita, vaan keskittyy edunvalvontaan lähinnä lentoturvallisuuskysymyksissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään