Mikko Tuomi

MikkoAir menee tauolle.

58 viestiä aiheessa

MikkoAir on tauolla, palataan asiaan myöhemmin!

 

Jokunen aika sitten postasin muutaman pikaräpsyn täällä NYC päällä pöristelyistäni. Olen sittemmin saanut useita kysymyksiä asiaan liittyen, joten voisin julkaista tämmöisen FAQ-henkisen aiheen asiasta.

 

MISTÄ ON KYSE?

 

Asun siis New York Cityssä, ja omaan lentolupakirjan (pelkkä PPL toistaiseksi). Lentäminen on pirun hauskaa puuhaa, ja NYC alue on aivan mielettömän siistin näköistä ilmasta käsin katseltuna.

Viralliset kaupalliset yleisölennätykset tosin ovat melkoisen tyyriitä. Ajattelin tarjota siis tämmöistä epäkaupallista vaihtoehtoa.

 

MITÄ SE MAKSAA?

 

Koska en (vielä) omista CPL-kirjaa, voin lennättää vain kulut jakamalla. Käyttämäni lentokone (Piper PA28-161 Warrior II) maksaa 140USD/Hobbs-tunti. Eli jos meitä on koneessa 2, silloin touhu maksaa 70USD/naamari. Jos kolme, niin vähemmän. Jos neljä, niin vielä vähemmän. Neljän kanssa sitten on aika tiukat painorajat. En harrasta vastuullisia ylipainoja.

Tuohon hintaan päälle tulevat mahdolliset laskeutumismaksut (Kotikentälläni Farmingdale/Republicissa hurjat $2.50 per lasku). Jos halutaan käydä Teterborossa tai Kennedyllä, niin ne maksavat sitten vähän enemmän.

KFRG on n. 50min junamatkan päässä Penn Stationilta, Juna/taksit maksavat yhteensä rontti 20USD per naama edes takaisin.

 

KUULOSTAA LIIAN HYVÄLTÄ OLLAKSEEN TOTTA, MIKÄ KOIRA TÄSSÄ ON HAUDATTUNA?

 

Tässä ei ole koiraa haudattuna. Lennän itse ihan lentämisen ilosta, ja tavoitteenani on ensi vuonna suorittaa IR- sekä CPL-kirjat, joihin tarvitaan tietty määrä lentokokemusta. Tämä on minulle siis halpaa hour buildingia, ja lentämisen elämyksethän toki ovat parhaita jaettuna muiden kanssa.

Ainoa "koira" on se, että kyseessä on tosiaan täysin epäkaupallinen toiminta. Vastaavaa kuin hyppäät Malmilla kaverin kyytiin lentämään Kaivarin edustalle hurua. Koneessa ja minulla on tarvittavat vakuutukset matkustajiakin varten mutta lähtökohtaisesti mukaan lähdetään "omalla vastuulla". Pidätän myös kaikki oikeudet perua/muuttaa lentosuunnitelmia jne. Jos minua ei huvita lentää, sitten emme lennä. Tämmöistä ongelmaa toistaiseksi tosin ei ole tullut.

Toiminnassa toki on ehdoton säävaraus, lisäksi NYC alueella välillä on ajoittaisia lentorajoituksia (TFR), jotka voivat rajoittaa toimintaa.

 

NONIIN, KOSKA JA MINNE MENNÄÄN?

 

Yleisin "ensikertalaiskierros" on tuo perus Hudson VFR-corridor. Voidaan ampaista pohjoiseen Long Islandin yli, kaartaa vasemmalle LaGuardian pohjoispuolelta Hudson-joelle, jota sitten etelään aina Verrazano Bridgelle asti. Tästä sitten vasemmalle kohti Kennedyä, jonka lähestymislinjan alapuolella takaisin kohti Farmingdalea.

Jos lentämisen riemua piisaa, niin voidaan myös lentää Long Islandin päätyyn Montaukiin, tai oikeastaan ihan minne vain sielu sietää.

 

Ja että milloin? No melkein milloin vaan. Koneita on hyvin saatavilla. Yhteydet helpoiten joko sähköpostilla mikko (ät) sharkperformance piste co piste uk, tai täällä privaviestitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako lentäjän puhalluttaa ennen kyytiin nousemista?

 

Mutta vakavmmin puhuen olisit postannut tän noin 48h aikaisemmin niin olisin voinut buukata vähän aikaisemman lennon NYCiin joulukuulle. Toisaalta uuden vuoden aatto ei liene paras mahdollinen lentopäivä :-)

 

Katsotaan maaliskuussa kun Ison Omenan seutuvilla seuraavan kerran olen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako lentäjän puhalluttaa ennen kyytiin nousemista?

 

Mutta vakavmmin puhuen olisit postannut tän noin 48h aikaisemmin niin olisin voinut buukata vähän aikaisemman lennon NYCiin joulukuulle. Toisaalta uuden vuoden aatto ei liene paras mahdollinen lentopäivä :-)

 

Katsotaan maaliskuussa kun Ison Omenan seutuvilla seuraavan kerran olen.

 

 

 

No hulluko näitä selvinpäin vetää? :D

 

Oon about koko Joulukuun muutenkin Euroopassa, jtoen silloin käy varsin huonosti. Maaliskuu sopii hyvin, pistä viestiä ja käydään kierroksella!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokunen aika sitten postasin muutaman pikaräpsyn täällä NYC päällä pöristelyistäni. Olen sittemmin saanut useita kysymyksiä asiaan liittyen, joten voisin julkaista tämmöisen FAQ-henkisen aiheen asiasta.

 

MISTÄ ON KYSE?

 

Asun siis New York Cityssä, ja omaan lentolupakirjan (pelkkä PPL toistaiseksi). Lentäminen on pirun hauskaa puuhaa, ja NYC alue on aivan mielettömän siistin näköistä ilmasta käsin katseltuna.

 

KUULOSTAA LIIAN HYVÄLTÄ OLLAKSEEN TOTTA, MIKÄ KOIRA TÄSSÄ ON HAUDATTUNA?

 

Tässä ei ole koiraa haudattuna. Lennän itse ihan lentämisen ilosta, ja tavoitteenani on ensi vuonna suorittaa IR- sekä CPL-kirjat, joihin tarvitaan tietty määrä lentokokemusta. Tämä on minulle siis halpaa hour buildingia, ja lentämisen elämyksethän toki ovat parhaita jaettuna muiden kanssa.

 

NONIIN, KOSKA JA MINNE MENNÄÄN?

 

Yleisin "ensikertalaiskierros" on tuo perus Hudson VFR-corridor. Voidaan ampaista pohjoiseen Long Islandin yli, kaartaa vasemmalle LaGuardian pohjoispuolelta Hudson-joelle, jota sitten etelään aina Verrazano Bridgelle asti.

 

Me, siis puolisoni ja minä, olimme tuossa reilu kuukausi sitten New Yorkissa ja tällaisina lentämisestä kiinnostuneina olimme yhteydessä MikkoAir:iin  :)

 

Pääsimme mukaan Hudsonin kierrokselle, josta sai paljon radioliikenne vinkkejä, ihan älyttömän mukavia kuvia ja fiiliksiä mitä ei saa mistään muualta.

 

Kiitos Mikolle ja jos satutte mestoille, ei se MikkoAir ole humpuukkia  :)

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus miettinyt (kun ei oo PPL:pää) miten pääsisi ilmojen route kuuskutoselle. Voisin "lentää" toiseen suuntaa mikäli joku toinen "toisi" koneen takaisin.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelut huonosta kuvasta.

Talven lähestyessä päivänvalo käy vähiin, mutta MikkoAir toki lentää myös ilta/yölentoja (FAA PPL sisältää aina myös yölennot)

 

1385886_10151857919408673_107001559_n.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla pitkä viikonloppu NYCissä tiedossa tammikuussa. Voisin käyttää MikkoAirin palveluksia jos sulle sattuu silloin sopimaan. :)

18-19.01 vois olla hyviä päiviä jos keli ja aikataulut osuu kohdalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upean näköisiä kuvia ja muutenkin homma näyttää tosi hienolta. Mitenkäs paljon keskimäärin vuoden aikana NYC:issä on VFR-kelpoisia kelejä? Onko parempia kelejä yleensä kun Suomessa? Oletko joutunut monta kertaa peruuttamaan lentokeikan? Entä muuttuuko sää yleensä miten nopeasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nain talvella kelit ovat vahan epavarmoja, tosin viimeiset pari kuukautta ovat olleet tosi hienoja lentojen kannalta.

 

Saa toki vaihtelee jonkun verran, mutta ei se yllattamaan paase. Lennonvalmisteluun on kaytettavissa pirun hyvin resursseja, joten huolella tehty valmistelu toki auttaa tassa.

 

Ja jos jokin kentta menee tukkoon, niin parinkymmenen mailin sateella loytyy vaihtoehtoja joitain kymmenia mine voi divertata.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyvältähän tuo näyttää  muttaherääkin kysymys noista vastuukysymyksistä jos jotain sattuu....

 

Eroaako mitenkään suomalaisesta kimppailmailusta? Vuokrataan kone porukalla, tasataan kulut ja käydään heittämässä tunnin lenkki. Sinänsä hyvä kysymys kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Niinperiaateessa kaikki on hyvin niin kaunkuin mitään ei satu...ja jos sattuu niinsitten onkin  selvitämistä. :-[

 

 

Mutta periaateessakysymys kuuluutekeekö täällämainostaminentuosta toiminasta kentieskaupalista vaikka siinäjaetaan kulut osalistujienmäärän mukaisessasuhteessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta periaateessakysymys kuuluutekeekö täällämainostaminentuosta toiminasta kentieskaupalista vaikka siinäjaetaan kulut osalistujienmäärän mukaisessasuhteessa?

Ensinnäkin Suomi-nimisen kaukaisen maailmanperukan jonkun foorumin keskustelut lienevät hyvinkin etäisiä asioita USA:n ilmailuviranomaiselle ja toiseksi jos jollakulla on varaa tarjota hyväntekeväisyysystävyyslennätyksiä kaveripiirilleen niin so what? Oli alla levittäytyvä maisema sitten Big Apple tai jotain muuta.

  Ja huikeat ovat näkymät,kiitosta vaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin Suomi-nimisen kaukaisen maailmanperukan jonkun foorumin keskustelut lienevät hyvinkin etäisiä asioita USA:n ilmailuviranomaiselle ja toiseksi jos jollakulla on varaa tarjota hyväntekeväisyysystävyyslennätyksiä kaveripiirilleen niin so what? Oli alla levittäytyvä maisema sitten Big Apple tai jotain muuta.

  Ja huikeat ovat näkymät,kiitosta vaan!

 

Onkohan tulkinta sama jos jotainsattuu?harmaalla alueellatuomikkoair tulkintoineen kuitenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tulkinta sama jos jotainsattuu?harmaalla alueellatuomikkoair tulkintoineen kuitenkin on.

 

En kyllä ymmärrä, mitä oikein maalailet? Jos PPL:llä käy lennättämässä kaveria, joka maksaa oman osuutensa kuluista, se nimenomaan ei ole mitään kaupallista toimintaa. Jos jotain sattuu, se on aivan sama kuin että jos jotain sattuu kun täällä joku lennättää ketä tahansa, joka maksaa osuutensa eikä enempää.

 

Sillä, että kertoo foorumilla, että kyytiin pääsee, ei ole mitään merkitystä. Ei se siitä kaupallista tee.

 

Jotain rajaa nyt näihin lupakirjaluokka/kaupallisuus horinoihin. Tuntuu että täällä foorumilla kokoajan väännetään tikusta kaikenlaisia konflikteja joita ei ole olemassakaan  :thmbdn:. Pitäskö tässäki keskittyä aiheeseen, eli että nykin päälle pääsee suomalainenkin harrastaja käymään lentokoneella, kun kerran Mikko siellä asuu ja voi käyttää hiukan paremmilla näköalapaikoilla kuin Top of the rockin tai Empiren kattoterassi…  :thmbup:

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Mikko Air" on kyllä sellainen johon itsekin koitan ehdottomasti saada yhteyden seuraavalla reissulla tuonne Obamalandiaan. Olisin todella ylpeä päästessäni ihailemaan New Yorkia ja ympäristöä ilmasta käsin. Mikolle omasta puolestani  :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tulkinta sama jos jotainsattuu?harmaalla alueellatuomikkoair tulkintoineen kuitenkin on.

 

Mikäköhän harmaa alue on kyseessä? Mä tein aivan samaa aikanani Uudessa-Seelannissa, ainoastaan homma sovittiin yksityisviestein. Kysyin asiaa myös lentokoulusta eikä ollut kuulemma mitään ongelmaa. Normaalia kaverien lennättämistä. Kulut meni vain omaan piikkiin, mitä nyt joku joskus limonaatin tarjosi ;D

 

Pitäskö tässäki keskittyä aiheeseen, eli että nykin päälle pääsee suomalainenkin harrastaja käymään lentokoneella, kun kerran Mikko siellä asuu ja voi käyttää hiukan paremmilla näköalapaikoilla kuin Top of the rockin tai Empiren kattoterassi…  :thmbup:

 

Se on just näin, sanasta sanaan. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niinperiaateessa kaikki on hyvin niin kaunkuin mitään ei satu...ja jos sattuu niinsitten onkin  selvitämistä. :-[

 

 

Mutta periaateessakysymys kuuluutekeekö täällämainostaminentuosta toiminasta kentieskaupalista vaikka siinäjaetaan kulut osalistujienmäärän mukaisessasuhteessa?

 

Huoh:

 

Operointi tapahtuu FAA CFR Part 91 (Private operations) mukaisesti. Part 135 säätelee kaupallista toimintaa. Ero on, että "palvelu" ei ole tarjolla "for compensation or hire", maksan itse oman osuuteni kuluista.

 

Vastuukysymykset ovat aivan samat kuin Euroopassakin.

 

FAA CFR Part 61

§61.113  Private pilot privileges and limitations: Pilot in command.

 

© A private pilot may not pay less than the pro rata share of the operating expenses of a flight with passengers, provided the expenses involve only fuel, oil, airport expenditures, or rental fees.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mäkään kyllä keksi millä tavalla oltaisiin harmaalla alueella. Täysin sekä täkäläisten että FAA:n määräysten mukaista yksityislentotoimintaa, jossa myös pilotti maksaa oman osuutensa kuluista.

 

siinä on vähän videotakin vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään