Harri Koskinen

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2013

17 viestiä aiheessa

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2013

 

Yksikkökustannusten lasku jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä, mutta toiminnallinen tulos kärsi jenin heikkenemisestä

 

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

 

Finnairin liikevaihto laski kolmannella vuosineljänneksellä hieman vuoden 2012 vertailukaudesta ja oli 637 miljoonaa euroa. Liikevaihtokehitykseen vaikutti etenkin jenin heikentymisestä johtunut euromääräisten tuottojen lasku vertailukaudesta. Hyvin kehittynyt lentoliikenteen kysyntä ei riittänyt kompensoimaan yksikkötuoton laskua, mikä heijastui liikevaihdon lisäksi toiminnalliseen tulokseemme.

 

Kolmas vuosineljännes on meille kausiluonteisesti vahvin, minkä vuoksi 38,4 miljoonaan euroon jäänyt toiminnallinen liiketuloksemme oli pettymys. Jakson valopilkku oli se, että kustannuksemme laskivat edelleen: ilman polttoainetta lasketut lentoliikenteen yksikkökustannukset laskivat 6,2 prosenttia vertailukaudesta.

 

Heikon yksikkötuottokehityksen ja erityisesti rahti- ja lomaliikenteen loppuvuoden heikentyneiden näkymien vuoksi muutimme eilen koko vuoden tulosohjausta liikevaihdon ja toiminnallisen tuloksen osalta. Tässä tilanteessa  kustannussäästö- ja rakennemuutosohjelmamme täysimittainen toteuttaminen on Finnairille aivan välttämätöntä, kun pyrimme turvaamaan Finnairin elinkelpoisen tulevaisuuden ja tavoittelemme kannattavaa kasvua. Merkittävä osa meneillään olevasta 60 miljoonan euron säästöohjelmasta kohdistuu henkilöstösidonnaisiin kuluihin. Finnair on syksyn aikana käynyt työehtosopimusneuvotteluja useiden keskeisten henkilöstöryhmien kanssa.

 

Meidän pitää jatkossa panostaa myös keinoihin, joilla voimme parantaa yksikkötuottoja. Käynnistimme vuoden kolmannella neljänneksellä kaupallisen strategiamme uudistamisen, ja tämä työ etenee lähikuukausien aikana. Uskon myös, että jakson aikana toteuttamamme organisaatiomuutokset edistävät niin palvelutuotteidemme kehitystä kuin operatiivisen toimintamme edelleen kehittämistä.

 

Tulevien laivastoinvestointien kannalta vahva taseemme on tärkeä voimavara. Lentokonerahoitusmarkkinan hyvä tilanne mahdollistaa myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyjen toteuttamisen erittäin kilpailukykyisin ehdoin. Toteutimme kolmannella vuosineljänneksellä useita rahoitusjärjestelyjä menestyksellisesti, mikä on osoitus sijoittajien luottamuksesta Finnairiin.

 

http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=rss_714786.html

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/Q3_2013_osavuosikatsaus_final.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja konsernissa startataan yhdet yt:t lisää:

 

Finnairin tytäryhtiöt Suomen Matkatoimisto ja Area suunnittelevat yhdistyvänsä suurimmaksi suomalaiseksi liikematkatoimistoksi

 

Yhdistymisellä pyritään saavuttamaan volyymietuja sekä merkittäviä kustannussäästöjä purkamalla yhtiöiden päällekkäisiä toimintoja. Tämän johdosta suunnitelmista käynnistetään yhteistoimintamenettelyt Suomen Matkatoimistossa ja Areassa.

 

http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=rss_714869.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilinen HS kertoo Finnairin hakevan kasvua myynnin lisäyksestä:

 

Japanin jenin romahdus kurittaa Aasian-liikenteeseen panostanutta Finnairia. Nyt lentoyhtiö etsii kasvua.

 

Osavuosikatsauksensa perjantaina julkistanut lentoyhtiö Finnair etsii uusia kasvun lähteitä. Yhtiö kertoi aloittaneensa kaupallisen strategian uudistuksen tavoitteenaan liikevaihdon ja tuottavuuden kasvu.

 

Yksityiskohdista toimitusjohtaja Pekka Vauramo on vielä vaitonainen.

 

http://www.hs.fi/talous/Finnair+etsii+kasvun+l%C3%A4hteit%C3%A4/a1382679029406

 

Tässä ei nyt kuitenkaan ehkä haeta suklaarasioiden tai lennolla myytävien lompakoiden myynnillä tulevaa liikevaihdon kasvua vaan uusia Aasian reittejä ja lisävuoroja jo olemassaoleviin. On kiinnostavaa nähdä miten ilman kapasiteetin kasvua myyntiä kasvatetaan.

Ja jos A350 -koneista ensimmäiset korvaavat 90-luvun A340 -koneet, niin lisäkapasitteettia ei ole tulossa vielä aikoihin vaan laajarunkokonekanta on kauan vielä 15 konetta. Myös Aasian liikevaihdon tuplaaminen vuoteen 2020 mennessä on aika kaukaa haeuttua jorinaa jos ei lisää koneita ala ilmestymään pian pihaan.

 

Plus että moni muukin on kiinnostunut Aasian ja Euroopan liikenteestä. Kilpailijoilla konekanta kasvaa koko ajan ja Finnair puuhastelee 15 koneen kanssa keksimällä kolme kertaa viikossa lenettäviä kohteita ja jää kasvukelkasta koko ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun laskujen mukaan "vanhoja" A340 koneita ei ole kovinkana montaa ja tehtaalta hommatut ei ole liian vanhoja. Joten siitä jää sitten muutama kone uusille reiteille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun laskujen mukaan "vanhoja" A340 koneita ei ole kovinkana montaa ja tehtaalta hommatut ei ole liian vanhoja. Joten siitä jää sitten muutama kone uusille reiteille...

 

Siis A340 on ollut vanha jo monta vuotta.  :)

 

Mutta jos mainosmiesten lupaukset A350:n polttoainetaloudellisuudesta ja merkittävistä säästöistä lentoyhtiöille pitävät missään määrin paikkaansa oikeassa elämässä, ne 4 tehtaalta tullutta A340 -konettakin joutaa aavikolle mahdollisimman pian.

Eli jos tilaituista 11 350 -koneesta 7 on korvaavia, niin ei siinä vielä myytävä kapasiteetti nouse ihmeellisesti. Ja se vuosi kun A350 lentää tuotannossa, on vielä hämärä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis A340 on ollut vanha jo monta vuotta.  :)

 

Mutta jos mainosmiesten lupaukset A350:n polttoainetaloudellisuudesta ja merkittävistä säästöistä lentoyhtiöille pitävät missään määrin paikkaansa oikeassa elämässä, ne 4 tehtaalta tullutta A340 -konettakin joutaa aavikolle mahdollisimman pian.

Eli jos tilaituista 11 350 -koneesta 7 on korvaavia, niin ei siinä vielä myytävä kapasiteetti nouse ihmeellisesti.

 

 

Niin sitten jää A330:t jäljelle. Kyllä siitä riittää muutama A330 uusille reiteille tai sitten jopa A350

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niihin neljaan uusimpaan A340-koneeseen investoidaan uusien bisnesluokan istuinten muodossa, joten en usko, etta ihan heti lahtevat laivastosta.

 

Toisekseen, Finnairin kannattaisi ehka katsoa myos hieman toiseen maantieteelliseen suuntaan. Lisakauppaa olisi ehka saatavissa Pohjois-Amerikan liikenteesta? 330-koneen laittaminen kesaaikaan Torontoon on askel oikeaan suuntaan, Miami puolestaan voisi toimi talvella.

 

Yksi tekija voisi olla myos keskihinnan hilaaminen ylemmaksi tuotetta parantamalla -- esimerkiksi Premium Economyn lanseeraminen voisi olla kannattava idea?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tekija voisi olla myos keskihinnan hilaaminen ylemmaksi tuotetta parantamalla -- esimerkiksi Premium Economyn lanseeraminen voisi olla kannattava idea?

 

Finnairia en näkisi kolmen luokan yhtiönä. Premium Economysta tulisi liikaa joko Y:n tai J:n kaltainen, sillä Finnairilla ei ole oikein mitään lisää tarjottavaa. Short-hauleilla voisi minun mielestäni pikemminkin olla jo nyt oneclass-palvelu. Pitkillä reiteillä Premium Economy olisi pakko toteuttaa paremmilla tuoleilla, joista tulee lisäkustannuksia. Mitään muuta ei voikaan oikeastaan tehdä, sillä Y:n ruokaa parantamalla oltaisiin jo aika lailla J:n ruoassa. Paremmat tuolit eivät ole se asia, josta ihmiset suostuvat paljon lisää maksamaan. Ne vievät tilaa ja loppupeleissä Premium Economysta Y:hyn verrattuna saatu hintavoitto kuroutuu umpeen siinä, että Premium Economyn istuinten tilalle saadaan enemmän Y-tuoleja ja niistä hieman vähemmän maksavia asiakkaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin laajarunkoihin voisi ehkä kuvitella KLM:n tyyppisen Economy Comfort lisäpalvelun, 4-5 rivillä enemmän jalkatilaa (KLM 35 tuumaa) ja selkänojan kallistusta, mutta tuote ei muuten poikkea turistiluokasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin laajarunkoihin voisi ehkä kuvitella KLM:n tyyppisen Economy Comfort lisäpalvelun, 4-5 rivillä enemmän jalkatilaa (KLM 35 tuumaa) ja selkänojan kallistusta, mutta tuote ei muuten poikkea turistiluokasta.

 

AA:n Main Cabin Extra on hyvä esimerkki myös siitä, miten tän sais toimimaan.

 

BA/QF tyylinen Premium Economy olisi kyllä ihan ehdoton peliliike Finnairilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisekseen, Finnairin kannattaisi ehka katsoa myos hieman toiseen maantieteelliseen suuntaan. Lisakauppaa olisi ehka saatavissa Pohjois-Amerikan liikenteesta?

 

Mitä erikoisvahvuuksia tai tarjottavaa Finnairilla olisi Atlantin liikenteessä että sinne pitäisi lähteä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä erikoisvahvuuksia tai tarjottavaa Finnairilla olisi Atlantin liikenteessä että sinne pitäisi lähteä?

 

No ne Aasian jatkot? Muistelen kuulleeni joskus vakavahenkisiä suunnitelmia hirmu nopsien ja näppärien Pohjois-Amerikka - Helsinki - Aasia -reittien suhteen, jolloin rajaton määrä potentiaalisia asiakkaita voisi valita nopeimman ja kauneimman vaihtoehdon...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ne Aasian jatkot? Muistelen kuulleeni joskus vakavahenkisiä suunnitelmia hirmu nopsien ja näppärien Pohjois-Amerikka - Helsinki - Aasia -reittien suhteen, jolloin rajaton määrä potentiaalisia asiakkaita voisi valita nopeimman ja kauneimman vaihtoehdon...

 

-A-

 

Miten ne Aasian jatkot toimisi aikataulullisesti siten, että vaihtoaika ei venyisi ihan tolkuttomaksi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toronton aikatauluilla vaihdot sujuvat aika hyvillä vaihdoilla Aasiaan/Aasiasta. Siitä mallia, jos löydetään muista Pohjois-Amerikan kohteista potentiaalia. Pari kesää sitten New Yorkiin oli toinen lento kolmesti viikossa. Sen aikataulu oli Toronton aikataulun kaltainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toronton aikatauluilla vaihdot sujuvat aika hyvillä vaihdoilla Aasiaan/Aasiasta. Siitä mallia, jos löydetään muista Pohjois-Amerikan kohteista potentiaalia. Pari kesää sitten New Yorkiin oli toinen lento kolmesti viikossa. Sen aikataulu oli Toronton aikataulun kaltainen.

Varmaan monin tavoin ensi kesän Toronto on kokeilu tälle konseptille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njoo, jos nyt pitää kovin "hyvänä" aikatauluna lähteä myöhään yöllä liikkeelle, lentää 8 tuntia, perään 3-4 tunnin vaihto Helsingissä, ja päälle 8-11 tuntia Aasiaan. 2 overnight lentoa putkeen ei kyllä kovin houkuttelevalta kuulosta.

Lisäksi Pohjois-Amerikasta pääsee jo kohtuu hyvin Aasiaan "toista kautta", miksi väkisin lähteä kilpailemaan ilman mitään suurempaa kilpailuvalttia?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään