Harri Koskinen

Finnair laskee tulosohjeistustaan

4 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Finnair laskee tulosohjeistustaan

 

Finnair Oyj       Pörssitiedote       24.10.2013    klo 16.00

 

Finnair laskee vuoden 2013 liikevaihdon ja toiminnallisen liiketuloksen tulosohjeistustaan heikkenevän yksikkötuottokehityksen seurauksena.

 

Uusi tulosohjeistus:

 

Lentoliikenteen kehityksen heikko näkyvyys jatkuu Euroopan epävarmojen talousnäkymien ja Aasian hidastuvan kasvun vuoksi. Polttoainekustannusten odotetaan pysyvän korkeana vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä, ja lentoliikenteen kysynnän kasvavan maltillisesti.

 

Heikko jeni rasittaa edelleen Japanin myynnin yksikkötuottoja ja lisäksi rahti- ja lomaliikenteen tuotot ovat heikentyneet, minkä vuoksi Finnair arvioi vuoden 2013 liikevaihtonsa jäävän vuoden 2012 liikevaihdosta. Lentoliikenteen yksikkökustannusten ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) odotetaan laskevan vuodesta 2012. Mikäli yksikkötuottojen voimakas lasku jatkuu vuoden viimeisellä neljänneksellä, on mahdollista että Finnairin toiminnallinen tulos vuonna 2013 ei ole voitollinen.

 

Aikaisempi tulosohjeistus:

 

Euroopan epävarmat talousnäkymät, heikentynyt kuluttajakysyntä ja Aasian hidastuva kasvu lisäävät lentoliikenteen tulevan kehityksen epävarmuutta. Polttoainekustannusten odotetaan pysyvän korkeana myös vuonna 2013, ja lentoliikenteen kysynnän kasvavan maltillisesti.

 

Heikko jeni rasittaa Japanin myynnin yksikkötuottoja, minkä vuoksi Finnair arvioi vuoden 2013 liikevaihtonsa pysyvän suunnilleen vuoden 2012 tasolla. Lentoliikenteen yksikkökustannusten ilman polttoainetta (CASK, excl. fuel) odotetaan laskevan vuodesta 2012. Finnair arvioi toiminnallisen tuloksen olevan voitollinen vuonna 2013.

 

Finnairin osavuosikatsaus ajalta 1.1.–30.9.2013 julkaistaan huomenna perjantaina 25.10.2013.

 

Finnair Oyj

Hallitus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Finnair laskee vuoden 2013 tulosohjeistustaan

 

Finnair Oyj Pörssitiedote 13.11.2013 klo 16.30

 

Suomen Lentoemäntä ja Stuerttiyhdistys SLSY:n ja Ilmailualan Unionin IAU:n 15.11. ja 23.11. väliselle ajalle sekä 27.11. ja 30.11. väliselle ajalle suunnittelemat lakot lamauttaisivat Finnairin lentoliikenteen lähes kokonaan, mistä aiheutuisi merkittävät taloudelliset vahingot lakkojen aikana sekä niitä edeltävältä ja seuraavalta ajalta.

 

  Finnair arvioi jokaisen mahdollisen lakkopäivän vähentävän sen liikevaihtoa noin 4,5 miljoonalla eurolla ja heikentävän selvästi myös sen tulosta. Yhtiö arvioi, että lakkojen toteutuessa oletetussa laajuudessa ne aiheuttaisivat Finnairille vähintään 60 miljoonan euron liikevaihtomenetykset ja vähintään 30 miljoonan euron välittömät operatiiviset tappiot. Välittömissä operatiivisissa tappioissa ei ole mukana lakonuhan ja mahdollisten lakkojen vaikutuksia Finnairin lakkojen jälkeisten viikkojen myyntiin. Näiden vaikutusten arvioidaan olevan tuntuvat.

 

Uusi tulosohjeistus:

 

  Lentoliikenteen kehityksen heikko näkyvyys jatkuu Euroopan epävarmojen talousnäkymien ja Aasian hidastuvan kasvun vuoksi. Polttoainekustannusten odotetaan pysyvän korkeana vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä, ja lentoliikenteen kysynnän kasvavan maltillisesti.

 

  SLSY:n ja IAU:n lakkojen varalta toteutetuista toimenpiteistä johtuen Finnairin vuoden 2013 liikevaihto jää vuoden 2012 liikevaihdosta ja yhtiön toiminnallinen tulos painuu tappiolle. Mikäli SLSY:n ja IAU:n suunnittelemat lakot toteutuvat oletetussa laajuudessa, ne heikentävät liikevaihtoa edelleen vähintään 60 miljoonalla eurolla ja toiminnallista tulosta vähintään 30 miljoonalla eurolla.  Lisäksi lentoliikenteen yksikkökustannukset ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) nousisivat vuodesta 2012. Jos lakot eivät toteudu, yksikkökustannusten ilman polttoainetta odotetaan laskevan vuodesta 2012.

 

Aikaisempi 24.10.2013 annettu tulosohjeistus:

 

  Lentoliikenteen kehityksen heikko näkyvyys jatkuu Euroopan epävarmojen talousnäkymien ja Aasian hidastuvan kasvun vuoksi. Polttoainekustannusten odotetaan pysyvän korkeana vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä, ja lentoliikenteen kysynnän kasvavan maltillisesti.

 

  Heikko jeni rasittaa edelleen Japanin myynnin yksikkötuottoja ja lisäksi rahti- ja lomaliikenteen tuotot ovat heikentyneet, minkä vuoksi Finnair arvioi vuoden 2013 liikevaihtonsa jäävän vuoden 2012 liikevaihdosta. Lentoliikenteen yksikkökustannusten ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) odotetaan laskevan vuodesta 2012. Mikäli yksikkötuottojen voimakas lasku jatkuu vuoden viimeisellä neljänneksellä, on mahdollista että Finnairin toiminnallinen tulos vuonna 2013 ei ole voitollinen.

 

Neuvottelut työehtosopimusten aikaansaamiseksi jatkuvat edelleen, ja Finnair toivoo että lakoilta vältytään.

 

FINNAIR OYJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko noissa Finnairin ilmoittamissa tappioissa laskettu mukaan "säästöt"  polttoaine- ja muista kuluista sekä maksattomista palkoista?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko noissa Finnairin ilmoittamissa tappioissa laskettu mukaan "säästöt"  polttoaine- ja muista kuluista sekä maksattomista palkoista?

 

Todennäköisesti on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään